Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Johan A skrev:Jag åkte färjan Emmeli som går från Hamarby sjöstad . Det var mycket folk så alla som gick av i Gröna lund hann inte betala . Det kostar 40 kronor och därför måste dom ha förlotar massor av pengar . Hade karnse varit bätre att köra färjan direkt till Nybroviken .
MartinW skrev:Förlorade dom verkligen pengarna? De hade dom ju aldrig?
MartinW skrev:Det är väl bättre att ha nöjda resenärer som inte hunnit betala än icke-nöjda resenärer som har betalt?
daniel_s skrev:MartinW skrev:Förlorade dom verkligen pengarna? De hade dom ju aldrig?
Nja, nog är det väl fråga om en förlust om man har utfört en tjänst men inte lyckats ta betalt? (Eller?)
MartinW skrev:daniel_s skrev:MartinW skrev:Förlorade dom verkligen pengarna? De hade dom ju aldrig?
Nja, nog är det väl fråga om en förlust om man har utfört en tjänst men inte lyckats ta betalt? (Eller?)
Jag tror att priset operatören betalar för att utföra tjänsten, det vill säga köra båten, skiljer marginellt om den är full eller tom faktiskt.
Johan A skrev:Minst 50 pers gånger 40 kronor . Det blir 20000 kronor .
MartinW skrev:daniel_s skrev:MartinW skrev:Förlorade dom verkligen pengarna? De hade dom ju aldrig?
Jag tror att priset operatören betalar för att utföra tjänsten, det vill säga köra båten, skiljer marginellt om den är full eller tom faktiskt.
Johan A skrev:Minst 50 pers gånger 40 kronor . Det blir 20000 kronor .
daniel_s skrev:MartinW skrev:daniel_s skrev:
Vi kan ju vända på steken och fråga vad DU menar med en förlust. Din definition verkar vara att man måste tappa bort pengarna i kontanter för att kunna tala om en förlust, och det tycker jag blir ganska orimligt?
daniel_s skrev:Johan A skrev:Minst 50 pers gånger 40 kronor . Det blir 20000 kronor .
Du borde bli revisor!
MartinW skrev:En förlust för mig är när man förlorar pengar på det man gör. Hade de förlorat pengar på att inte hinna ta betalt så hade de sett till att ta betalt av alla, antingen med mer personal på båten eller via spärrar innan påstigning så man inte kan kliva på utan att betala.
daniel_s skrev:MartinW skrev:En förlust för mig är när man förlorar pengar på det man gör. Hade de förlorat pengar på att inte hinna ta betalt så hade de sett till att ta betalt av alla, antingen med mer personal på båten eller via spärrar innan påstigning så man inte kan kliva på utan att betala.
Jaha, så om båten sjunker så ingår förstås det också i planerna, och det innebär inte heller någon förlust för om de hade förlorat pengar på ett skeppsbrott så hade de sett till att det inte hade inträffat.
MartinW skrev:Poängen är det antingen är ett undantag att de inte hinner ta betalt, och det inte gör någon större inverkan på profiten, eller så har resandet ökat och de kommer så småningom hitta ett sätt att ta betalt av alla.
daniel_s skrev:MartinW skrev:Poängen är det antingen är ett undantag att de inte hinner ta betalt, och det inte gör någon större inverkan på profiten, eller så har resandet ökat och de kommer så småningom hitta ett sätt att ta betalt av alla.
Eller så gör de inte det och det går med förlust varje år, och så får landstinget m fl ta ställning till om driften ska räddas. Storstockholms lokaltrafik kör ett helt linjenät med konstant förlust så gott som överallt sedan över 40 år, som bekant...
daniel_s skrev:Ja, men nu börjar vi närma oss poängen: när man inte lyckas ta betalt så förlorar man pengar, jämfört med det resultat man skulle ha gjort om man hade lyckats ta betalt.
Johan A skrev:Det kostar 40 kronor och därför måste dom ha förlotar massor av pengar .
daniel_s skrev:Johan A skrev:Det kostar 40 kronor och därför måste dom ha förlotar massor av pengar .
I det här sammanhanget tror jag att trådstartaren använder "förlorat" i betydelsen "vunnit mindre". Det är denna relativa användning av ordet, som jag menar att man knappast kan invända mot.
MartinW skrev:daniel_s skrev:Johan A skrev:Det kostar 40 kronor och därför måste dom ha förlotar massor av pengar .
I det här sammanhanget tror jag att trådstartaren använder "förlorat" i betydelsen "vunnit mindre". Det är denna relativa användning av ordet, som jag menar att man knappast kan invända mot.
Vad är det man brukar säga?
"Språket fördummas" ?
"Jag köpte en hel drös med grejer på extrapris så jag tjänade nästan 200 kronor!" hör man ofta. Fel, fel, fel! Man tjänade inte pengar, man sparade pengar.
Återgå till Övrig kollektivtrafik
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst