Paddan slussar

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler

Paddan slussar

Inläggav Harald » tor 30 maj, 2013 19:47

Det är inte ofta man får se slussen i Fattighusån användas, men idag när jag passerade på väg hem från jobbet så höll Paddan på att slussa upp flera båtar.

Här ligger en båt och väntar medan vattnet strömmar ut ur slussen:

Bild

Så ska portarna öppnas. Det sker med muskelkraft och ett vindspel för vardera porten:

Bild

Nu är portarna öppna och båten kör in:

Bild

Så ska portarna stängas:

Bild

Vattnet släpps på uppifrån:

Bild

Så kan båten köra ut:

Bild

När övre portarna är stängda igen är det dags att gå tillbaka till nedre änden för att släppa in nästa båt:

Bild
Harald
 
Inlägg: 7786
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Paddan slussar

Inläggav M_M » lör 01 jun, 2013 16:23

Är det verkligen okej att ha "förbjudet att gå här"-skyltar utan tillägget "gäller ej behörig gång" eller liknande? :wink:
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: Paddan slussar

Inläggav Harald » lör 01 jun, 2013 17:05

Nu är jag inte helt säker, men jag skulle tro att det märket kräver stöd i lokal trafikföreskrift eller generell regel om förbud mot gångtrafik. Någon generell regel är inte tillämplig och någon lokal trafikföreskrift finns inte i Transportstyrelsens register, så det märket kan man nog helt enkelt strunta i.

Det finns bara fyra lokala trafikföreskrifter om förbud mot gångtrafik i Göteborgs kommun, i Lundbytunneln, Gnistängstunneln, Chalmerstunneln och på den västra spårvagnsbron över Fattighusån. Varför det inte räcker med skyltat tillträdesförbud enligt ordningslagen i Chalmerstunneln är oklart. Möjligen kan det bero på att den till skillnad från övriga spårvägstunnlar har rännskenor.
Harald
 
Inlägg: 7786
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Paddan slussar

Inläggav vetendel » sön 02 jun, 2013 23:33

M_M skrev:Är det verkligen okej att ha "förbjudet att gå här"-skyltar utan tillägget "gäller ej behörig gång" eller liknande? :wink:



Förbudsskylten avser gångbron över till Stampgatan, inte piren som behöver beträdas för manövrering av slussen.
Denna bro är olämplig att använda, då man hamnar mitt i spårvägstrafiken på Stampgatan. Bron används ej vid slussningen.

Bild
vetendel
 
Inlägg: 28
Blev medlem: lör 17 mar, 2012 20:20

Re: Paddan slussar

Inläggav M_M » ons 05 jun, 2013 19:57

Så är det förstås! Att det över huvud taget går att gå där lär väl vara för att ytan i stort sett ändå finns och kan lika gärna vara gåbar för t.ex. underhållsarbeten eller liknande, antar jag
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: Paddan slussar

Inläggav darthjpp » ons 05 jun, 2013 21:37

M_M skrev:Så är det förstås! Att det över huvud taget går att gå där lär väl vara för att ytan i stort sett ändå finns och kan lika gärna vara gåbar för t.ex. underhållsarbeten eller liknande, antar jag


Det behövs möjlighet att gå ut på den lilla spången när man skall sätta i den översta fördämningsplankan i överrinningsdelen. Här fylls vallgraven på med friskt vatten från Mölndalsån, men om man sätter i plankan rinner det mesta vattnet ut via Gullbergsån, via dämmet vid Stampens Kyrkogård.
darthjpp
 
Inlägg: 581
Blev medlem: lör 14 apr, 2012 22:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Paddan slussar

Inläggav Stefan Widén » tor 06 jun, 2013 7:32

Det mest intressanta är väl varför man slussade upp paddor? Ska de börja med en ny linje där även slussning ingår? Åker man den stora turen i Sthlm, "Under Stockholms broar" slussar man två gånger vilket alltid är spännande för de som åker med.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2046
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Re: Paddan slussar

Inläggav M_M » tor 06 jun, 2013 8:31

darthjpp skrev:
M_M skrev:Så är det förstås! Att det över huvud taget går att gå där lär väl vara för att ytan i stort sett ändå finns och kan lika gärna vara gåbar för t.ex. underhållsarbeten eller liknande, antar jag


Det behövs möjlighet att gå ut på den lilla spången när man skall sätta i den översta fördämningsplankan i överrinningsdelen. Här fylls vallgraven på med friskt vatten från Mölndalsån, men om man sätter i plankan rinner det mesta vattnet ut via Gullbergsån, via dämmet vid Stampens Kyrkogård.


Aha!

Bonusfråga på detta: Finns eller har det någonsin funnits (faktiskt eller planer på) nån slags kraftverk som nyttjar flödet?
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: Paddan slussar

Inläggav 2763 » fre 07 jun, 2013 21:16

Stefan Widén skrev:Det mest intressanta är väl varför man slussade upp paddor? Ska de börja med en ny linje där även slussning ingår? Åker man den stora turen i Sthlm, "Under Stockholms broar" slussar man två gånger vilket alltid är spännande för de som åker med.

Stefan


Under stundom angör Paddan ett av Sveriges största nöjesetablissement, Liseberg. Det går dock avsevärt fortare att åka spårvagn dit.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9650
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Paddan slussar

Inläggav vetendel » lör 08 jun, 2013 12:14

M_M skrev:Finns eller har det någonsin funnits (faktiskt eller planer på) nån slags kraftverk som nyttjar flödet?



Bild


Vid Drottningtorgets sydvästra del, på platsen för nuvarande Slussbron, låg Slusskvarn mellan 1648 och 1872 då den revs. Kvarnen uppfördes av Johan Kuyl, och under den strömmade vattnet från Fattighusån och drev "stadens stenar". Bakom kvarnen rann ån genom ett valv i Drottningporten.

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Drottningt ... 3%B6teborg
vetendel
 
Inlägg: 28
Blev medlem: lör 17 mar, 2012 20:20

Re: Paddan slussar

Inläggav Stefan Widén » sön 09 jun, 2013 18:25

2763 skrev:
Stefan Widén skrev:Det mest intressanta är väl varför man slussade upp paddor? Ska de börja med en ny linje där även slussning ingår? Åker man den stora turen i Sthlm, "Under Stockholms broar" slussar man två gånger vilket alltid är spännande för de som åker med.

Stefan


Under stundom angör Paddan ett av Sveriges största nöjesetablissement, Liseberg. Det går dock avsevärt fortare att åka spårvagn dit.

/T


VA! ska paddorna åka berg o dalbana? eller är det "kolorado" som hägrar....... :D :D

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2046
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Re: Paddan slussar

Inläggav 2763 » tis 11 jun, 2013 6:47

Stefan Widén skrev:
2763 skrev:
Stefan Widén skrev:Det mest intressanta är väl varför man slussade upp paddor? Ska de börja med en ny linje där även slussning ingår? Åker man den stora turen i Sthlm, "Under Stockholms broar" slussar man två gånger vilket alltid är spännande för de som åker med.

Stefan


Under stundom angör Paddan ett av Sveriges största nöjesetablissement, Liseberg. Det går dock avsevärt fortare att åka spårvagn dit.

/T


VA! ska paddorna åka berg o dalbana? eller är det "kolorado" som hägrar....... :D :D

Stefan

Paddan lägger till i "Lisebergs Hamn" (passande nog), alldeles bakom det stolta skeppet "Lisen". Öppna turer för allmänheten, framförallt i nov-dec
http://www.stromma.se/sv/Sightseeing/Go ... Julpaddan/

Det här är inget nytt, det har pågått i åtminstone 10 år från och till.

/T, åkte för en fem år sedan.
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9650
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Paddan slussar

Inläggav M_M » lör 15 jun, 2013 2:25

vetendel skrev:
M_M skrev:Finns eller har det någonsin funnits (faktiskt eller planer på) nån slags kraftverk som nyttjar flödet?



Bild


Vid Drottningtorgets sydvästra del, på platsen för nuvarande Slussbron, låg Slusskvarn mellan 1648 och 1872 då den revs. Kvarnen uppfördes av Johan Kuyl, och under den strömmade vattnet från Fattighusån och drev "stadens stenar". Bakom kvarnen rann ån genom ett valv i Drottningporten.

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Drottningt ... 3%B6teborg


Se där!

Men vad avses med att den drev stadens stenar? Nätsökning på stadens stenar verkar mest säga att det var ett straffredskap.
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: Paddan slussar

Inläggav vetendel » lör 15 jun, 2013 14:06

M_M skrev: Se där!

Men vad avses med att den drev stadens stenar? Nätsökning på stadens stenar verkar mest säga att det var ett straffredskap.



Wikipedia:
Vid torgets sydvästra del, på platsen för nuvarande Slussbron, låg Slusskvarn mellan 1648 och 1872 då den revs.[5] Kvarnen uppfördes av Johan Kuyl, och under den strömmade vattnet från Fattighusån och drev "stadens stenar". Bakom kvarnen rann ån genom ett valv i Drottningporten.[6]


Referens nr 6:
6.^ Det gamla Göteborg: lokalhistoriska skildringar, personalia och kulturdrag - den inre staden, [Andra delen], C R A Fredberg (1921), Faksimil med omfattande kommentarer och tillägg, Sven Schånberg, Arvid Flygare, Bertil Nyberg, Walter Ekstrands Bokförlag 1977 ISBN 91-7408-015-6, s. 666


Fredbergs text:
Tvärs över kanalen, ungefär där bron vid Hotellplatsen nu är belägen, låg Slusskvarn, byggd av Johan Kuyl, och under densamma forsade Fattighusåns vatten, vilket drev kvarnens stenar.


Wikipediaförfattaren har tydligen bytt kvarnens stenar till "stadens stenar",och genom citattecken markerat att han tycker sig ha gjort en lustig formulering.
vetendel
 
Inlägg: 28
Blev medlem: lör 17 mar, 2012 20:20

Re: Paddan slussar

Inläggav M_M » sön 16 jun, 2013 0:38

Aha, då blev det lite mer begripligt. :)
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg


Återgå till Allmänt om lokaltrafik (bilder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 3 gäster