Söker bilder från modellspårväg 1965

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler

Söker bilder från modellspårväg 1965

Inläggav KSE » ons 10 feb, 2010 20:20

Jag undrar om det är någon av de gamble som har bilder av den modellspårväg som den dåvarande juniorsektionen visade på en hobbymässa i Ostermans Marmorhallar någon gång runt 1965. Själv hade jag vid den tiden ingen egen kamera men tror att det var andra som tog bilder.
Det var några jäktiga veckor då vi fick låna ett rum hos Dannes föräldrar för att bygga själva ramverket, lägga räls och börja med landskapet. Resten av bygget gjordes i Marmorhallarna natten innan utställningen öppnade då vi bland annat byggde en kontaktledning för trolley samt klistrade gräsmattor, monterade hus och försökte bli färdiga i tid. Om jag minns rätt så transporterades banan på bakplattformen på en av våra museibussar till Marmorhallen.
Anläggningen var mycket enkel med en "förortsbana" i nollplan medan spårvägen hade en liten stad på +10 cm och sedan i en brant dubbelspårig backe gick ner till en vändslinga -10cm under nollplanet. Då vi hade målsättningen att vi skulle kunna köra med både saxbygelvagnar och trolleyvagnar så krävdes det mycket av kontaktledningen så vi hade en lödkolv på under större delen av utställningen.

Gubben KSE
Det är inte för sent att börja på nytt
Användarvisningsbild
KSE

Re: Söker bilder från modellspårväg 1965

Inläggav besa » ons 10 feb, 2010 21:55

Var det samma bana som vi hade med oss till "spårvägens dag" i Liseberg samma år? Minns bara att jag kört buss rätt igenom Liseberg förbi stora scenen.
besa
båtist
besa

Re: Söker bilder från modellspårväg 1965

Inläggav KSE » ons 10 feb, 2010 23:00

Inte omöjligt då jag tror att banan var på ett besök i Göteborg. Om jag fattat rätt så var det ingen där som kunde få alltatt fungera på banan.
Det är inte för sent att börja på nytt
Användarvisningsbild
KSE

Återgå till Allmänt om lokaltrafik (bilder)