VK: Konkurrenter utklassades på Botniabanan

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

VK: Konkurrenter utklassades på Botniabanan

Inläggav Verspieder » tor 29 apr, 2010 11:14

Tågkompaniet och Veolia är förvånade och chockade över vinnaren Botniatågs anbud i kampen om järnvägstrafiken. Botniatåg begärde 38 miljoner kronor. Konkurrenterna begärde drygt 300 miljoner. Gunnar Wulff på Veolia säger att han först funderade om Botniatåg AB redovisat sitt bud i euro i stället för i svenska kronor. Eller om de helt enkelt glömt en nolla.
Botniatåg AB, som ägs av SJ och Deutsche Bahn, vann i utklassningsstil. De begärde 38 miljoner kronor för att köra tågen de närmaste sex åren. Tågkompaniet begärde närmare 307 miljoner kronor, Veolia begärde drygt 343 miljoner kronor.

http://www.vk.se/Article.jsp?article=347049

Ytterligare en Västerbottnisk upphandling som gått snett?
Verspieder
 
Inlägg: 2449
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 20:56

Re: VK: Konkurrenter utklassades på Botniabanan

Inläggav TKO » tor 29 apr, 2010 12:43

Eller har gått rätt?

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6196
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: VK: Konkurrenter utklassades på Botniabanan

Inläggav Verspieder » fre 30 apr, 2010 6:32

Verspieder
 
Inlägg: 2449
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 20:56

Re: VK: Konkurrenter utklassades på Botniabanan

Inläggav TKO » fre 30 apr, 2010 8:27

Verspieder skrev:http://st.nu/ekonomi/1.1991394-botniatags-anbud-250-miljoner-kr-billigare


Lång diskussion på SJK:s Postvagnen:
http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=286158

Och även här:
http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=287326

Häslningat
Thomas
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6196
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: VK: Konkurrenter utklassades på Botniabanan

Inläggav Odd » fre 30 apr, 2010 9:32

Eftersom det är två statliga bolag med uppenbara imageproblem (iallafall det svenska av dem) så har de kanske lagt ett bud utan vinstambitioner och med intäkter där man i monopolsituationen som uppstår kan ta ut mer per passagerare och därmed inte gå så mycket i förlust vid lågt antal passagerare men om man lyckas öka passagerarantalet så ökar vinsten rejält... De har väl inte så mycket att förlora och har en stark buffert bakom sig..

Eller så har man hittat luckor i avtalet vilket genererar tilläggsbeställningar som å andra sidan blir extremt dyra för beställaren i klassisk Skanska och PEAB-stil..
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: VK: Konkurrenter utklassades på Botniabanan

Inläggav TKO » fre 30 apr, 2010 9:37

Odd skrev:Eftersom det är två statliga bolag med uppenbara imageproblem (iallafall det svenska av dem) så har de kanske lagt ett bud utan vinstambitioner och med intäkter där man i monopolsituationen som uppstår kan ta ut mer per passagerare och därmed inte gå så mycket i förlust vid lågt antal passagerare men om man lyckas öka passagerarantalet så ökar vinsten rejält... De har väl inte så mycket att förlora och har en stark buffert bakom sig..

Eller så har man hittat luckor i avtalet vilket genererar tilläggsbeställningar som å andra sidan blir extremt dyra för beställaren i klassisk Skanska och PEAB-stil..


Upphandlingen avser en tjänstekoncession - dvs operatören får biljettintäkterna. Tror man på tillräckligt stora biljettintäkter kan man lägga ett lågt bud, ja till och med nollbud eller att operatören betalar för nöjet att köra är tänkbara. Det senare förekommer ofta vid brittiska järnvägsupphandlingar.

Det går därför inte att enbart utifrån anbudssumman dra de slutsatser du gör.

Dessutom pågår en avreglering av den svenska järnvägen - om den genomförs kommer det inte att vara någon formell "monopolsituation". Om du vill kan du börja köra tåg mellan Sundsvall och Umeå nästa år...

/Thomas
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6196
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: VK: Konkurrenter utklassades på Botniabanan

Inläggav Claes Thure Moberg » fre 30 apr, 2010 15:38

Det är ju ganska uppenbart att de tre anbudsgivarna har helt olika åsikter om de potentiella intäkterna från trafiken. Det finns egentligen bara tre tänkbara resultat:

1. Botniatåg har räknat rätt. Då tjänar de goda pengar samtidigt som skattebetalarna får en bra trafik till låg kostnad utan att ta någon egen risk.
2. Botniatåg har räknat fel. Då förlorar de massor av pengar samtidigt som skattebetalaran får en bra trafik till låg kostnad utan att ta egen risk.
3. Botniatåg har räknat fel och förlusten blir av en dimension som gör att ägarna försätter företaget i konkurs för att stoppa förlusterna. Då får skattebetalarna ta hela notan för att få igång trafiken igen, antagligen mot ännu högre anbud än de två som har förkastats. Men med ägare som SJ och DB i ryggen förefaller det scenariot vara lite sannolikt.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Claes Thure Moberg
 
Inlägg: 673
Blev medlem: tis 07 okt, 2003 18:25
Ort: Tromsø


Återgå till Övrig kollektivtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst