Switch to full style
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Kategoriregler

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Besvara

Re: Tåg till Åland och vidare

tor 04 aug, 2016 7:53

Har här i tråden presenterat en lösning över tåg och höghastighetståg mellan Stockholm - Helsingfors + Tallinn.
Lösningen har som fördel att den förkortar restiden till under två timmar, Tallinns fall till cirka två timmar. KPMG och FS Links gör i min mening rätt i att jämföra med nuvarande realitet, sjöfart eller flyg. Men den verkliga klon i saken är vad är följderna om vi ökar hastigheen till 1Mm/h. Röret, som det är fråga om, är ej luft tomt utan har luft men luft trycket är en bråkdel av 1 atmosfär. Kan detta tryck hållas är det som kommer att testas, både i Nevada men kanske även i Salo (Finland).
Har satt upp tabell över teoretisk restid ( http://hellvik.github.io/sv/index.html ) även med 1Mm/h men den presenterade HH-banlösningen har för denna hastighet på 1Mm/h för mycket krokar och en resa med 1Mm/h
resulterar i milkshake eller köttfärs.
KPMG Sweden och FS Links har i sina presentationer lagt mycket arbete ner i frågan om affärsplan, och har nu senast i Allmädalen, fört fram hur projektet skall delas upp i tre steg ([1] Helsingfors - Åbo, [2] Stockholm - Arlanda - Norrtälje, [3] Norrtälje - Åbo ) Sälv har jag här på tråden arbetat med integrering av den nya reseoptionen mellan Stockholms regionen, Södra Finland och Norra Estland (och Hamburg).
:mrgreen: KPMG Sweden och FS Links presentation gäller det första Hyperloop röret, i ett senare skede byggs kanske flera rör till för ett nätverk. Intressant fråga är byggs det ett Hyperloop rör även under finska viken.
Besvara