Katarinahissen hotad!

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Katarinahissen hotad!

Inläggav LÅ1 » tis 17 maj, 2011 10:12

Katarinahissen, ägd av Folksam Fastigheter, har varit stängd en tid. Nu visar det sig att hissmaskineriet måste bytas ut för att få hissen i drift igen. Men risken finns att själva tornet också måste totalrenoveras om man skall fortsätta ha hissen i drift.
Enligt Södermalmsnytt.se så kan det bli så att själva tornet räddas, men utan hissar. (Hur skall då barnvagnar och rullstolar ta sig ner till Saltsjöbanan? den resan har ju varit gratis för dess! :wink: )

Jag är glad att man planerar att spara tornet, för dess siluett är ett landmärke starkt förknippad med Södermalm och hela Stockholm. Och glimtar från en gången tid i en modern stad ger perspektiv på staden och livet. (Kan ofta vara en gammal byggnad eller t.ex. en sparad, till synes övergiven, gammal kyrkogård, som det finns några exempel på i Stockholm.) Och Gondolen med sin utsiktsbar är väl omistlig i Stockholm! :)

ABC har ett inslag om Katarinahissen.

(Offentliga hissar måste väl höra hemma i den här tråden?)
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11714
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Katarinahissen har gjort sitt!

Inläggav roggek » tis 17 maj, 2011 16:18

Ja, ursäkta rubriken, men enligt DN så verkar hissen gjort sin sista resa.

När är det dags för Modernisering?
Det är dags att överväga modernisering av er hiss om ni har positivt svar på något av nedanstående....

• Ni är osäker på om hissen följer gällande lagar och säkerhetsstandard


•Folk får vänta för länge i lobbyn


•Hisspassagerarna klagar på dålig planjustering, dålig åkkomfort eller ljudnivån


•Användningen av huset har ändrats sedan hissen först installerades


• Hissen:
– är äldre än tio år gammal
– ser sliten och omodern ut
– blir överbelastad
– behöver repareras ofta
– har en negativ effekt på marknadsvärdet av fastigheten

Och i Katarinahissens fall stämmer det i alla fem fallen!...
Just det där sista som jag markerat med fetstil verkar Gyllenforsen/Folksam ha tagit tillvara på...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2281
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 20:05

Re: Katarinahissen har gjort sitt!

Inläggav bark » tis 17 maj, 2011 16:57

roggek skrev:Ja, ursäkta rubriken[...]


Jag förstår inte din eventuella slutsats.
Användarvisningsbild
bark
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: tis 02 maj, 2006 11:22
Ort: Linköping

Re: Katarinahissen hotad!

Inläggav Stefan Widén » tis 17 maj, 2011 22:43

Presstopp!!!!!

I dagens ABC öppnar man för att hitta en lösning. Alla vill ha hissen kvar men ingen vill betala. Alltså dags att starta hissinsamlingen med måls att rädda denna ytterst diggabla inrättning.

Det fanns väl fyra hissar som mest (eller va det tre?) från söders höjder ner till vattnet. Det vore ju ytterst tragiskt om alla försvann.

/Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 23:09

Re: Katarinahissen hotad!

Inläggav roggek » tis 17 maj, 2011 23:18

Stefan Widén skrev:Presstopp!!!!!

I dagens ABC öppnar man för att hitta en lösning. Alla vill ha hissen kvar men ingen vill betala. Alltså dags att starta hissinsamlingen med måls att rädda denna ytterst diggabla inrättning.

Det fanns väl fyra hissar som mest (eller va det tre?) från söders höjder ner till vattnet. Det vore ju ytterst tragiskt om alla försvann.

/Stefan


Stockholmarna måste sluta med alla "hamstertakter", och inse att vi lever i 2011 och inte på 1930 talet...
Förstår inte varför det skall sparas på allt, för min del är Katarinahissen bara en "tid och temperaturmätare" som det kan vara bra att slänga ett öga på ibland...
Om man nu ändå skall ha en Katarinahiss: Bygg då en NY modern hiss med utseende och förlaga från dem gamla, nu när Slussenområdet ändå skall byggas om...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2281
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 20:05

Re: Katarinahissen hotad!

Inläggav LÅ1 » tis 17 maj, 2011 23:35

Stefan Widén skrev:Presstopp!!!!!

I dagens ABC öppnar man för att hitta en lösning. Alla vill ha hissen kvar men ingen vill betala. Alltså dags att starta hissinsamlingen med måls att rädda denna ytterst diggabla inrättning.

Det fanns väl fyra hissar som mest (eller va det tre?) från söders höjder ner till vattnet. Det vore ju ytterst tragiskt om alla försvann.

/Stefan

En av dessa är väl den som ligger där Katarinavägen möter Renstjärnas gata, och som Carl Anton använder som atelje.


Ett par sammankopplade citat från Wikipedia:
Wikipedia(Katarinahissen) skrev:År 1881 fick ingenjör Knut Lindmark tillstånd av stadsfullmäktige att bygga en hiss och en gångbro mellan Stadsgården och Mosebacke torg; detta för att underlätta för människor att ta sig fram på denna kuperade del av Södermalm.
Invigningen skedde klockan 11.00 den 19 mars 1883 och under första månaden åkte cirka 1 500 personer med hissen dagligen. Priset var 5 öre för uppfärd och 3 öre för nedfärd.

Wikipedia(Brunkebergstunneln) skrev:Den uppfördes 1884-1886 under ledning av Knut Lindmark, och invigdes av kung Oscar II den 9 juni 1886. Brunkebergstunneln är 231 meter lång, 4 meter bred och 3,9 meter hög. Från början kostade det två öre att passera genom tunneln.

Projektet förorsakade Lindmark stora ekonomiska problem, och folkhumorn kallade av den anledningen tunneln för "Lindmarks undergång" (i motsats till hans tidigare satsning: Katarinahissen "Lindmarks upphöjelse").


Jag har hört eller läst om "Lindmarkaks uppgång och undergång" vilket låter bättre som beskrivning både på byggnadsverken och Lindmarks ekonomi.

Den första hissen revs 1933 och den nuvarande invigdes 1936.
Den klassiska Stomatolskylten satt ursprungligen på den Gamla Katarinahissen.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11714
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Katarinahissen hotad!

Inläggav Stefan Widén » ons 18 maj, 2011 7:59

roggek skrev:
Stefan Widén skrev:Presstopp!!!!!

I dagens ABC öppnar man för att hitta en lösning. Alla vill ha hissen kvar men ingen vill betala. Alltså dags att starta hissinsamlingen med måls att rädda denna ytterst diggabla inrättning.

Det fanns väl fyra hissar som mest (eller va det tre?) från söders höjder ner till vattnet. Det vore ju ytterst tragiskt om alla försvann.

/Stefan


Stockholmarna måste sluta med alla "hamstertakter", och inse att vi lever i 2011 och inte på 1930 talet...
Förstår inte varför det skall sparas på allt, för min del är Katarinahissen bara en "tid och temperaturmätare" som det kan vara bra att slänga ett öga på ibland...
Om man nu ändå skall ha en Katarinahiss: Bygg då en NY modern hiss med utseende och förlaga från dem gamla, nu när Slussenområdet ändå skall byggas om...



Just den inställningen rådde på 60 och 70 talet och då försvan många hus mm som revs bara för att!! Många hade kunnat leva vidare genom en varsam renovering. Som de rester av Klarakvarteren som finns kvar. Självklart måste man modernisera hissar mm speciellt när de är i denna miljö. Alla som åkt hissen vet att den korta åkturen och det som möter en när man kommer upp är svårslaget. En attraktion som både är en turistmagnet men framförallt en kommunikationsväg för söderborna är det som får vår stad att leva. Det är ju alltid det udda som sätter knorr på tillvaron.

/Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 23:09

Re: Katarinahissen hotad!

Inläggav Kantorn » ons 18 maj, 2011 8:21

Stefan Widén skrev:Stockholmarna måste sluta med alla "hamstertakter", och inse att vi lever i 2011 och inte på 1930 talet...
Förstår inte varför det skall sparas på allt, för min del är Katarinahissen bara en "tid och temperaturmätare" som det kan vara bra att slänga ett öga på ibland...
Om man nu ändå skall ha en Katarinahiss: Bygg då en NY modern hiss med utseende och förlaga från dem gamla, nu när Slussenområdet ändå skall byggas om...



Just den inställningen rådde på 60 och 70 talet och då försvan många hus mm som revs bara för att!! Många hade kunnat leva vidare genom en varsam renovering. Som de rester av Klarakvarteren som finns kvar. Självklart måste man modernisera hissar mm speciellt när de är i denna miljö. Alla som åkt hissen vet att den korta åkturen och det som möter en när man kommer upp är svårslaget. En attraktion som både är en turistmagnet men framförallt en kommunikationsväg för söderborna är det som får vår stad att leva. Det är ju alltid det udda som sätter knorr på tillvaron.

/Stefan[/quote]
Det finns ett annat alternativ, om man följer Stefans sista mening helt och hållet: Bygg en NY modern hiss med samma utseende som den gamla, men säkrare och driftsäkrare, bekvämare och fräschare att åka.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 6890
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 11:23
Ort: Ryssby

Re: Katarinahissen hotad!

Inläggav twr » tor 19 maj, 2011 12:57

roggek skrev:
Stefan Widén skrev:Presstopp!!!!!

I dagens ABC öppnar man för att hitta en lösning. Alla vill ha hissen kvar men ingen vill betala. Alltså dags att starta hissinsamlingen med måls att rädda denna ytterst diggabla inrättning.

Det fanns väl fyra hissar som mest (eller va det tre?) från söders höjder ner till vattnet. Det vore ju ytterst tragiskt om alla försvann.

/Stefan


Stockholmarna måste sluta med alla "hamstertakter", och inse att vi lever i 2011 och inte på 1930 talet...
Förstår inte varför det skall sparas på allt, för min del är Katarinahissen bara en "tid och temperaturmätare" som det kan vara bra att slänga ett öga på ibland...
Om man nu ändå skall ha en Katarinahiss: Bygg då en NY modern hiss med utseende och förlaga från dem gamla, nu när Slussenområdet ändå skall byggas om...


Vi har alltså alternativen "Nya Katarinahissen” respektive ”Nybyggt bevarande”… :cheesygrin:
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 12:48

Re: Katarinahissen hotad!

Inläggav LÅ1 » tor 19 maj, 2011 13:40

twr skrev:
roggek skrev:
Stefan Widén skrev:Presstopp!!!!!

I dagens ABC öppnar man för att hitta en lösning. Alla vill ha hissen kvar men ingen vill betala. Alltså dags att starta hissinsamlingen med måls att rädda denna ytterst diggabla inrättning.

Det fanns väl fyra hissar som mest (eller va det tre?) från söders höjder ner till vattnet. Det vore ju ytterst tragiskt om alla försvann.

/Stefan


Stockholmarna måste sluta med alla "hamstertakter", och inse att vi lever i 2011 och inte på 1930 talet...
Förstår inte varför det skall sparas på allt, för min del är Katarinahissen bara en "tid och temperaturmätare" som det kan vara bra att slänga ett öga på ibland...
Om man nu ändå skall ha en Katarinahiss: Bygg då en NY modern hiss med utseende och förlaga från dem gamla, nu när Slussenområdet ändå skall byggas om...


Vi har alltså alternativen "Nya Katarinahissen” respektive ”Nybyggt bevarande”… :cheesygrin:

Nja, nuvarande Kattarinahissen är väl "Nya Katarinahissen”. Den gamla revs 1933! :wink:
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11714
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Katarinahissen hotad!

Inläggav Claes Thure Moberg » tor 19 maj, 2011 17:24

Det är märkligt att inte någon snackar om Katarinahissen som en del av kollektivtrafiken.

För det första utgjorde hissens nedersta del den enda vettiga förbindelsen för den som har trötta ben, mycket bagage eller barnvagnar från Slussens ytplan och ned till Saltsjöbanan och Värmdöbussarna.

För det andra utgjorde hissens övre del den enda vettiga förbindelsen för den som har trötta ben, mycket bagage eller barnvagnar från Slussens ytplan och upp mot Mosebacke och Katarina.

För det tredje utgjorde hissens övre del en mycket populär turistled upp till Hissbron, Gondolen och just Mosebacke / Katarina.

Att lägga ned Katarinahissen kan jämföras med att lägga ned Djurgårdsfärjan, om än i en annan skala. Den behövs ju inte heller eftersom det finns både spårväg och buss ut till Djurgården. För de som förordar en ökning av kollektivtrafiken på bilismens bekostnad borde det vara en självklarhet att kräva en upprustad Katarinahiss. Något som dessutom knappast kostar mer än någon enstaka meter ny T-bana eller Spårväg.

Eller är det cykelmaffian som totalt har tagit över debatten ....... Den som kör "svettorgel" har ju inte behov av någon Katarinahiss. Men jag har ett förslag till er också - tänk om man kunde utforma hissen så att man kunde ta med hojen. Då kanske även cyklisterna blev intresserade.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Claes Thure Moberg
 
Inlägg: 673
Blev medlem: tis 07 okt, 2003 19:25
Ort: Tromsø

Re: Katarinahissen hotad!

Inläggav roggek » tor 19 maj, 2011 18:35

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13041305.ab

Aftonbladet skrev:Hissen är utdömd

Att laga den slitna hissen är inte längre ett alternativ. Hissentreprenören Kone, som sköter det tekniska underhållet av Katarinahissen, bedömer att hissens höga ålder och dåliga skick gör att det inte längre går att lappa och laga hissen.
– Dess tekniska livslängd har nått sitt slut helt enkelt, säger Andreas Jerat.

Nu återstår alltså bara att vänta och se vad utredningen kommer fram till – om Katarinahissens saga är all, eller om den går att rädda.


Det jag fundearar på, är att det finns msssor av hissar som är äldre än 75 år i bostadshus och fungerar klanderfritt, även de moderniserade av Kone...
Och Kone har även de den "motvikslösa hissen":
http://www.kone.com/COUNTRIES/SV_SE/MOD ... fault.aspx
http://www.kone.com/countries/sv_SE/Doc ... iSpace.pdf

Gissar på att alllt handlar om PENGAR, som så mycket annat här i världen... Och ingen vill betala...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2281
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 20:05

Re: Katarinahissen hotad!

Inläggav LÅ1 » tor 19 maj, 2011 19:13

Claes Thure Moberg skrev:Det är märkligt att inte någon snackar om Katarinahissen som en del av kollektivtrafiken.

Jag startade trots allt tråden i "Övrig kollektivtrafik"!

Claes Thure Moberg skrev:Att lägga ned Katarinahissen kan jämföras med att lägga ned Djurgårdsfärjan, om än i en annan skala. Den behövs ju inte heller eftersom det finns både spårväg och buss ut till Djurgården.

En smart jämförelse!
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11714
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Katarinahissen hotad!

Inläggav Anders Hanquist » tor 19 maj, 2011 19:35

Det bästa vore naturligtvis om den kunde bli kvar och vara i funktion. Det gäller bara att hitta en ekonomisk lösning. Kanske kunde kommunen stå för en renovering som en del av hela Slussen-projektet, och trafiken sedan bedrivas inom ramen för SL:s kollektivtrafik. Sådana exempel finns. Terasshissen i Helsingborg drevs på sin tid av HSS med en konduktör från Spårvägen. När jag åkte den för ett antal år sedan var konduktören från Swebus, tror jag, och biljetten var Skånetrafikens vanliga. Nu planerar man för obemannad trafik där. Frågan är om det skulle funka vid Slussen av ordningsskäl.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1171
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Katarinahissen hotad!

Inläggav Kantorn » tor 19 maj, 2011 20:45

Anders Hanquist skrev:Nu planerar man för obemannad trafik där. Frågan är om det skulle funka vid Slussen av ordningsskäl.

Det skulle väl bli - likt hissarna i T-centralen - en väl använd urinoar, den så kallade "Katarinapissen"...
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 6890
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 11:23
Ort: Ryssby

Re: Katarinahissen hotad!

Inläggav roggek » tor 19 maj, 2011 21:13

Anders Hanquist skrev:Det bästa vore naturligtvis om den kunde bli kvar och vara i funktion. Det gäller bara att hitta en ekonomisk lösning. Kanske kunde kommunen stå för en renovering som en del av hela Slussen-projektet, och trafiken sedan bedrivas inom ramen för SL:s kollektivtrafik.


Förstår inte varför SL av alla skall ha hand om hissen, man klarar ju knappt av den horisontella trafiken...hur skall man då klara av att driva en hiss???
(Gröna Lund kanske kan göra ett "Fritt fall" av den, eller ett "Uppskjutet": "Vi skjuter upp dig till Söders höjder...") :? .

Det är ju Folksam som äger hissen, och kommer nog att göra det i framtiden med..Stockholms Stad har ingenting att göra med hissen, däremot Stadsmuseum, då den är K-märkt.
Felet är väl att det antagligen inte går ihop ekonomiskt...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2281
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 20:05

Re: Katarinahissen hotad!

Inläggav Kantorn » tor 19 maj, 2011 21:39

roggek skrev:
Anders Hanquist skrev:Det bästa vore naturligtvis om den kunde bli kvar och vara i funktion. Det gäller bara att hitta en ekonomisk lösning. Kanske kunde kommunen stå för en renovering som en del av hela Slussen-projektet, och trafiken sedan bedrivas inom ramen för SL:s kollektivtrafik.


Förstår inte varför SL av alla skall ha hand om hissen, man klarar ju knappt av den horisontella trafiken...hur skall man då klara av att driva en hiss???
(Gröna Lund kanske kan göra ett "Fritt fall" av den, eller ett "Uppskjutet": "Vi skjuter upp dig till Söders höjder...") :? .

Det är ju Folksam som äger hissen, och kommer nog att göra det i framtiden med..Stockholms Stad har ingenting att göra med hissen, däremot Stadsmuseum, då den är K-märkt.
Felet är väl att det antagligen inte går ihop ekonomiskt...

Då får man väl göra som vi gjorde i de MJ-förening när kaffekassan inte gick ihop: höja priset.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 6890
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 11:23
Ort: Ryssby

Re: Katarinahissen hotad!

Inläggav daniel_s » tor 19 maj, 2011 22:08

Kantorn skrev:
roggek skrev:Felet är väl att det antagligen inte går ihop ekonomiskt...

Då får man väl göra som vi gjorde i de MJ-förening när kaffekassan inte gick ihop: höja priset.


Det är ju inte uteslutet att en prishöjning medför ett sådant kundbortfall att det ändå inte funkar.
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: Katarinahissen hotad!

Inläggav Anders Hanquist » tor 19 maj, 2011 22:22

Det är Folksam som äger hissen. Javisst. Men vilket intresse har ett försäkringsbolag av att bedriva en olönsam trafik? Känns inte som deras "kärnverksamhet". Risken är väl då att konstruktionen står kvar, därför att den är "K-märkt", men som en ställning för att hålla upp "Gondolen". Ingen kan tvinga ägaren att köra och underhålla hissen. Gondolens gäster har väl tillgång till hiss inne i KF-huset, så kundunderlaget skulle sjunka rejält om priset blev för högt. Det väl därför man talar om att det är "kört" för hissen. Således behövs en annan lösning än den hittillsvarande. Om den kommunaliserades och inordnades i kollektivtrafiken och dess taxesystem och subventionerades på samma sätt, kanske det skulle kunna funka på något sätt.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1171
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Katarinahissen hotad!

Inläggav Claes Thure Moberg » tor 19 maj, 2011 22:52

Jo men ändå ...... Det är allmänt accepterat att driva en hiss i Skärholmen. Det är allmänt accepterat att driva en hiss upp på Nybohovsberget. Varför skulle inte SL kunna driva en hiss upp till Mosebacke och Katarina.

Personligen misstänker jag att bristen på engagenmang går ut på vilka som antas bo uppe i Mosebacke och Katarina. Kan man göra en jättegrej av "NK-Expressen" genom att beskriva en spårväg ut till stadens största nöjes- och rekreationsområde som en lyxspårväg för rika Östermalmare så att de skall komma sig till NK så kan nog de flesta räkna ut hur (s) skulle beskriva en investering i Katarinahissen. Det är helt enkelt betydligt mer hedervärt att hålla igång en hiss i Skärholmen eller upp på Nybohovsberget. Därför att där bor de som antas vara deras egna väljare. Medan det som var det "Röda Söder" numera är huvudsäte för (mp) och den i vänsterkretsar så föraktade "Övre Medelklassen".

Och som jag skriver ovan. Kostnaden för en upprustad Katarinahiss (som kan ta cyklar) är antagligen att jämföra med högst någon enstaka meter med T-bana eller Spårväg. Vem orkar starta en proteströrelse som propagerar för "Överklassens Lyxhiss". En hiss för pälsklädda lyxkärringar som inte ids gå uppför backarna till Mosebacke. Den som gör det får i vart fall med undertecknad som medlem. Därför att rent praktiskt är Mosebacke och Södra Teatern utom räckhåll för undertecknad med mitt "träben" om Katarinahissen inte finns. Om jag inte vill åka droska.

Hoppas läsarna tål lite provokation och en skvätt med satir.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Claes Thure Moberg
 
Inlägg: 673
Blev medlem: tis 07 okt, 2003 19:25
Ort: Tromsø

Nästa

Återgå till Övrig kollektivtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster