Switch to mobile style

Spårväg OCH trådbuss

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler

Inläggav Johan Eriksson » fre 22 nov, 2002 19:29

x
Senast redigerad av Johan Eriksson ons 04 maj, 2011 8:27, redigerad totalt 1 gång.
Johan Eriksson

Inläggav PG » sön 01 dec, 2002 0:10

För den som vill ha mera kommer här lite USA till. Njut av virrvarret av trådar i San Fransisco och kombinationen spårvagn, trådbuss, dieselbuss och spårvagn från Seattle.

Bild

Bild

/PG
PG Andersson (747)
trafikchef MSS, ordförande SSS:M
PG

Inläggav Björn J. » sön 01 dec, 2002 1:53

Någonting som övergår mitt förstånd är hur 17 en luftledningskorsning mellan trådbuss och spårväg funkerar rent fysiskt... men det tycks de ju göra... så varför ligga sömnlös vakna nätter och fundera..?

Någon som vågar sig på en förklaring?

Bj.
Vadå jag dyster?
Björn J.

Inläggav 2763 » sön 01 dec, 2002 10:33

Björn Johansson (BJ) skrev:Någonting som övergår mitt förstånd är hur 17 en luftledningskorsning mellan trådbuss och spårväg funkerar rent fysiskt... men det tycks de ju göra... så varför ligga sömnlös vakna nätter och fundera..?

Bj.

Strömlös sträcka! Spårvagnen måste alltså rulla förbi en strömlös sektion, lika så måste (antagligen) trådbussen

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763

Trådbusskorsning

Inläggav AGR » sön 01 dec, 2002 19:55

I princip förekommer det två typer av korsningar spårvagn/trådbuss. En där man låter spårvagnens bygel gå under trådbussledningarna användes när korsningen inte är vinkelrät. Bygeln går under trådbussledningen med hjälp av en liten brygga, idetta fall så kan trådbussen passera med ström bild 1. Vid en vinkel rätkorsning så är ledningskorset strömlöst bild 2

Bild

Bild
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
AGR

Inläggav Björn J. » sön 01 dec, 2002 23:08

Hej!
Jag tackar för dessa förklaringar!

Är det kanske någon som har en beskrivande bild, närbildsfoto eller tecknad bild, att komplettera med?

Bj.
Vadå jag dyster?
Björn J.

Inläggav Jörgen_G » sön 01 dec, 2002 23:37

Inget svar på frågan, men en vidare undran - som om den får ett jakande svar kan leda dig, Björn, till svaret:

Finns den permanenta utställningen om korsningar mellan spårväg och trådbuss kvar på spårvägsmuseet i Stockholm? Jag minns att det fanns lite riktiga grejor som var monterade för att åskådliggöra hur det såg ut. Utställningen måste ha varit mycket pedagogisk, för jag kom ihåga att jag begrep hur det fungerade. Utsällningen fanns på den tiden museet låg vid Odenplan, men överlevde den flytten till Tegelviksgatan? Jag kan inte komma ihåg att jag sett den där - å andra sidan har jag inte letat efter den heller.

mvh/ Jörgen G
Användarvisningsbild
Jörgen_G

Spårväg [b]OCH[/b] trådbuss i San Francisco

Inläggav Olle » fre 16 maj, 2008 16:20

I San Francisco finns det en hel del spårvägs- och trådbusskorsningar, dessutom går spårvagnarna på linje F på Market Street med trolleystång på en av trådbussens två luftledningar.

Bild

Bild

:D lle.
:-)lle
Användarvisningsbild
Olle

Re:

Inläggav Olle » fre 16 maj, 2008 16:25

Björn J. skrev:Någonting som övergår mitt förstånd är hur 17 en luftledningskorsning mellan trådbuss och spårväg funkerar rent fysiskt... men det tycks de ju göra... så varför ligga sömnlös vakna nätter och fundera..?

Bj.

Fortfarande sömnlös? Här är svaret iallafall ......

Bild

Bild

:D lle.
Användarvisningsbild
Olle

Spårväg [b]OCH[/b] trådbuss på Market Street

Inläggav Olle » fre 16 maj, 2008 17:05

Några bilder från Market där man kör på samma rtådar med spårvagn och trådbuss. Tyvärr inga närbilder på växlarna där trådbussledningarna delar sej från spårvägens luftledning, men det har nog någon annan att visa oss.

Bild

Bild

Bild

Bild

8) lle.
Användarvisningsbild
Olle

Re: Spårväg [b]OCH[/b] trådbuss

Inläggav Björn J. » lör 17 maj, 2008 22:55

Se där, svar på en sex år gammal fråga!
Bara att tacka och fälla ned bygeln alltså!
Priusen på Makret behöver ju inte bekymmra sig, den har ju såväl acke som bensintank. Hybrid alltså.
Vadå jag dyster?
Björn J.

Inläggav stockholm79 » sön 18 maj, 2008 20:52

Har tänkt på en sak. Här i Riga så måste trådbussen bromsa in och köra sakta saaakta över trådbuss/spårvagns- och trådbuss/trådbusskorsningar.
Funkar det bättre i andra städer?
Vill verkligen hoppas att det gör det, för då finns det hopp om en smidigare trafik, när gatan är full av trådbussar (bla Raina bulvaris förbi Frihetsstatyn och Operan mot centralen) så bromsar de bara upp varandra med det.

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Användarvisningsbild
stockholm79

Inläggav Olle » sön 18 maj, 2008 21:19

Olle skrev:Jag har ett antal bilder från ståder med både spårväg och trådbuss. Vi börjar med en stad där spårvägen på denna bild har det fasionabla linjenumret 12, och trådbussen har linjenumret 3.

Bild

Det finns även en dieselbuss med på bilden. men den negligerar vi tycker jag. Om man går ned till vänster bakåt i bilden så finns det en massa resturanger, där man på en av dem kan sitta och äta samt intaga ett gott vin eller ett alkoholfritt alternativ (på sommaren alltså) endast 1 meter från alla spårvagnar som passerar.

..... och nu (2008) sex år senare ska denna trådbusslinje, som är Belgiens enda trådbusslinje, läggas ned.

:cry: lle.
Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Stefan N » lör 14 jun, 2008 10:53

Vi väcker liv i den här tråden igen och kikar på en bild från Riga och en trådbusskorsning. Hittade tyvärr ingen tillräckligt tydlig som var för trådbuss och spårvagn....

Bild
Stoppa plågsamma Handelskammarförsök :mrgreen:
Användarvisningsbild
Stefan N

Inläggav Stefan N » lör 14 jun, 2008 11:01

Hittade även en bild i gömmorna från San Francisco, ungefär där Olle har visat bilder ifrån. (Mer bilder Olle! :D ) Detta är dock bredvid Virgin-butiken cirka två kvarter åt nordost. En trådbuss på linje 30 mot Stockton och Caltrain Depot korsar alltså Market där spårvägslinje F (synnerligen diggabel) går.

Bild
Stoppa plågsamma Handelskammarförsök :mrgreen:
Användarvisningsbild
Stefan N

Inläggav leifd » lör 14 jun, 2008 11:37

Möjligen kan ju denna bilden plats här då ? Ingen buss iofs, men tråd......
Bild
BKV 2030 vid Erzsebet krt 2007-07-05. Foto Leif D.
Ägare till väl fungerande OLYMPUS OM2, men använder numera OLYMPUS OM-D E-M10 och CASIO EX-H15 samt Samsung Galaxy Note4 SM-N910F
Användarvisningsbild
leifd

Inläggav Bussmicke » tor 19 jun, 2008 10:53

Olle skrev:
Olle skrev:Jag har ett antal bilder från ståder med både spårväg och trådbuss. Vi börjar med en stad där spårvägen på denna bild har det fasionabla linjenumret 12, och trådbussen har linjenumret 3.

Bild

Det finns även en dieselbuss med på bilden. men den negligerar vi tycker jag. Om man går ned till vänster bakåt i bilden så finns det en massa resturanger, där man på en av dem kan sitta och äta samt intaga ett gott vin eller ett alkoholfritt alternativ (på sommaren alltså) endast 1 meter från alla spårvagnar som passerar.

..... och nu (2008) sex år senare ska denna trådbusslinje, som är Belgiens enda trådbusslinje, läggas ned.

:cry: lle.

Det var synd att man inte hann dit/visste om det i tid.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Olympus E-P3, E-M5 (OM-D) och Sony RX-100
Användarvisningsbild
Bussmicke

Re: Spårväg OCH trådbuss

Inläggav Olle » mån 23 jun, 2008 10:39

Bussmicke skrev:

Det var synd att man inte hann dit/visste om det i tid.

Har du kollat om de lagt ned trådbusslinjen redan?

:idea: lle.
Användarvisningsbild
Olle

Inläggav spårsnoken » mån 23 jun, 2008 12:24

Enligt uppgift kommer trådbussarna på linje 3 åtminstone att rulla fram till 2010 i Gent.

mvh/spårsnoken
spårsnoken

Re:

Inläggav M_M » fre 27 jun, 2008 19:09

Olle skrev:Vi ska avsluta helgen och dagens resande med en resa i tiden, till det glada 70-talet. Hippies och folkvagnsbussar och en och annan braja, men även trådbussar och spårvagnar. DDR är väl kanske inte det man förknippar med ovanstående förutom just spårväg och trådbuss. När jag började resa i östeuropa och DDR fanns det trådbuss i många östtyska städer, varav Gera var en.

Bild

Trådbussen i gamla Gera. Finns det sådana här idyller idag?

Här verkar det vara gott ställt (med DDR-mått), en sovjetisk Lada och så tittar en Wartburg fram (det finns väl inga andra bilar som kan tänkas figurera på denna bild med så "tjock" heltäckande motorhuv?) :D
Användarvisningsbild
M_M

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik (bilder)