"Tågplanerare håller det mesta i huvudet"

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

"Tågplanerare håller det mesta i huvudet"

Inläggav LÅ1 » tis 22 mar, 2011 10:46

Trafikplanerare håller sina planer i huvudet vid trafikstörningar. Datorstöd saknas. Detta gör att de ändrade planerna inte når ut i organisationen och resenärer och andra kan inte informeras rationellt. Detta var min sammanfattning av problemet som beskrivs i texten på länken ovan. Jag antar att det i första hand handlar om Trafikverkets ledningscentraler.

Forskare vid Uppsala Universitet har i alla fall tagit fram ett verktyg där man kan rita om en grafisk tidtabell direkt i datorn. Det blir mycket lättare att sprida vidare en sådan ändring snabbt än om det görs med penna på ett papper.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Re: "Tågplanerare håller det mesta i huvudet"

Inläggav bruse » tis 22 mar, 2011 11:17

LÅ1 skrev:Forskare vid Uppsala Universitet har i alla fall tagit fram ett verktyg där man kan rita om en grafisk tidtabell direkt i datorn. Det blir mycket lättare att sprida vidare en sådan ändring snabbt än om det görs med penna på ett papper.

Sånt finns redan på Trafikverket, men inte infört överallt.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarvisningsbild
bruse

Inläggav LÅ1 » tis 22 mar, 2011 11:23

bruse skrev:
LÅ1 skrev:Forskare vid Uppsala Universitet har i alla fall tagit fram ett verktyg där man kan rita om en grafisk tidtabell direkt i datorn. Det blir mycket lättare att sprida vidare en sådan ändring snabbt än om det görs med penna på ett papper.

Sånt finns redan på Trafikverket, men inte infört överallt.

:?: Gamla nyheter med andra ord? :?:
LÅ1

Inläggav M_M » tis 22 mar, 2011 12:10

No shit sherlock...

Jag brukar då och då tjata om poängen med bättre datorstöd.

Jag kommer inte ge mig förrän vi har ett datorsystem som räknar på hela landets tidtabeller och där varje ändring/önskemål inför kommande tågplan i princip måste införas genom att man sätter poäng på att uppnå ett visst mål, till exempel att man ger höga poäng för styv tidtabell eller vad man nu vill uppnå. Ett sånt stöd skulle kunna ge mer svart på vitt vad det verkligen kostar (räknat på valfritt/önskvärt vis) att genomföra en viss förändring.
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav LÅ1 » tis 22 mar, 2011 12:42

För att undvika misstag, det system att ändra grafiska tidtabellerna direkt i datorn som nämnts tidigare handlar om akuta engångsändringar i samband med trafikstörningar. Alltså under det dagliga arbetet med att få trafiken att flyta så bra som möjligt. Inte planerade tidtabellsändringar vid nästkommande Lucia. (Det är väl ungefär vid Lucia-tid som tågtidtabellerna ändras numera. Har säkert inget med Luciatåg att göra! :roll: )
LÅ1

Inläggav daniel_s » tis 22 mar, 2011 17:57

M_M skrev:No shit sherlock...

Jag brukar då och då tjata om poängen med bättre datorstöd.

Jag kommer inte ge mig förrän vi har ett datorsystem som räknar på hela landets tidtabeller och där varje ändring/önskemål inför kommande tågplan i princip måste införas genom att man sätter poäng på att uppnå ett visst mål, till exempel att man ger höga poäng för styv tidtabell eller vad man nu vill uppnå. Ett sånt stöd skulle kunna ge mer svart på vitt vad det verkligen kostar (räknat på valfritt/önskvärt vis) att genomföra en viss förändring.

Men nu blandar du väl ihop operativ planering med strategisk planering?
daniel_s

Återgå till Övrig kollektivtrafik