Switch to mobile style

Spårväg OCH trådbuss

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler

Spårväg OCH trådbuss

Inläggav Olle » lör 02 nov, 2002 15:25

Jag har ett antal bilder från ståder med både spårväg och trådbuss. Vi börjar med en stad där spårvägen på denna bild har det fasionabla linjenumret 12, och trådbussen har linjenumret 3.

Bild

Det finns även en dieselbuss med på bilden. men den negligerar vi tycker jag. Om man går ned till vänster bakåt i bilden så finns det en massa resturanger, där man på en av dem kan sitta och äta samt intaga ett gott vin eller ett alkoholfritt alternativ (på sommaren alltså) endast 1 meter från alla spårvagnar som passerar.
Senast redigerad av Olle ons 17 sep, 2008 15:25, redigerad totalt 1 gång.
:-)lle
Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Olle » lör 02 nov, 2002 17:37

Här kommer nästa stad med både tråbussar och spårvägar. Den som gissar rätt lovar jag att bjuda på en öl (alkoholfritt alternativ finns).

Bild

Bilden är tagen vid en av sluthållplatserna där flera trådbusslinjer och spårvägslinjer vänder.
Användarvisningsbild
Olle

Re: Spårväg [b]OCH[/b] trådbuss

Inläggav Bussmicke » lör 02 nov, 2002 18:01

Olle skrev:Jag har ett antal bilder från ståder med både spårväg och trådbuss. Vi börjar med en stad där spårvägen på denna bild har det fasionabla linjenumret 12, och trådbussen har linjenumret 3.

Bild

Det finns även en dieselbuss med på bilden. men den negligerar vi tycker jag. Om man går ned till vänster bakåt i bilden så finns det en massa resturanger, där man på en av dem kan sitta och äta samt intaga ett gott vin eller ett alkoholfritt alternativ (på sommaren alltså) endast 1 meter från alla spårvagnar som passerar.

Denna stad vad den nu heter borde du tipsa "Spisa" om.
MN
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Olympus E-P3, E-M5 (OM-D) och Sony RX-100
Användarvisningsbild
Bussmicke

Inläggav Olle » sön 03 nov, 2002 12:15

Staden är Gent i Belgien, men "Spisa" är okänt för mej.

Kompletterar med en bild från San Fran Market street 1996, kanske ingen höjdarbild eftersom jag har den är sparad på diskett som inte inehåller så många pixlar. Jag ska så småningom skanna om negativet, men det lär dröja, så håll tillgodo med denna bild av en trådbuss och spårvagn bredvid varandra.

Bild

Om jag inte minns fel så är det en tvåriktningsvagn PCC från St Louis. 1996 vände vagnarna vid den gamla järnvägsstationens läge vid Oakland-brons fäste. En gång gick det tåg på ena bron, den nedre har jag för mej. Long time gone. In till vänster i bilden har vi slustationen för vagnarna till Fischermans Warf. Lite längre ned på Market, nästan vid hamnen, stannar vagnarna på Californian.
Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Jörgen_G » sön 03 nov, 2002 12:43

Olle skrev:/.../ men "Spisa" är okänt för mej./.../

"Spisa" är Swetramways tjänst för hungriga och törstiga lokaltrifikdiggare som söker ett näringsställe, där de inte behöver avbryta studierna av den lokala spårtrafiken av en så simpel anledning som att äta eller dricka.

Tjänsten, där man också kan anmäla nya näringsställen, kan nås om man följer länken: http://www.ss.se/spisa/

mvh/ Jörgen G
Användarvisningsbild
Jörgen_G

Inläggav Olle » sön 03 nov, 2002 12:58

Jag förstår. Måsta man ha namnet på resturangen för att tipsa där eller räcker det med läget. Om det räcker med läget kan listan bli lång från mej, men ska man namnge (kanske med *** för maten och vinet?) så har jag inte det antecknat. Men jag ska skärpa mej.

Till jag har skärpt mej så kan ni hålla tillgodo med en nya trådbuss-och-spårvagnsbild, den här gången från det avlägsna Dalian. Där gavs det deffenitivt inga tillfällen till kulinariska upptäkter, iallafall inte i februari 1997 när jag var där. Man fick vara glad om man hittade något överhuvud taget att stoppa i sej när man åkte runt i staden. På hotellet fanns det bra mat till middagen, men som sagt på dan ute på stan, och det här är ingen stor stad, bara några få miljoner bor här.

Bild
Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Olle » sön 03 nov, 2002 13:58

Vi drar oss närmare Europa, och hamnar då i Jaroslavl. Staden ligger norr om Moskva 4 timmars tågresa, och innanför Uralbergen på den Europeiska sidan. Man kan gå av tåget, ta spårvagn nummer tre från Moskvastationen i Jaroslavl och byta till linje 7 en bit upp i stan. När man kommer till det som ser mest centralt ut går man av och tar en pirog på marknaden invid spårvägen och trådbussarna. En öl (eller en ryssk läskedryck) kan inköpas i den intill liggande kiosken, och lyckan är fulländad. Att sitta på en parksoffa och studera trafiken i sommarvärmen i en stad långt från allfartsvägarna (nåja, transsibiriska järnvägen passerar här), vad mer kan man önska.

Bild

Spårväg och trådbuss i Jaroslavl år 2002
Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Olle » sön 03 nov, 2002 15:28

......... man kan även ha direkt övergång mellan trådbuss och spårväg, som här i Moskva vid Sokol, där det även finns en Metronedgång. Spårvägen och trådbussarna hår tillhör det västra området.

Bild

Här ser vi en trådbuss som just släppt av pasagerare till spårvägen vid Sokol. Dessa spårvagnar går ut till områden med 16-våningars höghus som får Norsborg och Tensta att te sig som idyllidka kolonilotter. På vägen dit passeras en av dessa stora öppna marknader där allt säljs.
Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Olle » sön 03 nov, 2002 16:20

Vi tar oss snabbt vidare, denna gången söderut. Till Neapel och gatan utanför centralstationen. Där går det spårvagnar och trådbussar. Tvärs över torget står en staty över Garibaldi, staden store son. Om man går ned mot hamnen två kvarter kommer man till den smalspåriga elektriska Circumvesuviana. Man kan även åka den järnvägen från en station vid centralen, men där är det alltid så fullt med folk så jag brukar gå ned till slutstationen och ta tågen till Pompeji, Sorrento eller Vesuvius där. Om man åker med tåget till Sorrento så kan man ta båten till Capri, och sedan ta båten från Capri till Neapel, för att där ta spårvagnen till centrum igen. En liten nätt dagsutfärd. På Capri finns det även en Bergbana. Däremot är bergbanan i Sorrento nedlagd och man ser tunnelmynningen från hamnen där Capribåtarna går.

Bild

Här ses två tr¨dbussar svänga ut från Centralstationen och en spårvagn på linje 1 komma på Gariballdi-gatan. Bilden från 90-talets mitt.
Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Olle » sön 03 nov, 2002 16:38

....... men, det finns ju närmare storstäder är så, till exempel St Petersburg. En liten nätt stad med lika mycket folk som i hela Sverige. Och även där kan man se trådbussar och spårvagnar sällskapa på gatorna.

Bild

Den här gatan går förbi Finlandiastationen, över Neva och sedan förbi Moskvastationen innan gatan försvinner bort mot Warszawa-stationen i fjärran. Många spårvägslinjer och trådbusslinjer använder gatan längre eller kortare bitar.
Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Olle » sön 03 nov, 2002 17:13

Vi fortsätter våra irrfärder över jorden med nedslag i det vackra Zürich, där det som bekant finns massor med spårvagnar och trådbussar bredvid varandra. Tyvärr även mycket bilar vilket skymmer biderna. Det som slår mej när jag är i Schweiz, är att man stänger av motorerna på diesel-lok som stannar vid en station. I andra länder kan diesellok gå i timmar utan att någon rörlse syns. Speciellt har jag märkt det på Rhätische Bahn, som jag många gånger åkt med till skidbackarna i St Moritz (uttalas med betoning på itz, som Rittz, av dem som bor därstädes) och upp mot de långa backarna vid Diavoletsa. I St Morits finns det förresten även tre bergbanor, två i serie från själva St Morits upp till backarna, och en på andra sidan dalen vid Pontresina. Men som sagt, här befinner vi oss i Zürich och där hittar vi nedanstående trådbuss-och-spårvagn-kombination vid bron utanför Centralstationen.

Bild
Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Olle » sön 03 nov, 2002 18:29

Så hoppar vi över Adriatiska havet till Serbien / Jugoslavien, där man även hittar spårväg och trådbuss i Belgrad. Man hittar dem dessvärre inte så ofta på samma ställe, men i rondellen där flygbussarna stannar, och där Mc Donalds ligger, där finner man dem på samma ställe. Spårvägen går sedan ned till centralstationen och floden, medan trådbussarna går till centrum som ligger lite högre upp från floden och stationen

Bild

Spårvägen med Tatra T4D ledvagnar och enkla trådbussar.

Bild

Jag kan även undfägna er en bild med en trådbuss framför ett av husen som man bombade nått år innan, om ni minns historien. Det känns avlägset nu. Vi var nog de första turisterna efter kriget. Det kändes som så iallafall. Dessutom regnade det och var kallt och mörkt. Inte direkt något större turistmål.
Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Olle » sön 03 nov, 2002 19:09

Vi ska avsluta helgen och dagens resande med en resa i tiden, till det glada 70-talet. Hippies och folkvagnsbussar och en och annan braja, men även trådbussar och spårvagnar. DDR är väl kanske inte det man förknippar med ovanstående förutom just spårväg och trådbuss. När jag började resa i östeuropa och DDR fanns det trådbuss i många östtyska städer, varav Gera var en.

Bild

Här ser vi trådbuss-och-spårvagn utanför vagnhallen (sedemera flyttad utanför centrum).

Bild

Trådbussen i gamla Gera. Finns det sådana här idyller idag?

Dass var dass um dass dass, och nu får någon annan ta över och fortsätta resandet.

God natt.
Användarvisningsbild
Olle

Inläggav AeroSol » sön 03 nov, 2002 19:41

Fin fina bilder!
Hur var det att resa i DDR under 70-talet?
Var inte polisen väldigt nyfiken på en västerlänning som fotade spårvagnar/bussar? Råkade du någon gång i trubbel med polisen? Svårigheter med kamera/film i tullen?
Jag menar, en lokaltrafikfotograferande västerlänning måste ju dragit till sig ganska mycket uppmärksamhet på den tiden, eller du kanske använde spionkamera? :P
Användarvisningsbild
AeroSol

Inläggav Olle » sön 03 nov, 2002 20:47

Som regel blev jag förhörd minst en gång per dag undeer dessa resor, men alltid släppt efter att jag berättat vad jag var för kuf. En gång i Rumänien vid Moldaviska gränsen, jag tror staden hette Iasi eller nått i den stilen, vände en spårväg vid ett stålverk, och det blev ett av de längre förhören. Men även ett så enkelt foto som på gatuspårvägen i Osorkow norr om Lodz i polen, där det tyvärr visade sig vara en polisstation bakom vagnen, renderade i ett längre förhör. Men med ärligt uppsåt och vänlighet så klarar men de flesta fall, och ibland med lite muta.

Nedan några bilder som skulle in i Postvagnen, men den verkar ha stannat i kväll. Bilderna är dock från resor i östeuropa på den gamla goda tiden. På väg till Istanbul via Sofia och hem via Aten, Skopje, Sarajevo, Dubrovnik och Italien.

Bild

Med tåg Belgrad - Sofia.

Bild

Med tåg mot Sarajevo från Skopje via Pristina. Inte helt klar över vilken väg jag åkte.
Senast redigerad av Olle fre 16 maj, 2008 16:08, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Olle » mån 04 nov, 2002 17:10

Hittade en bild till i min dator, av samma kaliber, och den är ifrån Riga. Även Tallinn har ju en spårvägs-ochtrådbusskorsning, men jag hittade ingen bild från den.

Bild

Bilden tagen i riktning mot centralstationen och med trådbussen kommande från där Leninstatyn stod till i början av 90-talet. Gamla sta´n ligger tvärs över parken.
Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Björn J. » mån 04 nov, 2002 20:04

Ole Olle!
(Skulle man ju kunna ha sagt om resan företagits på en halvö längre väster ut)

Trevlig resa! intressanta bilder, gärna mer av den sorten!

Tänkte fråga dig eller någon annan hur en korsning mellan trådbussledning och spårvägens kontakttråd kan se ut, men tror att det var en sådan med på två bilder på den bilden från Belgrad och den från Neapel... men kan bara inte förstå hur en sådan fungerar...

Bj.
Vadå jag dyster?
Björn J.

Inläggav Gäst » tis 05 nov, 2002 2:14

På bilden från San Francisco så är spårvagnen en ex Philadelphia PCC vagn i Boston's MTA färger vagnsnumret är 1059. De dubbelriktade vagnarna har annan vindruta med en låda av nått slag i ena hörnet och så har dom inte 'standeewindows'.

Kan också nämna att några trådbuss linjer delar filen med spårvagnarna. Ibland kan man se flera T-bussar i hög fart bredvid varandra. Jag kommer inte ihåg vilkra linjer som kör i spårfilen och vilkra som kör gatkanten.
Gäst

Inläggav Gäst » tis 05 nov, 2002 2:24

På Riga bilden, titta noga på luftledningen för spårvägen. Dom har sparat på 2 st korsningar igenom att använda en trådbusskorsning placerad mitt emellal spåren. Båda trådarna är positiva. Trolley sprötet på spårvagnarna följer tråden som svänger mot mitten av gatan och går igenom korsningen. Därför ser det lustigt ut med sprötet på snedden vid sidan av vagnen. Efter korsningen återtar tråden sin normala position.
Gäst

Inläggav Olle » fre 22 nov, 2002 17:31

En gammal bild med spårvagn och korsande trådbussledningar, men tyvärr ingen trådbuss.

Bild
Användarvisningsbild
Olle

Nästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik (bilder)