Bohusbanan som Norgelänk

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Bohusbanan som Norgelänk

Inläggav Harald » tor 20 dec, 2012 23:45

M_M skrev:Isfri hamn är väl nästan en grundförutsättning för att gruvdrift ska vara lönsam?

Vad gäller trafik Sverige-Norge så finns det fyra förbindelser. Den norra till Narvik är väl i princip nyttjad så mycket ett enkelspår rymmer. Att det inte körs jättemycket mycket trafik mellan Östersund och vidare västerut är väl ingen större överraskning, det finns väl helt enkelt inte underlag för så mycket trafik där över huvud taget. Glöm inte att lastbilstransporter mellan Norges sydostligaste och nordligaste delar ofta verkar köras genom Sverige.

De två sydligaste järnvägsförbindelserna mellan Norge och Sverige är väl inte direkt några höjdare heller. Oslo-Arvika-Stockholm är rätt slingrig både på svenska sidan närmast Norge och i Norge, och får en restid som är många gånger långsammare än flyget och som kanske inte heller blir så attraktiv jämfört med bil för de som har en ändpunkt en hygglig bit väster om Stockholm.

Oslo-Halden-Öxnered-Göteborg blir lite bättre efter dubbelspårbygget och upprustningen av BJ, men banan lider dels även där av att den är krokig främst i Norge men också av att den i gränstrakterna nära på saknar lokalt resandeunderlag. Någon centralbyråkrat på dåvarande Banverket tyckte tydligen att järnvägen inte var nåt att ha för lokala resor, och beslutade att satsa på den befintliga förbindelsen istället för att väcka den hundraåriga planerna på att koppla norra Bohusbanan mot Norge.

Expressbussar har ungefär samma restid som tågen Göteborg-Oslo, och om man tittar på mer lokala/regionala resmöjligheter så är det ungefär lika tät trafik längs hela stråket Göteborg-Oslo via Bohuskusten som t.ex. längs Mälarbanan/Svealandsbanan. Lustigt nog är det ungefär entimmestrafik Oslo-Strömstad (ofta men inte alltid med bussbyte i Svinesundsparken) men glesare trafik Strömstad-Uddevalla/Torp-Göteborg.

Jag är helt övertygad om att upprustning av norra Bohusbanan + länk till Norge + upprustning/omdragning av banan inne i Norge har större potential än att satsa på banan Oslo-Arvika-Stockholm, men det krävs nog att nån slags centralbyråkrater och centralfolkvalda släpper en del prestige för att inse detta. Jämför att Öresundstågen körs med gott om folk längs Västkustbanan samtidigt som SJ knappt tycker det är värt att köra där.

Detta har ju inte mycket med vare sig tåg till Åland eller malmtransporter på Nordkalotten att göra så jag gör en ny tråd.

Bohusbanan är inget realistiskt alternativ för fjärrförbindelser Köpenhamn-Göteborg-Oslo. Det skulle i praktiken krävas en helt ny bana, som troligen i likhet med södra Botniabanan skulle få en massa långa tunnlar p.g.a. terrängförhållandena. Nu finns redan en snabb bana till Skälebol så det bästa alternativet är att räta nuvarande förbindelse därifrån till Oslo.

Däremot så skulle säkert norra Bohusbanan kunna vara en del i en lokal förbindelse mellan norra Bohuslän och Östfold/Akershus/Oslo. För det skulle det räcka med upprustning med kanske en del mindre kurvrätningar. Därutöver behövs en nybyggd sträcka på cirka 2½ mil för att ansluta till Östfoldbanen. Den skulle då inkludera en rätt dyr förbindelse över eller under Idefjorden. Så länge nuvarande pris- och lönerelationer består är det ju lockande att bo i Sverige och arbeta i Norge. Det är det redan många som gör, och bättre kommunikationer skulle nog locka fler. Frågan är väl bara varifrån pengarna ska tas. Sverige har mer angelägna projekt och norska staten lär väl inte satsa några oljepengar på att göra det lättare för norrmän att bli skatteflyktingar.
Harald
 
Inlägg: 7728
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: Bohusbanan som Norgelänk

Inläggav M_M » fre 21 dec, 2012 0:20

Bra initiativ att göra en ny tråd!

Jag håller med om att Bohusbanan inte är realistisk som en ren fjärrförbindelse, men samtidigt kan man jämföra att folk gör en del fjärresor med regionaltågen på Västkustbanan, trots att restiden och komforten har svårt att konkurrera med expressbussarna.

Avståndet mellan Skälebol och Öxnered är bara tre mil, så om man skulle köra vissa "semisnabba" tåg Göteborg-Trollhättan-Uddevalla-Bohusbanan-Norge så skulle en inte så lång sträcka "gå förlorad" med avseende på Norgetrafiken.

Med risk för att jag upprepar det jag skrivit på Postvagnen så borde man överväga dels givetvis en rustning av norra Bohusbanan, men också förutom en länk till Norge även en nydragen delsträcka på nuvarande bana Uddevalla-Öxnered, som kan gå direkt till Trollhättan. Tyvärr skulle en sådan antagligen bli dyr eftersom det blir en del tunnelsträcka.

Kortaste sträckan att ansluta Strömstad/Skee till järnvägen i Norge vore faktiskt att bygga i ostnordostlig riktning, men då kanske det restidsmässigt inte blir nån höjdare. Problemet med att bygga den "självklara" vägen rakt norrut är att man skapar en järnvägens motsvarighet till "busslinjetrerikesröset" Svinesundparken. I detta område så verkar det å andra sidan finnas ett av få hyggligt plana markområden i Norge, så i princip skulle man kunna ha en "Mjölbylinjen ansluter till Hallsberg"-lösning på triangelspår så att tåg i alla riktningar kan ha byte på samma station utan att behöva göra riktningsbyte.


Vad gäller kostnaden så bör man kanske delvis titta på hur den nuvarande kollektivtrafiken fungerar - det körs en hel del bussar.
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Bohusbanan som Norgelänk

Inläggav Martin » lör 22 dec, 2012 20:33

M_M skrev:Med risk för att jag upprepar det jag skrivit på Postvagnen så borde man överväga dels givetvis en rustning av norra Bohusbanan, men också förutom en länk till Norge även en nydragen delsträcka på nuvarande bana Uddevalla-Öxnered, som kan gå direkt till Trollhättan. Tyvärr skulle en sådan antagligen bli dyr eftersom det blir en del tunnelsträcka.


Det finns redan idag en möjlighet att köra direkttåg mellan Trollhättan och Uddevalla. I samband med dubbelspårsbygget på Norge/Vänerbanan och borttagandet av spårkrysset på Öxnereds station byggdes ett triangelspår för att möjliggöra körning Thn-Ua utan riktningsbyte i Öxnered. Att plöja ner miljarder på en något kortare (och något snabbare) förnindelse än dagen är för att uttrycka sig milt, huvudlöst!
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarvisningsbild
Martin
 
Inlägg: 1562
Blev medlem: fre 02 maj, 2003 23:47
Ort: Hjärtat av Bohuslän

Re: Bohusbanan som Norgelänk

Inläggav Harald » lör 22 dec, 2012 21:56

Det första som ska göras föra att korta restiden mellan Göteborg och Oslo är att räta och rusta upp banan i Norge. Där finns det verkligen förbättringspotential. Vill man ha sedan en kortare väg i Sverige så kan man bygga en ny bana som viker av från den nuvarande söder om Frändefors och går mera rakt mot Kornsjö. Det blir kortare och enklare nybyggnad än om man ska bygga nytt genom Bohuslän och det kortar sträckan med cirka 35 km.

Att dra Bohusbanan in i Norge ger inte stora fördelar. Det blir en slingrig bana om man ska ha med de största tätorterna på svensk resp. norsk sida, d.v.s. Strömstad och Halden och det ska man väl om det ska vara någon vits med den.
Harald
 
Inlägg: 7728
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: Bohusbanan som Norgelänk

Inläggav hej » lör 22 dec, 2012 22:12

Norrmännen ligger väl väldigt långt framme i planeringen för att starta uträtningen på norsk sida, de ska börja med det arbetet enligt plan 2014 och vara klara ca 2020. Sedan är det uttalat politiskt mål i Norge att man med järnväg 2025 (året skall man nog inte se hugget i sten) skall kunna åka Oslo - Köpenhamn över Göteborg på 2 och en halv timme.

http://www.oslo.kommune.no/om_oslo_komm ... -7756.html
hej
 
Inlägg: 1724
Blev medlem: ons 12 jul, 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Bohusbanan som Norgelänk

Inläggav M_M » sön 23 dec, 2012 5:42

Det kanske inte blir nån större vits på att räta triangelspåret i Öxnered.

I Norge är det väl en inte helt lätt fråga hur en rätning bör göras i trakterna av Sarpsborg-Fredrikstad. Den rakaste vägen som ändå angör några tätorter att tala om är att skippa Fredrikstad.

Om man skulle bygga en järnväg som hoppar över Fredrikstad så skulle jag nog tycka att det vore bra om man också behåller åtminstone sträckan från Sarpsborg till Fredrikstad, och kanske trafikerar den med nån slags lokaltåg.

Strömstad kräver i princip riktningsbyte vid en förlängd järnväg om man inte ska ge sig på ett ruskigt dyrt bygge, men jag ser inget jätteproblem med det.

Vad skulle poängen vara med att bygga direkt från söder om Frändsfors (=strax norr om Öxnered för de som inte vet var det ligger och inte orkar titta på kartan) jämfört med att lägga resurser på att trimma upp norra Bohusbanan? Den sträcka som skulle behöva nybyggas är vad jag kan se längre än de delar av norra Bohusbanan som är krokiga. Banan har en del rejäla krokar mellan Munkedal och Tanum men i övrigt så är väl banan inte SÅ fasligt krokig?

Jag minns att det gjorts utredningar som kommit fram till att ganska enkla åtgärder är mest lönsamma, som att fräscha upp själva spåret på vissa delar, men de har tittat på "dagens verklighet" där det inte finns någon plan på förlängning till Norge.

Med tanke på att man redan idag har bättre förbindelser till Norge (både Halden och Oslo) än till Göteborg från Strömstad idag så är det väl dessutom inte helt otroligt att det i framtiden kanske skulle gå tåg som kör Oslo-Strömstad utan att köra vidare i Sverige.

En i sammanhanget intressant detalj kring geografin är att bergen/dalgångarna verkar gå i sydväst-nordostlig riktning kring Strömstad-Halden. Det kanske inte krävs så fasligt mycket brobyggande, bergsprängande o.s.v. för att dra en järnväg från strax norr om Skee (med triangelanslutning) till en plats sydost om Halden?

Jag vet att det inte är så enkelt som att bara dra ett streck på kartan och lyckas få det hyggligt rakt utan att passera höjdkurvor, men vad sägs om detta som diskussionsunderlag?: http://kartor.eniro.se/m/nIebJ
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Bohusbanan som Norgelänk

Inläggav hej » mån 24 dec, 2012 12:18

Här är lite information om vad norrmännen planerar http://www.regjeringen.no/nb/dep/sd/dok ... ?id=548975
hej
 
Inlägg: 1724
Blev medlem: ons 12 jul, 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Bohusbanan som Norgelänk

Inläggav Martin » tis 25 dec, 2012 14:55

M_M skrev:Det kanske inte blir nån större vits på att räta triangelspåret i Öxnered.

I Norge är det väl en inte helt lätt fråga hur en rätning bör göras i trakterna av Sarpsborg-Fredrikstad. Den rakaste vägen som ändå angör några tätorter att tala om är att skippa Fredrikstad.

Om man skulle bygga en järnväg som hoppar över Fredrikstad så skulle jag nog tycka att det vore bra om man också behåller åtminstone sträckan från Sarpsborg till Fredrikstad, och kanske trafikerar den med nån slags lokaltåg.

Strömstad kräver i princip riktningsbyte vid en förlängd järnväg om man inte ska ge sig på ett ruskigt dyrt bygge, men jag ser inget jätteproblem med det.

Vad skulle poängen vara med att bygga direkt från söder om Frändsfors (=strax norr om Öxnered för de som inte vet var det ligger och inte orkar titta på kartan) jämfört med att lägga resurser på att trimma upp norra Bohusbanan? Den sträcka som skulle behöva nybyggas är vad jag kan se längre än de delar av norra Bohusbanan som är krokiga. Banan har en del rejäla krokar mellan Munkedal och Tanum men i övrigt så är väl banan inte SÅ fasligt krokig?

Jag minns att det gjorts utredningar som kommit fram till att ganska enkla åtgärder är mest lönsamma, som att fräscha upp själva spåret på vissa delar, men de har tittat på "dagens verklighet" där det inte finns någon plan på förlängning till Norge.

Med tanke på att man redan idag har bättre förbindelser till Norge (både Halden och Oslo) än till Göteborg från Strömstad idag så är det väl dessutom inte helt otroligt att det i framtiden kanske skulle gå tåg som kör Oslo-Strömstad utan att köra vidare i Sverige.

En i sammanhanget intressant detalj kring geografin är att bergen/dalgångarna verkar gå i sydväst-nordostlig riktning kring Strömstad-Halden. Det kanske inte krävs så fasligt mycket brobyggande, bergsprängande o.s.v. för att dra en järnväg från strax norr om Skee (med triangelanslutning) till en plats sydost om Halden?

Jag vet att det inte är så enkelt som att bara dra ett streck på kartan och lyckas få det hyggligt rakt utan att passera höjdkurvor, men vad sägs om detta som diskussionsunderlag?: http://kartor.eniro.se/m/nIebJ

Nu är det inte bara kurvradier som är dimensionerande, markförhållanden i Bohuslän är mycket svårbemästrade med dyra grundläggningskostnader som följd, det är inte bara de "uträtade" bitarna som måste byggas om, i princip hela sträckan från Munkedal och norrut måste genomgå omfattande stabiliseringsarbeten för att kunna bära en bana med dagens krav på hastighet och bärighet.
Den södra delen av Bohusbanan (Göteborg - Uddevalla) rustades upp i mitten på 90-talet, det krävdes där mer omfattande arbeten (och således dyrare) än vad man först trott.
Ser man med svenska nationalekonomiska ögon på en sådan satsning är det en mycket stor investering i en landsända med en begränsad befolkning (Bohuslän norr om Uddevalla knappt 100 000 inv). De som skulle dra stor nytta av en sådan investering är förstås norrmännen. Deras vilja att vara med och finansiera en ny/upprustad bana genom Bohuslän är en förutsättning för dess förverkligande.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarvisningsbild
Martin
 
Inlägg: 1562
Blev medlem: fre 02 maj, 2003 23:47
Ort: Hjärtat av Bohuslän

Re: Bohusbanan som Norgelänk

Inläggav M_M » ons 26 dec, 2012 0:26

Varje gång någon ifrågasätter upprustningar på norra Bohusbanan så brukar jag be denne att jämföra med upprustningar på Nynäsbanan.

Lite data ur Wikipedia över invånare i respektive tätorter, de stationer som tillsammans ligger i samma tätort står på samma rad:
Södra delen av Nynäsbanan:
Nynäshamn +Nynäsgård + Gröndalsviken: 13 510
Ösmo: 3 911
Hemfosa: 80 (!!!)
Segersäng: 608
Tungelsta: 4 257
Summa södra delen: 22 366

Norra delen av Nynäsbanan:
Krigslida + Västerhaninge: 15 134
Jordbro: 10 291
Handen: 11 524
Vega: 3 665
Skogås: 13 783
Trångsund: 9 912
Farsta Strand: 5132
Summa norra delen: 69441
Summa totalt: 91807

Längs södra delen av Nynäsbanan finns inte så många tätorter som kan matas med buss.
Exempelvis:
Årsta Havsbad: 366
Söderby: 61
Landfjärden: 241
Sorunda: 1 307
Grödby: 340
Stora Vika: 651
Väländan: 469
Summa: 3435
Summa södra delen av Nynäsbanan plus bussmatningsbara orter: 25801

Norra Bohusbanan:
Strömstad: 6 288
Skee: 583
Tanum: 85
Rabbalshede: 275
Hällevadsholm: 772
Dingle: 900
Munkedal: 3 718
Summa norra delen: 12621

Södra Bohusbanan:
Uddevalla + Uddevalla Södra: 31 212
Ljugskile: 3 375
Svenshögen: 421
Stenungsund: 9987
Stora Höga: 2751
Kode: 1 380
Ytterby: (ingår i Kungälv med 22 768 invånare, dock utgör bara vissa av dessa resandeunderlag för stationen Kode)
Summa södra delen: 49126 + del av Kungälv
Totalsumma: 61747

Till detta tillkommer att längs norra Bohusbanan finns ett gäng orter som kan ansluta till banan med matarbussar:
Brastad: 1 846
Kungshamn: 2 814
Hunnebostrand: 1 731
Bovallstrand: 474
Hamburgsund: 818
Fjällbacka: 859
Grebbestad: 1 401
Tanumshede: 1 697
Summa: 11640
Summa dessa + orterna längs Norra Bohusbanan: 24261

Här ser vi att alldeles bortsett från Norge så har Norra Bohusbanan inklusive bussmatningsbara orter samma resandeunderlag som Södra Nynäsbanan. På södra Nynäsbanan gråter man ut över att det inte finns tillräckligt med dubbelspår och att man inte har halvtimmestrafik drygnet runt eller nåt sånt. På Norra Bohusbanan är folk glada över tretimmestrafik eller nåt sånt.

Orter i Norge i närheten av Norra Bohusbaban, med järnvägsstationer:
Halden: 23 711
Skjeberg: 2 028
Sarpsborg (+ Sandesunds station): 43 804
Fredrikstad (+ Greåker): 75 571
Summa: 145114, plus Moss+Oslo

Man kan argumentera för att banan vid Nynäshamn ansluter vidare mot diverse färjelinjer som t.ex. Visby och Gdansk, men eftersom man tagit bort järnvägsstationen vid färjeterminalen så är det väl tyvärr rätt uppenbart att man inte vill ha anslutning mellan tåg och färja. Jag har viss föreståelse för detta, onödigt att koppla ihop två förseningsbenägna trafikslag. Dock ganska kortsiktigt med tanke på att Nynäsbanan borde kunna få mycket stabilare trafik den dag pendeltågstunneln och fyrspåret på en del av Västeråsbanan är klart (och dessutom skulle speciella "färjetåg" kunna utgå från Stockholm C eller liknande redan idag och ges högre prioritet).


Jag köper att det inte är några höjdarförhållande rent geoliskt att utgå från, men att underlaget skulle vara för dåligt köper jag inte så länge Trafikverket inte pratar om att lägga ner Nynäsbanan...

(Om man vill titta på Södra Bohusbanan och norra delen av Nynäsbanan så bör man för Bohusbanans del lägga till delar av resandeunderlaget från Tjörn, Orust, Lysekil. Dessa orter har idag direktbussar till Göteborg men det kan väl delvis ses som ett symptom på att banan inte har tillräcklig kapacitet. Lysekil har ju dessutom järnväg som borde kunna nyttjas genom att förlänga Varberg-Borås-Herrljunga-Öxnered-Uddevalla-tågen till Lysekil. Det skulle säkert kosta fler tågsätt men det behövs å andra sidan i princip bara en bemanning av stationen och/eller eventuellt en enklare ombyggnad av stationen (så att den kan vara obevakad med bara ett vändspår vid plattform åtkomligt "från omvärlden" och alla övriga spår "inlåsta")).
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Bohusbanan som Norgelänk

Inläggav Harald » ons 26 dec, 2012 1:20

Det där är ju en rätt meningslös jämförelse. Om du bara jämför befolkning utan att ta hänsyn till banans längd kan du ju alltid plocka ihop lika mycket folk på en sträcka som på en annan, genom att välja sträckorna så att du får de tal du vill ha. Banans längd har betydelse både för vad det kostar att bygga och underhålla banan, att driva trafik på den och för hur många resor folk gör. Man reser oftare till mål som ligger nära än till mål som ligger långt bort. Bohusbanan är tre gånger så lång som Nynäsbanan (inkl. sträckan Stockholm C-Älvsjö) och norra Bohusbanan är tre gånger längre än södra Nynäsbanan. Med andra så är befolkningstätheten längs Bohusbanan bara en tredjedel av vad den är längs Nynäsbanan. Det är alltså knappast troligt att man skulle kunna uppnå samma resande på Bohusbanan som på Nynäsbanan.
Harald
 
Inlägg: 7728
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: Bohusbanan som Norgelänk

Inläggav M_M » ons 26 dec, 2012 2:04

Men då får det ju plats tre gånger så mycket expansion :mrgreen:

Men visst, du har helt rätt i dina argument om banans längd. (Å andra sidan, om man tittar på restider, så innebär det klart längre avstånd mellan stationerna = bättre förutsättning för hyggligt hög medelhastighet).
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Bohusbanan som Norgelänk

Inläggav Christer J » ons 26 dec, 2012 14:54

Harald skrev:Det där är ju en rätt meningslös jämförelse. Om du bara jämför befolkning utan att ta hänsyn till banans längd kan du ju alltid plocka ihop lika mycket folk på en sträcka som på en annan, genom att välja sträckorna så att du får de tal du vill ha. Banans längd har betydelse både för vad det kostar att bygga och underhålla banan, att driva trafik på den och för hur många resor folk gör. Man reser oftare till mål som ligger nära än till mål som ligger långt bort. Bohusbanan är tre gånger så lång som Nynäsbanan (inkl. sträckan Stockholm C-Älvsjö) och norra Bohusbanan är tre gånger längre än södra Nynäsbanan. Med andra så är befolkningstätheten längs Bohusbanan bara en tredjedel av vad den är längs Nynäsbanan. Det är alltså knappast troligt att man skulle kunna uppnå samma resande på Bohusbanan som på Nynäsbanan.

Dessutom undrar jag om det finns lika stor andel pendlare Strömstad - Göteborg som på sträckan Nynäshamn - Stockholm inklusive alla respektive mellanstationer. Alltså Nynäshamn är i mycket större avseende en del av Storstockholms gemensamma arbetsmarknad än vad Bohuslän är del av Storgöteborgs arbetsmarknad. Dessutom är Nynäshamn på väg att bli uthamn för Stockholmsområdet och behöver även därför bättre spårförbindelser.
/ Christer J - Målarmästare och allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarvisningsbild
Christer J
 
Inlägg: 1010
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 19:37
Ort: Stockholm - Årsta

Re: Bohusbanan som Norgelänk

Inläggav Harald » ons 26 dec, 2012 17:01

Ja, fast det är väl inte dessutom, utan just beroende på avstånden. Man kan förstås också argumentera att snabbare tåg skulle göra att fler pendlar, men norra Bohuslän är ändå rätt långt bort från Göteborg. Gränsen för någon mer omfattande dagspendling med de restider som det är realistiskt att uppnå de närmaste årtiondena går nog ungefär vid Uddevalla-Vänersborg. När det gäller dagligt resande ska nog norra Bohusbanan ses främst som en lokalbana för norra Bohuslän inkl. resor till Uddevalla.
Harald
 
Inlägg: 7728
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: Bohusbanan som Norgelänk

Inläggav M_M » ons 26 dec, 2012 21:52

Fast det sker säkert en icke försumbar arbetspendling till Uddevalla och framförallt Halden.


Just att det är bättre förbindelser från Strömstad till Halden och Oslo än till Uddevalla och Göteborg tycker jag om något talar för att det kan vara idé att faktiskt bygga järnväg över till Norge utan att man nödvändigtvis alls behöver rusta befintlig bana (utöver att själva Strömstad kanske behöver uppgraderas så att man kan ha två tåg stående vid varsin plattform samtidigt eller liknande).


Ett par tidtabeller:
Strömstad-Halden 11 dubbelturer per dag, nästan entimmestrafik
Strömstad-OsloKombinerat med ovanstående 10/12 dubbelturer per dag.
Bohusbanan5/8 dubbelturer (vinter/sommar) per dag
Strömstad-Uddevalla5-6 dubbelturer per dag
Strömstad-Göteborg5-6 dubbelturer per dag
Förr hade Västtrafik en samlingstabell Strömstad-(Uddevalla)-Göteborg, den verkar ha försvunnit.
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 1:39
Ort: Göteborg


Återgå till Övrig kollektivtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst