LÅ1 skrev:Men jag vill minnas att en av tankarna bakom ambitionssänkningen är att man får större frihet att dra banorna utan att behöva ha så stor radie
Trafikverket har väl sagt lite olika saker vid olika tillfällen beroende på vilken hastighet man planerat för. Som jag minns var det från början 250, som blev 320, sen 250, sen 320 igen och nu åter 250. Vi får väl se hur många gånger hastighetsgränsen hinner ändras innan man ens börjat bygga. När 320 var gällande så sa man att det var billigare eftersom det hade en lägre livscykelkostnad pga billigare underhåll, samtidigt som utbredningskorridoren redan var spikad vilket gjorde att man inte kunde spara in pengar på snävare kurvradier genom att välja 250. Nu när man ändå har ändrat till 250 som gällande hastighet så är det billigare pga lägre byggkostnad och så kommer tågen ändå inte komma upp i 320 mellan stationerna så då är det onödigt med så hög hastighet.
Dock är det väl fortfarande 320 som gäller för sträckan Lund-Hässleholm, medan Järna-Linköping samt Borås-Göteborg får 250.