Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav X12 » mån 11 jan, 2021 13:39

LÅ1 skrev:Men jag vill minnas att en av tankarna bakom ambitionssänkningen är att man får större frihet att dra banorna utan att behöva ha så stor radie

Trafikverket har väl sagt lite olika saker vid olika tillfällen beroende på vilken hastighet man planerat för. Som jag minns var det från början 250, som blev 320, sen 250, sen 320 igen och nu åter 250. Vi får väl se hur många gånger hastighetsgränsen hinner ändras innan man ens börjat bygga. När 320 var gällande så sa man att det var billigare eftersom det hade en lägre livscykelkostnad pga billigare underhåll, samtidigt som utbredningskorridoren redan var spikad vilket gjorde att man inte kunde spara in pengar på snävare kurvradier genom att välja 250. Nu när man ändå har ändrat till 250 som gällande hastighet så är det billigare pga lägre byggkostnad och så kommer tågen ändå inte komma upp i 320 mellan stationerna så då är det onödigt med så hög hastighet.

Dock är det väl fortfarande 320 som gäller för sträckan Lund-Hässleholm, medan Järna-Linköping samt Borås-Göteborg får 250.
X12
 
Inlägg: 271
Blev medlem: tis 28 okt, 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav Odd » mån 11 jan, 2021 14:26

Där handlar det väl också om systemval.
Man kan ju göra en "Shinkansen" med extra breda vagnar som då inte kommer att kunna trafikera låghastighetsnätet alls men får upp till 25% fler sittplatser.
Eller så håller man sig till standardprofilen och nöjer sig med 2+2-sittning och kan då stegvis införa partiella höghastighetssträckor och ändå kunna trafikera det gamla låghastighetsnätet.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4983
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav Enceladus » sön 14 feb, 2021 19:59

Svenska snabbjärnvägen kan byggas på pelare i luften – Trafikverket utreder helt ny teknik

Byggbolaget Skanska har tydligen besökt Fjärran Östern och tagit inspiration. SJ gillar det bolaget får höra:

DN skrev:Från SJ:s sida gillas pelarmetoden inte minst för att den skulle medge hastigheter på hela 360 km/h och då skapa utrymme för fem i stället för fyra avgångar per timme, vilket bolaget tror kommer att efterfrågas.
Enceladus
 
Inlägg: 5530
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav dr Cassandra Nojdh » mån 15 feb, 2021 0:15

Enceladus skrev:Svenska snabbjärnvägen kan byggas på pelare i luften – Trafikverket utreder helt ny teknik

Byggbolaget Skanska har tydligen besökt Fjärran Östern och tagit inspiration. SJ gillar det bolaget får höra:

DN skrev:Från SJ:s sida gillas pelarmetoden inte minst för att den skulle medge hastigheter på hela 360 km/h och då skapa utrymme för fem i stället för fyra avgångar per timme, vilket bolaget tror kommer att efterfrågas.

Ja, gamla nyheter blir som nya. Den kinesiska kommunistdiktaturen ger sig inte: viewtopic.php?f=35&t=38321&p=336618#p336611
Och det finns de som gärna gör sig till KKP:s nyttiga idioter!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 1969
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav Enceladus » mån 15 feb, 2021 11:54

Även Moderaterna öppna för lånefinansiering av nya stambanor

Skanskas erfarenheter från Fjärran Östern tycks ha fått Moderaterna att vända i frågan.
Enceladus
 
Inlägg: 5530
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav dr Cassandra Nojdh » mån 15 feb, 2021 17:45

Enceladus skrev:Även Moderaterna öppna för lånefinansiering av nya stambanor

Skanskas erfarenheter från Fjärran Östern tycks ha fått Moderaterna att vända i frågan.

Ja, Sverige är ju i den lilla knipan att vi inte ens kan finansiera den nationella planen över statsbudgeten. Men visst går det bra att låna. T.ex. av den kinesiska kommunistdiktaturen. De ställer säkert upp med både kapital och know-how.
Edit: Dagens SvD har en rätt roligt rubriksatt ledarartikel för detta: Det stora tåglånet. Ger förstås associationer till en historisk händelse för oss som var då.

Det mesta är förstås bakom betalvägg, men mottot är ju mitt eget "mycket pengar till liten nytta". "De nya stambanorna" framhålls ju också ofta med sin klimatnytta, oavsett den koldioxidskuld man bygger upp bara genom framställningen av insatsvarorna cement och stål. I synnerhet om råstålet framställs i Kina: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Al ... imatloftet
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 1969
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 16 feb, 2021 9:38

Enceladus skrev:Svenska snabbjärnvägen kan byggas på pelare i luften – Trafikverket utreder helt ny teknik

Byggbolaget Skanska har tydligen besökt Fjärran Östern och tagit inspiration. SJ gillar det bolaget får höra:

DN skrev:Från SJ:s sida gillas pelarmetoden inte minst för att den skulle medge hastigheter på hela 360 km/h och då skapa utrymme för fem i stället för fyra avgångar per timme, vilket bolaget tror kommer att efterfrågas.

Att SJ gillar allt möjligt är ju ingen nyhet. Man saknar naturligtvis tiden då man styrde och ställde över allting.

Dessutom läste jag idag i Östgötacorren: https://corren.se/nyheter/artikel/trafi ... e/r29emv2l (betalvägg, tyvärr)
Corren skrev:Ali Sadeghi, ansvarig för Trafikverkets enhet Nya stambanor, vill tona ner tidningsuppgifterna om en pelarlösning.

– Det stämmer visserligen att vi i vår rapport till regeringen kommer att beskriva pelarmetoden, men vi gör det väldigt, väldigt översiktligt. Vi har tittat på var det skulle kunna vara lämpligt, utifrån landskap och kultur- och naturmiljö. Men det är 75 mil järnväg vi ska bygga och jag vill tro att den kommer att innehålla allt – bank, skärningar, tunnlar och broar, säger han.

Stämmer det att det är billigare att bygga på pelare?
– Jag har ingen uppfattning om det, för jag har inte gjort jobbet på tillräckligt god nivå för att svara på det. Men var de uppgifterna kommer ifrån skulle jag gärna fråga dem som ger uttryck för det i artikeln, säger Ali Sadeghi.

Ostlänken mellan Järna och Linköping utgör en del av det planerade stambanenätet. Projekteringen av den har kommit långt. Kardonbanan i Norrköping, en förutsättning för projektet, är redan klar och byggstart för Ostlänken är planerad till 2023–2024. Att i det läget överväga en helt annan byggmetod verkar inte sannolikt.
– Det är inget som är aktuellt för Ostlänken. Att gå in och byta teknik där kan vi inte ens göra inom ramen för gällande tillåtlighet, kommenterar Sadeghi.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 1969
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Föregående

Återgå till Övrig kollektivtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster