Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav Odd » tor 21 nov, 2019 11:20

Förmodligen beror fördyringar och sådant på att man inte riktigt vet vad man vill ha och tar därför allt i stället för vad som faktiskt är ändamålsenligt. Men vi får väl se.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4486
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav Enceladus » tor 21 nov, 2019 20:38

dr Cassandra Nojdh skrev:Riksrevisionen kritisk till hanteringen av "höghastighetsjärnvägarna":
https://www.riksrevisionen.se/om-riksre ... rnvag.html


Så vill Lööf locka över M om snabbtågen

C försöker locka över M med en utbyggnad av Arlanda flygplats men också trafikleden Östlig förbindelse. De här samtalen kan sluta hur som helst.

En sak är säker: det är riksdagen som bestämmer och en majoritet i riksdagen (S, MP, V och C) vill ha "höghastighetsjärnvägarna".
Enceladus
 
Inlägg: 4014
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav duga » tor 21 nov, 2019 21:27

Enceladus skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Riksrevisionen kritisk till hanteringen av "höghastighetsjärnvägarna":
https://www.riksrevisionen.se/om-riksre ... rnvag.html


Så vill Lööf locka över M om snabbtågen

C försöker locka över M med en utbyggnad av Arlanda flygplats men också trafikleden Östlig förbindelse. De här samtalen kan sluta hur som helst.

En sak är säker: det är riksdagen som bestämmer och en majoritet i riksdagen (S, MP, V och C) vill ha "höghastighetsjärnvägarna".


Österleden är passé, man valde tyvärr Förbifarten i stället.
Spårväg i Uppsala!
duga
 
Inlägg: 389
Blev medlem: sön 29 aug, 2004 0:21

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tor 21 nov, 2019 21:28

Odd skrev:Förmodligen beror fördyringar och sådant på att man inte riktigt vet vad man vill ha och tar därför allt i stället för vad som faktiskt är ändamålsenligt. Men vi får väl se.

Ja, det är väl ungefär vad Riksrevisionen försöker säga.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 1249
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tor 21 nov, 2019 21:32

Enceladus skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Riksrevisionen kritisk till hanteringen av "höghastighetsjärnvägarna":
https://www.riksrevisionen.se/om-riksre ... rnvag.html


Så vill Lööf locka över M om snabbtågen

C försöker locka över M med en utbyggnad av Arlanda flygplats men också trafikleden Östlig förbindelse. De här samtalen kan sluta hur som helst.

En sak är säker: det är riksdagen som bestämmer och en majoritet i riksdagen (S, MP, V och C) vill ha "höghastighetsjärnvägarna".

Ja, inget politiskt schackrande är främmande för den där Lööf.

Det är egentligen inte så intressant vad " en majoritet i riksdagen (S, MP, V och C) vill" just nu. Bara beslutsprocessen kommer att ta lång tid och 2022 har vi Riksdagsval igen. Den majoritet som kommer att framgå ur detta kommer att se helt annorlunda ut!
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 1249
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav thorwald » fre 22 nov, 2019 8:19

En rättelse men inte av inlägget
Enceladus skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Riksrevisionen kritisk till hanteringen av "höghastighetsjärnvägarna":
https://www.riksrevisionen.se/om-riksre ... rnvag.html


Så vill Lööf locka över M om snabbtågen

C försöker locka över M med en utbyggnad av Arlanda flygplats men också trafikleden Östlig förbindelse. De här samtalen kan sluta hur som helst.

En sak är säker: det är riksdagen som bestämmer och en majoritet i riksdagen (S, MP, V och C) vill ha "höghastighetsjärnvägarna".

utan om den karta/bild som finns i Expressens artikel "Så vill Lööf locka över M om snabbtågen".
  • Ingen har här föreslagit en snabbtågsförbindelse såsom den ritade mellan Stockholm och Hangö. Själv har jag här på forumet förelagit tågförbindelse men som linje givit Karis - Nagu - Föglö - Lemland - Kapellskär - Norrtälje - Stockholm. Men idag skulle jag förelå Hyperloop i stället och enligt linjen Helsingfors - Åbo - Föglö - Norrtälje - Arlanda - Stockholm https://hyperloop-one.com/fs-links-case-study
  • Snabbtågsförbindelsen Helsingfors - St.Petersburg är felaktig, men närmast kommer Allegro, som redan körs dagligen. Det har även kastas fram förslag om en längre Allegro alltså en fortsättning till Moskva. Utöver Allegro körs dagligen även fjärrtåg mellan både Helsingfors och St.Petersburg och Moskva
  • Via Baltika (Tallinn - Pärnu - Riga - Kaunas - Varshava) är under kontruktion men tillsvidare har projektet problem. Till detta skall vi lägga till tunnelprojektet mellan Esbo och Ülemiste (alltså mellan Helsingfors regionen och Tallinn regionen https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=35&t=40260) och med detta har vi direkt järnväg från Helsingfors flygplats till Berlin. Men redan idag kan man resa med järnväg till Berlin genom att ta Allegro till St.Petersburg, tåg till Tallinn (egentligen bör man stiga av i Tapas), tåg till Varshava (Tapas - Riga - Kaunus - Varshava) och vidare tåg till Berlin (se https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/north_sea-baltic_study_0.pdf)
thorwald
 
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 26 mar, 2012 16:42
Ort: Esbo Finland

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav LÅ1 » ons 04 dec, 2019 11:42

Många debattörer vill satsa på befintlig järnväg i stället för att bygga nya banor. Se t.ex. här: ”Välj tyska modellen för höghastighetståg”.

Patrik Kronqvist på Expressens ledarsida har annan åsikt "Alternativet till snabbtåg är både dyrt och dåligt".

För övrigt har SvD en samlingssida med artiklar om höghastighetståg.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13182
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav Odd » ons 04 dec, 2019 18:48

Självklart skall man satsa på "låghastighetsjärnvägen", men höghastighetsjärnväg har sin plats i samhället. Givetvis behöver man inte bygga allt på en gång, man byggde ju inte hela E4 till motorväg i ett enda bygge.

Om man börjar med de lågt hängande frukterna så kommer man kunna få stråk där man kan ånga på i full fart. På en del sträckor kanske det visar sig att andra åtgärder är bättre, exempelvis 4-spår.

I en klimatpåverkansomställning så räknas alla delar. Även om den initiala klimatavtrycket är större vid bygge av en järnväg än att inte bygga den så är det totala avtrycket lägre om man räknar på längre sikt. Varför inte även titta på möjligheten att använda mer naturmaterial i bygget, kanske det visar sig att vissa betongkonstruktioner kan ersättas av andra material.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4486
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav TKO » ons 04 dec, 2019 21:14

Odd skrev:Självklart skall man satsa på "låghastighetsjärnvägen", men höghastighetsjärnväg har sin plats i samhället. Givetvis behöver man inte bygga allt på en gång, man byggde ju inte hela E4 till motorväg i ett enda bygge.

Om man börjar med de lågt hängande frukterna så kommer man kunna få stråk där man kan ånga på i full fart. På en del sträckor kanske det visar sig att andra åtgärder är bättre, exempelvis 4-spår.

I en klimatpåverkansomställning så räknas alla delar. Även om den initiala klimatavtrycket är större vid bygge av en järnväg än att inte bygga den så är det totala avtrycket lägre om man räknar på längre sikt. Varför inte även titta på möjligheten att använda mer naturmaterial i bygget, kanske det visar sig att vissa betongkonstruktioner kan ersättas av andra material.


Eftersom det blivit lite modärnt med träkonstruktioner även i höga hus så varför inte prova detta även i broar och viadukter?
Går säkert att få EU-bidrag till sådant, såväl Linnéuniversitetet som Göran Persson är/har varit engagerade i sådana projekt!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9519
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav Kantorn » tor 05 dec, 2019 17:37

Odd skrev:man byggde ju inte hela E4 till motorväg i ett enda bygge.

Nä, den är inte färdig än... morr... men snart får vi motorväg förbi Ljungby.
Professionell tyckare
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7205
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Föregående

Återgå till Övrig kollektivtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 2 gäster