Sida 1 av 1

Ny Trafikledningsbil

InläggPostat: lör 01 nov, 2014 9:58
av leifd
I Norrköping så skaffade Veolia under sommaren 2014 en ny Trafikledningsbil, då de n tidigare började bli några är.
Här en bild på den nya och i bakgrunden även den tidigare bilen, som nu fungerar som reservbil. En ännu äldre bil har avvecklats.
Bild
Veolia Transport Trafikledarbil i Norrköping, Foto 2014-10-31, Leif D.

Re: Ny Trafikledningsbil

InläggPostat: mån 24 nov, 2014 0:23
av M_M
Intressant att de valt BMW!

Re: Ny Trafikledningsbil

InläggPostat: mån 24 nov, 2014 13:33
av leifd
M_M skrev:Intressant att de valt BMW!


Mja, utan att veta då... så tror jag såhär.
Vore jag bilhandlare här i stan, så skulle jag nog lämna ett snuskigt bra pris på en bil för detta ändamål.
För den här bilen syns ju lixom ute i trafiken i stan hela tiden, de borde ge gott reklamvärde, bara att man väljer den bilen som professionellt arbetsredskap.
Detta är den fjärde trafikledarbilen som köpts med kravet fyrhjulsdrift och hög markfrigång, tidigare har de varit Toyota, Opel och senast Nissan.

Re: Ny Trafikledningsbil

InläggPostat: tis 25 nov, 2014 4:05
av M_M
Ja, sant, givetvis antagligen bra reklam.

Hur hög är markfrigången? Hur hög markfrigång krävs om man ger sig på att köra på banvall med slipers? Det verkar ju emellanåt inte gå så bra för de som råkar göra det...

Re: Ny Trafikledningsbil

InläggPostat: tis 25 nov, 2014 20:35
av leifd
M_M skrev:Ja, sant, givetvis antagligen bra reklam.

Hur hög är markfrigången? Hur hög markfrigång krävs om man ger sig på att köra på banvall med slipers? Det verkar ju emellanåt inte gå så bra för de som råkar göra det...


Ja rent spontant så behövs nog inte så mycke mer markfrigång än vad en vanlig personbil har. Ja har själv kört gränsle vanlig järnvägsspår flera gånger med vanlig Volvo 245, men de är precis att de går. Generellt brukar ju "stadsjeepar" ha betydligt högre markfrigång än tex Volvo 245, men vill du ha de i millimeter, så får du nog fråga någon annan.