Olika hastighet?

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler

Olika hastighet?

Inläggav Harald » tor 02 jan, 2014 18:47

Olika hastighet för bussar och spårvagnar? Nja, bara sedvanlig inkompetens skulle jag tro.

Bild
Harald

Re: Olika hastighet?

Inläggav daniel_s » fre 03 jan, 2014 0:01

Framför allt kan jag inte hitta någon lokal trafikföreskrift om hastighet på Stampgatan så 40-skylten är nog utan verkan för såväl bussar som spårvagnar...
daniel_s

Inläggav Harald » fre 03 jan, 2014 1:03

daniel_s skrev:Framför allt kan jag inte hitta någon lokal trafikföreskrift om hastighet på Stampgatan så 40-skylten är nog utan verkan för såväl bussar som spårvagnar...

Fast att du inte hittar föreskriften betyder ju inte att skylten inte gäller. Det räcker väl att åklagaren hittar den. :wink:

1480_2011_00687.pdf
(245.98 KiB) Nerladdad 176 gånger
Harald

Inläggav daniel_s » fre 03 jan, 2014 2:13

Harald skrev:
daniel_s skrev:Framför allt kan jag inte hitta någon lokal trafikföreskrift om hastighet på Stampgatan så 40-skylten är nog utan verkan för såväl bussar som spårvagnar...

Fast att du inte hittar föreskriften betyder ju inte att skylten inte gäller. Det räcker väl att åklagaren hittar den.

Nja, lite fler måste allt kunna hitta den!

Men just nu hittade jag inte på första försöket ens 30-begränsningen på min egen gata i Stockholm i STFS. Genom att skriva in gatunamnet i fältet "Fritext" i stället för "Gatunamn" fick jag dock upp "Stockholms kommuns lokala trafikföreskrifter om hastighetsbegränsning inom stadsdelen Vasastaden" som utfärdades för några veckor sedan och som omfattar ett 60-tal gator i stadsdelen. De är uppräknade med namn i föreskriften, vilket kan förklara att de går att hitta med denna metod, som inte fungerar i göteborgsexemplet.

Men det riktigt märkliga är att om jag ändrar gällandedatumet till för ett år sedan, så hittar jag Vasastadens då gällande föreskrift genom att skriva in valfritt gatunamn i gatunamnsfältet!
daniel_s

Inläggav Harald » fre 03 jan, 2014 8:12

daniel_s skrev:Nja, lite fler måste allt kunna hitta den!

De kan väl få hjälp av åklagaren. :)
Harald

Inläggav Marcus L » fre 03 jan, 2014 9:04

Harald skrev:Olika hastighet för bussar och spårvagnar? Nja, bara sedvanlig inkompetens skulle jag tro.

Bild

Skylten ser väl lite "hemmagjord" ut?
Tycker inte att typsnittet för 4:an ser ut som det "officiella"...
Marcus L

Inläggav roggek » fre 03 jan, 2014 9:20

Marcus L skrev:Skylten ser väl lite "hemmagjord" ut?
Tycker inte att typsnittet för 4:an ser ut som det "officiella"...

Precis:
Bild

Och därför är den "hemmagjord" och ogiltig! Eftersom skyltar inte får sättas upp på ett vägmärke eller stolpe som uppbär ett vägmärke...

Vägmärkesförordningen skrev:5 § I andra fall än som anges i denna förordning eller i föreskrifter som meddelats med stöd av denna förordning får skyltar, anslag, dekaler eller liknande inte sättas upp på
1. ett vägmärke,
2. en annan anordning för anvisningar för trafiken,
3. en stolpe eller motsvarande som är avsedd att bära upp eller visa ett märke eller en anordning.

1 § Till penningböter döms den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 1 kap. 5 §, om det olovligt uppsatta medför att vägmärket eller anordningen inte kan upptäckas eller förstås.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav daniel_s » fre 03 jan, 2014 21:47

Tror inte att "fel" (?) typsnitt räknas som en så allvarlig brist i skyltningen att det är av betydelse för trafikantens förståelse av den. Men det visar ju vilka klåpare som är i farten! Att skyltarna sitter i fel ordning får räknas som en betydligt allvarligare brist.
daniel_s

Inläggav Fredrik E » lör 04 jan, 2014 17:46

Lita taffligt är det ju. Kommunen kom på något år efter att man med lite pompa och ståt satte 40 km/h på Odinsgatan och Friggagatan att detta skulle ju även gälla alla gator och fordon.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Användarvisningsbild
Fredrik E

Inläggav Odd » sön 05 jan, 2014 6:51

Om det är två eller fler tilläggstavlor så gäller ju dessa var för sig märket närmast ovanför den övre av "tilläggstavelgruppen". Men om det är en tilläggstavla under flera märken, gäller den för båda eller endast det närmaste märket?

http://www.trafiksakerhet.se/tillaggstavlor.htm

Edit:
Jag hittade svaret:
http://publikationswebbutik.vv.se/upload/4969/2009_15_handbok_vagmarken.pdf Sidan 11:
3.2 Inbördes placering av märken

Om märke för vägnummer finns uppsatt bör antalet ytterligare vägmärken i samma uppsättning inte vara fler är
tre. (VVFS 2007:305 2 kap. 15 §)

En tilläggstavla ska vara uppsatt omedelbart under det märke den avser. Sätts tre
förbudsmärken upp på samma uppsättning bör de placeras enligt figur nedan.
Tilläggstavla sätts upp under det eller de märken den tillhör.

Om fler än ett vägmärke av samma slag är uppsatta i samma uppsättning bör det märke som anses viktigast vara
uppsatt längst ner eller närmast körbanan. (VVFS 2007:305 2 kap. 15 §)
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Återgå till Allmänt om lokaltrafik (bilder)