ICA mer lyhörd för kunderna än SJ

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

ICA mer lyhörd för kunderna än SJ

Inläggav LÅ1 » ons 03 apr, 2013 11:33

Trådrubriken skull också kunna vara "Privata företag med mer kundvänliga än anonyma statliga bolag".
Råkade hitta detta pressmedelande på My newsdesc: "SJ saknar det ICA har!".

Det handlar kort sagt om att ICA anpassar varu- och tjänsteutbudet efter efterfrågan, men det gör inte SJ.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11790
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: ICA mer lyhörd för kunderna än SJ

Inläggav Henrik Schütz » ons 03 apr, 2013 12:09

Fast det där har ingenting med lokaltrafik att göra, haka på debatten om samma sak i Postvagnen, så blir det mer respons!

HS
Henrik Schütz
 
Inlägg: 1880
Blev medlem: mån 09 nov, 2009 13:27

Re: ICA mer lyhörd för kunderna än SJ

Inläggav Erik Sandblom » ons 03 apr, 2013 14:24

Mataffärerna slänger mat som bara är lite dålig. Så det kan handla om att ICA bidrar till överproduktion.

Kanske vore flyg och busstrafik en bättre jämförelse.

Tråden kanske ska flyttas till ordet är fritt?

Svenskar slänger mat för miljarder. Dagens Nyheter
Matföretagen redovisar matsvinnet på olika sätt, men maten som kasseras motsvarar uppåt 10 procent av matföretagens omsättning.
Användarvisningsbild
Erik Sandblom
 
Inlägg: 2582
Blev medlem: tis 20 jun, 2006 12:42

Re: ICA mer lyhörd för kunderna än SJ

Inläggav LÅ1 » ons 03 apr, 2013 14:27

Henrik Schütz skrev:Fast det där har ingenting med lokaltrafik att göra, haka på debatten om samma sak i Postvagnen, så blir det mer respons!

HS

Oops! :oops:
Detta borde förståås ha lagts i "Övrig kollektivtrafik"! Ledsen! :(

Erik Sandblom skrev:Tråden kanske ska flyttas till ordet är fritt?

Nej, men till "Övrig kollektivtrafik"
Vill du diskutera matslöseri, så är det däremot "Ordet är fritt" som gäller! Men det får bli en annan tråd!
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11790
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: ICA mer lyhörd för kunderna än SJ

Inläggav Kantorn » ons 03 apr, 2013 14:36

Erik Sandblom skrev:Mataffärerna slänger mat som bara är lite dålig. Så det kan handla om att ICA bidrar till överproduktion.

Det är väl bara marginellt sämre än att SJ kör tåg som folk inte vill ha och tvärt om...
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 6941
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: ICA mer lyhörd för kunderna än SJ

Inläggav C12C3C3C12 » ons 03 apr, 2013 19:25

För många år sedan var SJ lyhörd för trafikantönskemålen, man satte in flera vagnar i ordinarietågen, man dubblerade tunga avgångar för att så många resenärer som möjligt skulle få plats (någon som kommer ihåg vilken första siffran var på dubbleringstågen?) Sedan kom koncepttänkandet in i bilden där man körde med fast tåglängd oavsett efterfrågan samt kravet på att genera överskott (läs minska kostnaderna).

Visst var det bättre förr :mrgreen:

Wow detta var mitt 700:de inlägg (Någon mer som tänker på A28 vagn 700)
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1445
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 13:50

Re: ICA mer lyhörd för kunderna än SJ

Inläggav daniel_s » ons 03 apr, 2013 22:04

När det gäller kollektivtrafik kan man inte snacka om "efterfrågan". Kollektivtrafik är till för att flytta folk från en plats som de inte har bett om att få vara på, till en plats som de inte har bett om att behöva åka till, på en tid som de inte har valt själva.

Jag tycker att det är mer intressant att diskutera hur man kan anpassa efterfrågan efter utbudet, så att folk blir lyckligare med minimerade investeringar i infrastruktur. Det är vansinne att bygga ut vägar och banor, bygga jättestora depåer och köpa in en massa vagnar bara för att man ska kunna en jäkla massa trafik i den socialt konstruerade "rusningstiden" och sedan låta dem stå öde resten av dagen.
daniel_s
 
Inlägg: 11030
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: ICA mer lyhörd för kunderna än SJ

Inläggav LÅ1 » ons 03 apr, 2013 23:09

daniel_s skrev:När det gäller kollektivtrafik kan man inte snacka om "efterfrågan". Kollektivtrafik är till för att flytta folk från en plats som de inte har bett om att få vara på, till en plats som de inte har bett om att behöva åka till, på en tid som de inte har valt själva.

Jag tycker att det är mer intressant att diskutera hur man kan anpassa efterfrågan efter utbudet, så att folk blir lyckligare med minimerade investeringar i infrastruktur. Det är vansinne att bygga ut vägar och banor, bygga jättestora depåer och köpa in en massa vagnar bara för att man ska kunna en jäkla massa trafik i den socialt konstruerade "rusningstiden" och sedan låta dem stå öde resten av dagen.

Detta var egentligen felpostat, för det handlar i grunden om fjärrtrafik. Men du drog in det på lokaltrafik. Och i det fallet håller jag med. Vi får mer och mer ett 24-7-samhälle, på gott och ont. Serviceverksamheter av skilda slag har längre öppettider, möjligen med undantag av de statliga som ev. finns kvar. På många, de flesta(?) kontor har man generösa flexregler. Men ändå envisas folk att åka till jobbet samtidigt som alla andra, för att generalisera.

När det gäller det som det ursprungligen handlar om, fjärrtåg vid storhelger, så är det lite annorlunda. Man vill vara borta, eller hemma, under själva helgdagarna. Men man vill spara på ledighetuttag för senare bruk. (För de flesta är lediga dagar en begränsad tillgång.) Och alla kan inte flexa hur som helst. En del har serviceyrken, andra har skolbarn som inte kan få ledigt hur som helst. Att då inte utnyttja alla resurser som finns till förfogande i den utsträckning som efterfrågas är märkligt. Det följer inte de grundläggande principerna, den om utbud och efterfrågan, och den om vinstmaximering.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11790
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: ICA mer lyhörd för kunderna än SJ

Inläggav Verspieder » ons 03 apr, 2013 23:15

daniel_s skrev:Jag tycker att det är mer intressant att diskutera hur man kan anpassa efterfrågan efter utbudet, så att folk blir lyckligare med minimerade investeringar i infrastruktur. Det är vansinne att bygga ut vägar och banor, bygga jättestora depåer och köpa in en massa vagnar bara för att man ska kunna en jäkla massa trafik i den socialt konstruerade "rusningstiden" och sedan låta dem stå öde resten av dagen.


Det du beskriver är verkligen ett intressant samhällsfenomen. Att de flesta arbetsplatser och utbildningsinstitutioner hamnar mitt inne i städer, dit en massa människor från de intilliggande förorterna och landsbygderna måste pendla om de vill arbeta eller utbilda sig. Det är ju pga detta vi får dessa enkelriktade pendlingsströmmar med gott om tomkörningar åt "andra hållet" både morgon och kväll.
Hur man kommer ifrån detta kan jag inte svara på. Sverige är ju som vi alla vet ett väldigt centraliserat land, där majoriteten av befolkningen inte har någon som helst vilja att tänka sig en justering till ett något mer decentraliserat tankesätt.
Verspieder
 
Inlägg: 2449
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 20:56

Re: ICA mer lyhörd för kunderna än SJ

Inläggav Inge » tor 04 apr, 2013 8:12

Det här är ju lite som att fråga sig vilka som är bäst på att flyga. Ett antal fåglar eller en giraff? Svaret är ganska givet även om giraffen från sin upphöjda position tror sig såväl kunna flyga som att vara gud.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4455
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: ICA mer lyhörd för kunderna än SJ

Inläggav daniel_s » tor 04 apr, 2013 9:00

LÅ1 skrev:Detta var egentligen felpostat, för det handlar i grunden om fjärrtrafik. Men du drog in det på lokaltrafik.

[...]

När det gäller det som det ursprungligen handlar om, fjärrtåg vid storhelger, så är det lite annorlunda. Man vill vara borta, eller hemma, under själva helgdagarna. Men man vill spara på ledighetuttag för senare bruk. (För de flesta är lediga dagar en begränsad tillgång.) Och alla kan inte flexa hur som helst. En del har serviceyrken, andra har skolbarn som inte kan få ledigt hur som helst. Att då inte utnyttja alla resurser som finns till förfogande i den utsträckning som efterfrågas är märkligt. Det följer inte de grundläggande principerna, den om utbud och efterfrågan, och den om vinstmaximering.


Men det hänger ihop. Även om SJ är ett vinstdrivande bolag, så är järnvägen som helhet en kostnadsdrivande apparat som tillhandahålls av det allmänna för att lösa en uppgift i samhället. Den apparaten är "optimerad" (fnitter!) för vardagsbehov och i det sammanhanget är helgtrafiken mest en störning. Så när t ex Trafikverket kortar av plattformar med hänvisning till att motorvagnarna som går en gång i timmen inte behöver längre plattformar, så begränsar detta hur många platser SJ kan sälja på helgerna. Och i SJ:s "vinstmaximerade" (fnitter?) system så blir den logiska konsekvensen av den ökade efterfrågan att biljettpriset går upp, så att SJ gör ett bra resultat på tåget trots att man kör med färre vagnar än vad som egentligen efterfrågas.
daniel_s
 
Inlägg: 11030
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: ICA mer lyhörd för kunderna än SJ

Inläggav M_M » lör 06 apr, 2013 23:30

C12C3C3C12 skrev:För många år sedan var SJ lyhörd för trafikantönskemålen, man satte in flera vagnar i ordinarietågen, man dubblerade tunga avgångar för att så många resenärer som möjligt skulle få plats (någon som kommer ihåg vilken första siffran var på dubbleringstågen?) Sedan kom koncepttänkandet in i bilden där man körde med fast tåglängd oavsett efterfrågan samt kravet på att genera överskott (läs minska kostnaderna).

Visst var det bättre förr :mrgreen:


När skulle detta varit? På 1800-talet?

Jag minns en resa mellan gnällbältet och nöjesmetropolen Motala i början på 90-talet, då det arrangerades en datanördträff där (på den tiden kallad "copyparty"). SJ's konduktör var vid påstigning inför hemresan arg på alla rackarns resenärer som envisades med att åka just då, och hade till och med mage att säga åt nån enskild resenär att större arrangemang ska föranmälas till SJ på nåt sätt. Då tappade jag tålamodet och påpekade att det satt anslag om detta på anslagstavlan inne i vänthallen vid stationen, varpå konduktören blev tyst... :wink: (Jag har inte en aning om hur länge anslagen suttit där, de fanns åtminstone när vi ankom så de hade suttit ett par dagar före stora mängder resenärer bestämde sig för att åka hem).

Verspieder skrev:
daniel_s skrev:Jag tycker att det är mer intressant att diskutera hur man kan anpassa efterfrågan efter utbudet, så att folk blir lyckligare med minimerade investeringar i infrastruktur. Det är vansinne att bygga ut vägar och banor, bygga jättestora depåer och köpa in en massa vagnar bara för att man ska kunna en jäkla massa trafik i den socialt konstruerade "rusningstiden" och sedan låta dem stå öde resten av dagen.


Det du beskriver är verkligen ett intressant samhällsfenomen. Att de flesta arbetsplatser och utbildningsinstitutioner hamnar mitt inne i städer, dit en massa människor från de intilliggande förorterna och landsbygderna måste pendla om de vill arbeta eller utbilda sig. Det är ju pga detta vi får dessa enkelriktade pendlingsströmmar med gott om tomkörningar åt "andra hållet" både morgon och kväll.
Hur man kommer ifrån detta kan jag inte svara på. Sverige är ju som vi alla vet ett väldigt centraliserat land, där majoriteten av befolkningen inte har någon som helst vilja att tänka sig en justering till ett något mer decentraliserat tankesätt.


Jag tror att detta delvis beror på hur beskattningen sker. Privatpersoner är mycket mer beskattade än företag och andra organisationer, eftersom det dels ligger ett inkomstskatt-passage och ett moms-passage mellan privatpersoner och merparten av det privatpersoner gör affärer med. Företag och andra organisationer har sällan några motsvarande avgifter när varor eller tjänster köps/säljs mellan företagen/organisationerna.

Det beror också på att för varje enskild person finns det inget större intresse av att ha särskilt många grannar, men däremot finns det ett hyggligt stort intresse av att butiker och helst arbetsplatser är ihopsamlade.

LÅ1 skrev:När det gäller det som det ursprungligen handlar om, fjärrtåg vid storhelger, så är det lite annorlunda. Man vill vara borta, eller hemma, under själva helgdagarna. Men man vill spara på ledighetuttag för senare bruk. (För de flesta är lediga dagar en begränsad tillgång.) Och alla kan inte flexa hur som helst. En del har serviceyrken, andra har skolbarn som inte kan få ledigt hur som helst. Att då inte utnyttja alla resurser som finns till förfogande i den utsträckning som efterfrågas är märkligt. Det följer inte de grundläggande principerna, den om utbud och efterfrågan, och den om vinstmaximering.


Felet är alltså att folk är tvugna att arbeta alldeles för mycket. Om vi införde lite generösare flextid och gjorde en radikal avkortning av arbetstid, kanske delvis i form av så många semesterdagar att folk i allmänhet inte klarar av att komma på vad de ska göra av alla semesterdagar (alternativt öronmärkta "klämdagssemestrar" som måste tas ut i givet antal i samband med vissa öronmärkta storhelger, så att man alltså får välja på om man vill förlänga storhelgen åt ena, andra eller båda hållen men man är tvungen att vara ledig ett specifikt antal dagar, varken mer eller mindre om ledigheten inte ingår i en längre ledighet).

Skolfrågan går rätt lätt att lösa, det är bara att förlägga de meningslösaste aktiviteterna (hej Idrottsdag...) kring storhelgerna. Eller kanske mer seriöst förlägga temadagar kring storhelgerna. Om man till exempel idag har storhelg fredag-måndag så kan man lägga onsdag, torsdag före samt tisdag och onsdag efter som "kompletteringsdagar". Då kommer alla som är lediga på torsdag att vara närvarande på efterföljande onsdag, och alla som är lediga på föregående onsdag vara närvarande på tisdagen, och vice versa. På så vis kan man köra exakt samma undervisning föregående onsdag som tisdagen, och exakt samma undervisning på torsdagen som efterföljande onsdag. Varje elev kommer då genomgå undervisningen en gång. Poängen med att ha temadagar här är alltså att man ändå inte behöver hålla sig till ordinarie lärarplanering, utan alla lärare ger ändå annan undervisning och i vissa fall har man extern personal (t.ex. på grund av vuxna människor som specifikt arbetar i ett yrke där de talar till folksamlingar och har utbildning i pedagogik inte klarar av att undervisa om sex- och samlevnad, eller vad det nu kan vara)...

daniel_s skrev:Men det hänger ihop. Även om SJ är ett vinstdrivande bolag, så är järnvägen som helhet en kostnadsdrivande apparat som tillhandahålls av det allmänna för att lösa en uppgift i samhället. Den apparaten är "optimerad" (fnitter!) för vardagsbehov och i det sammanhanget är helgtrafiken mest en störning. Så när t ex Trafikverket kortar av plattformar med hänvisning till att motorvagnarna som går en gång i timmen inte behöver längre plattformar, så begränsar detta hur många platser SJ kan sälja på helgerna. Och i SJ:s "vinstmaximerade" (fnitter?) system så blir den logiska konsekvensen av den ökade efterfrågan att biljettpriset går upp, så att SJ gör ett bra resultat på tåget trots att man kör med färre vagnar än vad som egentligen efterfrågas.


Men ingen hindrar väl SJ från att stanna två gånger med samma tåg, och/eller köra (lok)tåg där man bara har av/påstigning genom mittgången för vagnarna i en/båda ändar av tåget?
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: ICA mer lyhörd för kunderna än SJ

Inläggav BSB101 » sön 07 apr, 2013 11:47

När det gäller Stockholm har det dock skett en förändring där många större arbetsplatser flyttar ut från innerstan.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1708
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna


Återgå till Övrig kollektivtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster