Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav LÅ1 » lör 23 dec, 2017 23:37

Sverigeförhandlingen förespråkar snabb utbyggnad av höghastighetsjärnväg mellan Sveriges tre största städer. Höghastighetståg, inte snabba snabbtåg.
"Snabbtåg riskerar stora förseningar".


Passar samtidigt på att önska alla en riktig GOD JUL.
Bild
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11843
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav Inge » mån 25 dec, 2017 11:53

Sverigeförhandlingen är avslutad och ointresset för höghastighetsjärnvägen visade sig totalt. Inte ens en halv procent av kostnaden ansåg kommunerna längs banan att den skulle vara värd.

Den delen av Sverigeförhandlingen kan alltså avskrivas.

Men egentligen har det bara varit skattedelen politikerna varit intresserade av från början. Där är det självklart mer kritiskt.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4700
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav LÅ1 » mån 25 dec, 2017 14:56

SJ:s vd Crister Fritzson argumenterar, föga förvånande, för snabb utbyggnad av höghastighetsjärnväg för 320 km/tim.
"SJ-chefen: Ingen vinst med långsamt snabbtåg"
Argumenten verkar vederhäftiga. Men jag undrar hur långt in i framtiden han tittar när han skriver "Med moderna höghastighetsbanor byggda för 320 km/h kommer det i princip att bli pendel­tågstrafik. Det kommer att gå ett höghastighetståg var sjätte minut från Stockholm till Göteborg och Malmö/Köpenhamn.". Skall dagens spår användas ut från Stockholm så får ju inga andra tåg plats.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11843
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav Enceladus » mån 25 dec, 2017 15:56

Inge skrev:Sverigeförhandlingen är avslutad och ointresset för höghastighetsjärnvägen visade sig totalt. Inte ens en halv procent av kostnaden ansåg kommunerna längs banan att den skulle vara värd.

Den delen av Sverigeförhandlingen kan alltså avskrivas.

Men egentligen har det bara varit skattedelen politikerna varit intresserade av från början. Där är det självklart mer kritiskt.


Vore det verkligen rimligt att låta de kommuner som råkar ligga längs banan finansiera något som är av nationellt intresse (möjligen bortsett från norra Sverige)? Lägg därtill att Stockholm, Göteborg och Malmö inte anses ligga längs banan. Den procenten du nämner går väl till lokala angelägenheter (t.ex. stationer)?
Enceladus
 
Inlägg: 865
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav Kantorn » mån 25 dec, 2017 16:14

Banan planeras för att konkurrera med flyget, och är mest av allt till för resenärer mellan Stockholm och Göteborg resp Stockholm och Malmö. Jag anser att det är klantigt att dra spåret via Hässleholm, det hade varit bättre via Helsingborg till Malmö.
Att tåget stannar på några mjölkpallar som Linköping, Jönköping och Hässleholm anser huvudresenärerna troligen vara en olägenhet.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 6984
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav Inge » mån 25 dec, 2017 16:27

Enceladus skrev:
Inge skrev:Sverigeförhandlingen är avslutad och ointresset för höghastighetsjärnvägen visade sig totalt. Inte ens en halv procent av kostnaden ansåg kommunerna längs banan att den skulle vara värd.

Den delen av Sverigeförhandlingen kan alltså avskrivas.

Men egentligen har det bara varit skattedelen politikerna varit intresserade av från början. Där är det självklart mer kritiskt.


Vore det verkligen rimligt att låta de kommuner som råkar ligga längs banan finansiera något som är av nationellt intresse (möjligen bortsett från norra Sverige)? Lägg därtill att Stockholm, Göteborg och Malmö inte anses ligga längs banan. Den procenten du nämner går väl till lokala angelägenheter (t.ex. stationer)?

Om man som kommun vill vara trovärdig när man hävdar att man vill ha höghastighetsjärnvägen och det inte skall bli allt för uppenbart att man egentligen bara vill att statlig skatter skall spenderas på precis vad som helst inom kommens gränser, är det inte bara rimligt, utan fullständigt nödvändigt att man ställer upp när medfinansiering diskuteras.

Nu är det istället med absolut säkerhet fastställt att all sådan eventuell trovärdighet saknas.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4700
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav Ulrik Berggren » tis 02 jan, 2018 16:47

[Fortsättning på denna tråd]

Lars L skrev: Att bygget av höghastighetsbana på något sätt blir subventionerat är ju givet. Driften kan däremot inte vara det av olika skäl. Men man kan ju ändå gynna alternativet genom skatter och annat fördelat på olika transportsätt.

Dock är det ju vansinnigt att bygga höghastighetsbanan sett till resandet och miljöskäl. Betydligt bättre att satsa på flygtrafiken för långresor inom landet och rikta in åtgärderna för den lokala (regionala) trafiken att ske med tåg. Ger betydligt bättre miljövinster. Det enda som jag kan se skulle motivera en höghastighetsbana är de dynamiska effekter som kortare restid ger. Även sett till antalet personkilometer, står ju den kommersiella tågtrafiken idag för en ganska blygsam del av totalen (ca 6 procent).

Och då ska vi veta att inte ens Landvetter har mer än 6,4 miljoner passagerare, vilket alltså motsvarar ca 11-12 000 påstigande per dag. Av ca 75 plan en vanlig vardag går drygt 20 till Stockholm, vilket väl då skulle motsvara ca 3 000 påstigande per dag. Att försöka locka över dessa till tåg med höghastighetsbanor måste nog vara det största ekonomiska slöseri som man i princip kan hitta på. Då har ju en pendeltågsstation som Stuvsta fler resenärer än de som tar flyget mellan Stockhom och Göteborg!


En stor svaghet i Sverigeförhandlingen är ju som bekant den något spretiga ändamålsformuleringen för de nya stambanorna för STH 320 km/h. Om vi tillåts lyfta blicken från lokala personresor ett tag så är ett, i mitt tycke, ganska så väsentligt syfte med "de nya stambanorna" är att möjliggöra för en fortsatt livskraftig godstrafik och långväga persontrafik i södra halvan av landet (ja, egentligen i ganska stora delar av Sverige om man tar med OKB+NBB i SvFörh uppdrag). Ett utredningsalternativ (HH) ska ju alltid ställas mot ett, helst ett antal, realistiska jämförelsealternativ, bland detta ett "nollalternativ", för att åstadkomma en fruktbar analys.

Vad är då nollalternativet i detta fall? Jo, inga utbyggda stambanor, men heller inga nya omfattande flerspår längs de befintliga stambanorna (då kostnaderna för dessa sannolikt är obetydligt lägre än nya banor i nya sträckningar; källa: TrV). Nollalternativet måste således innebära i stort sett dagens utbud (eller snarare mindre än dagens utbud på främst VSB) av långväga persontåg och godskanaler. Detta då den regionala trafiken successivt kommer att behöva allt mer kapacitet (och så är vi tillbaka i den politiska realiteten igen, oavsett vad Inge tycker).

På sätt och vis kan man därmed kanske ha viss förståelse för bl a SJ:s ståndpunkt i frågan, men desto mindre för Green Cargos ståndpunkt (men å andra sidan har man nog rätt dåligt koll på hur kapacitetstilldelning praktiskt går till hos GC, åtminstone att döma av deras starka tilltro till fler "lappa-och-laga"-lösningar...)

Obs att jag inte ens nämnt flyget här, dess roll är i detta sammanhang tämligen irrelevant!
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren
 
Inlägg: 2739
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 11:05
Ort: Där tvåan och åttan möts

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav LÅ1 » tis 02 jan, 2018 21:34

Tre professorer på KTH har en debattartikel om höghastighetsbanor på gt.se "Så får vi råd med ny järnväg för höghastighetståg"

gt.se har ofta låsta artiklar, men denna är öppen. I alla fall just nu.
Länken (url:en) är förkortad. Orginallänken är http://www.gp.se/nyheter/debatt/så-får-vi-råd-med-ny-järnväg-för-höghastighetståg-1.4989294
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11843
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav Inge » tis 02 jan, 2018 23:03

De båda emeitusarna Evert Andersson och Nelldal känner jag naturligtvis till. De har ju gjort sig irrelevanta i frågan sedan länge. Men vem är den där Mats Berg, en ny förmåga?

Vad står i artikel. Dels att banan bara är värd 10% av sin kostnad, men att skribenterna anser att den är värd en tredjedel av sin kostnad.... Vilket på konstlad nysvenska tydligen kallas "möjlig medfinansiering från användarna"....

Dels att man ska lånefinansiera där lånen betalas av då "nyttorna realiseras"....

Men det var ju bara en tredjedel som kunde realiseras med till och med de mest fantasifulla prognoserna. Men det behövs ju för självrisken. Handpenningen om man så vill. Låneutrymmet på de förmenta nyttor na är och förblir noll och intet eftersom projektet är så extremt olönsamt.

Det finns bara bidrag och anslagsfinansiering som möjlighet, eftersom lånen måste garantetas av våldsmonopolets skatteindrivningsförmåga, när inga andra garantier kan ges.

-Ge upp någon gång !
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4700
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav thorwald » lör 06 jan, 2018 15:10

LÅ1 skrev:Tre professorer på KTH har en debattartikel om höghastighetsbanor på gt.se "Så får vi råd med ny järnväg för höghastighetståg"

Angående detta borde vi kanske här spinna vidare på punkt 1
1. Restiden mellan Stockholm och Göteborg väntas bli cirka två timmar i de direkta tågen. Mellan Stockholm och Malmö blir restiden då cirka 2,5 timmar och till Köpenhamn cirka
tre timmar. Tåget blir konkurrenskraftigt både mot flyg och bil. Internationella erfarenheter, liksom KTH:s prognoser, visar att tågets marknadsandel i regel blir 50-70 procent på
medellånga avstånd (30-70 mil) med alla färdmedel inräknade. Gentemot enbart flyget blir andelen betydligt högre.

Problemet med detta är dessa mellanstationer. Ställer nu frågan här på Forumet, hur lång är restiden Järna - Malmö om tåget ej behöver stanna vid alla dessa mjölkpallar och vidare om trafikkontroll systemet läggs om så att detta tåg hela tiden kan köra med full fart. Vidare önskar jag ert expertutlåtande om hastighetsberänsningarna på sträckan och onödiga kurvor. Vad jag av Google Map kan bedöma är sträckan Tranås - Hässleholm förbluffande rät.
Misstänker att resultatet blir mycket nära de 2,5 timmar som dessa professorer talar om. Valde medvetet som utgångpunkt Järna och inte Stockholm Central. :roll:

Observera att detta expertutlåtande av er har Internationell betydelse !
thorwald
 
Inlägg: 99
Blev medlem: mån 26 mar, 2012 16:42
Ort: Esbo Finland

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav Inge » lör 06 jan, 2018 22:37

thorwald skrev:
LÅ1 skrev:Tre professorer på KTH har en debattartikel om höghastighetsbanor på gt.se "Så får vi råd med ny järnväg för höghastighetståg"

Angående detta borde vi kanske här spinna vidare på punkt 1
1. Restiden mellan Stockholm och Göteborg väntas bli cirka två timmar i de direkta tågen. Mellan Stockholm och Malmö blir restiden då cirka 2,5 timmar och till Köpenhamn cirka
tre timmar. Tåget blir konkurrenskraftigt både mot flyg och bil. Internationella erfarenheter, liksom KTH:s prognoser, visar att tågets marknadsandel i regel blir 50-70 procent på
medellånga avstånd (30-70 mil) med alla färdmedel inräknade. Gentemot enbart flyget blir andelen betydligt högre.

Problemet med detta är dessa mellanstationer. Ställer nu frågan här på Forumet, hur lång är restiden Järna - Malmö om tåget ej behöver stanna vid alla dessa mjölkpallar och vidare om trafikkontroll systemet läggs om så att detta tåg hela tiden kan köra med full fart. Vidare önskar jag ert expertutlåtande om hastighetsberänsningarna på sträckan och onödiga kurvor. Vad jag av Google Map kan bedöma är sträckan Tranås - Hässleholm förbluffande rät.
Misstänker att resultatet blir mycket nära de 2,5 timmar som dessa professorer talar om. Valde medvetet som utgångpunkt Järna och inte Stockholm Central. :roll:

Observera att detta expertutlåtande av er har Internationell betydelse !

Ja, det hade ju varit något för denne professor Berg att uttala sig om. Han är ju tydligen professor på järnvägshjul och gångdynamik.

Men absolut INTE PÅ NÅGOT VIS i ekonomi eller ens järnvägsekonomi. Vilket förstås redan är uppenbart...
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4700
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Föregående

Återgå till Övrig kollektivtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst