Portugal 1979, del 3 Porto

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler

Portugal 1979, del 3 Porto

Inläggav Olle » sön 20 jun, 2004 23:24

Vad passar bättre dessa dagar av fotbollsfeber än lite bilder från Porto. 1979 i maj var det inte lika förtjusande väder som nu 2004 under fotbolls-EM. Jag kom med tåget från Coimbra klockan 18 och möttes av ett kylslaget Porto när jag kom ut från den vackra São Bentostationen. Jag såg trådbussar men inga spårvagnar. Vid Praca de Liberdade mötte jag en del vagnar.

Bild

Idag 2004 ligger det ett nytt spår utefter den vänstra trottoaren och in till vänster om kyrkan i bilden. Spåret slutar vid Liberdade men ska byggas ihop med spåret på andra sidan torget vad det lider.

Jag gick 1979 utefter spårvägen till Boavista.

Bild

Vid Boavista låg då den gamla fina vagnhallen, som hade spår ut mot trafiken i den väl trafikerade rondllen. Det var en fröjd att stå och se hur vagnarna backades ut mot bilarna med trolleystången förd av en man framför vagnen.

Idag 2004 har man byggt ett nytt Opera- eller Teaterhus på platsen. Det ligger lite spår kvar i rondellen.

Bild

Bild

Jag bodde på hotell Tuela som låg vid Boavista. Det fanns även en smalspårig järnvägsstation vid Boavista. Den är idag banklokal, bangården och verkstäderna är borta och banvallen är spårväg med den moderna snabbspårvägen som invigdes år 2002 i september.

Bild

På lördagen började jag utforska dt som var kvar av spårvägen, trådbussarna och smalspåret i Porto. Mer om det kommer inom kort på en dator i din närhet.

:wink: lle.
Senast redigerad av Olle tis 05 dec, 2006 17:59, redigerad totalt 2 gånger.
:-)lle
Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Olle » mån 28 jun, 2004 12:28

När det svenska fotbollslandslaget lämnat Porto, så ska vi stanna kvar ännu ett tag i denna vackra fantasifulla stad med sina kakelklädda husfasader och gamla portvinsfabriker.

Vi åker på de kvarvarande spårvägslinjerna 3, 18 och 19 och de linjer som ersatts med tvåvånings trådbussar, linje 10, 11 och 12.

Först en karta hämtad ur LRTAs handbok "Tramways in Portugal" där jag ritat in de spårvägslinjer som fanns kvar 1979.

Bild

Bild

Första biten från Boavista gick spårvägen vid sidan av gatan.

Bild

Mellan Boavista och där linje 3 svängde av, går det idag buss mitt i gatan.

Bild

Linje 3 går in på enkelspår.

Bild

Bild

Bild

Här ligger spåren kvar 2004 men obrukade och med bilar parkerade på.

Bild

Nedanför spårvagnen i bilden går idag den nya spårvägen och slutar en hållplats längre till höger. Troligen har tyrkfelsOlle varit i farten, eftersom detta rimligen inte kan vara samma vagn som på nästa foto. Detta är nog en vagn ur serien 200 - 223.

Bild

Bild

En liten bit enkelspår fanns det på en trång gata.

Bild

Linje 18 vänder vid den stora parken vid Foz.

Bild

Hit går spårvägen på linje 1A idag 2004, från Infante.

:? lle.
Användarvisningsbild
Olle

Vagnhall och slutet på linje 1 (Infante).

Inläggav Olle » mån 28 jun, 2004 22:57

Vi fortsätter med linje 1, och hoppar av vagnen vid den anfda spårvägshallen i Porto, den som ännu finns kvar 2004, vid Massarelos. Det var då 1979 en vagnhall för arbetsvagnar och en del avställda vagnar.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

På andra sidan Dourofloden ligger Portvinsfabrikerna.

Bild

Nu 2004 går spårvägen på enkelspår med mötesspår, på reservat på ena trottoaren.

Bild

Man har nu 2004 lagt om spårvägns sluthållplats att ligga utefter de gamla spårens läge upp mot Prace de Liberdade.

Bild

Bakom spårvagnen ligger den äldsta delen av Porto, med barer, resturanger och Fadomusikställen. Det är en mycket vacker del av staden. Att man inte rivit mer i Porto beror på ett starkt besittningskydd som hyresgästerna har gentemot husägarna, och det var länge inte tillåtet att höja hyror för att bli av med folk. Därför har man inte funnit det lönsamt att riva innerstaden och bygga moderna kontorshus, som i Stockholm exempelvis.

Bild

Bild

:shock: lle.
Användarvisningsbild
Olle

Apropå Portugal...

Inläggav Reimersholme71 » tis 29 jun, 2004 8:51

Apropå portugisiska spårvagnar...
Jag såg Tomas Fogdö på TV igår kväll som åkte spårvagn i Lissabon och blev hjälpt ombord på en gammelvagn av två starka karlar, varav en var föraren. Undrar om det var för att han hade fotograf med sig, eller om portugiser är mer serviceinriktade gentemot rullstolsburna? :wink: :?:

Men jag undrade lite varför han prompt skulle upp på den äldre vagnen när det i scenen innan hade synts en modärn låggolvsvagn bakom honom...

Portos nät ser på Olles bilder ut att vara normalspårigt. På TVn såg Lissbons vagnar ut att vara meterspåriga. Stämmer det?

Martin
Byt politik - inte klimat!
Användarvisningsbild
Reimersholme71

Portugal

Inläggav Per Lind » tis 29 jun, 2004 10:46

Ja, det stämmer.,
Porto har normalspår och Lissabon smalspår med 900 mm spårvidd.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind

Trådbussar, i ett och två plan.

Inläggav Olle » tis 29 jun, 2004 23:07

Vi ska åka trådbus. Det är ju också kul, speciellt med tvåvåningstrådbussar. Finns dt månne några kvar i världen i odinarie trafik idag?

Spåvägen i de västra delarna av Porto ersattes med trådbussar.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Idag 2004 ligger det nytt spår med luftledning nedför backen i bilden till där spårvagnen är, samt bakom fotografen upp till torget vid bergbanan. Mellan dessa spår (i bild, där det ligger överasfalterat spår) saknas det spår idag 2004, men de ska (så småningom) läggas dit och då kommer det åter spårvagnar till Praca de Liberdade, fast bara på enkelspår utefter sidan av torget.

Bild

Bild

Bild

Lägg mäke till att det är inte på många bilder man ser folk utan paraply. Jag minns än idag hur kallt och regnigt det var, fast det var varmt och skönt i det Lissabon jag lämnade. Utan tröja, jacka eller paraply.

Nästa gång ska vi besikta de smalspåriga järnvägsverkstäderna vid Boavista och Trindade smalspårstation samt åka tåg på meterspåret till Povoa de Varzim. Allt det är borta idag 2004 och på banvallen går det normalspårig spårväg.

8) lle.
Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Bussmicke » ons 30 jun, 2004 12:43

Vilka fina bilder, det får mig att tänka att jag borde scanna in mina diabilder jag tog i Porto för 11 år sedan.

Bild
STCP 216 på Praca de Gomes Teixeira 31/5 1993, vilken linje det var vet jag ej. Går det spårvagnar hit upp idag eller är det tänkt att de skall tillbaka hit framöver?

Olle?

Bild

Bild
Några spårvägsrester syns här, men vilken linje var det som gick här? Kommer det spårväg tillbaka till denna gata?

Bild

Ändhållplatsen för 2-vångstrådbussar
Bild

http://www.bussmicke.se/Bussfoto/Sidor/STCP-Porto_Trolleybus.html

//MN
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Olympus E-P3, E-M5 (OM-D) och Sony RX-100
Användarvisningsbild
Bussmicke

Inläggav Olle » ons 30 jun, 2004 13:45

Bussmicke skrev:
Vilka fina bilder, det får mig att tänka att jag borde scanna in mina diabilder jag tog i Porto för 11 år sedan .....

Det tycker jag absolut att du ska göra. Nånting att fördriva tiden under semestern med kanske? Det är ändå ganska tråkigt ute på stan då. Och många spårvägar i Europa kör reducerad trafik.

Bussmicke skrev:
..... på Praca de Gomes Teixeira 31/5 1993, vilken linje det var vet jag ej. Går det spårvagnar hit upp idag eller är det tänkt att de skall tillbaka hit framöver?

Enligt senast Modern Tramway & .... så har man fått EU-pengar (just det !!) att bygga klart spårvägen uppe i stan. Det var nog linje 18 som vände där för 11 år sedan. 19 och 3 var väl då nedlagda på delen mellan Praca de Liberdade och Boavista?

För övrigt finns bilder på dessa spår någonstans i detta Forum, men det är inte så lätt att hitta. Även en bild som jag la ut förra gången du visade just denna bild, tagen på samma ställe för halvtannat år sedan.

:roll: lle.
Användarvisningsbild
Olle

Meterspår som blivit normalspårig spårväg.

Inläggav Olle » ons 30 jun, 2004 16:09

Av meterspåret i Porto och de fyra smalspåriga järnvägslinjerna i Dourodalen som fanns 1979, återstår endast delar av tre av järnvägarna i Dourodalen. Smalspåret runt Porto är helt nedlagt och ersatt av en nprmalspårig spårväg med vagnar typ Strassbourg, inte ännu helt utbyggd men på god väg. Till linjerna i Dourodalen återkommer jag i nästa artikel. Här kommer bilder från verkstäderna vid Boavista, station Trindade och Povoa de Varzim.

Bild

Framsidan på stationen vid Boavista

Bild

Plattformssidan på stationen vid Boavista. Endast ett fåtal turer terminerade här, nästan all tåg passerade på Boavista övre station mot Trindade i centrala Porto.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Strax bortom tåget går dagens (2004) spårväg ned i tunnel till Trindade. Smalspåret gick ännu en bit genom staden innan den kom till tunneln.

Bild

Bild

Bild

Man funderar ju på vart alla vagnarna tagit vägen. När sådana här smalspårsystem läggs ned borde muséiföreningarna typ småländska smalspåret vara framme och skaffa sig lite bra vardagsvagnar.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Mellan Famalicao och Trofa var det fyrskenspår vill jag minnas. Vagnen jag åkte med fortsatte söderut från Famalicao.

Bild

Bild

Bild

Från Povoa de Varzim ska vi åka till Famalicao och vidare mot trådbussarna och den vattendrivna bergbanan i Braga och de smalspåriga järnvägarna med ångloksdragna tåg i Durodalen .........

:( lle.
Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Maquinista_ » tor 22 feb, 2007 17:26

:cry: Mr olle... im portuguese... i have 15 years old... i'm very sad... i want see this... :cry: :cry: In nowadays... this lines and this trams don't exist :cry: Fantastic and sad photos... i love... My english e bad i know... But i think that you can understand... :) More one time congragulations...
Maquinista_

Inläggav Per Lind » tor 22 feb, 2007 18:13

Underbara bilder som väcker minnen.
Tyvärr fotade jag inte så mycket när jag var där i mitten av 1970-talet.
Har Du någon karta, motsvarande den som kommer i detta reportage, föreställande vilka linjer går idag? Gamla överlevare och nya?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind

Inläggav Tobba » tor 22 feb, 2007 23:34

Härliga bilder Olle!
Här ett par vemodiga kvarlevor från smalspårstiden. Bilderna tagna i november 2004 vid verkstan i Guifões norr om Porto.

Bild

Bild

/Tobba
Standarder är bra. Alla borde ha en.
Användarvisningsbild
Tobba

Inläggav Olle » fre 23 feb, 2007 8:55

Tobba skrev:Härliga bilder Olle!
Här ett par vemodiga kvarlevor från smalspårstiden. Bilderna tagna i november 2004 vid verkstan i Guifões norr om Porto.

/Tobba

Tack,

det har jag missat. Treskenspår ser jag.

:D lle.
Användarvisningsbild
Olle

Återgå till Allmänt om lokaltrafik (bilder)