"Stoppa nedläggningen av järnvägar"

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

"Stoppa nedläggningen av järnvägar"

Inläggav LÅ1 » fre 18 sep, 2009 11:33

Företrädare för Naturskyddsföreningen tillsammans med forskare kritiserar att Banverket river järnväg. (Kanske i Svenska Dagblades Bränpunkt i morgon? I alla fall inte i dagens tidning.)

Artikeln nämner följande rivningsbeslut:
* Ljungbybanan mellan Värnamo och Ljungby
* Karlsborgsbanan som innebär att delen Karlsborg – Tibro kan rivas omedelbart
* Norra Bohusbanan Uddevalla – Strömstad (Inget beslut ännu)

Man skriver 'De ”nedläggningsbanor” som räddades på 1980-talet och i stället rustades upp har också fått en kraftigt ökad tågtrafik. I stället för ”trafiksvaga” har de blivit ”trafikstarka”'. Här exemplifierar man bl.a. med Blekinge Kustbana, Eskilstunabanan (som i stället blev Svealandsbanan).
Man nämner inte Kinnekullebanan, och den har kanske inte samma mängd resenärer som de två ovanstående? (Jag har egentligen ingen aning.) Men även banor av det slaget måste vara värda att bevara. (Vid närmare eftertanke så var det kanske bara persontrafiken som var hotad, inte godstrafiken?)

Och apropå Karlsborgsbanan så har jag läst ett förslag på att låta Vättertågen (Nässjö - Jönköping - Skövde) fortsätta från Skövde till Karlsborg. (Det skulle ge ännu bättre argument för namnet Vättertåg)
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11768
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: "Stoppa nedläggningen av järnvägar"

Inläggav Harald » fre 18 sep, 2009 12:25

Sicket svammel. Man frestas att citera Karl Marx: "Gud bevare mig för mina vänner, mina fiender klarar jag själv."

Avstägningen av Bohusbanan vid Skee föranleds av att man ska bygga en ny väg på en del av banans nuvarande sträckning. Banan får i stället en ny kortare sträckning. För detta bygger man 1,8 km ny bana inklusive 520 m tunnel till en kostnad av 190 Mkr. Som förberedelse för nedläggning verkar det något malplacerat. Hade man velat lägga ned så hade man väl gjort det nu i stället för att pytsa in 190 Mkr. Desutom är Banverket och regionen Västra Götaland på väg att komma överens om en satsning på Bohusbanan, Kinnekullebanan och Viskadalsbanan.

Vad gäller Karlsborgbanan så har den i praktiken varit nedlagd i många år, inte minst beroende på att Tibro kommun har gjort allt som har stått i dess makt för att bli av med den. Ville man haft kvar den så borde man ha gått på politikerna i Tibro kommun för många år sedan. Att nu i en debattartikel gnälla på BV för att de fattar det formella beslut som kommunen har strävat efter i minst ett årtionde är bara löjligt.
Harald
 
Inlägg: 7760
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: "Stoppa nedläggningen av järnvägar"

Inläggav Ulrik Berggren » mån 21 sep, 2009 20:58

Tja, det är ju inga forskare med inriktning järnväg , trafik, transporter eller resande direkt, så vad begär du? Fast det där om Bohusbanan var ju ganska klantigt...
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren
 
Inlägg: 2718
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 11:05
Ort: Där tvåan och åttan möts


Återgå till Övrig kollektivtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster