Hållplatsinfo för blinda

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler

Hållplatsinfo för blinda

Inläggav Harald » ons 26 okt, 2016 11:44

När jag stod vid hållplatsen Mariaplan häromdagen upptäckte jag en knapp som jag inte har sett förr. Jag tryckte förstås på den och fick höra detta:

Jag hittar inget på Västtrafiks webbplats om att denna tjänst finns, så kanske är det ett prov. På lådans ovansida fanns några tecken i punktskrift.
Harald

Re: Hållplatsinfo för blinda

Inläggav LÅ1 » ons 26 okt, 2016 12:04

Sånna har vi haft länge i Stockholm! :D (Skall läsas i en överlägsen ton! :roll: )

Men det är nog bra även för synsvaga, och kanske även för andra som av olika anledningar har lättare att ta till sig muntlig information. Å andra sidan har jag ytterst sällan, för att inte säga aldrig, märkt att någon använder dem. Så risken är väl att knapparna oxiderar fast! :)
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Hechtwagen » ons 26 okt, 2016 13:59

Får de blinda reda på linjefärgerna också eller bara linjenumren?
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav daniel_s » ons 26 okt, 2016 14:32

Hechtwagen skrev:Får de blinda reda på linjefärgerna också eller bara linjenumren?

Klart att man måste ange färgen i klartext, det är ju inte alla som kan föreställa sig hur t ex en åtta ser ut om de aldrig har sett en!
daniel_s

Inläggav TKO » ons 26 okt, 2016 18:13

LÅ1 skrev:Sånna har vi haft länge i Stockholm! :D (Skall läsas i en överlägsen ton! :roll: )

Men det är nog bra även för synsvaga, och kanske även för andra som av olika anledningar har lättare att ta till sig muntlig information. Å andra sidan har jag ytterst sällan, för att inte säga aldrig, märkt att någon använder dem. Så risken är väl att knapparna oxiderar fast! :)

Hemma på våran gata i stan - dvs Hjälmarsvägen i Årsta - används denna funktion ganska flitigt. Dock ej av den tänkta målgruppen, utan av barn som tycker det är roligt trycka på knappen medan de väntar på bussen. Efter ett par tre repetitioner brukar den tjänstgörande föräldern ha fått nog och säger att nu får det vara nog!

Så här är oxidationsrisken minimal.

rapporterar
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav roggek » ons 26 okt, 2016 19:24

Göteborgs "Pratorer"
(blir väl "Hålla låda" på Göteborgshumorn? eller "knapphändig information" skulle nog Kålle sagt?) :cheesygrin:
verkar i all fall ha fördelen med att, tala om för den synsvage vilken hållplats de är vid, något som Stockholms "pratorer" saknar...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Återgå till Allmänt om lokaltrafik (bilder)