Switch to mobile style

Nu är det höst igen

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler

Nu är det höst igen

Inläggav NerdBoy » ons 02 sep, 2015 6:49

Igår började hösten på allvar. När jag gick hemifrån regnade det, bussen kom ett par minuter sent och och vid Arninge var det lång kö för att komma ut på E18. När jag äntligen kom till Danderyd var det tjockt med folk på perrongen och när tåget väl rullade in hade det fått slut på sittplatser redan i Mörby centrum. Jag insåg att även ståplatserna skulle ta slut, så jag satte mig på en bänk och väntade på nästa tåg istället.

Bild

Nästa tåg kom bara någon minut senare, men vid Universitetet fick även det slut på ståplatser. Vid Tekniska högskolan gick rätt många av, men inte tillräckligt för att alla väntande skulle få plats.

Framme på T-centralen började kön till spärrarna redan i gången till/från Centralen.

Bild

Om några minuter är det dags att gå hemifrån igen...
Användarvisningsbild
NerdBoy

Re: Nu är det höst igen

Inläggav Karsten » ons 02 sep, 2015 8:09

Att Roslagsbanan bara går till Universitetet och endast i 15-minuterstrafik märks tydligt på situationen på E18 och 276 samt i tunnelbanan. Köerna på E18 och 276 startar betydligt tidigare än vanligt och i tunnelbanan kommer inte folk med tågen från Universitetet söderut. Folks restider har i vissa relationer redan med denna till synes marginella trafikinskränkning på RB ökat med upp till 50%.

Då kanske det inte är läge att gå ut med att avstängningen i mångt och mycket är helt onödig. Det skulle skapa så dålig stämning....
Användarvisningsbild
Karsten

Inläggav roggek » ons 02 sep, 2015 8:49

Ja, eller byggt om Stockholm Ö ordentligt på en gång (istället för lite här och där) redan i slutet på 80-talet, när det inte bodde så många i Stockholm...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav Per Lind » ons 02 sep, 2015 9:56

Vad är det för vagn som syns till höger i första bilden? Är det den USA-influerade vagnen med ståplatser?
Snygg färgsättning.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind

Inläggav LÅ1 » ons 02 sep, 2015 10:41

Per Lind skrev:Vad är det för vagn som syns till höger i första bilden? Är det den USA-influerade vagnen med ståplatser?
Snygg färgsättning.
-Per

Det var fyra vagnar som man gjorde om för några år sedan, eller snarare rätt många år sedan. I november 2008 skrev Metro om det: "SL löser trängseln – satsar på ståplatser". (Vagnskisserna här stämmer inte med verkligheten!)

Det finns en tråd om dem på forumet.

Hittade också en tråd med många bilder på SJK Postvagnen

Vagnarna borde väl egentligen gå först och sist i tågen om det var riktigt bra, eftersom det är där som trängseln är störst. Men de kan hamna var som helst.

Varför vagnarna fått en speciell färgsättning på utsidan vet jag inte, men det är väl bra att vi trafikanter man se dem på håll i fall man vill åka med dem, eller vill undvika dem.
De finns i två olika interiörvarianter. Två av varje. Tror jag.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav kildor » ons 02 sep, 2015 12:00

Karsten skrev:Att Roslagsbanan bara går till Universitetet och endast i 15-minuterstrafik märks tydligt på situationen på E18 och 276 samt i tunnelbanan. Köerna på E18 och 276 startar betydligt tidigare än vanligt och i tunnelbanan kommer inte folk med tågen från Universitetet söderut. Folks restider har i vissa relationer redan med denna till synes marginella trafikinskränkning på RB ökat med upp till 50%.

Då kanske det inte är läge att gå ut med att avstängningen i mångt och mycket är helt onödig. Det skulle skapa så dålig stämning....

Onödig? På vilket sätt?
Användarvisningsbild
kildor

Inläggav Karsten » ons 02 sep, 2015 16:53

De stora förbättringarna som planerades ströks samtidigt som avstängningstiden förlängdes. Från början skulle det även bli ett ytterligare plattformsspår på Öst och planskildhet i Frescati. Efterhand förlängdes avstängningstiden från 11 veckor till 20 veckor trots att mindre arbete genomförs.

De arbeten som nu görs är så klart trevliga men de höjer inte kapaciteten på RB mer än marginellt. Jag ifrågasätter om det är värt det besvär resenärerna utsätts för.
Användarvisningsbild
Karsten

Inläggav NerdBoy » tor 03 sep, 2015 7:53

Karsten skrev:Folks restider har i vissa relationer redan med denna till synes marginella trafikinskränkning på RB ökat med upp till 50%.

Ja, det stämmer bra. Min resa brukar ta ungefär 60 minuter, i måndags tog den 90. Tack och lov har vi flex på jobbet så det var bara att sitta kvar en halvtimme längre, men det betydde att jag kom hem en halvtimme senare på kvällen och det är inte alla dagar det funkar att göra så.
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav NerdBoy » tor 03 sep, 2015 8:15

Igår morse var det hällregn, men det kändes lovande att bussen ändå kom i tid. Tydligen hade det varit något strul tidigare, för ungdomarna bakom mig diskuterade ivrigt vad "p g a vagnfel" kunde betyda. De enades om att det måste ha varit fel på hållplatsskylten eftersom det inte går några tåg till Vaxholm. Dags för SL att anpassa språket efter målgruppen?

Kön till E18:s påfart började en bit efter Rydbokorset. Tre långsamma kilometer senare kom vi fram till E18, som mest liknande en parkeringsplats.

Bild

Efter en timme bussresa kom jag fram till Danderyds sjukhus ungefär samtidigt som jag borde ha varit framme på jobbet. När jag kom ner till plattformen missade jag precis ett tåg. Nästa kom bara någon minut senare och hade lediga sittplatser ända fram till Tekniska högskolan. Jag kan bara ana hur trångt det var på tåget som jag missade.

På T-centralen var spärrhallen mot Centralen bara halvfull.

Bild

Höll på att komma för sent till ett möte. Fick återigen sitta kvar en extra halvtimme längre.

(Idag är jag föräldraledig och undviker alla former av resor.)
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav daniel_s » mån 07 sep, 2015 21:17

LÅ1 skrev:
Per Lind skrev:Vad är det för vagn som syns till höger i första bilden? Är det den USA-influerade vagnen med ståplatser?
Snygg färgsättning.
-Per

Det var fyra vagnar som man gjorde om för några år sedan, eller snarare rätt många år sedan. I november 2008 skrev Metro om det: "SL löser trängseln – satsar på ståplatser". (Vagnskisserna här stämmer inte med verkligheten!)

Det finns en tråd om dem på forumet.

Hittade också en tråd med många bilder på SJK Postvagnen

Vagnarna borde väl egentligen gå först och sist i tågen om det var riktigt bra, eftersom det är där som trängseln är störst. Men de kan hamna var som helst.

Varför vagnarna fått en speciell färgsättning på utsidan vet jag inte, men det är väl bra att vi trafikanter man se dem på håll i fall man vill åka med dem, eller vill undvika dem.
De finns i två olika interiörvarianter. Två av varje. Tror jag.

Nja det är snarare fyra olika. Åtminstone två, möjligen alla fyra har ledarvagnsförbud vad jag vet. Vidare finns (eller åtminstone skulle ha funnits) begränsningen att det inte får gå mer än en eller om det nu var två sådana vagnar i samma tåg.

Historieskrivningen skulle nog kunna lyda "SL sysselsätter centralverkstaden - upprepar försök från 50-talet". Samt "Återigen vagnbrist - provvagnarna dammas av" några år senare. :P
daniel_s

Inläggav LÅ1 » ons 09 sep, 2015 19:55

daniel_s skrev:Åtminstone två, möjligen alla fyra har ledarvagnsförbud vad jag vet.

Jag såg en sådan här vagn som ledarvagn i går, eller om det var i förgår.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav NerdBoy » lör 12 sep, 2015 9:26

LÅ1 skrev:
daniel_s skrev:Åtminstone två, möjligen alla fyra har ledarvagnsförbud vad jag vet.

Jag såg en sådan här vagn som ledarvagn i går, eller om det var i förgår.

Och jag såg en på väg mot Ropsten igår.

Edit: Som ledarvagn alltså.
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav NerdBoy » lör 12 sep, 2015 9:42

LÅ1 skrev:Vagnarna borde väl egentligen gå först och sist i tågen om det var riktigt bra, eftersom det är där som trängseln är störst. Men de kan hamna var som helst.

Om vagnarna nödvändigtvis måste ut i trafik så är det bäst om de håller sig i mitten av tåget, där de gör minst skada... :roll:

Kolla den här bilden: http://sara.nordling.nu/tub/2009-01-12-Provvagnar/2009-01-12-C6-2671-1966.jpg

Det stora problemet, och den direkta anledningen till att vagnarna rymmer färre resenärer än de vanliga vagnarna, är placeringen av de horisontella stängerna i taket. De sitter för nära väggarna, så det går inte att stå under dem eftersom de sittande resenärerna har sina ben där. Istället står folk mer i mitten av gången med armen utsträckt snett uppåt (tänk 20 minuter Hitler-hälsning) och snubblar fram och tillbaka när vagnen accelererar och bromsar.
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav NerdBoy » lör 12 sep, 2015 10:06

NerdBoy skrev:(Idag är jag föräldraledig och undviker alla former av resor.)

...och i fredags fick jag bilskjuts till Solna station och tog pendeln två stationer till jobbet. Snabbt, smidigt och oväntat lite köer på vägen.

I måndags var köerna på motorvägen tillbaka, men inte värre än att jag bara blev cirka 15 minuter sen.

I tisdags gick bussresan riktigt smidigt, det enda missödet var en kraftig inbromsning med gången full av stående från Täby. Stämningen bland de stående blev lite orolig. På tunnelbanan var det trångt och vid Universitetet fick ungefär en fjärdedel av de väntande stå kvar i väntan på nästa tåg. Blev cirka 15 minuter sen. På vägen hem kom jag ner till plattformen någon minut innan Mörby-tåget skulle gå, men perrongen var full med folk. Det var på T-centralen, nedgången från Centralen, och den nybyggda rulltrappan till Citybanan är "inte helt optimalt" placerad. Jag gick runt den i hopp om att få plats i mitten av tåget, men det blev fullt och jag fick vänta på nästa.

I onsdags var det inga större köer, men i bussterminalen vid Danderyd var det fullt som vanligt. Det slutade med att vi blev avsläppta till hälften i fel fil. Tur att man är mjuk och smidig i knäna (*host*) och klarar det högre steget ner. Kunde fått sittplats på tunnelbanan, men avstod på grund av bökig ryggsäck.

Bild

Igår låg dimman tjock, men det var inga större problem. På vägen hem gick det ännu bättre, när vi kom till Engarn stängde föraren av motorn ett par minuter för att vi låg före tabellen. Det händer inte så ofta.
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav Harald » lör 12 sep, 2015 18:07

daniel_s skrev:Historieskrivningen skulle nog kunna lyda "SL sysselsätter centralverkstaden - upprepar försök från 50-talet".

Nu har du väl missuppfattat något. Det gjordes inget sådant försök på 50-talet.
Harald

Inläggav Inge » lör 12 sep, 2015 18:37

NerdBoy skrev:
NerdBoy skrev:(Idag är jag föräldraledig och undviker alla former av resor.)

...och i fredags fick jag bilskjuts till Solna station och tog pendeln två stationer till jobbet. Snabbt, smidigt och oväntat lite köer på vägen.

I måndags var köerna på motorvägen tillbaka, men inte värre än att jag bara blev cirka 15 minuter sen.

I tisdags gick bussresan riktigt smidigt, det enda missödet var en kraftig inbromsning med gången full av stående från Täby. Stämningen bland de stående blev lite orolig. På tunnelbanan var det trångt och vid Universitetet fick ungefär en fjärdedel av de väntande stå kvar i väntan på nästa tåg. Blev cirka 15 minuter sen. På vägen hem kom jag ner till plattformen någon minut innan Mörby-tåget skulle gå, men perrongen var full med folk. Det var på T-centralen, nedgången från Centralen, och den nybyggda rulltrappan till Citybanan är "inte helt optimalt" placerad. Jag gick runt den i hopp om att få plats i mitten av tåget, men det blev fullt och jag fick vänta på nästa.

I onsdags var det inga större köer, men i bussterminalen vid Danderyd var det fullt som vanligt. Det slutade med att vi blev avsläppta till hälften i fel fil. Tur att man är mjuk och smidig i knäna (*host*) och klarar det högre steget ner. Kunde fått sittplats på tunnelbanan, men avstod på grund av bökig ryggsäck.

Bild

Igår låg dimman tjock, men det var inga större problem. På vägen hem gick det ännu bättre, när vi kom till Engarn stängde föraren av motorn ett par minuter för att vi låg före tabellen. Det händer inte så ofta.

Köerna på E18 bör ha och har enligt min erfarenhet (ett stickprov) blivit bättre sedan tullen slopades på Norra länken och Roslagsvägen.

Tyvärr är motorvägen genom Täby väldigt gammal och krokig och klarar inte dagens trafikmängder, så där blir det ju kö ändå.
Användarvisningsbild
Inge

Återgå till Allmänt om lokaltrafik (bilder)