ICE på fågelflyktslinjen? (Köpenhamn - Hamburg)

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

ICE på fågelflyktslinjen? (Köpenhamn - Hamburg)

Inläggav LÅ1 » mån 14 jul, 2008 21:44

Sitter och tiitar på http://www.db.de och ser att det går ICE-tåg från Köpenhamn via Rödby-Puttgarden till Hamburg, (och vidare till Berlin.)

:?: Hur kan man köra ICE-tåg där? Har man elektrifierat banan? Och att dela ICE-tåg för färjningen trodde jag inte vara den bästa idén. Eller går det lätt?
Nån som vet något om detta? :?:
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11776
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: ICE på fågelflyktslinjen? (Köpenhamn - Hamburg)

Inläggav Svend Christensen » tis 15 jul, 2008 9:27

DB har en særlig diesel-variant (jeg kan ikke huske typenummeret).
Toget består af 4 vogne der kan være på færgen uden at deles. Som regel kører der to sammenkoblede togsæt fra København til Nykøbing Falster, hvor det ene sæt kobles på et tog den modsatte vej. Det har noget at gøre med omløbsplanerne.

Diesel-ICE-togene er nogle få år gamle, men de har været henstillede i Tyskland i et par år af en eller anden teknisk årsag.

I ca. halvdelen af forbindelserne mellem København og Hamburg anvendes ICE-tog og i den andel halvdel kører DSB´s MF-tog (IC3 eller Y2).

Med venlig hilsen
Svend Christensen
København
Svend Christensen
 
Inlägg: 496
Blev medlem: tis 15 okt, 2002 13:20

Re: ICE på fågelflyktslinjen? (Köpenhamn - Hamburg)

Inläggav Ivers1991 » tis 15 jul, 2008 15:00

Svend Christensen skrev:DB har en særlig diesel-variant (jeg kan ikke huske typenummeret).
Toget består af 4 vogne der kan være på færgen uden at deles. Som regel kører der to sammenkoblede togsæt fra København til Nykøbing Falster, hvor det ene sæt kobles på et tog den modsatte vej. Det har noget at gøre med omløbsplanerne.

Diesel-ICE-togene er nogle få år gamle, men de har været henstillede i Tyskland i et par år af en eller anden teknisk årsag.

I ca. halvdelen af forbindelserne mellem København og Hamburg anvendes ICE-tog og i den andel halvdel kører DSB´s MF-tog (IC3 eller Y2).

Med venlig hilsen
Svend Christensen
København


I det tyska järnvägsbladet Eisenbahn-Kuriers årsutgåva 2008 finns en bild på ett IC-tåg som rullar av hamnen i Hamburg på just denna sträcka (Berlin-Köpenhamn).

Littera för de tyska tågen är ICE-TD (D står nog för diesel isåfall) eller Baureihe 605, och det finns 78 enheter, alla baserade i just Hamburg.
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.

Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Användarvisningsbild
Ivers1991
 
Inlägg: 1152
Blev medlem: tis 02 maj, 2006 17:08
Ort: Tromsö, Norge

Re: ICE på fågelflyktslinjen? (Köpenhamn - Hamburg)

Inläggav LÅ1 » tis 15 jul, 2008 19:31

Tack för informationen, Svend Christensen! Och Ivers1991.


Ivers1991 skrev:I det tyska järnvägsbladet Eisenbahn-Kuriers årsutgåva 2008 finns en bild på ett IC-tåg som rullar av hamnen i Hamburg på just denna sträcka (Berlin-Köpenhamn).

Littera för de tyska tågen är ICE-TD (D står nog för diesel isåfall) eller Baureihe 605, och det finns 78 enheter, alla baserade i just Hamburg.

Varifrån kom tåget om det rullade "av hamnen i Hamburg"? Du menade inte i Puttgarden?

Hittade lite info på svenska på DBs webbplats!

Och här är några bilder! Observera att även passagerare har möjlighet att se ut genom frontrutan!
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11776
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: ICE på fågelflyktslinjen? (Köpenhamn - Hamburg)

Inläggav Ivers1991 » ons 16 jul, 2008 11:22

LÅ1 skrev:Tack för informationen, Svend Christensen! Och Ivers1991.


Ivers1991 skrev:I det tyska järnvägsbladet Eisenbahn-Kuriers årsutgåva 2008 finns en bild på ett IC-tåg som rullar av hamnen i Hamburg på just denna sträcka (Berlin-Köpenhamn).

Littera för de tyska tågen är ICE-TD (D står nog för diesel isåfall) eller Baureihe 605, och det finns 78 enheter, alla baserade i just Hamburg.

Varifrån kom tåget om det rullade "av hamnen i Hamburg"? Du menade inte i Puttgarden?

Hittade lite info på svenska på DBs webbplats!

Och här är några bilder! Observera att även passagerare har möjlighet att se ut genom frontrutan!


Jo, visst var det hamnen i Puttgarden... :oops:
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.

Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Användarvisningsbild
Ivers1991
 
Inlägg: 1152
Blev medlem: tis 02 maj, 2006 17:08
Ort: Tromsö, Norge

Re: ICE på fågelflyktslinjen? (Köpenhamn - Hamburg)

Inläggav Nils Carl Aspenberg » sön 09 aug, 2009 12:16

Nå kommer snart broen Rødby-Puttgarten og da kan man vel regne med elektrisk drift hele veien og elektriske togsett.
Användarvisningsbild
Nils Carl Aspenberg
 
Inlägg: 1784
Blev medlem: tis 02 mar, 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: ICE på fågelflyktslinjen? (Köpenhamn - Hamburg)

Inläggav leifd » sön 09 aug, 2009 20:25

Hade faktiskt äran att åka sånt där elände Köpenhamn - Berlin resp. Hamburg - Köpenhamn på min senaste europaresa härom veckan. Visst är dom väl fina, men de är väl samma typ av bekymmer som med de flesta dieseltåg. Dåligt acc trånga och bullriga. Åker man 1:a klass som jag gjorde så sitter man ju dessutom skapligt, synd bara att det där med bolning bara rekommenderas och att folk ändå får åka med, så de blir knökfullt. Dock motades ju kletig o pletig ut från 1:a klassen, så den biten funkade ju.
Dock är ju inte tidhållningen nått att skryta med på många internationella linjer numera, 10 - 30 min försening verkar vara standard. Att försena tåget med 20 min för tankning t.ex., kan ja ju förstå är nödvändigt, men det borde på något vis gå att lösa på annat vis. Den förseningen hängde sedan kvar ända från Puttgarten till Berlin.
Ägare till väl fungerande OLYMPUS OM2, men använder numera OLYMPUS OM-D E-M10 och CASIO EX-H15 samt Samsung Galaxy Note4 SM-N910F
Användarvisningsbild
leifd
 
Inlägg: 4164
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:19
Ort: Norrköping

Re: ICE på fågelflyktslinjen? (Köpenhamn - Hamburg)

Inläggav Per Lind » sön 09 aug, 2009 21:03

Roco har haft en H0-modell av tågsetet. Dels i ursprungsversionen för DB för 5-6 år sedan och nu senast i den senaste Köpenhamnsversionen för några år sedan.
Bör gå att få tag på via eBay Tyskland.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind
 
Inlägg: 2241
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:50
Ort: Åsbro

Re: ICE på fågelflyktslinjen? (Köpenhamn - Hamburg)

Inläggav Svend Christensen » mån 10 aug, 2009 10:56

Det manglende stykke mellem Ringsted og Lübeck får elektrisk drift. Formentlig med dansk system til Puttgarden.
Der skal også bygges dobbeltspor fra Vordingborg til Bad Schwartau. Dog med broerne over Storstrømmen og Fehmer Sund som undtagelser. Disse eksisterende broer beholder enkeltsporet.

På tysk side skal desuden rettes en del kurver for at få hastigheden op. Strækningen Grossenbrode - Lübeck er i nogen udstrækning ombyggede tertiærbaner, med en uhensigtsmæssig linjeføring. Det forventes dog først at ske nogle år efter åbningen af forbindelsen over Fehmer Bælt.

Mellem Ringsted og København forventes det, at der bygges en ny højhastighedsbane.

Med venlig hilsen
Svend Christensen
Svend Christensen
 
Inlägg: 496
Blev medlem: tis 15 okt, 2002 13:20

Re: ICE på fågelflyktslinjen? (Köpenhamn - Hamburg)

Inläggav 2763 » mån 10 aug, 2009 11:46

Svend Christensen skrev:Det manglende stykke mellem Ringsted og Lübeck får elektrisk drift. Formentlig med dansk system til Puttgarden.
Der skal også bygges dobbeltspor fra Vordingborg til Bad Schwartau. Dog med broerne over Storstrømmen og Fehmer Sund som undtagelser. Disse eksisterende broer beholder enkeltsporet.


Innebär detta att bron över Guldborgsund skall ersättas med en ny bro? (Frederik IX:s bro är det väl) För övrigt är Storstrømsbroen i ett miserabelt skick, åtminstone utseendemässigt.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9649
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: ICE på fågelflyktslinjen? (Köpenhamn - Hamburg)

Inläggav Svend Christensen » mån 10 aug, 2009 15:21

Jeg har ikke set noget konkret om broen over Guldborgsund og heller ikke broen over Masnedsund (mellem Sjælland og Masnedø), men disse broer er små, og det vil være nemt at bygge en ekstra bro lige op ad de eksisterende broer. Det er begge klapbroer, og de er kombinerede vej- og jernbanebroer. Guldborgsundbroen (Kong Frederik IX´s Bro) har jernbanetrafikken mellem Nykøbing F og Nykøbing F Vest, hvor linjen til Nakskov grener fra. Derfor er der stort behov for dobbeltspor hér. Det fremgår af loven om den faste forbindelse, at det bare er Storstrømsbroen, der skal forblive enkeltsporet.

Storstrømsbroen er fra 1937 og har behov af uafbrudt vedligehold. Der er altid arbejde på broen - et eller andet sted.

Der er mange broer at holde rede på. Fra Malmö til Lübeck passerer man havet 8 gange.
Med venlig hilsen
Svend Christensen
Svend Christensen
 
Inlägg: 496
Blev medlem: tis 15 okt, 2002 13:20

Re: ICE på fågelflyktslinjen? (Köpenhamn - Hamburg)

Inläggav Björn Ehnberg » mån 17 aug, 2009 16:38

Det finns en del allmän information om den fasta förbindelsen över Fehmarn belt här:

http://www.femern.dk/

Åkte förresten, för första gången i mitt liv fågelflyktslinjen, när jag i förra veckan var i Tyskland och gränshandlade lite.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Björn Ehnberg
 
Inlägg: 2161
Blev medlem: sön 19 dec, 2004 21:18


Återgå till Övrig kollektivtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster