Snabbjärnvägsprojektet "Oslo-Sthlm 2.55"

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Snabbjärnvägsprojektet "Oslo-Sthlm 2.55"

Inläggav Breitspurbahn » tis 13 okt, 2020 10:05

Jag stötte av en slump på den här sidan som verkar vara ganska nystartad. Det gäller snabbjärnväg mellan Stockholm & Oslo. Man hävdar att med några mindre förbättringar och några nya länkar så hade man kunnat få till en restid på 2 timmar och 40 minuter mellan de två huvudstäderna.

Intressant tycker jag. Det har alltid för mig verkat som en underutvecklad rutt. Nu när Norge verkar pigga på att spendera oljemiljarderna på nya infrastruktur genom landet så känns en snabbare järnväg till Stockholm som en logisk del av detta (Hoppas även E18 får lite kärlek).

Vad tycker ni?
https://www.oslo-sthlm.se/
Breitspurbahn
 
Inlägg: 80
Blev medlem: tis 11 feb, 2020 10:38

Re: Snabbjärnvägsprojektet "Oslo-Sthlm 2.55"

Inläggav Stefan Widén » ons 14 okt, 2020 7:49

Härligt att du letar upp förslag som dessa. Det är alltid kul med nya forumdeltagare som "puttar in lite nytt bränsle i debatterna". Även i ämnen som vart uppe i Åratal och som gamla tycker man diskuterat klart. Men där vi lära oss att alltid vara beredd på att ompröva tidigare slutsatser då det kommer nya förutsättningar.

I sakfrågan är det som antyds helt i linje med den utveckling som nu verkar vara på gång i hela Europa. Dvs en nysatsning på tågtrafiken. Med den restiden kan flyglinjen Stockholm-Oslo läggas ned. Man kan aldrig slå den tiden totalt från City till city. Detta innebär ju även att städer som passeras även får bättre förbindelser.

Spaden i jorden NU!

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2535
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Re: Snabbjärnvägsprojektet "Oslo-Sthlm 2.55"

Inläggav dr Cassandra Nojdh » ons 14 okt, 2020 10:19

Breitspurbahn skrev:Jag stötte av en slump på den här sidan som verkar vara ganska nystartad. Det gäller snabbjärnväg mellan Stockholm & Oslo. Man hävdar att med några mindre förbättringar och några nya länkar så hade man kunnat få till en restid på 2 timmar och 40 minuter mellan de två huvudstäderna.

Intressant tycker jag. Det har alltid för mig verkat som en underutvecklad rutt. Nu när Norge verkar pigga på att spendera oljemiljarderna på nya infrastruktur genom landet så känns en snabbare järnväg till Stockholm som en logisk del av detta (Hoppas även E18 får lite kärlek).

Vad tycker ni?
https://www.oslo-sthlm.se/

Omnämndes av saturnusmånen redan 26/9_ viewtopic.php?f=35&t=42219&start=60#p393523


Så det är inte direkt något "nytt bränsle i debatten".
Stefan Widén skrev:Härligt att du letar upp förslag som dessa. Det är alltid kul med nya forumdeltagare som "puttar in lite nytt bränsle i debatterna". Även i ämnen som vart uppe i Åratal och som gamla tycker man diskuterat klart. Men där vi lära oss att alltid vara beredd på att ompröva tidigare slutsatser då det kommer nya förutsättningar.


Så länge Norge inte är med och betalar blir det inget. Om man inte ber den kinesiska kommunistdiktaturen om hjälp, förstås.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Snabbjärnvägsprojektet "Oslo-Sthlm 2.55"

Inläggav Breitspurbahn » ons 14 okt, 2020 14:03

dr Cassandra Nojdh skrev:Så länge Norge inte är med och betalar blir det inget. Om man inte ber den kinesiska kommunistdiktaturen om hjälp, förstås.

De gör ju som nämnts en storsatsning på sin infrastruktur och att ha snabbtåg till Stockholm är ju en rimlig satsning. En stor del av projektet ligger redan i Norge.
Breitspurbahn
 
Inlägg: 80
Blev medlem: tis 11 feb, 2020 10:38

Re: Snabbjärnvägsprojektet "Oslo-Sthlm 2.55"

Inläggav Harald » ons 14 okt, 2020 15:58

Oslo-Stockholm står nog inte först i kön för tilldelning av medel. Det är ju en återvändsgränd. Den viktigaste utlandsförbindelsen för Norge går söderut. Snabbtåg till Köpenhamn med vidare förbindelse via Fehmarn-tunneln har nog högre prioritet.
Harald
 
Inlägg: 8126
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Snabbjärnvägsprojektet "Oslo-Sthlm 2.55"

Inläggav Odd » ons 14 okt, 2020 18:01

En del av den är ju en viktig länk även för norrmännen, för att ta sig ut ur Norge och vidare genom Sverige.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4832
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Snabbjärnvägsprojektet "Oslo-Sthlm 2.55"

Inläggav dr Cassandra Nojdh » ons 14 okt, 2020 18:15

Breitspurbahn skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Så länge Norge inte är med och betalar blir det inget. Om man inte ber den kinesiska kommunistdiktaturen om hjälp, förstås.

De gör ju som nämnts en storsatsning på sin infrastruktur och att ha snabbtåg till Stockholm är ju en rimlig satsning. En stor del av projektet ligger redan i Norge.

Tja, det kan du ju tycka.

Du följde inte länken jag gav, va? Här är jag faktiskt överens med sign. Enceladus, för en gångs skull:
Enceladus skrev:Det krävs fortfarande två för att dansa tango! Vill Norge ha (d.v.s. finansiera) "landsjärnvägar" från Oslo till Sverige? Det finns två sträckor som har potential, nämligen Oslo–Göteborg samt Oslo–Stockholm. Den första sträckan skulle i första hand användas av norrmän som åker till Göteborg, Köpenhamn och resten av kontinenten. Sträckan skulle givetvis även användas av svenskar, men inte i lika stor utsträckning. Således behöver Norge stå för en stor del av kostnaderna, men hittills har det norska intresset varit svalt. Situationen kan jämföras med Fehmarn Bält-förbindelsen. Danmark har ett större intresse av förbindelsen och får därför stå för kostnaderna.

Den andra sträckan skulle i och för sig användas minst lika mycket av svenskar som av norrmän, men sträckan ligger huvudsakligen i Sverige. Sverige kan inte betala fem sjättedelar av kostnaderna för en internationell förbindelse. Här skulle Norge också behöva bidra, men intresset är återigen svalt. Det finns en organisation som lobbar för förbindelsen, nämligen Oslo-Sthlm 2.55. De främsta företrädarna är Region Värmland, Region Västmanland och Region Örebro län (se "Om oss"). Sverige har naturligtvis ett ansvar för att dessa regioner ska ha en bra infrastruktur, men för närvarande prioriterar staten andra sträckor.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Snabbjärnvägsprojektet "Oslo-Sthlm 2.55"

Inläggav Breitspurbahn » tor 15 okt, 2020 14:11

Harald skrev:Oslo-Stockholm står nog inte först i kön för tilldelning av medel. Det är ju en återvändsgränd. Den viktigaste utlandsförbindelsen för Norge går söderut. Snabbtåg till Köpenhamn med vidare förbindelse via Fehmarn-tunneln har nog högre prioritet.

Det beror ju på vad man är ute efter för trafik.
Stockholm är Nordens största stad och väldigt mycket affärsresor går till Stockholm. Så en snabbjärnväg mellan Oslo och Stockholm ligger i norrmännens intresse.

En bra järnväg söderut ligger såklart i deras intresse för resor till Göteborg och vidare, men det är andra typer av resor. Oslo-Stockholm tur och retur är något man kan göra över dagen. Oslo-Hamburg är inte riktigt samma kategori.
Däremot är fraktresor givetvis främst söderut.
Breitspurbahn
 
Inlägg: 80
Blev medlem: tis 11 feb, 2020 10:38

Re: Snabbjärnvägsprojektet "Oslo-Sthlm 2.55"

Inläggav Kantorn » tor 15 okt, 2020 15:14

Breitspurbahn skrev:
Harald skrev:Oslo-Stockholm står nog inte först i kön för tilldelning av medel. Det är ju en återvändsgränd. Den viktigaste utlandsförbindelsen för Norge går söderut. Snabbtåg till Köpenhamn med vidare förbindelse via Fehmarn-tunneln har nog högre prioritet.

Det beror ju på vad man är ute efter för trafik.
Stockholm är Nordens största stad och väldigt mycket affärsresor går till Stockholm. Så en snabbjärnväg mellan Oslo och Stockholm ligger i norrmännens intresse.

En bra järnväg söderut ligger såklart i deras intresse för resor till Göteborg och vidare, men det är andra typer av resor. Oslo-Stockholm tur och retur är något man kan göra över dagen. Oslo-Hamburg är inte riktigt samma kategori.
Däremot är fraktresor givetvis främst söderut.

Jag är rädd att affärsresor främst går via flyget...
Professionell tyckare
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7250
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Snabbjärnvägsprojektet "Oslo-Sthlm 2.55"

Inläggav Enceladus » tor 15 okt, 2020 15:26

Kantorn skrev:
Breitspurbahn skrev:
Harald skrev:Oslo-Stockholm står nog inte först i kön för tilldelning av medel. Det är ju en återvändsgränd. Den viktigaste utlandsförbindelsen för Norge går söderut. Snabbtåg till Köpenhamn med vidare förbindelse via Fehmarn-tunneln har nog högre prioritet.

Det beror ju på vad man är ute efter för trafik.
Stockholm är Nordens största stad och väldigt mycket affärsresor går till Stockholm. Så en snabbjärnväg mellan Oslo och Stockholm ligger i norrmännens intresse.

En bra järnväg söderut ligger såklart i deras intresse för resor till Göteborg och vidare, men det är andra typer av resor. Oslo-Stockholm tur och retur är något man kan göra över dagen. Oslo-Hamburg är inte riktigt samma kategori.
Däremot är fraktresor givetvis främst söderut.

Jag är rädd att affärsresor främst går via flyget...


Det beror ju på hur bra alternativen är. I Japan kan flyget sällan konkurrera med järnvägen.
Enceladus
 
Inlägg: 5330
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Snabbjärnvägsprojektet "Oslo-Sthlm 2.55"

Inläggav Harald » tor 15 okt, 2020 18:35

F.n. gäller "alle nye jernbanestrekninger planlegges slik at de vil kunne inngå i et høyhastighetsnett mot Bergen,Trondheim, Gøteborg og videre ut i Europa."

Nasjonal transportplan

Ny Nasjonal transportplan gällande från 2022 ska läggas fram nästa år. Vi får väl se om Stockholm har kommit med då.
Harald
 
Inlägg: 8126
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Snabbjärnvägsprojektet "Oslo-Sthlm 2.55"

Inläggav Odd » tor 15 okt, 2020 20:02

Nu när (den svenska) regeringen även har tagit en principinriktning om att elektrifiera transportsektorn så bör ju tågtrafiken, och särskilt den snabba persontrafiken och expressgods, få bättre fokus den närmaste framtiden. Få branscher har ju så lång erfarenhet av elektrifiering av transporter som just spårsektorn.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4832
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Snabbjärnvägsprojektet "Oslo-Sthlm 2.55"

Inläggav Enceladus » tor 15 okt, 2020 21:50

Odd skrev:Nu när (den svenska) regeringen även har tagit en principinriktning om att elektrifiera transportsektorn så bör ju tågtrafiken, och särskilt den snabba persontrafiken och expressgods, få bättre fokus den närmaste framtiden. Få branscher har ju så lång erfarenhet av elektrifiering av transporter som just spårsektorn.


Är skribenten medveten om varför det svenska reseavdraget ser ut som det gör? Det är utformat för att öka fordonsförsäljningen. I Norge, Danmark och Tyskland finns numera färdmedelsneutrala avdrag, men den svenska fordonslobbyn vill inte att våra politiker ska införa något liknande. Volvo har sedan länge infiltrerat politiken. Scania lär sig snabbt:

Proletären skrev:Nyamko Sabuni har sannerligen inte gjort succé som ny partiledare för Liberalerna och inte blir situationen bättre av att hon nu avslöjats med politisk prostitution. Genom lobbyisten Johan Jakobsson, med en bakgrund som Liberalernas partisekreterare, har Scania köpt in sig i Sabunis politiska förslagskatalog, i det här fallet med en utredning om en elektrifiering av större motorvägar.

Ett halvår senare var kommissionen förankrad i Januariöverenskommelsen. Här behöver Östling sannerligen inte fråga var han fått för pengarna.


Vilken erfarenhet har spårsektorn av lobbyism? Den svenska fordonslobbyn är för stark. Inom politiken är elektrifiering i princip synonym med försäljning av nya gummihjulsfordon.

Sedan är elektriska gummihjulsfordon inte ens någon lösning på problemet. Se vidare Polestars transparens och hållbarhet. Jämfört med en vanlig bil producerar en elbil ungefär hälften så mycket utsläpp efter tillverkning och användningsfas. Det är riktigt illa.
Enceladus
 
Inlägg: 5330
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Snabbjärnvägsprojektet "Oslo-Sthlm 2.55"

Inläggav Breitspurbahn » fre 16 okt, 2020 16:30

Kantorn skrev:
Breitspurbahn skrev:
Harald skrev:Oslo-Stockholm står nog inte först i kön för tilldelning av medel. Det är ju en återvändsgränd. Den viktigaste utlandsförbindelsen för Norge går söderut. Snabbtåg till Köpenhamn med vidare förbindelse via Fehmarn-tunneln har nog högre prioritet.

Det beror ju på vad man är ute efter för trafik.
Stockholm är Nordens största stad och väldigt mycket affärsresor går till Stockholm. Så en snabbjärnväg mellan Oslo och Stockholm ligger i norrmännens intresse.

En bra järnväg söderut ligger såklart i deras intresse för resor till Göteborg och vidare, men det är andra typer av resor. Oslo-Stockholm tur och retur är något man kan göra över dagen. Oslo-Hamburg är inte riktigt samma kategori.
Däremot är fraktresor givetvis främst söderut.

Jag är rädd att affärsresor främst går via flyget...

Ja, och det är det man nu vill utmana med snabbtåg.
Breitspurbahn
 
Inlägg: 80
Blev medlem: tis 11 feb, 2020 10:38

Re: Snabbjärnvägsprojektet "Oslo-Sthlm 2.55"

Inläggav Odd » fre 16 okt, 2020 18:23

Enceladus skrev:...

Sedan är elektriska gummihjulsfordon inte ens någon lösning på problemet. Se vidare Polestars transparens och hållbarhet. Jämfört med en vanlig bil producerar en elbil ungefär hälften så mycket utsläpp efter tillverkning och användningsfas. Det är riktigt illa.


Det är helt klart problematiskt att man väljer att nästan helt bortse från End-Of-Life-hanteringen. Det står till och med i dokumentet att man har bortsett från beräkningar av energiförbrukning i samband med skrotning och man har räknat med att avfallet måste transporteras 150 mil, en i sammanhanget försumbar sträcka med andra ord. I övrigt nämner man inget men på andra ställen kan man se att endast 80% av batteriets miljöskadliga komponenter kan återvinnas rationellt. Man kan ju bara fantisera om var resten kommer att sluta nånstans...
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4832
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Snabbjärnvägsprojektet "Oslo-Sthlm 2.55"

Inläggav dr Cassandra Nojdh » fre 16 okt, 2020 20:17

Breitspurbahn skrev:
Harald skrev:Oslo-Stockholm står nog inte först i kön för tilldelning av medel. Det är ju en återvändsgränd. Den viktigaste utlandsförbindelsen för Norge går söderut. Snabbtåg till Köpenhamn med vidare förbindelse via Fehmarn-tunneln har nog högre prioritet.

Det beror ju på vad man är ute efter för trafik.
Stockholm är Nordens största stad och väldigt mycket affärsresor går till Stockholm. Så en snabbjärnväg mellan Oslo och Stockholm ligger i norrmännens intresse.

En bra järnväg söderut ligger såklart i deras intresse för resor till Göteborg och vidare, men det är andra typer av resor. Oslo-Stockholm tur och retur är något man kan göra över dagen. Oslo-Hamburg är inte riktigt samma kategori.
Däremot är fraktresor givetvis främst söderut.

Tja, det står dig ju fritt att tala om för norrmännen vad som ligger i deras intresse. Intresset från Norge verkar dock begränsat. Nu ska det ju komma en ny planering, enligt ingenjör Nordius inlägg. Du får väl hoppas på det.
Harald skrev:F.n. gäller "alle nye jernbanestrekninger planlegges slik at de vil kunne inngå i et høyhastighetsnett mot Bergen,Trondheim, Gøteborg og videre ut i Europa."

Nasjonal transportplan

Ny Nasjonal transportplan gällande från 2022 ska läggas fram nästa år. Vi får väl se om Stockholm har kommit med då.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05


Återgå till Övrig kollektivtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster