Färjan från Hamarby sjöstad

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Färjan från Hamarby sjöstad

Inläggav Johan A » mån 21 sep, 2009 10:43

Jag åkte färjan Emmeli som går från Hamarby sjöstad . Det var mycket folk så alla som gick av i Gröna lund hann inte betala . Det kostar 40 kronor och därför måste dom ha förlotar massor av pengar . Hade karnse varit bätre att köra färjan direkt till Nybroviken .
Spårvagnsintreserad från ÄLVSJÖ
Johan A

Re: Färjan från Hamarby sjöstad

Inläggav MartinW » mån 21 sep, 2009 14:58

Johan A skrev:Jag åkte färjan Emmeli som går från Hamarby sjöstad . Det var mycket folk så alla som gick av i Gröna lund hann inte betala . Det kostar 40 kronor och därför måste dom ha förlotar massor av pengar . Hade karnse varit bätre att köra färjan direkt till Nybroviken .

Förlorade dom verkligen pengarna? De hade dom ju aldrig?

Det är väl bättre att ha nöjda resenärer som inte hunnit betala än icke-nöjda resenärer som har betalt?
MartinW

Inläggav daniel_s » mån 21 sep, 2009 22:59

MartinW skrev:Förlorade dom verkligen pengarna? De hade dom ju aldrig?

Nja, nog är det väl fråga om en förlust om man har utfört en tjänst men inte lyckats ta betalt? (Eller?)

MartinW skrev:Det är väl bättre att ha nöjda resenärer som inte hunnit betala än icke-nöjda resenärer som har betalt?

Det beror väl på. På Nockebybanan på 90-talet var alla nöjda så länge de slapp betala, men när de emellanåt behövde det var de inte alls lika glada.
daniel_s

Inläggav MartinW » tis 22 sep, 2009 7:42

daniel_s skrev:

Nja, nog är det väl fråga om en förlust om man har utfört en tjänst men inte lyckats ta betalt? (Eller?)

Jag tror att priset operatören betalar för att utföra tjänsten, det vill säga köra båten, skiljer marginellt om den är full eller tom faktiskt.
MartinW

Inläggav Kantorn » tis 22 sep, 2009 8:17

MartinW skrev:
daniel_s skrev:

Jag tror att priset operatören betalar för att utföra tjänsten, det vill säga köra båten, skiljer marginellt om den är full eller tom faktiskt.

Ja, det är möjligen operatören som - inte direkt förlorar, men - får in lite för lite pengar på den turen.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav Johan A » ons 23 sep, 2009 19:59

Minst 50 pers gånger 40 kronor . Det blir 20000 kronor .
Spårvagnsintreserad från ÄLVSJÖ
Johan A

Inläggav daniel_s » ons 23 sep, 2009 23:07

Johan A skrev:Minst 50 pers gånger 40 kronor . Det blir 20000 kronor .

Du borde bli revisor!
daniel_s

Inläggav daniel_s » ons 23 sep, 2009 23:19

MartinW skrev:
daniel_s skrev:

Vi kan ju vända på steken och fråga vad DU menar med en förlust. Din definition verkar vara att man måste tappa bort pengarna i kontanter för att kunna tala om en förlust, och det tycker jag blir ganska orimligt?
daniel_s

Inläggav Kantorn » tor 24 sep, 2009 10:02

Va? I och för sig är nollor inte värda nånting, men efter andra siffror blir de värda mycket! 50 * 40 är i min värld 2000 kr.
Mina önskemål:
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav MartinW » lör 26 sep, 2009 9:22

daniel_s skrev:
MartinW skrev:
daniel_s skrev:

Vi kan ju vända på steken och fråga vad DU menar med en förlust. Din definition verkar vara att man måste tappa bort pengarna i kontanter för att kunna tala om en förlust, och det tycker jag blir ganska orimligt?

En förlust för mig är när man förlorar pengar på det man gör. Hade de förlorat pengar på att inte hinna ta betalt så hade de sett till att ta betalt av alla, antingen med mer personal på båten eller via spärrar innan påstigning så man inte kan kliva på utan att betala.
MartinW

Inläggav Msport » lör 26 sep, 2009 9:58

daniel_s skrev:

Du borde bli revisor!

Som revisor, vet jeg at han ar feil :wink:
Msport

Inläggav daniel_s » sön 27 sep, 2009 10:47

MartinW skrev:En förlust för mig är när man förlorar pengar på det man gör. Hade de förlorat pengar på att inte hinna ta betalt så hade de sett till att ta betalt av alla, antingen med mer personal på båten eller via spärrar innan påstigning så man inte kan kliva på utan att betala.

Jaha, så om båten sjunker så ingår förstås det också i planerna, och det innebär inte heller någon förlust för om de hade förlorat pengar på ett skeppsbrott så hade de sett till att det inte hade inträffat.
daniel_s

Inläggav MartinW » tis 29 sep, 2009 21:37

daniel_s skrev:
MartinW skrev:En förlust för mig är när man förlorar pengar på det man gör. Hade de förlorat pengar på att inte hinna ta betalt så hade de sett till att ta betalt av alla, antingen med mer personal på båten eller via spärrar innan påstigning så man inte kan kliva på utan att betala.

