Snö och trafikstörning

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler

Snö och trafikstörning

Inläggav Harald » tor 06 jan, 2011 19:15

Nu börjar det bli mycket snö. Första Långgatan idag:

Bild

Spårvagnarna går i alla fall:

Bild

Växelrengöringsbilen var ute såg jag. Den här växeln ser ju ut att vara i gott skick:

Bild

Treorna och niorna svängde in på Bangatan. Jag gick och läste på skärmen och där stod det att det var stopp vid Jægerdorffsplatsen, så jag gick dit. Där stod Veolia och hindrade trafiken:

Bild

Med sådana här däck på drivhjulen kan man väl inte vänta sig annat:

Bild

Här kommer räddningen:

Bild

Dock tog det en bra stund innan bärgaren kunde dra bort bussen. Först var det en lång diskussion, undersökande av bussen plus några telefonsamtal för rådfrågning om var man kunde dra utan att förstöra bussen. Man kan ju tycka att det borde finnas förberedda och tydligt markerade fästpunkter eller instruktionskort som följde med bussen, men så var tydligen inte fallet.

Bild
Harald

Re: Snö och trafikstörning

Inläggav Nupski » tor 06 jan, 2011 20:39

Rulldäck på driven är ingen hit när det är under eller runt noll, nu krävs det snödäck. Men dessa kostar mer och ger högre förbrukning så med tanke på Veolias låga anbud så kan man förstå att de slirar runt med rulldäck.

I veckan fick jag hjälpa en kille som polerade isen mellan Chlmers och Warinskysplats genom att traska ut med sandpåse och sedan försiktigt köra in hans buss till vägkanten även han från Veolia. När jag körde buss på pårvägen så körde vi med regummerade snödäck på driven och det var oftast inga problem utan man kunde tugga sig fram utan större problem.
Nupski

Inläggav Fredrik E » lör 08 jan, 2011 11:40

Hade det varit en tungbärgare hade man vetat direkt var fästpunkterna funnits, i brist på tungbärgare kom det en liten flakbärgare och just de nyare vagnarna från Tuve har inte sin fästpunkt utmärkt, det har medfört att de vikbara hörnen i fronten har trasats sönder och bussägaren vill då ha ersättning av bärgaren, en pengafråga som vanligt. :roll:
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Användarvisningsbild
Fredrik E

Inläggav daniel_s » lör 08 jan, 2011 11:46

Åh vad underbart, någon är rädd om sitt eget skinn och då blir det totalstopp. Finns det inte en instruktionsbok i bussen för övrigt?
daniel_s

Inläggav Harald » lör 08 jan, 2011 11:57

Om Veolia vill undvika att få bussen söndertrasad så får de väl se till att utrusta den så att den kan starta från hållplatsen utan hjälp av bärgare. Hoppas det blir ett ordentligt vite för ett sådant stopp. Fast Trafikkontoret borde var med och betala på det också. Det är för dåligt röjt vid hållplatsen, så att det är tjock is med djupa gropar i och så har det varit i minst en vecka.
Harald

Inläggav M_M » lör 08 jan, 2011 12:51

Hur är det, i vilka fall får t.ex. räddningstjänsten göra ungefär vad som helst för att forsla bort ett fordon (och sker det i så fall på ägarens bekostnad)?

Fordonet står kanske inte precis farligt men verkligen ivägen här...
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav Harald » lör 08 jan, 2011 13:26

M_M skrev:Hur är det, i vilka fall får t.ex. räddningstjänsten göra ungefär vad som helst för att forsla bort ett fordon (och sker det i så fall på ägarens bekostnad)?

Fordonet står kanske inte precis farligt men verkligen ivägen här...

Lag (2003:778) om skydd mot olyckor
Harald

Inläggav Fredrik E » lör 08 jan, 2011 14:39

daniel_s skrev:Åh vad underbart, någon är rädd om sitt eget skinn och då blir det totalstopp. Finns det inte en instruktionsbok i bussen för övrigt?

Allt löst försvinner ut ur bussarna oavsett bolag, körkortet(tabell/omlopp) är det enda som finns i pappersform på en förarplats.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Användarvisningsbild
Fredrik E

Inläggav Harald » lör 08 jan, 2011 14:58

Spårvagnarna har ju lyftpunkter m.m. markerade med dekaler. Bussarna borde kunna ha det för dragpunkter också.
Harald

Inläggav LarryB » tis 11 jan, 2011 11:16

Utbredd kännedom om var man måste snöröja för bussar i spårområden och var det räcker med att ansa för spårvagnar efterlyses samtidigt. Har sjäv upplevt hur man skrapade markrent i spårvagnshållplatserna vid Svingeln och hävde på rejält med flis längs gatan ända till Ullevi N. Att åka i mittdelen på en M32 var en minst sagt brôtig upplevelse. samtidigt misstänker jag att en hel del snö och flis hamnade i växlarna vid Alströmergatan.
/Lars B
Användarvisningsbild
LarryB

Inläggav Harald » tis 11 jan, 2011 16:44

Du menar att man ska ha en plan för var det ska röjas? Det vore väl tråkigt. Då blir det ju inget spännande att se vad som kommer fram när snön smälter:

Bild
Harald

Inläggav Martin » tis 11 jan, 2011 19:51

Är man rörelsehindrad ska man tydligen hålla sig inne när det är vinter :roll:
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarvisningsbild
Martin

Inläggav Kantorn » tis 11 jan, 2011 21:07

Troligen är det väl så att när det skottades så stod en bil i vägen. Hur den har kommit ut är en annan femma.

Eller så stod det ingen bil där - hur man nu förklarar barmarken där själva rullstolen är...
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav Harald » tis 11 jan, 2011 21:14

Kantorn skrev:Troligen är det väl så att när det skottades så stod en bil i vägen. Hur den har kommit ut är en annan femma.

Eller så stod det ingen bil där - hur man nu förklarar barmarken där själva rullstolen är...

Nej, det stod ingen bil där. Det var snö så att det såg ut som gångbana alltihop. Att det ser ut som det gör nu beror på att vi hade regn och flera plusgrader i drygt ett dygn. F.ö. om det hade stått en bil där, så hade det varit en med handikapptillstånd. En sådan ska man väl för fan inte ploga in med en stor snövall.
Harald

Inläggav M_M » ons 12 jan, 2011 20:35

Off-topic, men vilka underbara stickningar på trafikstolparna. :wink:
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav Kantorn » tor 13 jan, 2011 20:44

Harald skrev:
Kantorn skrev:F.ö. om det hade stått en bil där, så hade det varit en med handikapptillstånd. En sådan ska man väl för fan inte ploga in med en stor snövall.

Du tänker gott om människor. Självklart ska man inte ploga in handikappbilar med snövall. Men tänk om det inte hade varit en handikappbil. Ungefär hälften av gångerna jag råkar kolla in i en handikappsparkerad bil så har den inget synligt tillstånd. Då blir jag mycket arg en liten stund. (Men eftersom inget händer för att jag blir arg så går det över rätt fort.) Då är det m e m rätt åt personen som blir inplogad.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav M_M » fre 14 jan, 2011 14:15

Kantorn skrev:
Harald skrev:F.ö. om det hade stått en bil där, så hade det varit en med handikapptillstånd. En sådan ska man väl för fan inte ploga in med en stor snövall.

Du tänker gott om människor. Självklart ska man inte ploga in handikappbilar med snövall. Men tänk om det inte hade varit en handikappbil. Ungefär hälften av gångerna jag råkar kolla in i en handikappsparkerad bil så har den inget synligt tillstånd. Då blir jag mycket arg en liten stund. (Men eftersom inget händer för att jag blir arg så går det över rätt fort.) Då är det m e m rätt åt personen som blir inplogad.

Fast om en icke-handikappbil blir inplogad så är väl risken i.o.f.s. att den står ivägen än längre...
Användarvisningsbild
M_M

Återgå till Allmänt om lokaltrafik (bilder)