Färjorna från Hong Kong och Kowloon till Macau

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler

Färjorna från Hong Kong och Kowloon till Macau

Inläggav Olle » tis 26 jan, 2010 12:43

Ett tips till de som ska ut och resa till låga kostnader är att hitta en billig resa till Hong Kong och därefter ta båten till Macau där det går en hel del lågprisflyg till alla delar av Sydostasien och Australien. Vi svenskar behöver inte visum till dessa två länder, nu tillhörande Kina, men det är full kontroll av pass och ifyllande av alla persondata på de sedvanliga lapparna innan man får komma in i de båda länderna. I Hong Kong kan man ta båt till Macau från såväl Hong Kong-ön som Kowloon och flygplatsen. Många båtar att välja på således. En timme tar färden. Macau har till skillnad från Hong Kong kvar en fin gammal stadskärna med europeiska gränder och gågator. Och det finns en linbana upp till berget mitt i stan. Vänstertrafik i Macau, oklart varför eftersom både Portugal (den gamla kolonialmakten) och Kina har högertrafik. Små trevliga bussar som för tanken till Jersey i Engelska Kanalen, eller Malta. Och en massa kasinon. Flygplatsen har en landningsbana rakt ut i havet.


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


:D lle.
Senast redigerad av Olle sön 31 jan, 2010 22:23, redigerad totalt 1 gång.
:-)lle
Användarvisningsbild
Olle
 
Inlägg: 3191
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 17:45
Ort: Stockholm

Re: Färjorna från Hong Kong och Kowloon till Macau

Inläggav Anders Hanquist » tis 26 jan, 2010 19:56

Vänstertrafiken i Macau:

Förklaringen är ganska enkel. När Portugal införde högertrafik den 1 juni 1928 undantogs områden som gränsade till länder med vänstertrafik. Sålunda behölls vänstertrafik i till exempel Goa, Macau och Mocambique (och tillämpas där än i dag). Macau gränsade ju till Hong Kong. Men även stora delar av Kina hade vänstertrafik vid den tidpunkten (Det finns spårvagnsbilder från Shanghai som visar detta.) 1946 infördes så högertrafik enhetligt i Kina (även i Taiwan, som då kortvarigt styrdes från Peking efter det att japanerna dragit sig tillbaka).
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1171
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Färjorna från Hong Kong och Kowloon till Macau

Inläggav Olle » tis 26 jan, 2010 21:16

Anders Hanquist skrev:Vänstertrafiken i Macau:

Förklaringen är ganska enkel. När Portugal införde högertrafik den 1 juni 1928 undantogs områden som gränsade till länder med vänstertrafik. Sålunda behölls vänstertrafik i till exempel Goa, Macau och Mocambique (och tillämpas där än i dag). Macau gränsade ju till Hong Kong. Men även stora delar av Kina hade vänstertrafik vid den tidpunkten (Det finns spårvagnsbilder från Shanghai som visar detta.) 1946 infördes så högertrafik enhetligt i Kina (även i Taiwan, som då kortvarigt styrdes från Peking efter det att japanerna dragit sig tillbaka).


Tack, det var intressant, men knappats enkelt.

:D lle.
:-)lle
Användarvisningsbild
Olle
 
Inlägg: 3191
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 17:45
Ort: Stockholm

Re: Färjorna från Hong Kong och Kowloon till Macau

Inläggav Anders Hanquist » tis 26 jan, 2010 21:59

Nja, jag menade inte med enkelt, att det skulle höra till allmänbildningen. Snarare att det berodde dels på det dåvarande moderlandet, dels på grannarna. Så det var inte så udda då som det kan verka nu. Den enda "konstiga" med den portugisiska H-omläggningen var att Portugisiska Timor innefattades. Det gränsade ju till vänstertrafiklandet Nederländska Ostindien. Men man kan ju anta att antalet motorforden på den platsen på 1920-talet var i det närmaste försumbart. Dock återinförde Indonesien vänstertrafik då de ockuperade Östtimor på 70-talet.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1171
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 21:19
Ort: LS Lugnet


Återgå till Allmänt om lokaltrafik (bilder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst