Tågtunnel Sverige - Tyskland

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Tågtunnel Sverige - Tyskland

Inläggav LÅ1 » sön 03 mar, 2013 20:15

Det tycks som om man undersöker möjligheten att bygga en tunnel mellan Trelleborg och Stralsund.
"Resonemanget bygger på att även Norge vill ha en snabb och bra förbindelse till kontinenten och att Danmark väntas motsätta sig att ständigt mer trafik pressas genom Själland och Lolland-Falster."
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11710
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tågtunnel Sverige - Tyskland

Inläggav M_M » mån 04 mar, 2013 1:04

Se även tråd på postvagnen: http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=711477 som länkar till artikel på di.se.
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Tågtunnel Sverige - Tyskland

Inläggav Inge » mån 04 mar, 2013 3:41

Trafiken har väl minskat med cirka 75% de senaste 15 åren, så enligt sann botniabanefilosofi är det förstås dags att bygga en tunnel nu....
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4197
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Tågtunnel Sverige - Tyskland

Inläggav M_M » mån 04 mar, 2013 6:09

Vilken trafik, mätt hur?
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Tågtunnel Sverige - Tyskland

Inläggav Inge » mån 04 mar, 2013 8:40

75 % var en uppskattning. Tappet är nog ännu lite större. Idag ligger man på omkring eller snarare under 30.000 vagnar om året mellan Trelleborg och Sassniz. För 15 år sedan var siffran kring 120.000.

För att få lite mer fart i hamnen har man föreslagit att även trafiken från Ystad skall flyttas till Trelleborg. Men verkligheten är att trafiken idag är så gles och med tonvikten allt mer mot Polen att man bättre skulle kunna göra tvärt om.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4197
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Tågtunnel Sverige - Tyskland

Inläggav Kantorn » mån 04 mar, 2013 9:48

Jag tycker det låter vansinnigt med tunnel mellan Trelleborg och Strahlsund. Men anledningen till tappet från 120 000 till 30 000 vagnar är väl just att det går så långsamt. Det går fortare över Danmark. Och vill Norge betala tunneln - det har de nog råd med - så varför inte?
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 6890
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 11:23
Ort: Ryssby

Re: Tågtunnel Sverige - Tyskland

Inläggav Inge » mån 04 mar, 2013 11:06

Norge kommer inte att betala och det kommer att bli ännu färre vagnar som har behov av att gå på Sassniz när Fehmantunneln öppnar.

Det är inte alls orimligt att Trelleborg läggs ned helt som hamn för järnvägsvagnar och enda återstående järnvägsfärjelinje från Sverige blir Ystad-Swinoujscie
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4197
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Tågtunnel Sverige - Tyskland

Inläggav 2763 » mån 04 mar, 2013 11:26

Inge skrev:Norge kommer inte att betala och det kommer att bli ännu färre vagnar som har behov av att gå på Sassniz när Fehmantunneln öppnar.


Där tror jag du har fel och det baserar jag på att det är fullt på Öresundsbron. Någonstans behöver man en förbindelse till om mängden transporter ska kunna öka.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9636
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Tågtunnel Sverige - Tyskland

Inläggav Inge » mån 04 mar, 2013 11:33

På vilket vis är det fullt på Öresundsbron?
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4197
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Tågtunnel Sverige - Tyskland

Inläggav 2763 » mån 04 mar, 2013 11:46

Vilken innebörd har begreppet "fullt" för dig?

Fullt innebär att det inte får plats fler tåg eftersom i stort sett alla möjliga tider är utnyttjade.
Kapaciteten på Öresundsförbindelsen ökar inte med Fehmarnbält-förbindelsen.
Någon annan förbindelse behövs.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9636
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Tågtunnel Sverige - Tyskland

Inläggav Inge » mån 04 mar, 2013 11:52

Nog får det plats fler tåg och man kan också köra längre tåg med fler lok.

Till att börja med kan man ta bort rabatten och låta tågbolagen åtminstonne betala den lilla del av brokostnaden som det var tänkt från början. Det kommer förvisso antagligen ge en viss återgång till färjorna. Men framflrallt kommer det att leda till mer effektivt utnyttjade tåglägen.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4197
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Tågtunnel Sverige - Tyskland

Inläggav Kantorn » mån 04 mar, 2013 12:51

Inge skrev:Norge kommer inte att betala och det kommer att bli ännu färre vagnar som har behov av att gå på Sassniz när Fehmantunneln öppnar.

Om ett av skälen till bygget är att Norge vill ha bättre tågförbindelse mellan Oslo och kontinenten så hävdar jag att de måste betala lite för sig.
Annars tror jag verkligen inte på tunnelförbindelsen.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 6890
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 11:23
Ort: Ryssby

Re: Tågtunnel Sverige - Tyskland

Inläggav Inge » mån 04 mar, 2013 13:05

Det är egentligen ointressant med en järnvägsförbindelse här. För att det överhivudtaget skall vara intressant att kosta på sig besväret med att lasta godset på tåg krävs att det skall transporteras ganska långt. Så långt att en genväg som bara spar tio till femton mil blir värd väldigt lite.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4197
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Tågtunnel Sverige - Tyskland

Inläggav 2763 » mån 04 mar, 2013 13:16

Inge skrev:Nog får det plats fler tåg och man kan också köra längre tåg med fler lok.

Till att börja med kan man ta bort rabatten och låta tågbolagen åtminstonne betala den lilla del av brokostnaden som det var tänkt från början. Det kommer förvisso antagligen ge en viss återgång till färjorna. Men framflrallt kommer det att leda till mer effektivt utnyttjade tåglägen.


* Längre tåg: det beror på bangårdarna.
* Effektivt utnyttjande - är inte alltid bara effektivt ur infrastrukturutnyttjandeperspektiv. Eftersom det går mycket passagerarperspektiv kommer det in en massa obehagliga mjuka parametrar i den ekvationen också.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9636
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Tågtunnel Sverige - Tyskland

Inläggav Inge » mån 04 mar, 2013 13:18

Vilka mjuka parametrar då?
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4197
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Tågtunnel Sverige - Tyskland

Inläggav 2763 » mån 04 mar, 2013 13:23

Inge skrev:Vilka mjuka parametrar då?


Eftersom du inte verkar ha så mycket annat för dig än att såga argument som inte passar dig så kan du kanske fundera lite på vad andra än du uppskattar när det gäller att åka tåg, det kanske är samma som du uppskattar, men det behöver inte vara det.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9636
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Tågtunnel Sverige - Tyskland

Inläggav Inge » mån 04 mar, 2013 13:31

Inte vet jag vad du menar. Ska tågen kanske gå särskilt långsamt så att någon kan njuta av utsikten från bron hela dagen? Eller vad är det annars som kan tänkas ta så oerhört mycket kapacitet i anspråk?
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4197
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Tågtunnel Sverige - Tyskland

Inläggav 2763 » mån 04 mar, 2013 13:37

Tidtabell på fasta minuttal, så att trafiken blir förutsägbar - är en. Du kan säkert hitta fler.

I synnerhet när trafiken går fort, för då får de långsamma inte plats.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9636
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Tågtunnel Sverige - Tyskland

Inläggav Inge » mån 04 mar, 2013 13:46

Trafiken går inte särskilt fort. Persontågen snittar något över 100 km/h mellan Hyllie och Kastrup. Möjligt även för godståg att hålla.

Men femtonminutersintervall för persontågen borde man klara uppåt 15 godståg per timme, vilket är rimligt. Med tiominutrrsintrrvall minst tio per timme (ca 250 på ett dygn).

Man skall hålla i minnet att inte ens när trafiken var som intensivast från Trelleborg motsvarade den mer än fem till sex tåg på ett helt dygn. Idag motsvarar den inte ens ett och ett halft tåg på ett helt dygn.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4197
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Tågtunnel Sverige - Tyskland

Inläggav M_M » ons 06 mar, 2013 7:55

Danskarna torde också ha ett visst intresse av att denna förbindelse byggs, för att de själva ska slippa en del av godstrafiken.

Eftersom Öresundsbron verkar ha tagit merparten av befintlig godstrafik här så kan man dra slutsatsen att om denna tunnel byggs så kommer den troligtvis ta merparten av godstafiken Sverige-Polen.
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 1:39
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till Övrig kollektivtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster