Ulrik Berggren skrev:dr Cassandra Nojdh skrev:
Det är en grov förenkling att påstå "Svaret är enkelt - det är för dyrt". "För den enkle 'är allt enkelt" tror jag Tage Danielsson sade, men det är mycket mer komplext än så. Vill man utmana sina fördomar kan man läsa denna skrift:
https://www.trafa.se/globalassets/rappo ... derlag.pdf
Den som sitter fast i tankefiguren inrikesflyg=dåligt och höghastighetståg=bra, och inte vill det låter naturligtvis bli.
Den här rapporten var så intressant, så jag startar en ny tråd i ämnet! Kanske lika bra att låta järnvägsfrågorna h denna tråd, och flygfrågorna en egen! Om inte annat då jag håller med doktorn i att höghastighetsbanornas främsta syfte inte bär vara att försöka konkurrera ut inrikesflyget på berörda sträckor
Ja, det kanske är en bra idé. Inläggen i tråden har svajat hit och dit, nu senast verkar det mest ha handlat om godstrafiken i Storstockholmsområdet.
I övrigt vidhåller jag (förstås) min och Lars_L:s ståndpunkt
Lars L skrev: Dock är det ju vansinnigt att bygga höghastighetsbanan sett till resandet och miljöskäl. Betydligt bättre att satsa på flygtrafiken för långresor inom landet och rikta in åtgärderna för den lokala (regionala) trafiken att ske med tåg. Ger betydligt bättre miljövinster. Det enda som jag kan se skulle motivera en höghastighetsbana är de dynamiska effekter som kortare restid ger. Även sett till antalet personkilometer, står ju den kommersiella tågtrafiken idag för en ganska blygsam del av totalen (ca 6 procent).
Det är naturligtvis inte möjligt för tågtrafik att konkurrera ut inrikesflyget, om man inte tar till ytterst skarpa bestraffningsåtgärder, förstås. Och några sådana är det ju inte fråga om (ännu). Jag vill också framhålla att jag inte på något sätt är motståndare till att inrikesflyget beskattas, även om jag anser att den nuvarande beskattningen är felkonstruerad. Det ska jag utveckla (ännu) närmare i den av ingenjör Berggren startade tråden, kanske.
Beträffande "höghastighetsjärnvägarna" har jag, efter ingenjör Ohlssons försök att bunta ihop mig med sitt hatobjekt Centerpartiet, försökt intressera mig för vad de politiska partierna kan tänkas tycka i frågan och till min förvåning funnit att (c) är för en sådan utbyggnad. Men jag tror att det blir svårt att sy ihop en riksdagsmajoritet för detta. Enbart de rödgröna + (c) räcker inte och jag undrar om inte (s) börjar få kalla fötter. Det hela står och faller nog med om man kan få (m) med på tåget (hehe). De sistnämnda har ju avlägsnat sig en del från vad de tyckte och gjorde under reinfeltregimens dagar, om man säger så.