DDR 1977

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler

DDR 1977

Inläggav Olle S » fre 18 okt, 2002 19:27

I DDR fanns det en udda spårväg på 915 mm spårvidd. Kanske var det 925, jag minns inte riktigt. Den låg i en stad som hette Chemnitz före kriget och även efter die Vende. Mellan dessa år hette staden Karl Marx Stadt, och man ska inte förledas att tro att den gode Marx hade någon relation med staden, han hade inte ens varit där.

Bild

Då jag första gången besökte staden 1977 fanns det ett antal smalspåriga linjer kvar i staden, varav en gick ganska långt utanför tätbebyggt område. Linje 3, som här ses nära vändslingan.

Bild

Man körde med trevagnståg av mellankrigsmodell på linje 3

Bild

i Centrum vände linje 3 tillsammans med linje 1 och 8, tror jag det var, jag skriver fritt ur minnet, i en stor slinga runt kvarteret med gamla rådhuset och några äldre hus som återuppbyggts eller överlevt de allierades bombningar. Resten av staden var en stor grushög efter kriget.

På blden syns även en Tatra T3-vagn, och då 1977 hade man ersatt mer än häften av smalspårsnätet med normalspår.

Man ser här även ett hus i modern sovjet-arkitektur, och jag tycker att den hade sin charm. Den försökte iallafall gå en egen väg. Nu misslyckades man med det eftersom man kom att förknippas med systemet och att ekonomin gick i botten.

Bild

Hållplatserna i centrum var med direkt övergång mellan de olika spårvidderna och alla linjer vände då i princip där.

Chemnitz senaste moderna spårvagnar har vi ju sett på Djurgårdslinjen när man provade vagnar för Snabbtvårspårvägsbanan i Stockholm.
Olle S

Inläggav webmaster » fre 18 okt, 2002 20:08

Bäste Olle S.

Var vänlig klona dig inte! Skriv bara under en profil.
http://www.ss.se/forum/rules.php#21

Logga in med ditt användarnamn och lösenord som du själv valt.
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
Användarvisningsbild
webmaster
Webmaster
Webmaster

Inläggav Gäst » fre 18 okt, 2002 20:30

Ledsen för det. Jag var på en annan dator i nätverket eftersom min ena dator var upptagen. Fungerar tydigen inte i nätverk.
Gäst

Inläggav webmaster » fre 18 okt, 2002 21:02

Har ingen som helst betydelse!
Logga in i Forum på den andra datorn då! Svårare än så är det inte. Har gjort det själv.

(Nu har du klonat dig två gånger, till tre identiteter....)
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
Användarvisningsbild
webmaster
Webmaster
Webmaster

Inläggav Olle » tis 05 nov, 2002 20:02

Nu har jag förstått att man inte automatiskt är inkopplas med sin profil, men jag har anslutit mej igen och vi ska hålla oss kvar i Karl Marx Stadt och de tre 914 mm spårvägslinjerna som fanns där 1977.

Bild

Linje 8 var den av de tre linjerna som körde med två vagnar. Här triangelvändningen i ett stort bostadsområde.

Bild

Linje 1 vändslinga med uppställda vagnar i väntan på rusningstid. Konduktören som tar sats mot oss i bilden kommer om några sekunder att skälla ut mej för att jag fotograferar spårvagnarna. Min tyske kompis (han körde utfärdsvagnen i Gotha 1991 när Spårvägssällskapet var på sin turné i Tyskland det året) pratade henne emellertid tillrätta och vi fick fortsätta plåta.

Bild

Nu följer vi linje 1 mot centrum och den stora slingan runt rådhuskvarteren.

Bild

Bitvis enkelspår efter ena sidan av gatan. Skylt "60 år röd oktober" kan man skymta vid sidan av gatan.

Bild

Trevagnståg på linje 1, liksom på linje 3. Lägg märke till den stora skylten med texten "Unsere sache" (vår sak) där man skrivit om broderskapet och vänskapen med Sovjetunionen. Dessa och liknande skyltar åtefanns överallt i landet på den tiden. Torgen brukade heta nånting i stil med "Platz der Deutsch-Sowjetische Freundschaft" (den tysk-sovjetiska vänskapens plats).

Bild

Vagnar som väntar på klart in på enkelspåret.

Bild

Så är vi då tillbaks där vi började i Karl Marx Stadt, vid linje 3 vändslinga efter järnvägsbron. Enkelspår under bron och sedan ut i skogen och slingan till vänster, skymtandes i bilden.
Senast redigerad av Olle tis 02 aug, 2011 13:47, redigerad totalt 1 gång.
:-)lle
Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Bussmicke » tis 05 nov, 2002 21:14

Oj oj oj, vilka bilder.
Olle, finns det någon öststad du inte har varit i?
Vladivostok...
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Olympus E-P3, E-M5 (OM-D) och Sony RX-100
Användarvisningsbild
Bussmicke

Inläggav Olle » tis 05 nov, 2002 22:08

Jag har inte varit i Albanien eller Moldavien och heller ej i de fd sovjettrepublikerna so slutar på -stan. Men tids nog .....
Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Bussmicke » tis 05 nov, 2002 23:31

Måste vara dyrt o knata runt så mycket som du har gjort, ena gången Minsk, andra gången Baltikum.
//Bussmicke.

Stolt ägare av:
Användarvisningsbild
Bussmicke

Inläggav Björn J. » ons 06 nov, 2002 8:46

Olle skrev:Jag har inte varit i Albanien eller Moldavien och heller ej i de fd sovjettrepublikerna so slutar på -stan. Men tids nog .....

Några av dessa som slutar på -stan bör man väl just nu undvika i möjligaste mån. Möjligen Ankeborgs vänort "Långtbortistan".. 8)
Definitivt skall man nog inte gå på teater i de trakterna. Om man inte blir sövd av en tråkig pjäs så ordnas det på annat sätt av Spetsnazzzzz...
Men detta ordentligt utanför såväl spår som banvall. 8)

Bj.
Vadå jag dyster?
Björn J.

Inläggav Bussmicke » ons 06 nov, 2002 12:08

Precis, Kirgistan kanske
//Bussmicke.

Stolt ägare av:
Användarvisningsbild
Bussmicke

Inläggav Olle » ons 06 nov, 2002 15:14

Nåja, vi kan väl hålla oss kvar i gamla DDR, eller Östtyskland som vi sa här hemma i Sverige. I närheten av Karl Marx Stadt (nuvarande Chemnitz, uttalas kemnits) finner vi Zwickau, en i mängden av dessa medelstora städer i södra östra tyskland, som ligger bara några mil från varandra. Bra järnvägsförbindelser och bra vägar gör att det går snabbt att förflytta sig mellan städerna. Först några bilder från 1977 ........

Bild

Det fanns även vanliga dieselbussar, som här med tillhänge.

Bild

En trådbusslinje fanns det, men de två bussarna gick endast i rusningstid, och ett par veckor senare vore de borta och linjen riven.

Bild

Spårvagnarna var ovanligt nog röda till färgen. Alla andra städer i DDR (och även i Västtyskland mestadels) hade den krämgula färgen, med ett band som ibland kunde varieras i färgsättning. Trevagns Gotha, Schönewide eller Reko-vagnar och ibland Löwa (lite rundare till utseendet). Man lägger här märke till den totala avsaknaden av reklamskyltar i staden, vilket då gjorde ett spöklikt intryck. Idag skulle jag mer uppskatta den frånvaron.

Bild

Här ser man ett tåg med dubbelriktningsvagnar vid ena slutstationen. Det fanns då bara en linje, linje 4. Två linjer hade lagts ned året innan.

Bild

En östtysk idyll som försvunnit.

Bild

Ett tåg utanför vagnhallen. Alla trafikbolag hette likadant på den tiden i DDR.

Bild

2001 såg det ut så här i Zwickau. Moderna ledvagnar på meterspåret och en normalspårig järnvägslinje ända in till centrum av staden. Här på torget kan man även sitta och ta sig en öl och en saurkraut mit eisbein och titta på tåg och spårvagnar på det lilla torget mitt i Zwickau.

Och Micke, att åka runt i världen behöver inte vara dyrt om man är kring sig och lär sig hitta rätta sättet att resa och bo. På 60-talet liftade man runt i Europa, vilket man kanske inte gör längre i dessa lågprisflygets dagar. Bara intresset finns så .........
Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Jens K » ons 06 nov, 2002 15:55

Olle skrev:
Vagnar som väntar på klart in på enkelspåret.

Jag funderar på om det fanns nån sorts signalsystem. Hur avgjordes vilken vagn som fick köra in på enkelspåret? Jag kan inte hitta nåt på bilderna...körde man på sikt?
Jens K

Inläggav Johan Eriksson » tor 07 nov, 2002 19:12

x
Senast redigerad av Johan Eriksson sön 26 jun, 2011 19:59, redigerad totalt 1 gång.
Johan Eriksson

DDR 1977

Inläggav AGR » tor 07 nov, 2002 19:40

Intresanta bilder mera av den varan önskas. Spårvidden på smalspåret i Chemniz är 925 mm
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
AGR

Inläggav Olle » tor 07 nov, 2002 22:09

Jooo, det är sant. 925 mm var det. 914 är väl Mallorcas gamla spårvidd?

Det finns en stad i DDR som heter Eisenach, och den skulle lägga ned sin spårväg 1976. Det var anledningen att jag tog en sväng in i DDR på en semester med 4L, hustru, tält och årsgammal knodd. Sommaren var som den gågna, dvs varm och skön. Vi var i Eisenach och en del andra städer i Södra DDR varvid jag träffade en spårvägare i Gotha, som jag sedemera, senast 2001, besöker med jämna mellanrum. Det blev en del smalfilm på den resan, men inte så många andra bilder. Ekonomin tillät inte så stora utgifter och smalfilm var dyrt.

Året efter var jag emellertid nere hos min nyfunne spårvägskompis och vi kvistade runt i DDR, med ett tursitvisum som egentligen bara gälde i Zwickau. Det har jag förstått 25 år senare. Men med en vältalighet klarade jag av både poliser och hotellvärdar, jag var ju övertygad om att jag ahde rätt.

Här kommer så en serie bilder från Naumburg, som Johan nämner ovan. Först några svartvita 70-yalsbilder, så ett par 2001-bilder, barav den sista är en bild från Erfurt eftersom man i Naumburg lånade en Erfurtvagn nu i somras. 2001 höll man på att bygga en sluthållplats vid stationen, men ringen kommer nog inte att bli uppbyggd igen. Men man ska aldrig säga aldrig.

Bild

Det är faktiskt en vanlig spårvagn i trafikarbete i Naumburg för nära 25 år sedan.

Bild

Inne i Naumburg.

Bild

I Naumburg Centrum

Bild

Över en park och sedan ut över gatan, så har spåren legat sedan de lades vid seklts början, men staden växer.

Bild

Vagnhallen 1976

Bild

Spårvagn på ringen runt staden.

Bild

Hållplats vid ringen.

Bild

Spåren delvis omlaggda 2001 i väntan på trafik. Här mellan vagnhallen och stationen.

Bild

Vagnhallen 2001.

Bild

2 vagnar som används sporadiskt 2001.

Bild

Erfurt. Detta är ett Tatra T4D-tåg. men jag tror att det var en av de moderna låggolvsvagnarna som Erfurt har ett par som är dubbelriktningsvagnar, som man lånade.

Visst passar det bra med spårväg genom äldre städer? Vem skulle vilja se dieselbussar här istället?
Senast redigerad av Olle tis 02 aug, 2011 13:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Bussmicke » fre 08 nov, 2002 10:33

Vilka bilder, nu kan man drömma gott och fick med detta en fin start på dagen och kan jobba bra. Hoppas på fler bilder i kväll.
MN
//Bussmicke.

Stolt ägare av:
Användarvisningsbild
Bussmicke

Utmärkta bilder!

Inläggav Rainer Silfverberg » fre 08 nov, 2002 11:12

Dom gav precis den rätta 70-tals stämningen!

Till den speciellt hemtrevliga atmosfären bidrog Wartburg -bilarna som var rätt vanliga även i Finland på 60-70 talen.

Sedan bilden av spårvagnarna utanför den moderna kontors- eller varuhusbyggnaden. Det förde tankarna till Hagnäs torg i Helsingfors på 70-talet! För dom som inte känner till Hagnäs torg, så kan jag tala om att det är det den centrala platsen för de stora östliga arbetarstadsdelarna i Helsingfors. På 70-talet bepryddes husen där med ljusreklamskyltar för "Interflug", "Carl Zeiss Jena" och "DDR- Kulturzentrum"! Muren bara fattades.
Rainer Silfverberg

Ringen i Naumburg

Inläggav Thomas Lange » fre 08 nov, 2002 12:38

Olle skrev:Här kommer så en serie bilder från Naumburg, som Johan nämner ovan. Först några svartvita 70-yalsbilder, så ett par 2001-bilder, barav den sista är en bild från Erfurt eftersom man i Naumburg lånade en Erfurtvagn nu i somras. 2001 höll man på att bygga en sluthållplats vid stationen, men ringen kommer nog inte att bli uppbyggd igen. Men man ska aldrig säga aldrig.

Nej, det ska man nog inte. Spårvägssällskapets resa till Tyskland för några veckor sedan hade just Naumburg på schemat och ett reportage om den kommer i MfSS nr 5/2002 den 11 november. Där sägs bl.a. att man fått EU-pengar för att återuppföra och arbetena har redan inletts på en delsträcka. Så osvuret är bäst som Olle antyder.
Ju förr dess bättre.
Användarvisningsbild
Thomas Lange

Inläggav Olle » fre 08 nov, 2002 14:51

Nu är jag inloggad, och har på "automatisk inloggning" och under SWETRAMWAYFORUM står det "Logga ut" så det måste ju betyda att jag nu är rätt inne i Forum.

Försgående inlägg nämner Jena och Carl Zeitz. Vi ska se hur det såg ut där 1977 och 2001. men innan dess ska vi se hur trådbussarna i Wiemar såg ut 1977. Wiemar som ligger vid det dimmiga Låutzen och det ökända Buchenwald. Weimar är även känt från den kortlivade weimarrepubliken, som genom sitt styre indirekt blev startskottet till den tyska omvandlingen före första världskriget. Även vår kyrklige anfader Martin Luthet var verksam i Wiemar och om jag inte minns fel så spikade han upp sina teser på kyrkporten i Weimar. Det är tack vare honom vi har vårt svenska sätt att se på världen.

Bild

Trådbuss linje 1 i Weimar.

Bild

Trådbussarna i Weimar var inte helt gula, utan hade blå färg också.

Bild

Jena. Linje 4 vänder fortfarande på detta sätt vid Jena Ost.

Bild

1977 var Gothavagnar i trevagnståg vanliga, liksom de syntes 25 år senare.

Bild

Nere på Markt 1977. lägg märke till huset i bakgrunden. Man ser även en portal högst uppe på Markt, och där vänder vagnarna 2001 inne vid en galleria i huset.

Bild

2001 ser man samma hus i bakgrunden, men med att nytt hus över där spårvägen svänger av. Över spårvägen ligger en resturang med glasad fasad där man kan sitta och äta och studera vagnarna på Markt.

Bild

Även de gamla Gotha-vagnarna ser välskötta ut i Jena. Spårvägsbätet är mycket utbyggt och vagnhallen flyttad. Annars känner man igen sig i den staden. 1991 var vi där med sällskapet och bodde på höjden över staden.
Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Johan Eriksson » fre 08 nov, 2002 15:57

x
Senast redigerad av Johan Eriksson sön 26 jun, 2011 19:59, redigerad totalt 1 gång.
Johan Eriksson

Nästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik (bilder)