Jaha, så om båten sjunker så ingår förstås det också i planerna, och det innebär inte heller någon förlust för om de hade förlorat pengar på ett skeppsbrott så hade de sett till att det inte hade inträffat.

Att blanda in olyckor är väl inte riktigt rätt? I sådana fall så kan man ju undra samma sak om krockade tåg och bussar.

Poängen är det antingen är ett undantag att de inte hinner ta betalt, och det inte gör någon större inverkan på profiten, eller så har resandet ökat och de kommer så småningom hitta ett sätt att ta betalt av alla.
MartinW

Inläggav daniel_s » tis 29 sep, 2009 21:46

MartinW skrev:Poängen är det antingen är ett undantag att de inte hinner ta betalt, och det inte gör någon större inverkan på profiten, eller så har resandet ökat och de kommer så småningom hitta ett sätt att ta betalt av alla.

Eller så gör de inte det och det går med förlust varje år, och så får landstinget m fl ta ställning till om driften ska räddas. Storstockholms lokaltrafik kör ett helt linjenät med konstant förlust så gott som överallt sedan över 40 år, som bekant...
daniel_s

Inläggav MartinW » ons 30 sep, 2009 8:29

daniel_s skrev:
MartinW skrev:Poängen är det antingen är ett undantag att de inte hinner ta betalt, och det inte gör någon större inverkan på profiten, eller så har resandet ökat och de kommer så småningom hitta ett sätt att ta betalt av alla.

Eller så gör de inte det och det går med förlust varje år, och så får landstinget m fl ta ställning till om driften ska räddas. Storstockholms lokaltrafik kör ett helt linjenät med konstant förlust så gott som överallt sedan över 40 år, som bekant...

Det är också en tolkningsfråga. AB Storstockholms Lokaltrafik gör inte förlusten, utan det gör Stockholms Läns Landsting. Intäkterna+skattebidragen från landstinget-driftskostnader blir ungefär nollresultat.

Åren 2002-2005 gick AB SL med vinst enligt årsberättelsen för år 2006 (sid 32). Förlusten år 2006 kan nog med största säkerhet härledas till att SL tvingas betala en massa pengar till SJ för ett brutet avtal om pendeltågstrafik.
MartinW

Inläggav daniel_s » ons 30 sep, 2009 10:17

Ja, men nu börjar vi närma oss poängen: när man inte lyckas ta betalt så förlorar man pengar, jämfört med det resultat man skulle ha gjort om man hade lyckats ta betalt.
daniel_s

Inläggav Kantorn » ons 30 sep, 2009 11:57

daniel_s skrev:Ja, men nu börjar vi närma oss poängen: när man inte lyckas ta betalt så förlorar man pengar, jämfört med det resultat man skulle ha gjort om man hade lyckats ta betalt.

Nu kommer jag och saboterar ditt resonemang. De som åkte utan att betala för sig - om de inte åkt med, hade man då gjort förlust också?
Man tjänar mindre pengar än om man lyckats ta betalt, men förlust är det inte. Även om du alltid har rätt ;)
Att tala om förlust jämfört med ett annat - icke verkligt - scenario är statistiklögn. Och scenariot att alla betalade på just den resan är ju icke verklig. Eller?
Mina önskemål:
Användarvisningsbild
Kantorn

Re: Färjan från Hammarby sjöstad

Inläggav daniel_s » ons 30 sep, 2009 16:31

Johan A skrev:Det kostar 40 kronor och därför måste dom ha förlotar massor av pengar .

I det här sammanhanget tror jag att trådstartaren använder "förlorat" i betydelsen "vunnit mindre". Det är denna relativa användning av ordet, som jag menar att man knappast kan invända mot.
daniel_s

Inläggav MartinW » ons 30 sep, 2009 17:23

daniel_s skrev:
Johan A skrev:Det kostar 40 kronor och därför måste dom ha förlotar massor av pengar .

I det här sammanhanget tror jag att trådstartaren använder "förlorat" i betydelsen "vunnit mindre". Det är denna relativa användning av ordet, som jag menar att man knappast kan invända mot.

Vad är det man brukar säga?
"Språket fördummas" ?

"Jag köpte en hel drös med grejer på extrapris så jag tjänade nästan 200 kronor!" hör man ofta. Fel, fel, fel! Man tjänade inte pengar, man sparade pengar.
MartinW

Inläggav daniel_s » ons 30 sep, 2009 17:37

MartinW skrev:
daniel_s skrev:

Vad är det man brukar säga?
"Språket fördummas" ?

"Jag köpte en hel drös med grejer på extrapris så jag tjänade nästan 200 kronor!" hör man ofta. Fel, fel, fel! Man tjänade inte pengar, man sparade pengar.

Såvida man inte handlade på kredit, för då hade man bara fått en mindre ökning av sin skuld. Vadå "fått", förresten, man har ju inte fått något, bara sluppit betala. Och så där kan man hålla på i en evighet, förlåt jag menar "nästan hur länge som helst". Frågan är vad det är som är dumt? :cheesygrin:
daniel_s

Nästa

Återgå till Övrig kollektivtrafik