Rom september 2003

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler

Rom september 2003

Inläggav Olle » sön 12 okt, 2003 18:28

Lite bilder från Italien och Rom är inte fel så här års när novemberkylan smyger in under huden och mörkret lägrar sig över landet ......

:D lle.
Senast redigerad av Olle ons 15 okt, 2003 16:45, redigerad totalt 1 gång.
:-)lle
Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Olle » ons 15 okt, 2003 8:10

Jag kan på detta sätt meddela att mina bilder åter syns i detta Forum, och bifogar därför en bild från Rom i slutet av september .........

Bild

Det är smalspåret till Grotte Celoni som man dels har byggt vidare söderut och dels försett med slipers för att kunna lägga in normalspår (ska det bli fyrskenedrift månne?) för metrolinje C. Fler bilder kommer inom kort.

Senast redigerad av Olle ons 15 okt, 2003 16:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Olle » ons 15 okt, 2003 16:42

Den smalspåriga (950 mm) järnvägen från en egen station bredvid Roma Termini har en gång i tiden varit nästan 9 och en halv mil lång och slutade då i Alatri. 1978 lades delen Alatri - Fiuggi ned och idag går järnvägen bara till Grotte Celoni (13,3 kilometer) men ska öppnas igen till Fuggi. Det fanns en drygt kilometerlång bibana upp till Piazza dei Mirti där spårvägslinjerna 5 och 19 vänder, i närheten av smalspårets vagnhall i Centocelle.

Vi börjar vid Roma Termini, där järnvägen för något decenium sedan hade biljettförsäljning och godshantering. Nu är banan en del av lokaltrafiken. De flesta tågen består av manövervagn + motorvagn + manövervagn.

Bild

Acotral hade även ett par spårvägslinjer som korsade ATAC´s linjer nära Roma Termini och gich ut på Via Appia där även deras vagnhall låg, men de lades ned 1978 och några vagnar har övertagits av ATAC. En vagn står uppställd vid Anagnina metrostation (dit går lokalbussen från Roma Campino dit RyanAir flyger). Acotral driver även förortstågen från Rom till Lido di Ostia. Man driver även privatbanan till Veterbo som är 10,5 mil lång och som börjar i en tunnelstation i gatunivå vid Piazza Popolo, däe spårvägslinje 2 vänder i Rom.

Man har även en serie ledvagnar (820-serien) på smalspåret .....

Bild

Men de flesta tågen består av tre vagnar enligt nedanstående .......

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Olle » lör 18 okt, 2003 19:05

En uppställd spårvagn (Stefer 82 tror jag det är) vid sluthållplatsen Agnanina på metrolinje A. Med tanke på hur metrovagnarna ser ut efter vandalernas framfarter så förstår man att det bara är så här man kan visa en muséispårvagn.

Bild
Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Gäst » sön 19 okt, 2003 22:17

Vi ska ta en liten tur på smalspåret från Termini till dagens slutstation vid Grotte Coloni, och titta på det som finns kvar av spåret i Centocelle som gick till Piazza dei Mirti.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Är det någon av er i Postvagnens läsekrets som åkt linjen på den tiden den gick till Fiuggi eller ända till Alatri? Var den elektrifierad ända där ute?

Gäst

Inläggav Olle » tis 04 nov, 2003 22:26

Rom har ett ganska stort spårvägsnät som är mycket trevligt. Med spårvägen når man de flesta berömda platser i staden och passerar genom mycket vackra områden.

Nedan ett urval bilder från spårvägen vid mitt senaste besök därstädes ........

Bild

Bild

Det finns bara ett par All Electric-vagnar kvar i tafik nu.

Bild

Socimivagnarna är lite udda, och de börjar även renoveras och målas om till den nygamla gröna desajnen.

Bild

Här sitter man bra och tar ett glas vin (det finns även mineralvatten) och ser de olika vagnarna på linje 19 vända. Här går man av för att gå till Peterskyrkan i Vatikanstaten.

Bild

Från linje 2 går man över Piazza Popolo (där ligger stationen för Viterbo-linjen insprängd i berget i gatunivå) till Spanska Trappan och Fontana di Trevi.

Bild

Bild

Här ser man skillnaden på de nya vagnarna ur serierna Cityway I och Cityway II.

Bild

Bild

Bild

Även Stanga-vagnarna renoveras med ny inredning och ny färgsättning.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Østensjøen » tis 04 nov, 2003 23:28

Tagginger er fælt :evil:
Østensjøen

Tråkigt eller färgglatt (urspårning?)

Inläggav Axel » ons 05 nov, 2003 0:47

Bild

Bild

Bild

Är alla vagnar lika "konstnärligt" målade?
Har man gett upp mot dessa anal-fabeter?

Och vad har hänt med barnvagnen? Påkörd eller urspårad? :wink:

--
Axel
Axel

Re: Tråkigt eller färgglatt (urspårning?)

Inläggav Olle » ons 05 nov, 2003 8:30

Axel skrev:

--
Axel

Jag såg ett (1) tåg på smalspåret som var helt blått, troligen nyrenoverat, eljest voro alla smalspårståg och tunnelbanevagnar totalbombade. Man har tydligen bevakning, eftersom jag blev bryskt åthutad när jag skulle ta en bild på ett tåg som avgick från hållplatsen vid Centocelle. Och där fanns inget annat än tåget att se, ingenting annat i bakgrunden. Likaså vid Grotte Celoni vart jag åtsagd att inte ta kort (sic!).

Spåret med en vagn är den lilla stump som utgör ett triangelspår vid smalspårets vagnhall / verkstäder i Centocelle, och det spåret slutar efter vagnen. Det har en gång gått vidare upp till mot Gerani där spårvägslinjerna 5 och 19 terminerar.
Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Gäst » ons 05 nov, 2003 16:09

Olle skrev:
Axel skrev:

--
Axel

Jag såg ett (1) tåg på smalspåret som var helt blått, troligen nyrenoverat, eljest voro alla smalspårståg och tunnelbanevagnar totalbombade. Man har tydligen bevakning, eftersom jag blev bryskt åthutad när jag skulle ta en bild på ett tåg som avgick från hållplatsen vid Centocelle. Och där fanns inget annat än tåget att se, ingenting annat i bakgrunden. Likaså vid Grotte Celoni vart jag åtsagd att inte ta kort (sic!).

Spåret med en vagn är den lilla stump som utgör ett triangelspår vid smalspårets vagnhall / verkstäder i Centocelle, och det spåret slutar efter vagnen. Det har en gång gått vidare upp till mot Gerani där spårvägslinjerna 5 och 19 terminerar.

Jeg har selv vært i Roma og var heller ikke imponert over taggingen. Vi var også på en dagstur til Napoli der vi ble veldig skuffet over byen. Tagging, gamle trikker som sto rustet (noen av dem lignet på A-vognene til Bærumsbanen) og gater som var fylt med søppel. Unger som sannsynligvis aldri har fått noen oppdragelse, sto og slo på biler. Når v skulle opp til Vesuv, spurte vi drosjesjåføren om prisen, som var helt horribel. Vi pruta og kom saktens ned på et akseptabelt nivå. Vi satt oss inn i bilen (kanske fin og ny) som bare hadde et bilbelte. Det var jævlig dårlig gjort av sjåføren, som grisekjørte opp fjellet. Vi tok toget dit, men planen var at vi skulle leie en bil. Det gikk uten problemer helt til de fikk vite at vi skulle til Napoli. Da kjørte vi på eget ansvar og måtte ta alt ansvar hvis bilen ble stjålet eller skadet. Det kryr sikkert av banditter og lignende i og på veien til Napoli. Det er en by jeg ALDRI skal til en gang til!

Forresten gikk det et program på NRK for 2 (?) uker siden som handlet om Italia og Berlusconi. Ble helt skremt. Landet er jo gjennområttent! Korrupsjon, forbrytelser og lignende er jo helt vanlig der. De sa også at å bygge en kilometer T-bane i Italia koster MYE mer der enn i for eksempel Hamburg. De nevnte tall, men de husker jeg ikke, bare at de var MYE!

Forresten, :D lle, du som er svensk, hva betyr Ursäkta? (Skammer meg over min dumhet :oops: )
Gäst

Inläggav Olle » ons 05 nov, 2003 17:18

Da kjørte vi på eget ansvar og måtte ta alt ansvar hvis bilen ble stjålet eller skadet. Det kryr sikkert av banditter og lignende i og på veien til Napoli. Det er en by jeg ALDRI skal til en gang til!

Forresten gikk det et program på NRK for 2 (?) uker siden som handlet om Italia og Berlusconi. Ble helt skremt. Landet er jo gjennområttent! Korrupsjon, forbrytelser og lignende er jo helt vanlig der. De sa også at å bygge en kilometer T-bane i Italia koster MYE mer der enn i for eksempel Hamburg. De nevnte tall, men de husker jeg ikke, bare at de var MYE!

Forresten, :D lle, du som er svensk, hva betyr Ursäkta? (Skammer meg over min dumhet :oops: )

Ursäkta = unnskylde

För övrigt finns de flesta ord man behöver kunna i svenskt - norskt lexikon

Jag har varit i Italien 20-talet gånger sedan tidigt 60-tal och åkt en hel del med egen och hyrd bil i bl a Neapel och andra syditalienska städer, och har inte haft några större problem, så du måsta ha haft otur (uflaks).

När det gäller Roms tunnelbana så är det som så att man gräver i mark som är många tusen år gammal och för varje decimeter man gräver så hittar arkeologerna något som måste undersökas. Men visst, det är ju allom bekant att det Italienska samhället bygger på bestikningar (bestikke).

Olle.
Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Østensjøen » ons 05 nov, 2003 19:21

Jag har varit i Italien 20-talet gånger sedan tidigt 60-tal och åkt en hel del med egen och hyrd bil i bl a Neapel och andra syditalienska städer, och har inte haft några större problem, så du måsta ha haft otur (uflaks).

Jeg vet hva otur betyr... Man har det samme ordet på norsk!

Men jeg var ikke så lenge i Napoli, bare en dag. Men førsteinntrykk og generelt alle inntrykk jeg fikk den dagen var negative. Roma var bedre, selv om det også var ting som ikke var så bra... Hotellet vi bodde på, for eksempel.
Østensjøen

Inläggav Anders Nordebring » ons 12 nov, 2003 13:12

När öppnades egentligen linje 8:s sträckning över Tibern till Argentina? Är det fråga om en helt ny sträckning eller återupplivande av något nedlagt?
Anders Nordebring

Inläggav Olle » ons 12 nov, 2003 18:36

Nyinvigningen 21 mars 1998 enligt bifogad hemsida, men troligen gick det spårväg för länge sedan på samma sträcka. Det är ju en stor huvudgata från Trastevere station och Gianicolense till centrala Rom.

Nya linjer är under diskussion bl a [url=http://www.cittaelettriche.it/oldtram_en.htm#indice] Termini-Vatikanstaten-Aurelio;
"Archeotram", för turisttrafik;
Cinecittà-Ponte Mammolo-Via Salaria.
[/url]
Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Anders Nordebring » tor 13 nov, 2003 21:32

Jo, det har säkerligen gått spårväg där förr i världen. Det vore intressant om någon kunde bekräfta detta och komma med närmare detaljer.

Tack för den intressanta länken! Om man klickar sig vidare till http://www.i-ra.org kan man bl.a. se en atlante cronologico delle tranvie extraurbane in Lombardia, som är trevlig!
Anders Nordebring

Inläggav Olle » fre 14 nov, 2003 18:43

Länken till kartan med alla spårvägar runt Milano var verkligen trevlig. En enorm tillväxt, höjdpunkt på hela 20-talet och sedan snabbt nedför under 30 - 50 talet med några linjer kvar till modern till, för att enbart de två linjerna norrut mot Carate finns kvar idag.Kul karta. Skulle vara kul att se sådana kartor från flera städer, ex.vis Stockholm eller London.
Användarvisningsbild
Olle

Återgå till Allmänt om lokaltrafik (bilder)