Snabbjärnvägsprojektet "Oslo-Sthlm 2.55"

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Re: Snabbjärnvägsprojektet "Oslo-Sthlm 2.55"

Inläggav Hechtwagen » mån 26 apr, 2021 18:11

Före coronapandemin, reste det fler personer med bil, flyg och tåg mellan Stockholm och Oslo då än mellan Stockholm och Göteborg?
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 2301
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Snabbjärnvägsprojektet "Oslo-Sthlm 2.55"

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tor 06 maj, 2021 16:50

Odd skrev:Till och med elflyg har kommit längre men eftersom batteritekniken behöver förbättras femfaldigt i förhållande till hur det har förbättrats de senaste 150 åren så ser det inte ut att bli något mer än en konceptprodukt på bra många år.

Jag måste säga att jag inte är fullt på det klara över vad som avses, vare sig med "konceptprodukt" eller "bra många år." Naturligtvis kan man göra som (mp) och ena stunden kalla elflyg för "intressant" och andra stunden, som (mp):s Lorentz Tovatt vifta undan detta som "naiv teknikoptimism". De som tror att järnväg kan ersätta allt inrikesflygande, annat än möjligen till Luleå, Kiruna och Visby, kanske får anledning att tänka om.

Det svenska teknikföretaget Heart Aerospace har för avsikt att försöka få fram ett certifierat eldrivet passagerarflygplan, ES-19, till 2026:
Bild
Ett ganska litet plan, i klass med DHC Twin Otter
Bild
ett turboprop-flygplan som inte längre används i linjetrafik i Sverige.

ES-19 är ett högriskprojekt och det är inte på något sätt givet att man kommer att lyckas. Men om man gör det kan det innebära både ett teknisk och kommersiellt genombrott. I Norge flyger man mycket mer inrikes, bl.a. med tanke på geografin, och där har man rätt höga ambitioner när det gäller dettas elektrifiering: https://avinor.no/konsern/klima/elfly/elektriske-fly

Och som komplement, en artikel i det konservativa propagandaorganet, som naturligtvis får tas för vad den är värd (och som väl snart hamnar bakom betalvägg): https://www.svd.se/flygande-eltaxi-och- ... 2021-05-06
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarvisningsbild
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 2176
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Föregående

Återgå till Övrig kollektivtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster