En bild...

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler

En bild...

Inläggav Bussmicke » tis 15 okt, 2002 12:05

Bild
M21 237 vid Östra sjukhuset 12/6 1994. Varför?
MN
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Olympus E-P3, E-M5 (OM-D) och Sony RX-100
Användarvisningsbild
Bussmicke
 
Inlägg: 7828
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås

Inläggav Jörgen_G » tis 15 okt, 2002 12:19

Provisoriskt linjenät med anledning av att Drottningtorget byggdes om. Vill minnas att nätet var delat i en västlig och en östlig del, där den östliga delen hade för sommaren speciella linjenummer. Har för mig att linjerna 8-11 fanns på den östra sidan. Dat var samma uppdelning av nätet ett eller ett par år senare när ombyggnaden av Drottningtorget fortsatte.

Kommer för övrigt inte ihåg några detaljer.

mvh/ Jörgen G
Användarvisningsbild
Jörgen_G
 
Inlägg: 808
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 22:37
Ort: Kgl Holmen

Inläggav 2763 » tis 15 okt, 2002 12:26

Jörgen Gustavsson skrev:Provisoriskt linjenät med anledning av att Drottningtorget byggdes om. Vill minnas att nätet var delat i en västlig och en östlig del, där den östliga delen hade för sommaren speciella linjenummer. Har för mig att linjerna 8-11 fanns på den östra sidan. Dat var samma uppdelning av nätet ett eller ett par år senare när ombyggnaden av Drottningtorget fortsatte.

Kommer för övrigt inte ihåg några detaljer.

mvh/ Jörgen G

De gamla filmerna hade bara nummer 1-10 samt halvmåne alternativt N och det bakåtsträvande G:t (GS logotype)

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

To spørsmål

Inläggav Andy » tis 15 okt, 2002 12:29

Hei!
Har to spørsmål angående M-21:
Hvordan klarte man å koble vognene når automatkoblet sitter så lant inne under vognkassen?
Har jo sett at M-31 har fått vanlige albert kobbel
Hvorfor er det så mange forsjellige strømavtager typer på vognene?

Andreas
Användarvisningsbild
Andy
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 18:35
Ort: Oslo

Re: To spørsmål

Inläggav 2763 » tis 15 okt, 2002 12:40

Andy skrev:Hvordan klarte man å koble vognene når automatkoblet sitter så lant inne under vognkassen?

M21 har ett stort svep, väldigt stort. Det är troligen så att kopplet måste vara så långt och sitta så långt in för att det överhuvudtaget skall fungera.
Vet ej.
Andy skrev:Hvorfor er det så mange forsjellige strømavtager typer på vognene?

Därför att spårvägen under den tid M21 har funnits har haft olika leverantörer av ersättningsbyglar till havererade. Så många typer är det väl heller inte, Stemman och Shunk, den ena enbent den andra tubent.

JAgr - det stämmer väl?

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

M21-koppel

Inläggav Tramfan » tis 15 okt, 2002 12:53

Genom att kopplen sitter så långt in blir det svårt att hoppa mellan vagnarna vilket ökar säkerheten.
Tramfan
 

SIkkerhet

Inläggav Andy » tis 15 okt, 2002 13:24

Genom att kopplen sitter så långt in blir det svårt att hoppa mellan vagnarna vilket ökar säkerheten.


Der har du helt rett, i Oslo hadde vi det problemet når M-25 gikk sammenkoblet at folk sto på koblingene under fart!

TonyM Skrev
Därför att spårvägen under den tid M21 har funnits har haft olika leverantörer av ersättningsbyglar till havererade. Så många typer är det väl heller inte, Stemman och Shunk, den ena enbent den andra tubent.


Når jeg nå gikk igjennom noen M-21 / M-31 bilder, så så jeg at det var bare to typer, og etter det jeg kan kjenne igjen så er de tobente en Stemman!
De første leddvognene i Oslo ble levert med Stemman, dok da enbents!
Betegnelsen var vel Stemman FB80a

Andreas
Användarvisningsbild
Andy
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 18:35
Ort: Oslo

Re: To spørsmål

Inläggav Mr. Burns » tis 15 okt, 2002 13:36

TonyM skrev:Därför att spårvägen under den tid M21 har funnits har haft olika leverantörer av ersättningsbyglar till havererade. Så många typer är det väl heller inte, Stemman och Shunk, den ena enbent den andra tubent.

JAgr - det stämmer väl?

/Tony



Utifrån observationer verkar det som om det är de ursprungliga byglarna som har byggs om till motordrivna dylika och satts på M31. Härom dagen såg jag en ny knallgrå och enbent skapelse på en M31. Liknade inte alls de andra. Såg modern och fin ut. Passar f.ö. bra på M31, som inte gör sig riktigt med den tvåbenta modellen.


/Michael
Mr. Burns
 
Inlägg: 1883
Blev medlem: mån 02 sep, 2002 13:40
Ort: Framsidan

Re: To spørsmål

Inläggav Andy » tis 15 okt, 2002 13:44

Arnold skrev:Utifrån observationer verkar det som om det är de ursprungliga byglarna som har byggs om till motordrivna dylika och satts på M31. Härom dagen såg jag en ny knallgrå och enbent skapelse på en M31. Liknade inte alls de andra. Såg modern och fin ut. Passar f.ö. bra på M31, som inte gör sig riktigt med den tvåbenta modellen.


/Michael


Kan det være en strømavtager av denne typen som sitter på denne vognen?
Bild

Andreas
Användarvisningsbild
Andy
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 18:35
Ort: Oslo

Re: To spørsmål

Inläggav 2763 » tis 15 okt, 2002 13:56

Arnold skrev:Utifrån observationer verkar det som om det är de ursprungliga byglarna som har byggs om till motordrivna dylika och satts på M31. Härom dagen såg jag en ny knallgrå och enbent skapelse på en M31. Liknade inte alls de andra. Såg modern och fin ut. Passar f.ö. bra på M31, som inte gör sig riktigt med den tvåbenta modellen.


Håller med du - stemmanbyglarna gör sig bättre på M25a, M25v, M28 och M29. Den nya bygeln du såg är också den från firma Stemman, då dock i en helt ny och enbent variant.

Tycker själv att den är synnerligen välpassande till M31:s kantighet, ett klart lyft!

Har för mig att B&W anses för varandes för klen här i Göteborg. (Den typ som sitter på SL-95) Tittar man på de byglar som sitter här så ser de åtminstone ganska robusta ut. 143 fick sin bygel bytt p.g.a. att det var en B&W.

/Tony

/Tony

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: To spørsmål

Inläggav Andy » tis 15 okt, 2002 14:07

TonyM skrev:
Arnold skrev:Utifrån observationer verkar det som om det är de ursprungliga byglarna som har byggs om till motordrivna dylika och satts på M31. Härom dagen såg jag en ny knallgrå och enbent skapelse på en M31. Liknade inte alls de andra. Såg modern och fin ut. Passar f.ö. bra på M31, som inte gör sig riktigt med den tvåbenta modellen.


Håller med du - stemmanbyglarna gör sig bättre på M25a, M25v, M28 och M29. Den nya bygeln du såg är också den från firma Stemman, då dock i en helt ny och enbent variant.

Tycker själv att den är synnerligen välpassande till M31:s kantighet, ett klart lyft!

Har för mig att B&W anses för varandes för klen här i Göteborg. (Den typ som sitter på SL-95) Tittar man på de byglar som sitter här så ser de åtminstone ganska robusta ut. 143 fick sin bygel bytt p.g.a. att det var en B&W.

/Tony


Helt klart, man burde ha en strømavtager som passer til hvordan vognen ser ut!
Trur grunnen til at OS valgte å bruke B&W var på grunn av prisen + at Semman er en del tyngere, men B&W er ikke fult så sorlid!
SL-95 har ikke plass til en Stemman på taket, da det er meget dårlig plass på taket der
Forøvrig, så har man på t-banen i Oslo valgt å kun bruke Stemman da disse ikke stikker så mye opp fra taket, trur de overtokk en del av dem fra Sporvogn!

Her er et bilde av en Oslo vogn med Stemman strømavtager:
Bild

Andreas
Användarvisningsbild
Andy
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 18:35
Ort: Oslo

Inläggav Björn J. » tis 15 okt, 2002 14:59

För att återgå till urprungsfrågan om linjenätets uppdelning i en östlig och en västlig del...
Så har denna uppdelning förekommit i stort sett på samma vis när andra evenemang och trafikstörningar (det ena utesluter inte det andra) uppkommit i staden
Göteborgsvarvet, George Buch, i viss mån vid Cortegen etc.

Är det förresten någon som vet varför man vände en åtta i Härlandaslingan vid just åtta-tiden i morse?

Bj.
Vadå jag dyster?
Björn J.
 
Inlägg: 2624
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inläggav 2763 » tis 15 okt, 2002 15:07

Björn Johansson (BJ) skrev:För att återgå till urprungsfrågan om linjenätets uppdelning i en östlig och en västlig del...
Så har denna uppdelning förekommit i stort sett på samma vis när andra evenemang och trafikstörningar (det ena utesluter inte det andra) uppkommit i staden
Göteborgsvarvet, George Buch, i viss mån vid Cortegen etc.

Är det förresten någon som vet varför man vände en åtta i Härlandaslingan vid just åtta-tiden i morse?

Bj.

Utgående vagntåg S-AC över R, morgontrött förare, felkörning vid R?
(S=Svingeln, eg. Vagnhallen Stampgatan - hållplats men den finns ej mer,
AC=Angered Centrum
R Redlösplatsen)

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inläggav Börje Ståhlman » tis 15 okt, 2002 15:50

Jörgen G sa i sitt inlägg att linje 8-11 gick öster om Cstn. Det var faktiskt linje 6, 8 och 10.

6 gick till Kortedala-Bergsjön
8 gick till Angered
10 gick till växelvis Östra Sjukhuset och Kålltorp

/BS
Börje Ståhlman
 

Inläggav Jörgen_G » tis 15 okt, 2002 15:54

Tack! Då fick vi det utrett - linje 11 var som jag skrev, något jag hade för mig...

mvh/ Jörgen G
Användarvisningsbild
Jörgen_G
 
Inlägg: 808
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 22:37
Ort: Kgl Holmen

Re: To spørsmål

Inläggav JAgr » tis 15 okt, 2002 20:56

TonyM skrev:Därför att spårvägen under den tid M21 har funnits har haft olika leverantörer av ersättningsbyglar till havererade. Så många typer är det väl heller inte, Stemman och Shunk, den ena enbent den andra tubent.

JAgr - det stämmer väl?

/Tony


Ja det stämmer i stort. Men det är en salig blandning det finns både en- och två-benta Schunk och Stemman. På ett par M31 provas en ny modell av Stemman som någon mycket riktigt lagt märke till.

Utvecklingen av strömavtagare har gått till att uteslutande använda enbenta sådana. Behöver en strömavtagare bytas (totalhaveri) blir det till en enbent.
Användarvisningsbild
JAgr
 
Inlägg: 571
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 18:59
Ort: Västra Frölunda

Inläggav Bussmicke » ons 16 okt, 2002 2:16

Börje Ståhlman skrev:Jörgen G sa i sitt inlägg att linje 8-11 gick öster om Cstn. Det var faktiskt linje 6, 8 och 10.

6 gick till Kortedala-Bergsjön
8 gick till Angered
10 gick till växelvis Östra Sjukhuset och Kålltorp

/BS

Till Kålltorp fick man åka buss, tror den hette 13.
MN
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Olympus E-P3, E-M5 (OM-D) och Sony RX-100
Användarvisningsbild
Bussmicke
 
Inlägg: 7828
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås

Inläggav Jörgen_G » ons 16 okt, 2002 8:43

Bussmicke skrev:
Börje Ståhlman skrev:Jörgen G sa i sitt inlägg att linje 8-11 gick öster om Cstn. Det var faktiskt linje 6, 8 och 10.

6 gick till Kortedala-Bergsjön
8 gick till Angered
10 gick till växelvis Östra Sjukhuset och Kålltorp

/BS

Till Kålltorp fick man åka buss, tror den hette 13.
MN


Kan det inte vara så att det var olika lösningar 1994 och 1995, vilket gör att oredan om vad som gällde är så stor?

mvh/ Jörgen G
Användarvisningsbild
Jörgen_G
 
Inlägg: 808
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 22:37
Ort: Kgl Holmen


Återgå till Allmänt om lokaltrafik (bilder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst