Sida 1 av 1

Rullator vs Elefantröv...

InläggPostat: tis 14 jun, 2011 7:41
av roggek


De tågen måste väl ändå vara "jordens största designmiss"!

Re: Rullator vs Elefantröv...

InläggPostat: tis 14 jun, 2011 9:53
av 2763
Vad jag kan se är det inte tåget utan snarare plattformen som är designmissen här. Låggolventréerna är spikade utifrån en korrekt standard som även trafikverket borde följa.

I övrigt är den här motorvagnsfamiljen designmässigt en riktigt bra succé i mina ögon. De har relativt goda areodynamiska egenskaper, bra modularitet i det att man kan koppla ihop och få öppna övergångar mellan fordonen. Litet vidntryck på frontrutan vilket hjälper till att hålla rent från insekter mm (den så kallade mopedstruteffekten) På DSB:s föregångare till dessa tåg kunde man dessutom i fart koppla isär tågsätten så att när man ankom e.xv. Fredericia kunde dela ett lyntogs-set i tre separata delar som rullade in på var sitt spår i Fredericia och sedan fortsätta som var sitt tåg till olika destinationer på Jylland.

Dessutom har vagnarna hyggliga gångegenskaper långt bättre än X2-familjen.

Dvs Skandia gjorde ett riktigt bra jobb som sedan Bombardier fått ta över.

/T

Re: Rullator vs Elefantröv...

InläggPostat: tis 14 jun, 2011 19:16
av M_M
Det riktigt dumma är ju att standarden som tågen anpassats till gör att tågen blir åtminstone en smula sämre än om man haft ännu högre plattformhöjd (med insteg i plan till vagndelar som ser ut som höggolvdelarna av dessa tåg), och ändå uppfyller stationerna inte standarden.