Prognosmodeller och Dalabanan

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Prognosmodeller och Dalabanan

Inläggav Ulrik Berggren » tis 02 dec, 2008 14:48

Fortsättning på den här tråden som ursprungligen handlade om de rödgrönas spårvägspaket.

Ja, Banverket har ju inte gjort något starkt intryck genom att blanda modeller på detta sätt. Nu spekulerar jag bara, men en anledning kan vara att SAMPERS är väldigt rungrott och krångligt att köra, varför enbart ett fåtal personer i Sverige klarar av det. Det finns system på marknaden som inte är baserade på emme/2 nätanysverktyg, men Banverket och SIKA har varit väldigt motsträviga med att byta till dessa mer moderna verktyg, så som man gjort i bl a Norge. Det krävs nog att nya personer kommer till som redan kan eller är beredda att lära sig nya verktyg för att det ska bli möjligt att förenkla SAMPERS-körningarna och på så sätt göra modellen mer användarvänlig och därmed använd. SÄttet modellen är uppbyggd medför dessutom att den uppdateras ganska sällan beroende på ovans nämnda skäl :|
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren
 
Inlägg: 2716
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:05
Ort: Där tvåan och åttan möts

Återgå till Övrig kollektivtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster