Linbana Lidingö - Nacka. God idé?

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Linbana Lidingö - Nacka. God idé?

Inläggav LÅ1 » mån 12 nov, 2012 21:01

Mitt i Lidingö skriver om en MP-idé om linbana mellan Lidingö och nacka.
Det står på sid. 6 i Mitt i Lidingö Tidning vecka 45/2012. Denna länk borde träffa rätt tidning även när den är gammal.

Edit:
Fixade grammatiken i sista meningen.
Försökte också få tidningsnamnet rätt, men vet inte hur det skall vara. (Det står Mitt i Lidingö högst upp på sidorna. Men på förstasidan finns logotypen för Mitt i och sedan står det Lidingö Tidning.)
Senast redigerad av LÅ1 mån 12 nov, 2012 22:40, redigerad totalt 1 gång.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11717
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Linbana Lidingö - Nacka. God idé?

Inläggav Harald » mån 12 nov, 2012 22:14

Det beror väl lite på vilken kapacitet som behövs. Upp till 6.000 personer per timme ska en Dreiseilbahn kunna klara enligt tyska Wikipedia. Hastigheten kan vara upp till 27 km/h. Men var får den där folkpartisten 750 Mkr/km för spårväg ifrån? De hittills byggda delarna av Kringen (Annedalsbron, Chalmerstunneln, Skånegatan och broarna över Fattighusån) har kostat i genomsnitt 160 Mkr/km. Fast spårväg är väl inget alternativ mellan Lidingö och Nacka.
Harald
 
Inlägg: 7724
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: Linbana Lidingö - Nacka. God idé?

Inläggav Anders Hanquist » tis 13 nov, 2012 1:33

Direkta förbindelser Lidingö - Nacka är alltid intressanta att diskutera, men verkar vara desto svårare att åstadkomma. Här krävs en avsevärd segelfri höjd. Det gäller att överbrygga infarten till Stockholm för de största kryssningsbjässarna, nu och i framtiden. Har man räknat på hur högt en linbana behöver gå och vilken kapacitet den skulle kunna få? Och, hur mycket blåst ska den tåla? Är det överhuvudtaget möjligt att bygga en sådan anläggning till en rimlig kostnad?
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1171
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Linbana Lidingö - Nacka. God idé?

Inläggav LÅ1 » tis 13 nov, 2012 1:54

I dag finns det en båtförbindelse; Sjövägen.
Har ingen aning om hur många som pendlar med den mellan Lidingö och Nacka. Men den har ju den stora nackdelen att den inte fortsätter upp på land.
Om man kunde bygga en spårvägslinje som gick från centrala Lidingö till arbetsplats- och bostadsområden i Nacka och kanske fortsatte mot Hammarby Sjöstad och t.ex. Gullmarsplan så tror jag att resandet efter några år skulle vara tämligen stort. Det är lättare att börja arbetspendla om det finns en upparbetad och "framtidssäker" förbindelse än om där finns en båtförbindelse just nu, men vars framtid man vet väldigt lite om.

Linbanan skulle nog i det här fallet mer likna en spårvägsförbindelse än en båtförbindelse. Enligt skisserna i tidningen så skulle den ju gå en runda in på land. Alltså inte bara överbrygga själva sundet.

Hur bekväm blir en linbana? Och hur snabb?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11717
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Linbana Lidingö - Nacka. God idé?

Inläggav Odd » tis 13 nov, 2012 3:13

Framför allt, vad skall den tjäna till? Vilk är målgruppen? Sen ligger ju inte Nacka direkt mitt emot Lidingö. Undrar om Miljöpartiet överhuvudtaget har tittat på en karta. Om en förbindelse skall upprättas mellan norr och söder skall den ju ske antingen via Nacka och Djurgården eller Skuru/Björknäs och Brevik. Men skall man välja mellan dessa så är det ju helt klart att det är den förstnämnda sträckan som skulle kunna vara närmast en samhällsnyttig investering, men jag tror knappast det. Dessutom tror jag inte att linbaneresenärer har tänkt att dom skall ta 69an till stan efteråt, då lönar det sig ju att ta tåget eller bussen till Slussen och vidare därifrån.

Förslaget känns väldigt populistiskt och orealistiskt! Till och med en "älvsborgsbro" a la motorvägsplanen från 60-talet känns bättre. Det skulle nog inte bli så fasansfullt inslag i Djugårdsmiljön och skulle kunna se ut något liknande detta:
xbro.jpg
xbro.jpg (133.88 KiB) Visad 2261 gånger

Inte så fasligt orimligt eller orealistiskt om jag får tycka...
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3793
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: Linbana Lidingö - Nacka. God idé?

Inläggav BSB101 » tis 13 nov, 2012 14:21

Harald skrev:Det beror väl lite på vilken kapacitet som behövs. Upp till 6.000 personer per timme ska en Dreiseilbahn kunna klara enligt tyska Wikipedia. Hastigheten kan vara upp till 27 km/h. Men var får den där folkpartisten 750 Mkr/km för spårväg ifrån? De hittills byggda delarna av Kringen (Annedalsbron, Chalmerstunneln, Skånegatan och broarna över Fattighusån) har kostat i genomsnitt 160 Mkr/km. Fast spårväg är väl inget alternativ mellan Lidingö och Nacka.


Nu är det inte Göteborg eller någon annan kommun/stad vi pratar om utan Stockholm och där kostar spårväg av någon anledning betydligt mer per km.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1682
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Linbana Lidingö - Nacka. God idé?

Inläggav Harald » tis 13 nov, 2012 14:37

BSB101 skrev:Nu är det inte Göteborg eller någon annan kommun/stad vi pratar om utan Stockholm och där kostar spårväg av någon anledning betydligt mer per km.

Fast då kanske linbanor också kostar mer i Stockholm. :wink:
Harald
 
Inlägg: 7724
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: Linbana Lidingö - Nacka. God idé?

Inläggav darthjpp » tis 13 nov, 2012 14:39

BSB101 skrev:
Harald skrev:Det beror väl lite på vilken kapacitet som behövs. Upp till 6.000 personer per timme ska en Dreiseilbahn kunna klara enligt tyska Wikipedia. Hastigheten kan vara upp till 27 km/h. Men var får den där folkpartisten 750 Mkr/km för spårväg ifrån? De hittills byggda delarna av Kringen (Annedalsbron, Chalmerstunneln, Skånegatan och broarna över Fattighusån) har kostat i genomsnitt 160 Mkr/km. Fast spårväg är väl inget alternativ mellan Lidingö och Nacka.


Nu är det inte Göteborg eller någon annan kommun/stad vi pratar om utan Stockholm och där kostar spårväg av någon anledning betydligt mer per km.


Även om det kan vara dyrare att bygga i Stockholmsområdet, så är det inte fem gånger så dyrt. Men det är väl som vanligt för jobbigt att fråga någon som vet.
darthjpp
 
Inlägg: 568
Blev medlem: lör 14 apr, 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Linbana Lidingö - Nacka. God idé?

Inläggav Claes Thure Moberg » tis 13 nov, 2012 18:04

En linbana mellan Lidingö och Nacka måste till att börja med gå så högt att Finlandsfärjor, Kryssningsfartyg och annan sjöfart kan gå under. Detta innebär att man måste basera sig på höga master eftersom det inte finns några tillräckligt höga berg att utgå ifrån.

På Nackasidan blir de naturliga ändpunkterna antingen Drottninghamn norr om Skuru eller Hasseludden norr om Orminge. Detta är områden som för att uttrycka det lite försiktigt är ocentralt belägna. På Lidingösidan snackar vi om Högberga/Brevik eller Käppala/Gåshaga. Lite mer bebyggt och något mer centralt. Men behovet av resande mellan dessa punkter kan betecknas som måttligt.

Alltså måste man förlänga linbanan in i land. Då är de naturliga slutpunkterna på Nackasidan Orminge Centrum eller Ektorp alt Nacka Centrum. På Lidingösidan är det ännu längre till centrala punkter. Och då börjar vi tala om en anläggning av gigantiska proportioner. Som garanterat kommer att bli rejält kontroversiell. Alternativet är att bygga upp en omfattande matartrafik med buss till bägge slutpunkterna.

Jag tycker hela projektet är ett rejält "stolpskott" som omedelbart bör arkiveras.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Claes Thure Moberg
 
Inlägg: 673
Blev medlem: tis 07 okt, 2003 19:25
Ort: Tromsø

Re: Linbana Lidingö - Nacka. God idé?

Inläggav LÅ1 » tis 13 nov, 2012 19:00

Claes Thure Moberg skrev:En linbana mellan Lidingö och Nacka måste till att börja med gå så högt att Finlandsfärjor, Kryssningsfartyg och annan sjöfart kan gå under. Detta innebär att man måste basera sig på höga master eftersom det inte finns några tillräckligt höga berg att utgå ifrån.

På Nackasidan blir de naturliga ändpunkterna antingen Drottninghamn norr om Skuru eller Hasseludden norr om Orminge. Detta är områden som för att uttrycka det lite försiktigt är ocentralt belägna. På Lidingösidan snackar vi om Högberga/Brevik eller Käppala/Gåshaga. Lite mer bebyggt och något mer centralt. Men behovet av resande mellan dessa punkter kan betecknas som måttligt.

Alltså måste man förlänga linbanan in i land. Då är de naturliga slutpunkterna på Nackasidan Orminge Centrum eller Ektorp alt Nacka Centrum. På Lidingösidan är det ännu längre till centrala punkter. Och då börjar vi tala om en anläggning av gigantiska proportioner. Som garanterat kommer att bli rejält kontroversiell. Alternativet är att bygga upp en omfattande matartrafik med buss till bägge slutpunkterna.

Jag tycker hela projektet är ett rejält "stolpskott" som omedelbart bör arkiveras.

På kartskissen i tidningen har man två linbanor, vara den ena skall gå över till Lidingö. Brevik - Orminge - Fisksätra. Totalt 8stationer.
Den andra är en ringlinje: Nacka centrum (är det detsamma som Forum Nacka?) - Hammarbyhöjden (T) - Sickla - Darnvikstull - Nacka strand (om jag läst kartan rätt) - Nacka centrum. Totalt 7 stationer.


Här är ett par länkar:
London kan få linbana
Världens längsta linbana
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11717
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Linbana Lidingö - Nacka. God idé?

Inläggav LÅ1 » tis 13 nov, 2012 19:07

Hittade fler länkar, all om linbana Lidingö - Nacka.
NVP
YIMBY
Lidingösidan
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11717
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Linbana Lidingö - Nacka. God idé?

Inläggav kildor » tis 13 nov, 2012 20:58

Det här uppmärksammades i DN för ett par veckor sedan. När man granskar MP:s siffror ser man att dom är helt ute och cyklar. Och jag kunde inte ha sammanfattat det bättre än så här:

Claes Thure Moberg skrev:Jag tycker hela projektet är ett rejält "stolpskott" som omedelbart bör arkiveras.


Vill man granska siffrorna lite mer kan man spana in kartan i MP Nackas egen artikel om saken:
http://www.mp.se/templates/mct_177.aspx?number=264716
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5004
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 16:59
Ort: Stockholm

Re: Linbana Lidingö - Nacka. God idé?

Inläggav M_M » tis 13 nov, 2012 23:29

Ja jösses. Man kan kanske åka till London och inspireras?

Emirates Airline kan kanske sponsra den, lite diktaturoljepengar är aldrig fel, och så kan den i folkmun få öknamnet "Arabfly Dangleway".

Eller vänta, det har de ju redan fixat i London...
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Linbana Lidingö - Nacka. God idé?

Inläggav Christer J » ons 14 nov, 2012 0:42

Emirates Air Line har redan transporterat en miljon resande sedan första dagen den 28 juni i år (2012).


Men egentligen tror jag det skulle vara intressantare att dra en linbana mellan (Kungens Kurva -) Skärholmen - Vårberg - Tappström på Ekerö.

Eller runt om, i och mellan Universitetet, KTH och Karolinska institutet. Snabbaste sättet att enkelt binda ihop de tre högskoleområdena.
/ Christer J - Målarmästare och allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarvisningsbild
Christer J
 
Inlägg: 1010
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 19:37
Ort: Stockholm - Årsta

Re: Linbana Lidingö - Nacka. God idé?

Inläggav LÅ1 » ons 14 nov, 2012 0:59

Christer J skrev:Eller runt om, i och mellan Universitetet, KTH och Karolinska institutet. Snabbaste sättet att enkelt binda ihop de tre högskoleområdena.

Skall man ha spårtaxi, eller göra försök med sådana, så tror jag att det vore ett bra ställe att testa på. Åtminstone för Universitetet och KTH som ju ligger näst intill grannar.
Gissar förstås att linbana blir billigare och driftsäkrare men långsammare och med färre hållplatser. Men det är bara en gissning.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11717
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Linbana Lidingö - Nacka. God idé?

Inläggav BSB101 » tor 15 nov, 2012 10:10

Harald skrev:
BSB101 skrev:Nu är det inte Göteborg eller någon annan kommun/stad vi pratar om utan Stockholm och där kostar spårväg av någon anledning betydligt mer per km.

Fast då kanske linbanor också kostar mer i Stockholm. :wink:


Kanske det, kanske få ta och testbygga lite? :wink:

darthjpp skrev:
BSB101 skrev:
Harald skrev:Det beror väl lite på vilken kapacitet som behövs. Upp till 6.000 personer per timme ska en Dreiseilbahn kunna klara enligt tyska Wikipedia. Hastigheten kan vara upp till 27 km/h. Men var får den där folkpartisten 750 Mkr/km för spårväg ifrån? De hittills byggda delarna av Kringen (Annedalsbron, Chalmerstunneln, Skånegatan och broarna över Fattighusån) har kostat i genomsnitt 160 Mkr/km. Fast spårväg är väl inget alternativ mellan Lidingö och Nacka.


Nu är det inte Göteborg eller någon annan kommun/stad vi pratar om utan Stockholm och där kostar spårväg av någon anledning betydligt mer per km.


Även om det kan vara dyrare att bygga i Stockholmsområdet, så är det inte fem gånger så dyrt. Men det är väl som vanligt för jobbigt att fråga någon som vet.


Fråga och fråga. det är bara att titta på vad olika spårvägsbyggen i Stockholm kostat så får man svart på vitt.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1682
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Linbana Lidingö - Nacka. God idé?

Inläggav Odd » tor 15 nov, 2012 14:50

Christer J skrev:Emirates Air Line har redan transporterat en miljon resande sedan första dagen den 28 juni i år (2012).
Video
Men egentligen tror jag det skulle vara intressantare att dra en linbana mellan (Kungens Kurva -) Skärholmen - Vårberg - Tappström på Ekerö.

Eller runt om, i och mellan Universitetet, KTH och Karolinska institutet. Snabbaste sättet att enkelt binda ihop de tre högskoleområdena.



Enligt Wikipedia så kostade Londons "Air line" ca 60 miljoner GBP att bygga och den är en km lång.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3793
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: Linbana Lidingö - Nacka. God idé?

Inläggav M_M » tor 15 nov, 2012 21:28

Christer J skrev:Emirates Air Line har redan transporterat en miljon resande sedan första dagen den 28 juni i år (2012).


Nästan vad man hade klarat med en vanlig båtlinje, eller?

Det här känns lite som när Microsoft på 90-talet pratade om "scalability" och att deras Exchange Server skulle vara så fantastisk. De demonstrerade på en dåtida värsting-pc-server att de klarade att hantera si och så många mail under ett dygn. Sun tyckte det där var väl inte så imponerande, och körde standardkonfigurationen av sendmail körd under solaris på någon av deras sparc-maskiner, och hanterade samma mängd mail på 2½ timme. Ridå :wink:
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Linbana Lidingö - Nacka. God idé?

Inläggav Christer J » mån 19 nov, 2012 0:54

M_M skrev:
Christer J skrev:Emirates Air Line har redan transporterat en miljon resande sedan första dagen den 28 juni i år (2012).

Nästan vad man hade klarat med en vanlig båtlinje, eller?

Det kan hända, men hade du fått så många på båten över floden? På norra sidan så landar inte linbanan vid stranden utan passerar ytterligare en docka fram till ett mässcenter. Dessutom går en båt inte var 20:e sekund som på linbanan. Det tar fem minuter över och det är 34 korgar som cirkulerar runt.

Enligt uppgift efter att linbanan byggts så kostade den mellan 44 - 50 miljoner pund (för en kilometer med tre pelare), så viss måste även en linbana utsättas för kalkyler för att se om det är ett lämpligt transportmedel.
/ Christer J - Målarmästare och allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarvisningsbild
Christer J
 
Inlägg: 1010
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 19:37
Ort: Stockholm - Årsta


Återgå till Övrig kollektivtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster