Obruten korsning

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler

Re: Träsyll

Inläggav stockholm79 » mån 30 aug, 2004 21:08

Reimersholme71 skrev:Det kan kanske vara kul för stockholm79 att notera att man använder träsyll i växeln och betongslipers i trafikspåret. Gissa varför. :wink: :?:


Antar att det är för att träsyllarna är stabilare på nåt sätt (betongen borde nog slitas mer vid en hög belastning, typ vittra sönder av vibrationer), och det är väl mer belastning precis i växeln än på trafikspåret.
På trafikspåret kan det kanske vara mer ekonomiskt att ha betong, eftersom den vid den mindre belastningen borde hålla längre än träet, som då börjar sin resa tillbaka till moder jord.

Eftersom jag inte har nån som helst aning om fysik eller biologi (valde bort ämnena så snabbt jag kunde), så kan jag bara komma med en mer eller mindre kvalificerad gissning.

Det enda jag faktiskt vet är att man normalt alltid använder trä vid växlar (utom härnere).

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Användarvisningsbild
stockholm79
 
Inlägg: 1184
Blev medlem: lör 14 feb, 2004 15:22
Ort: Rīga, Lettland

Re: Hur känns det?

Inläggav micke b » mån 30 aug, 2004 23:12

Chrille B skrev:... men undrar om det inte känns som att köra ett större objekt ändå?


Ett större objekt, som typ ett tunneltåg?!

Förlåt, kunde inte låta bli ;-) /M
Användarvisningsbild
micke b
 
Inlägg: 2043
Blev medlem: tis 29 jul, 2003 21:51
Ort: SoDa

Re: Träsyll

Inläggav Reimersholme71 » tis 31 aug, 2004 10:18

stockholm79 skrev:Antar att det är för att träsyllarna är stabilare på nåt sätt (betongen borde nog slitas mer vid en hög belastning, typ vittra sönder av vibrationer), och det är väl mer belastning precis i växeln än på trafikspåret.

Njaä... enligt vad jag förstått så beror det på att om man får en urspårning så knäcks betongslipers så att spåret blir helt oanvändbart, medan man om man spårar ur på en träsyll ofta kan fortsätta att köra redan samma dag innan reparationerna sätts igång. Att man kör med träsyll i växlar skulle alltså vara för att urspårningsrisken där är större. Någon som jobbar med sånt här kan säkert förklara bättre?

Att dom använder träsyll inne på tub-stationerna skall visst vara för att det blir lite tystare?

Martin
Byt politik - inte klimat!
Användarvisningsbild
Reimersholme71
 
Inlägg: 2427
Blev medlem: sön 20 jul, 2003 15:06
Ort: Folkbåten S 772

Re: Hur känns det?

Inläggav Chrille B » tis 31 aug, 2004 14:51

mickeb skrev:
Chrille B skrev:... men undrar om det inte känns som att köra ett större objekt ändå?


Ett större objekt, som typ ett tunneltåg?!

Förlåt, kunde inte låta bli ;-) /M


Enligt storleksprincipen (och synlighetsprincipen) objekt, hinder, fordon....
Litet objekt=liten Sten.
Större objekt=plankor, stenblock

f.ö.
Tunneltåg=Krock.
Chrille B
 
Inlägg: 325
Blev medlem: lör 28 feb, 2004 14:42

Re: Hur känns det?

Inläggav stockholm79 » tis 31 aug, 2004 16:05

Chrille B skrev:
mickeb skrev:
Chrille B skrev:... men undrar om det inte känns som att köra ett större objekt ändå?


Ett större objekt, som typ ett tunneltåg?!

Förlåt, kunde inte låta bli ;-) /M


Enligt storleksprincipen (och synlighetsprincipen) objekt, hinder, fordon....
Litet objekt=liten Sten.
Större objekt=plankor, stenblock

f.ö.
Tunneltåg=Krock.


Här känns det definitivt som om ett ord saknas...
Läs igenom det ursprungliga inlägget.

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Användarvisningsbild
stockholm79
 
Inlägg: 1184
Blev medlem: lör 14 feb, 2004 15:22
Ort: Rīga, Lettland

Re: Hur känns det?

Inläggav Chrille B » tis 31 aug, 2004 18:50

stockholm79 skrev:Här känns det definitivt som om ett ord saknas...
Läs igenom det ursprungliga inlägget.


Ajajaj. Då förstår jag gliringen. Mitt fel. Ordet "över" (köra över) finns i första, men saknas i andra meningen.
Chrille B
 
Inlägg: 325
Blev medlem: lör 28 feb, 2004 14:42

Re: Obruten korsning

Inläggav R.Lindmark » fre 12 apr, 2013 9:00

nu drar jag upp denna gamla tråd.

Jag fick en fråga av en kollega vad en obruten korsning är. Jag visste att jag sett en bild här och letade upp tråden men bilderna är borta. Kan någon, AGR? kanske lägga upp en ny bild, så att jag kan visa den för min kollega.

Tack på förhand från konsultbyrån.
Användarvisningsbild
R.Lindmark
 
Inlägg: 238
Blev medlem: tis 15 nov, 2005 17:12
Ort: Vallentuna

Re: Obruten korsning

Inläggav roggek » fre 12 apr, 2013 11:00

R.Lindmark skrev:nu drar jag upp denna gamla tråd.

Jag fick en fråga av en kollega vad en obruten korsning är. Jag visste att jag sett en bild här och letade upp tråden men bilderna är borta. Kan någon, AGR? kanske lägga upp en ny bild, så att jag kan visa den för min kollega.

Tack på förhand från konsultbyrån.


hade du använt Googles Bildsök, istället för att dra upp en gammal tråd så:
http://daniel.nordling.nu/tub/misc/2004 ... y-7922.jpg
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2281
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 20:05

Re: Obruten korsning

Inläggav R.Lindmark » fre 12 apr, 2013 16:18

Jo har sett den bilden och den är ju ganska kass.

Tack ändå.
Användarvisningsbild
R.Lindmark
 
Inlägg: 238
Blev medlem: tis 15 nov, 2005 17:12
Ort: Vallentuna

Re: Obruten korsning

Inläggav daniel_s » fre 12 apr, 2013 19:35

Kolla mejlen Robin!
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Föregående

Återgå till Allmänt om lokaltrafik (bilder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster