Obruten korsning

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler

Obruten korsning

Inläggav AGR » tor 26 aug, 2004 18:22

En bild från Skogskyrkogården på en växel med obruten korsning. Den växeltypen börjar bli ovarnlig.
Bild
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
AGR
 
Inlägg: 2122
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 18:15
Ort: Högdalen

Inläggav NYFIKEN Gäst » tor 26 aug, 2004 20:30

Finns det fler obrutna korsningar i sthlms t-bana? Har man tagit bort några? Varför i sådant fall?
NYFIKEN Gäst
 

Inläggav Johan A » lör 28 aug, 2004 20:44

Kan det köras tåg genom den här växeln utan att det blir URSPÅRNING??Det måste skumpa hemskt om tåget. Sargen går ju över kanten.
Johan A
 

Inläggav stockholm79 » lör 28 aug, 2004 23:08

Och varför kan man inte bara "såga" upp en liten ränna för flänsen??
Borde väl inte kosta så mycket. Varför använder man såna växlar öht, finns det några fördelar med såna??

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Användarvisningsbild
stockholm79
 
Inlägg: 1184
Blev medlem: lör 14 feb, 2004 14:22
Ort: Rīga, Lettland

Inläggav Slagpåse » lör 28 aug, 2004 23:46

Med tanke på hur blankheten är på rälerna så är det mest trafik rakt genom den växeln o då är den nog mest bekväm obruten.
Eftersom den är obruten är det inte direkt hög hastighet när vagn/tåg svänger över på andra spåret, i sådana här kryss är det iallafall här i Gbg normalt sth 15km/h, detta om det inte är skyltad annan hastighet.
Slagpåse
 
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 12 apr, 2004 15:33
Ort: Öckerö - Fin ö, året om :-)

Inläggav Mr. Burns » lör 28 aug, 2004 23:51

Johan A skrev:Kan det köras tåg genom den här växeln utan att det blir URSPÅRNING??

Fundera en stund på din fråga så tror jag du kommer fram till svaret på egen hand.

Johan A skrev:Sargen går ju över kanten.

En korrekt obeservation.

stockholm79 skrev:Och varför kan man inte bara "såga" upp en liten ränna för flänsen??

Då blir ju växeln inte längre obruten.

stockholm79 skrev:Varför använder man såna växlar öht, finns det några fördelar med såna??

Man använde dem i växlar där tågen nästan uteslutande går en av vägarna. På så sätt har de allra flesta passerande hjulen en hel farbana.
Mr. Burns
 
Inlägg: 1883
Blev medlem: mån 02 sep, 2002 12:40
Ort: Framsidan

Inläggav stockholm79 » sön 29 aug, 2004 12:53

Ok, har funderat några sekunder:
Det är bara ett av hjulen åt gången som "åker över kanten", men om man har lite högre hastighet än ~väldigt långsamt, så borde det ju också kunna leda till urspårningar, så det hänger verkligen på att man inte råkar hålla för hög hastighet där.

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Användarvisningsbild
stockholm79
 
Inlägg: 1184
Blev medlem: lör 14 feb, 2004 14:22
Ort: Rīga, Lettland

Inläggav AGR » sön 29 aug, 2004 13:33

stockholm79 skrev:Ok, har funderat några sekunder:
Det är bara ett av hjulen åt gången som "åker över kanten", men om man har lite högre hastighet än ~väldigt långsamt, så borde det ju också kunna leda till urspårningar, så det hänger verkligen på att man inte råkar hålla för hög hastighet där.

/or



På Tub 1 reglerar Siemens signalsystemet hastigheten genom växeln, så det går inte att köra för fort genom växeln (max 15 km/h).
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
AGR
 
Inlägg: 2122
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 18:15
Ort: Högdalen

Träsyll

Inläggav Reimersholme71 » sön 29 aug, 2004 13:46

Det kan kanske vara kul för stockholm79 att notera att man använder träsyll i växeln och betongslipers i trafikspåret. Gissa varför. :wink: :?:

En grej jag inte kan gissa är varför det skulle bli ovanligare med obrutna växlar. Det borde väl vara intressant att höja komforten för passagerarna och minska slitaget på hjulen? Och om man får köra fortare genom en obruten växel än genom en normal sådan kan man väl utnyttja mer kapacitet också?

M
Byt politik - inte klimat!
Användarvisningsbild
Reimersholme71
 
Inlägg: 2427
Blev medlem: sön 20 jul, 2003 14:06
Ort: Folkbåten S 772

Re: Träsyll

Inläggav Daniel » sön 29 aug, 2004 14:25

Reimersholme71 skrev:Och om man får köra fortare genom en obruten växel än genom en normal sådan kan man väl utnyttja mer kapacitet också?

M


Ett exempel på där man har tagit bort en obruten korsning och byggt en vanlig växel är mellan Sandsborg och Blåsut. Det var en jättefin tanke, om det inte vore så att man byggt växeln i befintliga skärningar vilket resulterar i att kurvradien blivit för snäv och man likförbannat inte kan köra mer än 15km/h genom växeln.

Pinsamt. :wink:
Daniel
 
Inlägg: 466
Blev medlem: lör 04 jan, 2003 20:03

Re: Obruten korsning

Inläggav M_M » sön 29 aug, 2004 16:12

17AGR skrev:En bild från Skogskyrkogården på en växel med obruten korsning. Den växeltypen börjar bli ovarnlig.
Bild


Varför gör man inte en sådan växel så att vänster räl i "kurvspåret", d.v.s. den räl som passerar den "obrutna punkten" höjs upp vid just den "obrutna punkten" ? Det borde bli en jämnare gång, eller hur ?
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: Obruten korsning

Inläggav AGR » sön 29 aug, 2004 17:03

Mats skrev.
Varför gör man inte en sådan växel så att vänster räl i "kurvspåret", d.v.s. den räl som passerar den "obrutna punkten" höjs upp vid just den "obrutna punkten" ? Det borde bli en jämnare gång, eller hur ?[/quote]

Gången skulle inte bli jämmnare, det skulle bli ett ganska stort mellanrum som hjulet ska överbrygga i hjärtstycket. Nu klättrar flänsen upp på rälsen och ner igen, moträlen ser till att tåget inte spårar ur vid passagen.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
AGR
 
Inlägg: 2122
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 18:15
Ort: Högdalen

Re: Obruten korsning

Inläggav Slagpåse » sön 29 aug, 2004 17:37

17AGR skrev:Nu klättrar flänsen upp på rälsen och ner igen, moträlen ser till att tåget inte spårar ur vid passagen


Sanning med modifikation, hjulet klättrar upp en liten bit på flänsen men dock inte över sjäva anliggningsytan för hjulet på rakspåret. Det finns ett smalt spår genom rakspåret som flänsen följer.
Skulle du kolla moträlen så lär den inte ens vara blank på sidan mot höger-rälen, eventuellt väldigt kort sträcka.
Den är ett urspårningsskydd utifall flänsen skulle hoppa ur spåret på vänster-rälen
Slagpåse
 
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 12 apr, 2004 15:33
Ort: Öckerö - Fin ö, året om :-)

Re: Obruten korsning

Inläggav AGR » sön 29 aug, 2004 18:24

Struve skrev:
17AGR skrev:Nu klättrar flänsen upp på rälsen och ner igen, moträlen ser till att tåget inte spårar ur vid passagen


Sanning med modifikation, hjulet klättrar upp en liten bit på flänsen men dock inte över sjäva anliggningsytan för hjulet på rakspåret. Det finns ett smalt spår genom rakspåret som flänsen följer.
Skulle du kolla moträlen så lär den inte ens vara blank på sidan mot höger-rälen, eventuellt väldigt kort sträcka.
Den är ett urspårningsskydd utifall flänsen skulle hoppa ur spåret på vänster-rälen


Nu har du fattat fel Struve. Jag menar flänsen på tunnelvagnens hjul, den klättrar över rälshuvudet och moträlen fick vist arbeta. Avståndet mellan moträl och räl är smalare en på en varnlig växel i Tunnelbanan.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
AGR
 
Inlägg: 2122
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 18:15
Ort: Högdalen

Inläggav Slagpåse » sön 29 aug, 2004 21:59

AHAAAAAAAAA Då blir det en något skumpig färd ja :shock:

Konstigt förövrigt att INTE ha ett spår för flänsen utan även denna ska skumpa över,
jaja Ni 08:or är ju inte riktigt 100:a (Skämt för den som inte förstog det)

EDIT!! Vid närmare kolla av fotot, förstorat det lite, synns det bättre att det inte finns nått spår, men då till en fråga, vad jag förstår av förslitningsbilden så kommer trafiken mot bildtagaren LR??
Slagpåse
 
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 12 apr, 2004 15:33
Ort: Öckerö - Fin ö, året om :-)

Inläggav micke b » sön 29 aug, 2004 22:21

Struve skrev:men då till en fråga, vad jag förstår av förslitningsbilden så kommer trafiken mot bildtagaren LR??

I somras iaf, då norrgående kom där och gick enkelspår bakom ryggen på densamma.
Lr hur, 17AGR?

/M (Ståkkålmare som inte fattat grejen med hur eller ska användas ;-) )
Användarvisningsbild
micke b
 
Inlägg: 2043
Blev medlem: tis 29 jul, 2003 20:51
Ort: SoDa

Inläggav Slagpåse » sön 29 aug, 2004 22:47

OK då är jag inte helt tappad bakom ........... :shock: :lol:
Slagpåse
 
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 12 apr, 2004 15:33
Ort: Öckerö - Fin ö, året om :-)

Obruten Korsning i Göteborg

Inläggav PCC » mån 30 aug, 2004 14:28

Eftersom den är obruten är det inte direkt hög hastighet när vagn/tåg svänger över på andra spåret, i sådana här kryss är det iallafall här i Gbg normalt sth 15km/h, detta om det inte är skyltad annan hastighet.[/quote]

Hej!

Finns det verkligen obrutna korsningar i växlar för spårvagnar i Göteborg? Flänsbärande korsningar finns väl hur mkt som helst men helt obrutna hjärtstycken som i Tunnelbanan finns det? Kanske på egen banvall eller?

mvh PCC
Användarvisningsbild
PCC
 
Inlägg: 687
Blev medlem: ons 01 jan, 2003 13:25

OBK

Inläggav AGR » mån 30 aug, 2004 16:45

mickeb skrev:
Struve skrev:men då till en fråga, vad jag förstår av förslitningsbilden så kommer trafiken mot bildtagaren LR??

I somras iaf, då norrgående kom där och gick enkelspår bakom ryggen på densamma.
Lr hur, 17AGR?

/M (Ståkkålmare som inte fattat grejen med hur eller ska användas ;-) )


Här är 2227 på väg in på Enkelspårssträckan.
Bild
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
AGR
 
Inlägg: 2122
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 18:15
Ort: Högdalen

Hur känns det?

Inläggav Chrille B » mån 30 aug, 2004 18:22

Hur känns det att köra över en sådan här obruten växel?
Jag ser att det finns någon sorts fasning, men undrar om det inte känns som att köra ett större objekt ändå?
Chrille B
 
Inlägg: 325
Blev medlem: lör 28 feb, 2004 13:42

Nästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik (bilder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster