Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav Ulrik Berggren » sön 25 aug, 2019 20:24

dr Cassandra Nojdh skrev:Problemet är ju bara det att med många C mellan A och B. dvs. många stoppunkter, så blir inte resandet särskilt snabbt. Det är det som är avgörande, inte toppfarten.

I övrigt har jag bemött det mesta redan högre upp i tråden, där den intresserade kan läsa mer. Den som inte är detta låter naturligtvis bli.


Jag tror du (eller snarare BSB/ a k a Falken) börjar närma dig pudelns kärna här (igen, får jag väl säga, tråden är både lång och svåröverskådlig) - kapacitet och redundans. Att mer redundans behövs visar inte minst det nuvarande systemets känslighet för störningar typ Hässleholmsbranden, men även den underhållsstatus som den befintliga anläggningen (SSB, VSB) befinner sig i. Exemplet CItybanan (parallell förbindelse möjligör totalavstängning av i detta fall Getingmidjan för total makeover) ger ett tydligt argument för att nya stambanor behövs för att vi på allvar ska kunna åstadkomma ett robust och påtlitligt järnvägsystem.

Och, ja, det går att ha non-stop förbindelser och stopp-tåg (varning: försvenskning av nederländskt begrepp) om förbigångar (och infrastruktur för detta) planeras smart. Fenomenet förekommer redan på dagens genomkorkade stambanor...
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren
 
Inlägg: 2835
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 11:05
Ort: Där tvåan och åttan möts

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav dr Cassandra Nojdh » mån 26 aug, 2019 16:15

Ulrik Berggren skrev:Jag tror du (eller snarare BSB/ a k a Falken) börjar närma dig pudelns kärna här (igen, får jag väl säga, tråden är både lång och svåröverskådlig) - kapacitet och redundans. Att mer redundans behövs visar inte minst det nuvarande systemets känslighet för störningar typ Hässleholmsbranden, men även den underhållsstatus som den befintliga anläggningen (SSB, VSB) befinner sig i. Exemplet CItybanan (parallell förbindelse möjligör totalavstängning av i detta fall Getingmidjan för total makeover) ger ett tydligt argument för att nya stambanor behövs för att vi på allvar ska kunna åstadkomma ett robust och påtlitligt järnvägsystem.

Och, ja, det går att ha non-stop förbindelser och stopp-tåg (varning: försvenskning av nederländskt begrepp) om förbigångar (och infrastruktur för detta) planeras smart. Fenomenet förekommer redan på dagens genomkorkade stambanor...

Jag är inte på något sätt säker på att vi börjar närma oss någon centrumpunkt. Tvärtom verkar det som detta jätteprojekt ska fylla fler och fler ändamål.
Ja, tråden är svåröverskådlig, men ingenjörn kommer kanske ihåg att jag skrev
dr Cassandra Nojdh skrev:Står vi inför att bygga nya dubbelspåriga stambanor? Man får nog bestämma sig för vad man vill uppnå. Är det
- att skapa snabba förbindelser mellan Stockholm, Göteborg och Malmö (eftersom flyget måste bekämpas)
- eller att öka kapaciteten totalt i järnvägsnätet
- eller att se till att nya orter får järnvägsförbindelser


Nu har redundansen tillkommit också, tydligen. Redundans är nog bra, men det vore kanske idé att i första hand bygga bort single points of failure, så att man slipper Hässleholmssituationer. Citybanan representerar ju bara en partiell redundans eftersom inte alla tågtyper kan passera igenom där. Man har vackert fått bege sig till Sthlm Södra i sommar om man skulle söderut.Just getingmidjan utgör ett intressant problem att lösa för den händelsen av "nya stambanor".

Vi har länge varit överens om att kapaciteten i järnvägsnätet behöver öka, men ingen har lyckats visa på att det skulle vara nödvändigt att smälla ut helt nya "stambanor". Och framför allt inte med en ny och okänd banstandard (320 km/tim) för detta. Och visst, smarta förbigångsmöjligheter är väl bra, men till slut krävs väl fyrspår på hela sträckor om man ska blanda snabb och långsam (relativt) trafik.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 1193
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav BSB101 » tis 27 aug, 2019 7:49

dr Cassandra Nojdh skrev:Problemet är ju bara det att med många C mellan A och B. dvs. många stoppunkter, så blir inte resandet särskilt snabbt. Det är det som är avgörande, inte toppfarten.


C finns det bara ett, sedan kan det finns ett E och ett F också. Inget sagt dock att alla tåg ska stanna på C, E och F. Höghastighetsjärnvägar möjliggör dock sammankopplingar mellan betydligt fler platser än inrikesflyget som vanligtvis bara sammankopplar A och B.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 2205
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav Enceladus » tis 27 aug, 2019 9:36

dr Cassandra Nojdh skrev:Jämförelsen med Tyskland haltar betänkligt, som jag redan tidigare konstaterat. Sverige är alldeles för glesbefolkat.


Du har helt rätt i att en jämförelse med Tyskland behöver vara mer nyanserad. I egenskap av ett glesbefolkat land har Sverige ytmässigt mycket större regioner. Om vi till exempel jämför Stockholm med Nürnberg så är städerna ganska jämnstora. Ändå har Stockholms tunnelbana cirka tre gånger så många resenärer som Nürnbergs motsvarighet och Stockholms pendeltåg cirka tio gånger så många resenärer som Nürnbergs motsvarighet. Stockholm har helt enkelt ett mycket större upptagningsområde och det är många fler människor som rör sig i staden än vad som framgår av invånartalet.

Göteborg har en liknande ställning. I Tyskland hade staden varit betydligt mindre relevant, men i Sverige har staden nästan hela Västsverige som upptagningsområde. Kungsbacka tillhör inte ens Västra Götalandsregionen, men är ändå en självklar del av Göteborgs underlag. Underlaget för snabba resor mellan Stockholm och Göteborg är därför mycket större än vad som framgår av respektive stads storlek.
Enceladus
 
Inlägg: 3512
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav dr Cassandra Nojdh » ons 28 aug, 2019 21:57

Enceladus skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Jämförelsen med Tyskland haltar betänkligt, som jag redan tidigare konstaterat. Sverige är alldeles för glesbefolkat.


Du har helt rätt i att en jämförelse med Tyskland behöver vara mer nyanserad. I egenskap av ett glesbefolkat land har Sverige ytmässigt mycket större regioner. Om vi till exempel jämför Stockholm med Nürnberg så är städerna ganska jämnstora. Ändå har Stockholms tunnelbana cirka tre gånger så många resenärer som Nürnbergs motsvarighet och Stockholms pendeltåg cirka tio gånger så många resenärer som Nürnbergs motsvarighet. Stockholm har helt enkelt ett mycket större upptagningsområde och det är många fler människor som rör sig i staden än vad som framgår av invånartalet.

Göteborg har en liknande ställning. I Tyskland hade staden varit betydligt mindre relevant, men i Sverige har staden nästan hela Västsverige som upptagningsområde. Kungsbacka tillhör inte ens Västra Götalandsregionen, men är ändå en självklar del av Göteborgs underlag. Underlaget för snabba resor mellan Stockholm och Göteborg är därför mycket större än vad som framgår av respektive stads storlek.

Den som har behov av att snabbt komma från Göteborg till Stockholm anlitar med fördel inrikesflyget. Flyger man med BRA kommer man dessutom till Bromma, därifrån tar man (fr.o.m. nästa år) enkelt och smidigt Tvärbanan. Visserligen går BRA i höst successivt över från jet till turboprop, men det påverkar restiden minimalt.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 1193
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav dr Cassandra Nojdh » ons 28 aug, 2019 22:02

BSB101 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Problemet är ju bara det att med många C mellan A och B. dvs. många stoppunkter, så blir inte resandet särskilt snabbt. Det är det som är avgörande, inte toppfarten.


C finns det bara ett, sedan kan det finns ett E och ett F också. Inget sagt dock att alla tåg ska stanna på C, E och F. Höghastighetsjärnvägar möjliggör dock sammankopplingar mellan betydligt fler platser än inrikesflyget som vanligtvis bara sammankopplar A och B.

Jaså är det så? Det finns flera stoppunkter? Ingen har förnekat detta. Det är i själva verket järnvägens styrka. Men att på ett vettigt sätt kombinera tåg som "sammakopplar flera platser" och tåg som swischar mellan Stockholm och Malmö på tider som "utraderar" inrikesflyget blir nog inte så lätt. Och fort ska det gå, också. Risk för fyrspår!
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 1193
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav TKO » tor 29 aug, 2019 10:09

dr Cassandra Nojdh skrev:
BSB101 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Problemet är ju bara det att med många C mellan A och B. dvs. många stoppunkter, så blir inte resandet särskilt snabbt. Det är det som är avgörande, inte toppfarten.


C finns det bara ett, sedan kan det finns ett E och ett F också. Inget sagt dock att alla tåg ska stanna på C, E och F. Höghastighetsjärnvägar möjliggör dock sammankopplingar mellan betydligt fler platser än inrikesflyget som vanligtvis bara sammankopplar A och B.

Jaså är det så? Det finns flera stoppunkter? Ingen har förnekat detta. Det är i själva verket järnvägens styrka. Men att på ett vettigt sätt kombinera tåg som "sammakopplar flera platser" och tåg som swischar mellan Stockholm och Malmö på tider som "utraderar" inrikesflyget blir nog inte så lätt. Och fort ska det gå, också. Risk för fyrspår!


Trafik med skilda uppehållsmönster förekommer på många höghastighetsbanor - det är onödigt att fokusera på problem som redan är lösta!
Ja även på det befintliga bannätet* är det vanligt, kanske ett studiebesök i den så kallade verkligheten är att rekommendera!

Upplyser och uppmanar
Thomas K Ohlsson
*) Det är väl egentligen bara i Sollentuna alla tåg måste stanna överallt?
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8861
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav dr Cassandra Nojdh » fre 30 aug, 2019 15:23

TKO skrev:Trafik med skilda uppehållsmönster förekommer på många höghastighetsbanor - det är onödigt att fokusera på problem som redan är lösta!
Ja även på det befintliga bannätet* är det vanligt, kanske ett studiebesök i den så kallade verkligheten är att rekommendera!

Upplyser och uppmanar
Thomas K Ohlsson
*) Det är väl egentligen bara i Sollentuna alla tåg måste stanna överallt?

Tja, de flesta problem går ju att lösa, bara man öser in tillräckligt med pengar. Det är väl ungefär vad det handlar om här.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 1193
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav TKO » fre 30 aug, 2019 16:35

I sammanhanget är några växlar och några meter spår jordnötter! Skaffar man sedan ett ändamålsenligt signalsystem (i vid bemärkelse) kommer det att bli så bra så bra...

förutspår
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8861
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav BSB101 » fre 30 aug, 2019 18:38

dr Cassandra Nojdh skrev:
BSB101 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Problemet är ju bara det att med många C mellan A och B. dvs. många stoppunkter, så blir inte resandet särskilt snabbt. Det är det som är avgörande, inte toppfarten.


C finns det bara ett, sedan kan det finns ett E och ett F också. Inget sagt dock att alla tåg ska stanna på C, E och F. Höghastighetsjärnvägar möjliggör dock sammankopplingar mellan betydligt fler platser än inrikesflyget som vanligtvis bara sammankopplar A och B.

Jaså är det så? Det finns flera stoppunkter? Ingen har förnekat detta. Det är i själva verket järnvägens styrka. Men att på ett vettigt sätt kombinera tåg som "sammakopplar flera platser" och tåg som swischar mellan Stockholm och Malmö på tider som "utraderar" inrikesflyget blir nog inte så lätt. Och fort ska det gå, också. Risk för fyrspår!


Då dagens järnvägssystem klarar av olika uppehållsmönster är jag trygg i att även framtidens höghastighetsnät kommer klara av det. Inrikesflyget verkar dock inte klara av detta utan då är det nästan alltid A till B som gäller.

Varför du blandar in "utradering" i diskussionen mellan dig och mig förstår jag inte, men när argumenten tryter får man väl ta halmstråna som man hittar gissar jag.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 2205
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav dr Cassandra Nojdh » sön 01 sep, 2019 20:43

BSB101 skrev:Då dagens järnvägssystem klarar av olika uppehållsmönster är jag trygg i att även framtidens höghastighetsnät kommer klara av det. Inrikesflyget verkar dock inte klara av detta utan då är det nästan alltid A till B som gäller.

Varför du blandar in "utradering" i diskussionen mellan dig och mig förstår jag inte, men när argumenten tryter får man väl ta halmstråna som man hittar gissar jag.

Om man inte vill eller kan begripa börjar man förstås gissa. Eller ägnar sig åt metadiskussioner med fraser av typen "reträtt i sakfrågan", "argumenten tryter" eller "de halmstrån man hittar".

I sakfrågan anser jag att det är rätt uppenbart att det finns en motsättning mellan att ge många orter järnvägsförbindelser och att erbjuda korta restider mellan de tre storstäderna. Detta oavsett vad man känner sig trygg med.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 1193
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Föregående

Återgå till Övrig kollektivtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst