Helsingfors då (och nu) (1910), del 4½

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler

Helsingfors då (och nu) (1910), del 4½

Inläggav Piirka » sön 31 aug, 2014 20:08

Hittade en Signe Brander bild (ur stadsmuseets samlingar, hkm.finna.fi) med havsmotiv
Bild

(Klicka på bilden för en högupplöst bild på commons.wikipedia). På bilden syns Brogbergshamnen. Tyvärr är det ingen idé att försöka fotografera panoramat idag. År 1927 ersattes träkåkarna (Kristiansgatan 9 i förgrunden och Bokarbetaregatan 4 bortom buskarna) med höghus. Arkitekten för bägge husen var Selim A. Lindqvist - alltså han, som ritade Alexandersgatan 11 på bilden i del 1. Om man nu står vid Kristiansgatan 9 ser man bara fasaden:

Kristiansgatan 9 år 2009

Mitt på Branders bild ser vi en ångslup på väg mot kajen invid Hagnäs torg. Den liknar mycket på "Högholmen", dvs. "Djurgårdsfärjan" i Helsingfors. Ett antal destinationer är möjliga. Troligen kommer den från Blåbärslandet eller Degerö. Svårt att avgöra exakt datum på bilden, men om den är tagen före den 24 september 1910, så kan Brändö vara en möjlig destination för ångslupen. Den 24 september 1910 fick Brändöborna sin spårvagnslinje, om än bara som en pendellinje mellan Sörnäs och kajen på fastlandssidan. Den 19 november förlängdes linjen ut till Brändö. Spårvagnarna fraktades över till ön med en ångfärja.

Brobergshamnen fylldes senare, så att det nu bara återstår ett smalare sund (Brobergssundet). Där var ångslupen finns på Branders bild hittar vi nu Hagnäs bro över sundet.
Användarvisningsbild
Piirka
 
Inlägg: 959
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Återgå till Allmänt om lokaltrafik (bilder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst