J eller P för pendeltågen, det är frågan! (5 bilder)

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler

J eller P för pendeltågen, det är frågan! (5 bilder)

Inläggav mjtag » ons 06 jul, 2005 18:23

Hejsan!
I Postvagnen har det den senaste tiden varit lite diskussioner om SLs nya grafiska profil och senast om pendeltågsstationernas skyltar ska vara märkta med J eller P. Här kommer några bilder som illustrerar detta.

Bild
Denna skylt är numera utbytt mot en vanlig J-skylt.

Bild

Bild

Bild

Vi avslutar med den gamla skylttypen.
Bild
Senast redigerad av mjtag fre 08 jul, 2005 19:37, redigerad totalt 2 gånger.
/Martin. Spårväg i Stockholm, ja tack.
Besök gärna min blogg, hemsida eller webbalbum
Användarvisningsbild
mjtag

Inläggav Coppas » ons 06 jul, 2005 21:17

Tja, man är ju lite kluven. Visst är väl pendeln järnväg, men så skulle troligen även t.ex. RB och SB i så fall oxå defineras av de flesta normala (= ointresserade) människor som nyttjar sagda färdmedel. Man säger ju inte direkt att man ska gå till järnvägsstationen när man ska ta pendeln till city. Däremot för ju ett P onekligen tankarna till en parkeringsplats. Får väl apa efter tyskarna och kalla det för S-tåg eller någe. Ett S bör ju verkligen vara en gångbar bokstav/symbol i Sverige! :wink: :P :twisted: :lol: :roll:

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Coppas

Inläggav 7 Tynnered » ons 06 jul, 2005 21:34

Coppas skrev:Däremot för ju ett P onekligen tankarna till en parkeringsplats.

Ja, P är ett synnerligen olyckligt val.

Varför behöver J bytas? Vad är det för problem med J som skulle kunna avhjälpas med annan bokstav?
7 Tynnered

Inläggav Sterner » ons 06 jul, 2005 21:36

Håller verkligen med om att ett S vore bra för Lokaltågen i Stockholm, nystart för hela verksamheten när X60 kommer. Dessutom Är pendeln i stockholm redan S-Bahn på DB:s hemsida. Om det nu inte går så väljer Jag de nya skyltarna i Karlberg, mycket eleganta!
Sterner

Inläggav TS » ons 06 jul, 2005 21:36

Ett S bör ju verkligen vara en gångbar bokstav/symbol i Sverige!

Tänk om italienarna och finnarna resonerade så, vad jobbigt de skulle få det.
TS

Inläggav kildor » ons 06 jul, 2005 22:06

Intressant med bilder från de olika grafiska profilerna.

Jag tror också att profilprogrammet som lanserades i Spånga är dödförklarat och därmed även P-symbolen. Däremot tycks det som att man behåller "balkarna" eller "spåren". Det har jag sett på nyare informationsskyltar för tidtabeller och kartor i tunnelbanan. P hade fördelen av att vara första bokstaven i det man åker med, Pendeltåg, liksom T för tunnelbana. Det är ju inte så många som säger att man ska åka på Järnväg till stan. Men det verkar som att J:et är här för att stanna. Ska man gissa att T och J kompletteras med ett S för spårväg?

Jag har lite svårt att se poängen med S för pendeltåg/lokaltåg. S som i Stadsbana? Lite krystat tycker jag...
Användarvisningsbild
kildor

Inläggav Sterner » ons 06 jul, 2005 22:14

Inte sen när Du vant Dig! L för Lokalbana är väl inte mycket bättre det? Används det fortfarande för RB, SB, LB 12:an och Tvärbanan?
Sterner

Inläggav Bertan » ons 06 jul, 2005 22:43

Den trekantiga konkava T-skylten är ju faktiskt rätt stabil. Den har inte ändrats så mycket (annat än material och färg) sedan den introducerades på 50-talet. Den har fått efterföljare i Oslo och i Boston (där "T" väl står för "Transit" och gäller all kollektivtrafik).

Att man ville göra en liknade symbol för pendeltågen när de kom in i SL-systemet är ju rätt naturligt. Ordet "pendeltåg" användes förresten överhuvudtaget inte av SL förrän en bit in på 80-talet. det var s a s "tabu". Det hette först "förortståg" och sedan "lokaltåg". Men "alla" sa ju ändå "pendeltåg", så till slut blev det officiellt.

Detta, samt att "P" kunde föra tankarna till "parkering", gjorde att man valde "J" som i "järnväg".

Som framgår av bilderna så är det svårt att få någon enhet i det hela.

Litet speciellt är också att man ofta fortfarande skriver ut ordet "station" efter namnet. Vad skulle det annars vara?

Tidigare stod det ju också på tunnelbanestationerna. Med det skillnaden att ordet stod före namnet. Alltså STATION ALVIK men SPÅNGA STATION.

På de nya skyltarna för infartsparkering (finns i vägmärkeskungörelsen, tror jag) står ett stort "P" (för parkering) följt av ett minder "T" i en ring. detta även om det är en infartsparkering vid något annat än en tunnelbanestation. Detta är ju ett vägmärke och är samma i hela landet.

Kanske en lösning på lång sikt blir att "T" får beteckna både tunnelbana och pendel (jmfr Boston ovan). Med den nya Citybanan och dess underjordiska stationer kommer ju pendeltågssystemet nästan att bli en fjärde tunnelbana.
Bertan

Inläggav MarcusA » ons 06 jul, 2005 22:59

Bertan skrev:På de nya skyltarna för infartsparkering (finns i vägmärkeskungörelsen, tror jag) står ett stort "P" (för parkering) följt av ett minder "T" i en ring. detta även om det är en infartsparkering vid något annat än en tunnelbanestation. Detta är ju ett vägmärke och är samma i hela landet.

Näe på vägverkets site framgår att P:et kombineras med symboler för aktuellt trafikslag. Alltså bara T vid t-banestationer.
MarcusA

Inläggav kildor » ons 06 jul, 2005 23:17

Sterner skrev:Inte sen när Du vant Dig! L för Lokalbana är väl inte mycket bättre det? Används det fortfarande för RB, SB, LB 12:an och Tvärbanan?

Jag ser inte varför jag borde vänja mig vid något som saknar koppling till trafikslaget i fråga. Ingen talar om stadsbana i Sverige, och jag ser inte S-bahn och S-tog som tillräckligt vedertagna internationella begrepp för att införa det i Sverige. Möjligtvis skulle man kunna se det som S i station, men det känns inte riktigt bra det heller. Lokaltåg är ju ändå något man rimligt kan säga om pendeltågen och t.ex. Roslagsbanan så L var faktiskt inte så dumt. Men J har ju funnits ett tag så det gör man sig nog inte av med i första taget.

L:et har väl mer eller mindre försvunnit från tidtabellerna nu (finns dock fortfarande kvar för Roslagsbanan).
Användarvisningsbild
kildor

Tja!

Inläggav at1981 » ons 06 jul, 2005 23:20

Hejsan!

Jag föredrar P som i Pendeltåg, och P står det ju i tidtabellen också.
MVH Alexander från Värmdö
Användarvisningsbild
at1981

Inläggav Kristofer » tor 07 jul, 2005 8:44

Nuförtiden, när det heter tågförare och tågstation borde ju ett T vara ett lämpligt val för att markera stationerna både på pendeln, RB och SB. Tåg, helt enkelt.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarvisningsbild
Kristofer

Inläggav bruse » tor 07 jul, 2005 9:16

Jag säger det igen,. över hela världen är en skylt eller en symbol på en karta liktydligt med parkering.

Det är inte bara olyckligt om SL ska försöka förändra hela världens skyltsystem, det är rent av så idiotiskt så jag undrar vad de gör med mina skattepengar!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarvisningsbild
bruse

Inläggav LÅ1 » tor 07 jul, 2005 13:57

L för lokaltåg vore det mest naturliga för de spårbundna trafiksystem som inte kan klassas som tunnelbana och som aldrig går i gatuspår!
För ren gatuspårväg är väll S det mest naturliga. Tvärbanan och dess framtida uppföljare är mer svårdefinierad! S eller L ? Eftersom de lättare integreras med ett eventuellt spårvagnsnät än med lokatågsbanor i dagens utformning så föreslår jag S även för dessa!

Alltså:
T - Tunnelbana.
L - Lokaljärnväg på egen banvall.
S - Spårvagnssystem, helt eller delvis på gatuspår blandat med bussar och bilar.

Och skylta konsekvent och lägg till bokstaven till linjenummret för att i framtiden kunna använda samma nummer i de olika systemen! Framför allt ett utgrenat snabbspårvägssystem kan säkert behöva många linjenummer för olika destinationer och olika vägval.
LÅ1

Inläggav mjtag » tor 07 jul, 2005 15:25

bruse skrev:Jag säger det igen,. över hela världen är en skylt eller en symbol på en karta liktydligt med parkering.

Det är inte bara olyckligt om SL ska försöka förändra hela världens skyltsystem, det är rent av så idiotiskt så jag undrar vad de gör med mina skattepengar!

Jag undrar detsamma, tydligen inget vettigt i alla fall. :x
/Martin. Spårväg i Stockholm, ja tack.
Besök gärna min blogg, hemsida eller webbalbum
Användarvisningsbild
mjtag

Inläggav J » tor 07 jul, 2005 22:18

J!
J

Inläggav Dennis » tor 07 jul, 2005 23:38

Varför inte använda T för alla Trafik system.

T Tåg- Train

T Tunnelbana

T Tram- Spårvagn'

T Transit/Transport

Med T:et så blir det nog mer internationellt. Även Tyskland har övergått från att kalla spårvagn för Strassenbahn till Tram.
Svaret jag fick med Tram i Tyskland var att det blev billigare och mer symetriskt att ha TRAM
HALT istället för Strab eller Strassenbahn Halt.

Även i USA används ofta T för lokaltrafiken.

mvh Dennis in USA
Dennis

Inläggav VeVen » fre 08 jul, 2005 0:15

Här i Stockhom är "T"et fast knutet till begreppet "tunnelbana", precis som "P"et är knutet till begreppet "parkering" i hela landet.

Dessa två bokstäver är helt enkelt redan "upptagna"!! "J" et är då ett överlägset alternativ.

ansert VeVeN
VeVen

Inläggav Sterner » fre 08 jul, 2005 0:19

Det är bara att titta på bilderna fråm Karlberg, Snyggare kan det inte bli!
J eller S är mina favoriter. Gillar S bäst men J är nog vettigast för det har använts så länge nu.
Sterner

Inläggav Sterner » fre 08 jul, 2005 9:37

Såg just att spånga fått nya skyltar nere på plattformen och de var enligt "Karlbergsmodellen" så det verkar vara den kommande modellen.
Sterner

Nästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik (bilder)