Tåg till Åland och vidare

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Re: Tåg till Åland och vidare

Inläggav thorwald » ons 09 dec, 2015 14:06

Först länken https://sites.google.com/site/rails2jorvassv/ igen :D

Svar
  • TAXFREE - klart är att Taxfree blir det första offret om vi får en fast förbindelse till Åland, oberoende om den byggs från öster eller väster. Detta är ett allvarligt problem för Ålands ekonomi så vinsterna med fast förbindelse måste uppväga denna förlust
  • Kryssningarna behöver ej nödvändigtsvis "försvinna" men att alla angör ej Åland, som idag, är kanske uteslutet.
  • Se ovan länken OstNordOst. Min lösning bygger på den undervattensnbrygga som utgår nära Kapellskär mot Åland. Problemet med den kortaste sträckan Grislehamn - Märketskallen - Märket - Eckerö är djupet vid Märketskallen. Att bygga tågtunnel på under 100m, antagligen mera, enligt sjökortet är riskfyllt och de djupa ravinerna runt Märketskallen gissar jag är fyllda av löst sediment. Valde istället den säkrare lösningen.
  • Pendeltåg Arland - Norrtälje - Åland, står jag gärna för. I och med Finlands trafiken utöver Norrtälje blir denna pendel möjligtvis lönsam. Egentligen har jag på OstNordOst sajten satt upp något i denna riktning https://95ec2f2d54f3821b41730f8aba1435786e197fa8.googledrive.com/host/0Bz6Shkn6f0Z6WVJsa0pBVkhENGM/sv/Stockholm.html. Ett pendeltåg är säkert bekvämare än min buss lösing.
Det blev en massa svar, vad tycks :?:

:idea: OstNordOst sajten består av en "ingångssajt" alltså denna rail2jorvasSV och genom att trycka på PUSH knappen kommer man in på "Startsidan". Sajten är trespråkig men den svenska versionen är den fullständigaste.
thorwald
 
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 26 mar, 2012 16:42
Ort: Esbo Finland

Re: Tåg till Åland och vidare

Inläggav twr » ons 09 dec, 2015 14:12

thorwald skrev:TAXFREE - klart är att Taxfree blir det första offret om vi får en fast förbindelse till Åland, oberoende om den byggs från öster eller väster. Detta är ett allvarligt problem för Ålands ekonomi så vinsterna med fast förbindelse måste uppväga denna förlust

Måste det vara så? handlar inte taxfree om Ålands speciella status snarare än om transportslaget?

En annan fråga är att EU vad jag vet har ett stödprogram för öar utan fast förbindelse. Där kan man förlora på en bro eller tunnel antar jag.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5297
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Tåg till Åland och vidare

Inläggav thorwald » tor 10 dec, 2015 11:04

Frågan kom upp på mötet Fast svensk-finsk förbindelse för tillväxt på Finlands ambasad 23.11.2015 i Stockholm, och vad jag egentligen refererade vad oron som togs upp av Ålands officiella representanter. Själva TAX-FREE är ett speciellt undantag som givits i EU förhandlingarna på grund av att landskapet är hellt beroende av färjor och flyg. Alltså visst handlar det om Ålands status men det är en funktion av transportslaget.

En järnväg till Norrtälje och vidare ändrar genast förutsättningarna och även status. Men påpekade readn på möte att i och med detta blir Mariehamn en del av Stor-Stockholm och detta kompencerar. :D
thorwald
 
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 26 mar, 2012 16:42
Ort: Esbo Finland

Re: Tåg till Åland och vidare

Inläggav LÅ1 » ons 23 mar, 2016 21:34

Det har skrivits en del om järnvägstunnel mellan Sverige och Finland senaste tiden.
Stockholms läns landsting vill inte bidra ekonomiskt till att utreda tunnel till Åland. I alla fall inte nu.


Några länkar:

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockh ... ll-finland

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6395374

http://gamla.hbl.fi/nyheter/2015-11-23/ ... nd-sverige

http://www.nyan.ax/nyheter/tunnel-dumt-sloseri/

http://www.svd.se/varfor-ens-utreda-en- ... /om/debatt
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tåg till Åland och vidare

Inläggav roggek » tor 24 mar, 2016 18:05

Jag hade det så trevlig på min kryssning sist, så jag hoppas att det här med tåg till Åland läggs i malpåse.
Tåg i tunnel till Helsingfors har jag däremot inget emot... :cheesygrin:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2300
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 19:05

Re: Tåg till Åland och vidare

Inläggav twr » tor 24 mar, 2016 22:11

LÅ1 skrev:Det har skrivits en del om järnvägstunnel mellan Sverige och Finland senaste tiden.
Stockholms läns landsting vill inte bidra ekonomiskt till att utreda tunnel till Åland. I alla fall inte nu.


Har landstinget fattat beslut i frågan?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5297
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Tåg till Åland och vidare

Inläggav LÅ1 » tor 24 mar, 2016 23:11

twr skrev:
LÅ1 skrev:Det har skrivits en del om järnvägstunnel mellan Sverige och Finland senaste tiden.
Stockholms läns landsting vill inte bidra ekonomiskt till att utreda tunnel till Åland. I alla fall inte nu.


Har landstinget fattat beslut i frågan?

Nja, man har bollat det vidare. Läs här: http://norrteljetidning.se/nyheter/nyhe ... -for-riket
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tåg till Åland och vidare

Inläggav thorwald » sön 27 mar, 2016 9:47

:D Egntligen har vi två initiativ i frågan
  • HH-banan Stockholm-Kapellskär-Karis-Jorvas-Helsingfors
  • Hyperloop Stockholm-Åland-Åbo och vidare till Helsingfors
Bägge har som gemensam nämnare en fast förbindelse för Åland både mot Sverige och Riket (=Finland).
Med HH-tåg blir det hastigheter på upp till 300/320 km/h, med hyperloop är den planerade top hastigheten c. 1000 km/h (1Mm/h alltså).
Båda lösningarna har sina fördelar men även nackdelar och bägge har som gemensam nackdel ointresse från både Sveriges och Finlands ledning att deltaga i finansieringen :x
Grundfrågan i mitt tycke är den totala bristen på vision och det blanka struntande i framlagda fördelar med bättre och pålitligare kommunikation :shock:
thorwald
 
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 26 mar, 2012 16:42
Ort: Esbo Finland

Re: Tåg till Åland och vidare

Inläggav LÅ1 » sön 24 jul, 2016 20:04

Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tåg till Åland och vidare

Inläggav TKO » sön 24 jul, 2016 22:54

Ett litet aber som KPMG (jag trodde det var en revisionsbyrå?) 'glömt' i sin analys är att hyperloopteknologin ännu är helt oprövad - det finns inte ens en testbana - och att många experter dömt ut systemet som tekniskt omöjligt.
/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6320
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Tåg till Åland och vidare

Inläggav LÅ1 » sön 24 jul, 2016 23:05

TKO skrev:Ett litet aber som KPMG (jag trodde det var en revisionsbyrå?) 'glömt' i sin analys är att hyperloopteknologin ännu är helt oprövad - det finns inte ens en testbana - och att många experter dömt ut systemet som tekniskt omöjligt.
/TKO

Ja, man får lätt Jules Vernes i tankarna när man läser om hyperloopteknologin.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tåg till Åland och vidare

Inläggav Inge » sön 24 jul, 2016 23:13

Tekniskt omöjligt?

Det kan väl inte vara tekniskt omöjligt att suga ut lite luft ur ett rör?

Dock är det väldigt mycket billigare, samt dessutom energisnålare och ger högre hastighet, att istället använda motsvarande låga lufttryck och luftmotstånd ett par kilometer upp....

Men visst, det är ju svårare att få bidragspengar till att utreda det.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4500
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Tåg till Åland och vidare

Inläggav minimum traction » sön 24 jul, 2016 23:41

Inge skrev:Tekniskt omöjligt?

Det kan väl inte vara tekniskt omöjligt att suga ut lite luft ur ett rör?

Dock är det väldigt mycket billigare, samt dessutom energisnålare och ger högre hastighet, att istället använda motsvarande låga lufttryck och luftmotstånd ett par kilometer upp....

Men visst, det är ju svårare att få bidragspengar till att utreda det.

Eller till konventionell höghastighetsbana, förmodar jag. (Dessutom finns väl de som då vill ha en motorväg också.) Men vi kanske får vara glada att de inte rekommenderar en enrälsbana i alla fall?

Rörpost fungerar bra i större byggnader med behov av interna försändelser i A4- eller vanlig labbprovsstorlek eller föga större, har man nu på sina håll börjat upptäcka igen efter en period då den var kanske ännu omodernare än spårväg. Lär också ha provats som tunnelbana för något århundrade sedan, med fiasko då.
minimum traction
 
Inlägg: 309
Blev medlem: sön 07 feb, 2016 19:04

Re: Tåg till Åland och vidare

Inläggav Inge » mån 25 jul, 2016 7:37

Nja, få saker får väl så mycket bidrag för att utredas som just konventionella höghastighetsbanor.

En intressant sak med tåg till Finland är att man genomgående får tidsförluster eftersom långsamalternativet långsamtåg inte existerar. Att som KPMG gör plocka in kryssningsfärjorna som alternati för att skapa tidsvinster känns minst sagt lite desperat. Knappast någon nöjesresenär som vill varken att resan skall bli kortare eller gå under vattnet.

Å andra sidan är det nästan lika desperat att plocka in långsamtågen när de finns. Dessa åker man ju redan från början för att man inte har bråttom och inte för stunden är beredd att betala mer för sin tid. Har man bråttom däremot väljer man ju inte tåg överhuvudtaget. Ingen skulle någonsin betala vad det kostar att åka med en höghastighetsjärnväg. Vare sig under vattnet eller på land.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4500
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Tåg till Åland och vidare

Inläggav TKO » mån 25 jul, 2016 9:37

Inge skrev:Tekniskt omöjligt?

Det kan väl inte vara tekniskt omöjligt att suga ut lite luft ur ett rör?

Dock är det väldigt mycket billigare, samt dessutom energisnålare och ger högre hastighet, att istället använda motsvarande låga lufttryck och luftmotstånd ett par kilometer upp....

Men visst, det är ju svårare att få bidragspengar till att utreda det.


Det handlar t ex inte om att 'suga ut lite luft ur ett rör' utan snarare en väldig massa luft...
Vidare räknar 'uppfinnarna' med accelerations- och retardatkonsvärden i klass med en bättre berg- och dalbana, jag är inte säker på att alla resenärer uppskattar det nöjet.
Nej det här är i klass med Teslas självkörande bilar...

/TKO

PS: Eftersom dessa tokerier härstammar från Kalifornien fknns mycket att läsa på nätet. Den intresserade kan bara sätta igång och googla. Om man inte har något vettigare för sej alltså! /DS
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6320
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Tåg till Åland och vidare

Inläggav minimum traction » mån 25 jul, 2016 14:12

Inge skrev:Nja, få saker får väl så mycket bidrag för att utredas som just konventionella höghastighetsbanor.

I den sortens sträckning?
minimum traction
 
Inlägg: 309
Blev medlem: sön 07 feb, 2016 19:04

Re: Tåg till Åland och vidare

Inläggav minimum traction » tis 26 jul, 2016 17:22

Här kan man få en ojämnt utförlig men vad jag kan se rätt tillförlitlig sammanfattning om rörtrafik:
https://en.wikipedia.org/wiki/Pneumatic_tube
Där kan man också inhämta att den här yttringen av futurism inte är nyare än så många andra. Så mycket fantasi har vi inte, men glömskan är bra.

Beträffande att höghastighetsjärnvägar inte skulle dra folk är det naturligtvis olika för olika linjer men i allmänhet inte sant, vad jag vet. En havsförbindelse är vad jag vet oprövad (undervattenstunnlar i ett landnät oräknade) men kan, åtminstone väl byggd, tänkas ha miljö- och resursskäl för sig. Än så länge kan vi flyga med nuvarande teknik, men hur länge? Fast eventualiteter som inte är akuta finns det ju inget i våra system som tvingar oss att förbereda oss på. Efter oss syndafloden!
minimum traction
 
Inlägg: 309
Blev medlem: sön 07 feb, 2016 19:04

Re: Tåg till Åland och vidare

Inläggav Inge » tis 26 jul, 2016 17:40

Tja, världsmarknadspriset på olja är, även med dagens prisnivå, flera gånger högre än utvinningskistnaden. Så visst finns det, vid sidan om kartellbildningen, inprisat en framtida bristsituation och möjligheten att i framtiden sälja till högre priser.

Med skatter är ju prissättningen direkt oförskämd. Och som sagt rörposten är mer enirgikrävande än flyg. Vilket för övrigt även konventionella höghastighetståg är.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4500
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Tåg till Åland och vidare

Inläggav TKO » tis 26 jul, 2016 17:45

Inge skrev:Tja, världsmarknadspriset på olja är, även med dagens prisnivå, flera gånger högre än utvinningskistnaden. Så visst finns det, vid sidan om kartellbildningen, inprisat en framtida bristsituation och möjligheten att i framtiden sälja till högre priser.

Med skatter är ju prissättningen direkt oförskämd. Och som sagt rörposten är mer enirgikrävande än flyg. Vilket för övrigt även konventionella höghastighetståg är.


Oförskämt billig antar jag att du menar?

presumterar
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6320
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Tåg till Åland och vidare

Inläggav Jourmaster » tor 28 jul, 2016 5:13

Diskussionen om flyg och förnybart bränsle har fått en egen tråd: viewtopic.php?f=5&t=39020
Jourhavande forummoderator.
Användarvisningsbild
Jourmaster
Moderator
Moderator
 
Inlägg: 793
Blev medlem: tis 07 dec, 2004 9:40

FöregåendeNästa

Återgå till Övrig kollektivtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst