Hit men inte längre!

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler

Hit men inte längre!

Inläggav Bussmicke » tor 20 nov, 2003 2:23

Bild
C4 2647 i Hammarby 17/3 2001
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Olympus E-P3, E-M5 (OM-D) och Sony RX-100
Användarvisningsbild
Bussmicke

Re: Hit men inte längre!

Inläggav Mikael R » tor 20 nov, 2003 9:22

Gud va sorgligt! Det borde ha varit skrotförbud på dessa! Jag måste dock säga att det var en mycket bra bild.
Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
Mikael R

Skritningsanbud?

Inläggav Reimersholme71 » tor 20 nov, 2003 9:25

Kan man inte få köpa en utrangerad vagn för en krona, eller ännu bättre få betalt för att "skrota" den? Sen kan man lägga lite syll och räler i trädgården och ställa vagnen där som lekstuga åt barnen. :lol:

Martin
Användarvisningsbild
Reimersholme71

Re: Skritningsanbud?

Inläggav Gäst » tor 20 nov, 2003 11:23

Reimersholme71 skrev:Kan man inte få köpa en utrangerad vagn för en krona, eller ännu bättre få betalt för att "skrota" den? Sen kan man lägga lite syll och räler i trädgården och ställa vagnen där som lekstuga åt barnen. :lol:

Martin

Drömma kan man ju alltid. Tänk vad roligt det skulle vara. Men för en 30-50 000 kr så kanske det skulle gå?
Gäst

Inläggav Andreas » tor 20 nov, 2003 23:03

Reimersholme71 skrev:Kan man inte få köpa en utrangerad vagn för en krona, eller ännu bättre få betalt för att "skrota" den? Sen kan man lägga lite syll och räler i trädgården och ställa vagnen där som lekstuga åt barnen. :lol:

Martin

Det var ju någon i Göteborg som köpte en gammal spårvagn under tidigt 60-tal (?) och ställde upp den ute vid Skra Bro där den fick agera sommarstuga. Någon som kan berätta mer om detta? Har bara fått höra detta i andra hand från flera håll.
Andreas

Inläggav Björn J. » lör 22 nov, 2003 14:09

Det var ju någon i Göteborg som köpte en gammal spårvagn under tidigt 60-tal (?) och ställde upp den ute vid Skra Bro där den fick agera sommarstuga. Någon som kan berätta mer om detta? Har bara fått höra detta i andra hand från flera håll.

Inte bara "någon" utan det fanns flera som köpte gamla spårvagnar, mest släpvagnar.

Den vid Skra-Bro som du tänker på är säkert den som står eller möjligen stod som sommarstuga eller svarare kolonilottstuga ute vid det stora koloniområdet invid Bohusbanans bro över Nordre älv, jag minns nu inte vad detta område heter, möjligen "Kvist-tjosanhejsan" någonting...
Stugan/vagnen stod eller står alldeles nästan intill bron innan den lämnar det Hisingska.

Det fanns också en sådan "stuga" under 60-talet ute i Arendal, inte alls långt ifrån Götaverkens portar, samt ganska nära "Natt-Esters" gula hus.

En annan, eller snarare två stycken ihopbyggda i vinkel lär stå på en udde i på vänerns ostkust, väldigt nära "infarten" till Dalslands kanal vid Köpmannebro. Den ena av dessa är intressant eftersom det inte finns någon sådan bevarad som släpvagn hos SSR eller annorstädes på spår.

Men det har stått eller står GS-släpvagnar uppställda litet var stans, inte bara på Hisingen och i Dalsland, utan även; hör och häpna, vid Pompeji och på några platser till.

En del släpvagnar såldes till hjälporganisationer (Röda Korset?) som nödbostäder att användas av offer för olika naturkatastrofer, därav emigrationen.

För övrigt står det en stockholms tunnelbanevagn uppstålld hos GA-specialtransporter i Stora Höga, i Bohuslän, jag har ingen aning varför, men en sådan där kl-ttr- grön en, står där, jag skall försöka att lägga ut en bild här... 1020 heter den tror jag.

Bild

I övrigt tycker jag inte att man skall visa ned-kl-t-r-de vagnar här, men undantag då detta troligtvis är den enda t-banevagnen i O-län.

Bj.
Vadå jag dyster?
Björn J.

Re: Skrotningsanbud?

Inläggav Axel » lör 22 nov, 2003 23:40

Björn J. skrev:
En annan, eller snarare två stycken ihopbyggda i vinkel lär stå på en udde i på vänerns ostkust, väldigt nära "infarten" till Dalslands kanal vid Köpmannebro. Den ena av dessa är intressant eftersom det inte finns någon sådan bevarad som släpvagn hos SSR eller annorstädes på spår.

Men det har stått eller står GS-släpvagnar uppställda litet var stans, inte bara på Hisingen och i Dalsland, utan även; hör och häpna, vid Pompeji och på några platser till.

För övrigt står det en stockholms tunnelbanevagn uppstålld hos GA-specialtransporter i Stora Höga, i Bohuslän, jag har ingen aning varför, men en sådan där kl-ttr- grön en, står där, jag skall försöka att lägga ut en bild här... 1020 heter den tror jag.

Det har väl funnits massor av spårvagnar runt hela landet som blivit "hus". Tror jag bodde granne med ett längs Skärblackavägen ett tag.

Björn: med all respekt för din ålder och vishet, tror jag att du hade lite sämre i geografi. :wink: Vänerns ostkust och Dalslands kanal stämmer väl inte.
Antingen är det västkust eller Göta kanal du tänker på. Västkust gissar jag eftersom du skriver Köpmannebro. :D

Ordet ost får mig att tänka på Falköping, men det ligger ju en bit ost om Vänern.

Apropå 1020
Vem var det som sa att det inte skulle fungera med tunnelbana på västkusten?
--
Axel
Axel

Inläggav Kristofer » mån 24 nov, 2003 9:21

Även bussar kan bli sommarstugor, och då kan det hända att de dyker upp igen efter 30-40 år, t.ex. i grannhuset:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Kristofer

Inläggav Björn J. » mån 24 nov, 2003 9:50

Axel skrev:Det har väl funnits massor av spårvagnar runt hela landet som blivit "hus". Tror jag bodde granne med ett längs Skärblackavägen ett tag.

Björn: med all respekt för din ålder och vishet, tror jag att du hade lite sämre i geografi. :wink: Vänerns ostkust och Dalslands kanal stämmer väl inte.
Antingen är det västkust eller Göta kanal du tänker på. Västkust gissar jag eftersom du skriver Köpmannebro. :D

Apropå 1020
--
Axel

Axel:
Tack för respekten!
Det vete katten(!) om jag ändå inte har rätt men formulerade mig på ett sådant sätt att det blev fel...
Dalslands östra kust mot Vänern, som då har sin västra strand mot Dalsland och Köpmannebro... hänger du med?
Hur som helst så står det iallafall kanske fortfarande två ihopbyggda till en vinkel gamla släpvagnar där.

Vet du varför man bygdde ihop dem till ett vinkelhus?

---Jo för i sådana är det ju alltid varmare... i optimala fall 90*.

Jo säkert är världen full av ombyggda spårvagnar, bussar och också järnvägsvagnar som blivit olika sorters hus.

Jag besökte i Kalfornien en gång en lunchrestaurang som bestod av två parallella järnvägsvagnar, restaurangvagnar tror jag att dom hade varit.

Jag träffade en kille i Åre, en som jobbade på bergbanan, han sökte efter gamla sovvagnar att ställa upp och använda som billigt hotell.

Min fru hade en morbror som i Nynäshamnsområdet byggde om en flyttbuss till sommarstuga.

Efter det att andra världskriget tagit slut kom importen (eller snarare exporten) i gång av amerikanska bilar, dessa kom helt eller delvis demonterade i stora trälådor, Såväl i Hammarby som någonstans här i Göteborg (Ringön tror jag??) monterades bilarna ihop. Lådorna kunde man köpa billigt, dessa lådor blev ofta till sommarstugor eller kolonistugor.

Någonstans i W-län står det ju en tunnelbanevagn som det var meningen skulle bli till café... men jag tror att byggnadsnämnden i den aktuella kommunen ville att ägaren byggde in den helt och hållet i något slags hus... Hur gick det sedan?

Mc Donalds i Uppsala har eller hade en vagn från ULJ uppställd som tydligen användes för ba(r)nkalas. Såvitt jag förstod kom vagnen också från ULJ som passerar alladeles intill, någon vecka efter det att jag med BJ´s och "Spår och Tåg i Väst" åkt förbi där så brann vagnen, det pratades om en anlagd brand, hur det blev sedan vet jag inte, alltså hur skadad vagnen är.

Jo en kommentar till, bl.a. JAG sade att det inte skulle funka med tunnelbana här i kring, att det står en uppställd t-banevagn i Stora Höga behöver ju bara inte betyda någonting.
Jag tror att trafikunderlaget i Stora Höga är för litet, jo jag såg smilyn!

Mvh Bj.
Vadå jag dyster?
Björn J.

Inläggav Tony M » mån 24 nov, 2003 10:30

Björn J. skrev:
Axel skrev:Det har väl funnits massor av spårvagnar runt hela landet som blivit "hus". Tror jag bodde granne med ett längs Skärblackavägen ett tag.

Apropå 1020
--
Axel

Jo en kommentar till, bl.a. JAG sade att det inte skulle funka med tunnelbana här i kring, att det står en uppställd t-banevagn i Stora Höga behöver ju bara inte betyda någonting.
Jag tror att trafikunderlaget i Stora Höga är för litet, jo jag såg smilyn!

Mvh Bj.

Att en tunnelvagn står uppställd/avställd är inget bevis på att tunnelbana skulle fungera i Stora Höga, möjligen - med tanke på upp/avställning - visar det väl bara på att det inte går. :lol:

Skämt å sido så finns det faktiskt en ganska omfattande utredning gjord av stadsbyggnadskontorets generalplaneavdelning på "stadsbana" i Göteborg där man förordar ett nedgrävande. Av dessa planer blir det inget åtminstone de första 20 åren, eftersom man nu kommer att köpa nya vagnar. (Utredningen är från 1969)

/Tony
Tony M

Inläggav annei » lör 13 aug, 2011 14:31

Björn J. skrev:

Inte bara "någon" utan det fanns flera som köpte gamla spårvagnar, mest släpvagnar.

Den vid Skra-Bro som du tänker på är säkert den som står eller möjligen stod som sommarstuga eller svarare kolonilottstuga ute vid det stora koloniområdet invid Bohusbanans bro över Nordre älv, jag minns nu inte vad detta område heter, möjligen "Kvist-tjosanhejsan" någonting...
Stugan/vagnen stod eller står alldeles nästan intill bron innan den lämnar det Hisingska.

Det fanns också en sådan "stuga" under 60-talet ute i Arendal, inte alls långt ifrån Götaverkens portar, samt ganska nära "Natt-Esters" gula hus.

En del släpvagnar såldes till hjälporganisationer (Röda Korset?) som nödbostäder att användas av offer för olika naturkatastrofer, därav emigrationen.

Bild

I övrigt tycker jag inte att man skall visa ned-kl-t-r-de vagnar här, men undantag då detta troligtvis är den enda t-banevagnen i O-län.

Bj.

[url][/url] Hej! Min far och hans bror + svåger forslade ut 2st spårvagnar ifrån Köpmannebro och ut genom Dalslands kanal.Detta var på 50-talet. De finns kvar ute på en ö och står i en vinkel. De är på och ombyggda men inuti finns intreören kvar:) De drog upp dem på land med hjälp av taljor. Måste ha varit ett riktigt slitgöra.Numera ägs de av mina kusiner.De används fortfarande som sommarstugor:) Min far byggde en sommarstuga lite längre upp på samma ö.Min far har foton av spårvagnarna,ska leta efter dem nästa gång jag hälsar på honom. Kan kanske lägga ut några här sedan.Jag vet att det finns tidningsutklipp ifrån händelsen.Vet dock inte ifrån vilken tidning.Häls Annei
annei

Re: Hit men inte längre!

Inläggav KlasUggla » tis 31 jul, 2012 21:00

Jag undrar om Annei hittat några bilder på vagnarna?

Undrar lite om hur många vagnar som fortfarande finns oupptäckta där ute? :)
Användarvisningsbild
KlasUggla

Återgå till Allmänt om lokaltrafik (bilder)