Sida 1 av 1

Bergslagsbanan

InläggPostat: lör 10 nov, 2012 12:30
av hej
Den 9 december är trafikstart på det nya dubbelspåret mellan Göteborg och Trollhättan längs Bergslagsbanan, eller Vänerbanan som den i dag kallas.
Stationerna blir Efter Göteborg C, Gamlestaden, Surte, Bohus, Nödinge, Nol, Älvängen och Lödöse S innan Trollhättan C.
Pendeltåg kommer att trafikera Göteborg C - Älvängen med stopp vid alla mellanliggande stationer och Regionaltåg sträckan Göteborg C - Vänersborg C, dessa tåg kommer att stanna vid Gamlestaden, Bohus, Älvängen, Lödöse S, Trollhättan C, Öxnered.

Om man söker i Västtrafiks reseplanerare så heter Gamlestaden Gamlestadstorget och Lödöse Södra benämns Kullängen.

Re: Bergslagsbanan

InläggPostat: lör 10 nov, 2012 12:55
av M_M
Men vad för pappskalle har döpt stationen till Gamlestaden?

Det är ju lite som att döpa Stockholm C till Norrmalm, Stockholm Ö till Östermalm och Stockholm S till Södermalm...

Re: Bergslagsbanan

InläggPostat: lör 10 nov, 2012 13:08
av Harald
hej skrev:Om man söker i Västtrafiks reseplanerare så heter Gamlestaden Gamlestadstorget och Lödöse Södra benämns Källängen.

Ja, suck. Fast det är Kullängen, inte Källängen. Problemet är väl att det redan finns en busshållplats inne i Lödöse som heter Lödöse södra, men det måste man väl ändra på annars blir det ju upplagt för förväxlingar. Och vid "Gamlestadtorget" går tågen från läge A, d.v.s. samma läge som spårvagnar från SKF mot Centralstationen/Ejdergatan:

Bild

Det värsta är att man börjar vänja sig vid eländet. Nästa gång jag får svara på Västtrafiks webbenkät så svarar jag nog "Mycket väl" på frågan "Hur väl svarar webbplatsen mot dina förväntningar." Man förväntar sig inte bättre längre.

Re: Bergslagsbanan

InläggPostat: lör 10 nov, 2012 13:09
av hej
Tycker att det är ett bra val av namn. Tidigare fanns det en hpl som hette Slakthusgatan där stationen idag ligger.

Göteborg har haft en tradition att namnge stationer utifrån var i staden stationen ligger. Vi har ju haft både Olskroken och Almedal som stationsnamn.

Ändstationerna inne i Göteborg hette ungefär Göteborg Bergslagsbanans station, Göteborg Västgötabanans station, Göteborg Statsbane station och Göteborg Säröbanans station. Göteborg C kom till i och med att man flyttade Bergslagsbanan till Statsbanestationen.

Re: Bergslagsbanan

InläggPostat: lör 10 nov, 2012 13:13
av Harald
M_M skrev:Men vad för pappskalle har döpt stationen till Gamlestaden?

Det är ju lite som att döpa Stockholm C till Norrmalm, Stockholm Ö till Östermalm och Stockholm S till Södermalm...

Eller Älvsjö till Älvsjö, Spånga till Spånga, Årstaberg till Årstaberg, Farsta strand till Farsta strand, Sävenäs till Sävenäs, Hyllie till Hyllie o.s.v.

Re: Bergslagsbanan

InläggPostat: lör 10 nov, 2012 13:17
av hej
Busshållplatsen Lödöse Södra kommer att namnändras till Sant Peders väg. Man kan ju i resplaneraren använda sig av benämningen Lödöse södra station.
Kullängen skall det vara, rent skrivfel av mig.

Re: Bergslagsbanan

InläggPostat: lör 10 nov, 2012 13:28
av M_M
hej skrev:Tycker att det är ett bra val av namn. Tidigare fanns det en hpl som hette Slakthusgatan där stationen idag ligger.

Göteborg har haft en tradition att namnge stationer utifrån var i staden stationen ligger. Vi har ju haft både Olskroken och Almedal som stationsnamn.


Vad är egentligen bra med detta? Det tillför ytterligare information som en resenär behöver lära sig utan att informationen innebär något mervärde i de flesta fall.

Om nu kollektivtrafiken av någon anledning har i syfte att öka allmänbildningen så är frågan varför det är just geografi / stadsdelar som är den allmänbildning som ska förmedlas? Hållplatser/stationer kunde lika gärna istället döpas efter ungefär vad som helst som bidrar till någon slags allmänbildning...

Harald skrev:
M_M skrev:Men vad för pappskalle har döpt stationen till Gamlestaden?

Det är ju lite som att döpa Stockholm C till Norrmalm, Stockholm Ö till Östermalm och Stockholm S till Södermalm...

Eller Älvsjö till Älvsjö, Spånga till Spånga, Årstaberg till Årstaberg, Farsta strand till Farsta strand, Sävenäs till Sävenäs, Hyllie till Hyllie o.s.v.


Namnen var väl åtminstone från början "Älvsjö Station" och inte bara "Älvsjö"?

Re: Bergslagsbanan

InläggPostat: lör 10 nov, 2012 13:29
av Harald
Säröbanans station hette "Säröbanans Göteborg", förkortat S:s Göteborg. BJ station hette åtminstione någon tid Bergslags Göteborg, men där jag även sett benämningen Göteborg B:s. VGJ station hette Göteborg Västgöta, den första stationen ursprungligen Westgöta Göteborg.

Re: Bergslagsbanan

InläggPostat: lör 10 nov, 2012 13:53
av Harald
M_M skrev:Namnen var väl åtminstone från början "Älvsjö Station" och inte bara "Älvsjö"?

Suck igen. Du borde inte vara så styv i korken och skriva så aggressiva inlägg när du är så okunnig. Järnvägsstationer har inte "station" i namnet. Järnvägsstationer har i regel namn efter den ort de ligger i eller nära. "Ort" ska här tolkas i vid bemärkelse. Det finns t.ex. stationer som har namn efter vattendrag de ligger vid. Om det finns flera stationer i en ort så kan stationerna ha ortens namn med ett särskiljande tillägg såsom Mölndals övre och Mölndals nedre, men det förkommer också att en station kan få namn efter någon närbelägen plats eller stadsdel, såsom Årstaberg, Liseberg och Hyllie.

Det är Transportstyrelsen som "beslutar om namn och förkortning efter att infrastrukturförvaltaren har haft samråd med lokala och regionala intressenter". (citat från Transportstyrelsens webbplats)

Re: Bergslagsbanan

InläggPostat: lör 10 nov, 2012 15:08
av hej
Mölndal Övre hette ursprungligen Mölndal medan Mölndals Nedre hette Fässberg. Namnen ändrades i samband med att Fässbergs kommun blev Mölndals stad 1922.

Liseberg föreslogs först få heta Örgryte.

Att benämna Gamlestadens station med exv Göteborg Norra skulle inte ge ökad klarhet vart stationen är belägen.

Re: Bergslagsbanan

InläggPostat: lör 10 nov, 2012 16:00
av Harald
hej skrev:Att benämna Gamlestadens station med exv Göteborg Norra skulle inte ge ökad klarhet vart stationen är belägen.

Och dessutom finns redan Göteborg N.

http://www.trafikverket.se/PageFiles/94 ... 120210.pdf