Munkebäckslänken

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler

Munkebäckslänken

Inläggav Harald » tor 06 sep, 2012 22:23

Här är några bilder från idag. Först en etta vid avstigningshållplatsen i Härlanda:
Bild

Resenärerna har bytt till buss:
Bild

Slänten mot Kålltorpslinjen grävs ur:
Bild

Vid Munkebäckstorget har man börjat lägga ut växlarna:
Bild

Ersättningsbussen vid Östra Sjukhuset:
Bild

Arbetet med slingan:
Bild

Bild

Bild
Harald
 
Inlägg: 7717
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: Munkebäckslänken

Inläggav Erik Sandblom » tor 06 sep, 2012 22:34

Tack för trevliga bilder!

Finns det någon undersökning med förväntat resande när det är klart?
Användarvisningsbild
Erik Sandblom
 
Inlägg: 2582
Blev medlem: tis 20 jun, 2006 13:42

Re: Munkebäckslänken

Inläggav Johan » ons 19 sep, 2012 14:04

En sådan undersökning efterlyser jag också.

Spårväg till Östra sjukhuset är självklart viktig. Vissa timmar kan det vara en hel del resande till Östra sjukhuset men annars är ettan i regel väldigt glest besatt efter Kaggeledstorget och då börjar resenärerna troppa av redan från Olskroken.

När man förra sommaren körde femman till Östra sjukhuset, visserligen via Härlanda, valde 95% (min ovetenskapliga studie, dock såg jag vad jag såg) att byta till ersättningsbuss och åka den gamla vanliga vägen. Trots att bussen ibland stack iväg när vagnen närmade sig hållplatsen så folk fick stå och vänta på nästa ersättningsbuss som befann sig i bilköerna någonstans på Redbergsvägen. Men men.

Vad man borde gjort, om det nu inte till något pris går att avstå en direktförbindelse mellan Korsvägen och Östra, vore att lägga en linje via Korsvägen, Skånegatan, Ullevi Norra och ettans ordinarie väg. Antingen genom att dra om en linje på det sättet eller vänta tills man fått vagnar så det räcker till en ny linje.
Jag gissar att det är fler som känner för att åka direkt mellan Östra och Scandinavium än mellan Östra och Bäckeliden. Men vad vet jag. Det har säkert tagits fram någon utredning som syftat till att bevisa motsatsen.
Johan
 
Inlägg: 335
Blev medlem: fre 20 sep, 2002 10:37
Ort: Göteborg

Re: Munkebäckslänken

Inläggav Inge » ons 19 sep, 2012 14:41

Hmm, det man kan göra efter att 5:an förlängts är att korta av 3:an eller låta den gå till annan ändpunkt. Det förvånar mig lite att man inte vid ombyggnaden av gamlestadstorget ser till att få en slinga där.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4220
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Munkebäckslänken

Inläggav 2763 » ons 19 sep, 2012 14:47

Inge skrev:Hmm, det man kan göra efter att 5:an förlängts är att korta av 3:an eller låta den gå till annan ändpunkt. Det förvånar mig lite att man inte vid ombyggnaden av gamlestadstorget ser till att få en slinga där.


Vilket vore syftet att korta ner trean?

När det gäller gamlestadstorget så har man gjort bedömningen att det räcker med slingan vid Nymånegatan som i framtiden kommer att kunna nås även från Angered.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9636
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Munkebäckslänken

Inläggav Johan » ons 19 sep, 2012 14:59

Tror inte att så många vill åka till Ejdergatan att de förtjänar tre linjer dit. :D Det är nog fler som skall till Stockholmsgatan och där bortom.
Av de som åker till ändhållplatsen verkar hälften byta till femman och resten promenera någon annanstans. Många tar nog också en extra gångväg istället för att byta och åka en kort bit.
Med femman från motsatt håll är det betydligt färre som byter vid Torp, här verkar de flesta ha nått målet. En märklig ekvation till att gå ihop.
Att på något sätt lägga ihop 3 och 5 hade varit det enda vettiga.
Johan
 
Inlägg: 335
Blev medlem: fre 20 sep, 2002 10:37
Ort: Göteborg

Re: Munkebäckslänken

Inläggav 2763 » ons 19 sep, 2012 15:21

Äsch. Bygg om Korsvägen och förläng trean till Lana i stället!

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9636
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Munkebäckslänken

Inläggav Johan » ons 19 sep, 2012 15:45

2763 skrev:Äsch. Bygg om Korsvägen och förläng trean till Lana i stället!

/T


:lol: Detta är inte helt enkelt nej. Rör man på strukturerna har man snart ändrat om halva stan.
T.ex. så räcker det knappt idag med bara två linjer på hela sträckan Brunnsparken-Redbergsplatsen, som det är sedan tian flyttades för snart tio år sedan.

Nej, jag håller fast vid att pengarna man "slösat" bort på länken kunde använts till nya vagnar så man fick en linje till via Skånegatan. Eller, om man vill vara mer snål, ändra linje 13 från att gå till Hisingen till Östra istället. Där verkar resenärerna ännu inte hittat hem.

Sedan kan det väl vara tveksamt om Ullevi Norra-Redbergsplatsen skulle klara att svälja fem linjer.
Johan
 
Inlägg: 335
Blev medlem: fre 20 sep, 2002 10:37
Ort: Göteborg

Re: Munkebäckslänken

Inläggav Martin » ons 19 sep, 2012 21:16

2763 skrev:När det gäller gamlestadstorget så har man gjort bedömningen att det räcker med slingan vid Nymånegatan som i framtiden kommer att kunna nås även från Angered.

/T


Framtida slinga vid Nymånegatan? Eller tolkar jag dig fel?? :?:
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarvisningsbild
Martin
 
Inlägg: 1562
Blev medlem: fre 02 maj, 2003 23:47
Ort: Hjärtat av Bohuslän

Re: Munkebäckslänken

Inläggav darthjpp » ons 19 sep, 2012 21:29

Bellevue skall på sikt byggas om i samband med utbyggnaden av bostäder på Kviberg, och då försvinner slingan där. Den flyttas då till Nymånegatan.
darthjpp
 
Inlägg: 567
Blev medlem: lör 14 apr, 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Munkebäckslänken

Inläggav Inge » tor 20 sep, 2012 7:15

2763 skrev:
Inge skrev:Hmm, det man kan göra efter att 5:an förlängts är att korta av 3:an eller låta den gå till annan ändpunkt. Det förvånar mig lite att man inte vid ombyggnaden av gamlestadstorget ser till att få en slinga där.


Vilket vore syftet att korta ner trean?

När det gäller gamlestadstorget så har man gjort bedömningen att det räcker med slingan vid Nymånegatan som i framtiden kommer att kunna nås även från Angered.

/T

Man spar pengar med kortare sträckning...

Det gäller som svar på båda styckena. ;-)
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4220
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Munkebäckslänken

Inläggav 2763 » tor 20 sep, 2012 7:22

Inge skrev:
2763 skrev:
Inge skrev:Hmm, det man kan göra efter att 5:an förlängts är att korta av 3:an eller låta den gå till annan ändpunkt. Det förvånar mig lite att man inte vid ombyggnaden av gamlestadstorget ser till att få en slinga där.


Vilket vore syftet att korta ner trean?

När det gäller gamlestadstorget så har man gjort bedömningen att det räcker med slingan vid Nymånegatan som i framtiden kommer att kunna nås även från Angered.

/T

Man spar pengar med kortare sträckning...

Det gäller som svar på båda styckena. ;-)


Då törs jag påstå att du har rätt såtillvida att man inte fraktade resenärer.

En avkortning av linje 3 till Härlanda skulle innebära att fler finge byta och då med lång bytessträcka. Det är oattraktivt och minskar intäkterna, vilket i sin tur ökar utgifterna för gatuunderhåll eftersom fler då tar bilen.

Att vända en linje vid Gamlestadstorget vore helt enkelt puckat, när exempelvis Artillerigatan skulle behöva ytterligare en.

Du har rätt i att man får lägre utgifter om man kör kortare sträcka, men om man inte kör där man behöver köra så påverkas intäkterna. De som har koll på hur resandemönster m.m. ser ut har konstaterat att trean inte skall kortas av eftersom det inte är ekonomiskt försvarbart.

Sen skulle den stora besparingen bestå i om man kunde minska antalet omlopp. Jag är osäker, men jag tror att du klarar att köra till Kålltorp på lika många omlopp som till Härlanda och då är den förhållandevis lilla besparingen i det närmsta obefintlig.

/T

//T

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9636
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Munkebäckslänken

Inläggav Inge » tor 20 sep, 2012 7:32

1:an bör klara sig ensam från Redbergsplatsen och utåt, så nog spar man omlopp. Vitsen med att köra upp till gamlestadstorget vore givetvis pendeltågsstationen, i synnerhet om inte alla pendeltåg kan tillåtas gå till centralen utan vissa måste fortsätta mot Kungsbacka eller något annat. För övrigt vore det inte någon nackdel om Ejdergatn återfick direkt förbindelse med centrum.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4220
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Munkebäckslänken

Inläggav 2763 » tor 20 sep, 2012 15:21

Inge skrev:1:an bör klara sig ensam från Redbergsplatsen och utåt, så nog spar man omlopp. Vitsen med att köra upp till gamlestadstorget vore givetvis pendeltågsstationen, i synnerhet om inte alla pendeltåg kan tillåtas gå till centralen utan vissa måste fortsätta mot Kungsbacka eller något annat. För övrigt vore det inte någon nackdel om Ejdergatn återfick direkt förbindelse med centrum.


Om du minskar resandet på sträckan Härlanda-Redbergsplatsen kan jag ge dig rätt i att ettan ensam "borde" klara det. Nu gör den inte det.

Håller med dig om att det vore bra att Ejdergatan återfick direktförbindelse med centralen men ifrågasätter hur du tänker med direktlinje för att ersätta tåg. Den mängden resenärer som ett pendeltåg genererar finns det inte plats för på den sträckan.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9636
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Munkebäckslänken

Inläggav Inge » tor 20 sep, 2012 16:09

Det krävs förstås en noggrannare undersökning beträffande vart pendeltågsresenärerna är på väg innan man bestämt kan avgöra det. Men jag föreställer mig att många kommer att välja specifika linjer, vissa spårvagnar som går snabbspåret och ytterlihare andra ett byte vid Liseberg. Dvs att det blir viss spridning på dem. Utåt kommer det hur som helst onte att bli problem.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4220
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Munkebäckslänken

Inläggav M_M » lör 22 sep, 2012 16:45

En intressant fråga är väl om det skulle finnas underlag för en linje som kör via en (idag obefintlig) triangelförbindelse vid Redbergsplatsen, för att länka Gamlestadstorget (och kanske vidare till t.ex. Bellevuetrakten) till Redbergsplatsen, Torp, Korsvägen o.s.v.?

Det bästa vore väl om 2763's förslag från annan mer visionär tråd blev verklighet, d.v.s. spårväg från Munkebäckstorget rakt norrut via Munkebäcksmotet över motorvägen och järnvägen, över/bredvid SKF och upp mot Bellevue/Kvibergtrakten.
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Munkebäckslänken

Inläggav IJsbeer » tor 04 okt, 2012 12:44

6:an till Östra och 3:an till Aprilgatan, istället för en Munkebäckstriangel? Så får Korsvägen och Sahlgrenska förbindelse till Östra, och Ejdergatan åter sin direktlinje till C/BP och man sparar några miljoner på spårbygge.
IJsbeer
 
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 22 dec, 2011 18:53

Re: Munkebäckslänken

Inläggav Harald » tor 04 okt, 2012 12:58

IJsbeer skrev:6:an till Östra och 3:an till Aprilgatan, istället för en Munkebäckstriangel? Så får Korsvägen och Sahlgrenska förbindelse till Östra, och Ejdergatan åter sin direktlinje till C/BP och man sparar några miljoner på spårbygge.

Hur hade du tänkt dig att man skulle göra med sträckan Härlanda-Kålltorp då?
Harald
 
Inlägg: 7717
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: Munkebäckslänken

Inläggav Martin » fre 05 okt, 2012 0:10

Hur långt har bygget kommit? Någon som har varit på plats och tittat senaste tiden?
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarvisningsbild
Martin
 
Inlägg: 1562
Blev medlem: fre 02 maj, 2003 23:47
Ort: Hjärtat av Bohuslän

Re: Munkebäckslänken

Inläggav Harald » fre 05 okt, 2012 19:31

Här kommer lite bilder från idag.

Här läggs växlarna i Torpagatans backe in:

Bild

Spåren från Munkebäckstorget delar sig mitt i den blivande rondellen fast växeltungorna ligger vid hållplatsen:

Bild

Snart försvinner den här sträckan mellan Solrosgatan och Härlanda:

Bild

Vagnen på bilden ovan passerar över Göteborgs första gångtunnel under spårväg som alltså snart också försvinner:

Bild

Banan till Östra sjukhuset ska tydligen få gräs runt spåren:

Bild

Det här så långt som man har kommit vid Östra sjukhuset:

Bild

Busshållplatser invid slingan:

Bild

Det verkar inte som om det ska göras något åt att stolparna mellan Kaggeledstorget och Tingvallsvägen står snett:

Bild

Jag trodde det berodde på sättningar, men när jag tittade närmare på saken så visade det sig att fundamenten står rätt, men stolparna står snett i dem. Hur har det gått till? Betyder det att de har stått så här sedan banan byggdes?

Bild
Senast redigerad av Harald fre 05 okt, 2012 22:41, redigerad totalt 1 gång.
Harald
 
Inlägg: 7717
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Nästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik (bilder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst