Italien 1996

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler

Italien 1996

Inläggav Olle » ons 13 aug, 2003 17:40

1996 var det som jag och en kompis gjorde en snabb raid till Italien. Det var mycket som skulle beskådas, från Milano och Venedig i norr till Neapel, Pompei, Sorrento och Capri i söder. Vi åkte natt-tåg mellan Venedig och Neapel och det var bland de skönaste natt-tåg jag någonsin åkt. Ljudlöst, aldrig ryckigt och snabbt utan uppehåll samt sköna och rena sängar.

Vi hoppar över norra Italien sålänge och koncentrerar oss på delarna runt Neapel eftersom tråden nedan berör detta.

Först en karta med 950-mm järnvägen SFSM utsträckning från Neapel till olika orter på Sorrentohalvön och i Vesuvius skugga.

Bild

Denna järnväg kom jag först i kontakt med 1966 när jag hade liftat från Stockholm till Neapel och åkte tåg till Pompei och Vesuvius. Då var det gamla vagnar med lok på banan.

Som ni ser kan man åka med detta tåg till Sorrento och där ta båten till Capri.

Bild

I Sorrento ligger SFSM station en bit upp i staden och man tar buss ned till hamnen. Här ser vi, förutom en hund som troget följde oss hela vår vistelse i Sorrento, ett hål mitt i bilden där en bergbana en gång gått. Är det någon som har någon tråd till en sida som visar hur den sett ut och när den lades ned?

Bild

Bergbanan på Capri som jag inte hann att åka med.

Bild

De omskrivna bussarna är KORTARE än vad man kan föreställa sej. Finns det kortare bussar? Jag har åkte med nästan lika korta bussar från den meterspåriga stationen i Genua, som ligger högt och med slingriga väger.

Bild

Neapels spårväg vid Campi Flegrei. När jag var härute vid Campi (en järnvägsstation) 1984 så var spårvägen helt nedlagd och spåren delvis överasfalterade. Nästa gång var 1996 och som ni ser så går det spårvagn här. Sedan kom jag hit 2001 och då var spåren återigen överasfalterade på några ställen och inga vagnar kunde gå hit. Det ska bli spännande att se hur det ser ut nästa gång jag komer hit.

Bild

1996 provade man tydligen nya färger på en vagn.

Bild

Även en vagn med reklammålning såg vi.

Bild

I centrum vid torget uppkallad efter stadens store son, Garibaldi, går även gatan Corso Garibaldi, och på den går det både trådbuss och spårväg.

Bild

Det fanns 1996 äldre trådbussar i trafik.

Bild

Den stora smalspårsstationen (Neapels "Östra Station") har nu högplattformar och moderna motorvagnar för höga hastigheter. 1966 var det låga plattformar och lokdragna tåg.

Bild

Moderna smalspårsmotorvagnar i Neapel. Det bästa är att gå på tågen här (stationen ligger på Corso Garibaldi där spårvägen går) eftersom det blir väldigt trångt på tåget vid nästa hållplats som är Neapels Centralstation och där ansluter även Neapels Metropolitano.

Bild

En äldre motorvagn vid vagnahallen utanför Neapel. Dessa vagnar drog tågen 1966 när jag var där.

Bild

Pompeji har en station på linjen mot Sorrento, och om man ska (det ska man!) besöka Pompeji så är det bäst att gå av här och sedan vandra genom staden (som hade 28 tusen invånare vid vulkanutbrottet) en halv dag för att sedan gå ut nere mot nya Pompeji, äta där och ta tåget på den andra banan på smalspåret in mot Neapel.

Bild

Metropolitano är en järnväg i tunnel under hela Neapel. Observera de otroligt låga plattformarna som är alenarådande i Italien. Jag har hört och läst att man även byggt en "riktig" metro men att den inte är öppnad och vagnarna står i tunneln sedan något decenium. Någon som vet mera om detta? Det finns även tre bergbanor i Neapel och utsikten från den gamla borgen på berget uppe i staden är otrolig. Man ser Capri i vackert väder, och där kom vi tillbaka till där vi började.

Bild

På Neapels Centralstation terminerar förutom Ferrovia del Statos tåg en del privatbanor på normalspåret. Med snabbtåg tar det halvannan timme till Rom.
:-)lle
Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Peter S » tor 14 aug, 2003 17:34

Ahhh... underbara Italien! 8)

Tack Olle för reseberättelsen och bilderna. :)

--
Mvh, Peter
Användarvisningsbild
Peter S

Re: Italien 1996

Inläggav Håkon Kinck Gaarder » tor 14 aug, 2003 17:42

Olle skrev:De omskrivna bussarna är KORTARE än vad man kan föreställa sej. Finns det kortare bussar? Jag har åkte med nästan lika korta bussar från den meterspåriga stationen i Genua, som ligger högt och med slingriga väger.

Svaret er - utrolig nok - ja. Jeg har sett kortere busser, og det var noen elektriske turistbusser i Roma. Hysterisk korte! Jeg skal se om jeg kan grave frem et bilde med tid og stunder...

Håkon.
Användarvisningsbild
Håkon Kinck Gaarder

Inläggav Johan Wahlstedt » tor 14 aug, 2003 21:15

När jag var i Neapel i April i år var spårvägen nedlagd och delvis överasfalterad väster om piazza Vittoria (stavning?) och de båda spårvagnslinjerna (1 och 4) vände där. Hela spårvägen är totalt nedkörd och det kändes som man bara väntar på nedläggningen.. Fö har spårvagnarna till skilnad mot trådbussarna trollystång med ett hjul som rullar mot körtråden.
Tre (vad jag såg) trådbusslinjer trafikeras med nya låggolvstrådbussar. Däremot finns det mycket oanvänd trådbusstråd över gatorna.
Två tunelbanelinjer är i drift. Linea 1 är en nyöppnad "riktig" tunnelbanelinje som slår knut på sig själv. Linea 2 eller FS metro är egentligen en järnvägstunnel som dels trafikeras av metrotåg (med toalett..) dels med regionaltåg som går ner i tunneln. Det är dessa metrotåg som Olle har bild på ovan. Metrosystemet är under utbyggnad och en linje håller på att byggas ungefär i samma sträckning som den nedlagda delen av spårvägslinje 1. Trafiken i Neapel är minst sagt kaotisk och framkomligheten för bussar och spårvagnar är inte den bästa.

/Johan, nyss hemkommen från en resa i bla. Rumänien, Bulgarien, Serbien mm. Bilder kommer senare..
Johan Wahlstedt

Inläggav Olle » fre 15 aug, 2003 9:36

Tack för den rapporten Johan. Jag ser fram mot en reseberättelse från din senaste resa.

Olle.
Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Anders Nordebring » fre 15 aug, 2003 15:03

Johan Wahlstedt skrev:Fö har spårvagnarna till skilnad mot trådbussarna trollystång med ett hjul som rullar mot körtråden.

Neapel har verkligen fortfarande hjul och inte sko? Kan man hitta det någon annanstans än där och i Alexandria?
Anders Nordebring

Inläggav Johan Wahlstedt » lör 16 aug, 2003 22:08

Ja jag var förvånad över att de har trolly med hjul.
Vagnarna är mer gamalmodiga än de kanske ser ut vid en snabb anblick. De är omkorgade relativt sent men har kvar en stor direktströmskontroller alá A12 och luftbroms. Vagnarna verkar tåla det mesta för körtekniken är inte alltid helt enligt "boken". Helt normalt vid bilkö är att ta några kontakter, typ nästan full serie, och sedan köra några meter i taget med luftbromsen, stanna vid hålplatsen, öppna dörrarna och sedan slå i från motorströmmen med en POFF..
Johan Wahlstedt

Inläggav Olle » sön 17 aug, 2003 0:25

Det finns, enligt nedanstående länk, en snabbspårvägslinje i Neapel som började byggas 1991 och som har nio stationer och kördugliga vagnar. Men denna linje har aldrig öppnats. Jag har sett information om denna linje även på andra ställen så det är nog ingen skröna.

http://www.subways.net/italy/napoli.htm
Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Olle » tor 02 okt, 2003 22:50

Jag var i Neapel i lördags och kunde till min sorg konstatera att ......

- de moderna trådbussarna som gick i trafik gjorde det med dieselmotor och spröten tryggt fästa nedfällda på taket,

- inga spårvagnar syntes i trafik de timmar jag var i staden (vi kom med tåg från Rom och bytte till Cirkumvesuvianas smalspårståg till Pompeji),

- smalspårstågen på Cirkumvesuviana hade nu fått påhälsning av vandaler med färgburkar. När jag var i staden senast för två år sedan var dessa vagnar skonade, men så icke nu, och att

- biltrafiken i Neapel är lika kaotisk som vanligt. Rom och Milano framstår som ljus i mörkret jämfört med Neapel. Detta gör det inte lättare för spårvagnarna att ta sig fram (om de överhuvud är kvar, de stod vid vagnhallen för två år sedan och gör det troligen även den lördag jag var där. Kanske går de bara på vardagarna? Men skulle trådbussarna gå med spröt på vardagarna och med dieselmotor på helgerna? Sätter man inte på strömmen under helgerna?)

- på Piazza Garibaldi (framför järnvägsstationen. Garibaldi är stadens stora son. Järnvägsstationen Garibaldi ligger under jord medan Napoli Centrale ligger vid torget. Genomgående tåg stannar nere vid Garibaldi där även lokaltågen går), håller man på att gräva upp torget för den nya tunnelbanan (Metro). Kan det vara samma som jag söker i tråden ovan?

- jag måste få klarhet i om det verkligen går spårväg i Neapel, annars åker jag inte dit fler gånger!!

PS, mina bilder kommer tillbaka under nästa vecka. Då kommer även lite nya bilder från Italien.

PS2, i Rom åkte jag smalspåret till Grotte Celoni (eller vad det nu heter) och upptäckte att de yttre tre stationerna byggts om till kombinerade högplattformsstationer för normalspår och lägre stationer i kombination till desa, för smalspåret. I Grotte C. fortsätter nu smalspåret vidare på betongslipers som är förberedda för normalspår, men utan trafik ännu. Vid vagnhallen (nära där spårvägslinjerna 19 och 5 vänder, det gick en gång smalspår till samma ställe) står nya smalspårsmotorvagnar. Detta kan bli spännande. Det blir nog fler turer dit.
Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Johan Eriksson » fre 03 okt, 2003 17:11

x
Senast redigerad av Johan Eriksson sön 26 jun, 2011 2:28, redigerad totalt 1 gång.
Johan Eriksson

Inläggav Olle » lör 04 okt, 2003 13:22

Johan Eriksson skrev:Jag kan inte se just dessa bilder trots upprepade försök men jag kan se alla andra bilder. Hur kan det bli så?

Serverbyte. Klart under veckan som kommer, och då kan du se bilderna igen.

Jag fick ett svar från en Italiensk kontakt angående spårvägen i Neapel där han säger att spårvägen kommer att fortsätta gå men att man utför arbeten just nu utefter linjerna. Det verkar hopfullt. På en annan hemsida läste jag att trådbussarna går på batteridrift vissa sträckor där arbete pågår. Det finns alltså hopp för Nepolitanarnas fortsatta spårvägsåkande trots allt.

http://www.alfonsomartone.itb.it/dnabzi.html

Lite mer info om Neapel har jag hittat (på engelska, men det klarar ni nog) ...........

"Trams and trolleybuses: Azienda Napolitana Mobilità's city tram system, reduced in December 2000 to three routes, was still operating these in early 2002: #1 Piazza Vittoria - Poggioreale; #4 Piazza Vittoria - Sperone; and #29 Poggioreale - Sperone. The cars are pre-World War II vehicles, twice rebodied, but new low-floor cars (and minor route-extensions) are said to be planned. ANM also run one of the city's two separate filobus (= trolleybus) systems, whose couple of routes were re-equipped in 2000 with new AnsaldoBreda bi-modal (= electro-diesel) rigid-wheelbase vehicles, and in 2001 with higher-voltage 750V dc power-supply. Consorzio Trasporti Pubblici run the second trolleybus system, a modest interurban operation which since recent restructuring has had but a single route, worked Monday-Saturday only, using five elderly Alfa Romeo vehicles plus three new AnsaldoBreda electro-diesel buses. CTP's route M13 starts at Napoli Piazza San Francesco with diesel operation, and the wires commence at Napoli Piazza Carlo III, running through the suburbs to Aversa, then on a recent extension to Teverola. With an end-to-end journey-time of over an hour, M13 is claimed to be the longest trolleybus route in western Europe."

Ovanstående hämtat från http://www.rinbad.demon.co.uk/it_npoli.htm

och i väntan på att spårvägen ska komma igång kan man titta på lite bilder på http://www.photorailform.com/phr0/tram/ ... napoli.htm

Västeuropas längsta trådbusslinje har jag iallafall missat, men nästa gång jag kommer till Neapel ska jag nog ta en tur. Världens längsta trådbusslinje lär gå mellan Jalta och Simferopol på Krimhalvön i Ukraina.
Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Olle » mån 06 okt, 2003 13:57

Lite mera info om snabbspårvägen i Neapel som aldrig öppnades, från min Italienske spårvägskompis. Fritt översatt från engelskan ......

"LTR (Lenea Tramviaria Rapida, dvs Snabbspårväg) blev aldrig färdigbyggd, utan linjen lades ned för flera år sedan, och skälet var dels de dåliga markegensaperna under Neapel. Staden ligger mycket sankt. Och dels finns det med en del oklara politiska beslut. Projektet har nu återstartats med andra förutsättningar och jag återkommer om hur det går"

För oss Italiendiggare så blir det spännande att se vad Neapolitanarna nu kommer att hitta på och hur långt det nya projektet kommer.
Senast redigerad av Olle tis 24 jan, 2006 0:05, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Olle » tis 17 jan, 2006 19:00

Olle skrev:Lite mera info om snabbspårvägen i Neapel som aldrig öppnades, från min Italienske spårvägskompis. Fritt översatt från engelskan ......

"LTR (Lenea Tramviaria Rapida, dvs Snabbspårväg) blev aldrig färdigbyggd, utan linjen lades ned för flera år sedan, och skälet var dels de dåliga markegenskaperna under Neapel. Staden ligger mycket sankt. Och dels finns det med en del oklara politiska beslut. Projektet har nu återstartats med andra förutsättningar och jag återkommer om hur det går"

För oss Italiendiggare så blir det spännande att se vad Neapolitanarna nu kommer att hitta på och hur långt det nya projektet kommer.

Enligt denna länkser det ut som om linje 6 ska öppnas nu under våren 2006. Vagnarna har stått i snart 15 år oanvända i en nästan färdig linje under Neapel.

Jag skulle behöva hjälp att få tag i en spårvägskarta över Neapel på nätet. Jag lyckas inte hitta någon.

:? lle.
Användarvisningsbild
Olle

Neapel

Inläggav Per Lind » tis 17 jan, 2006 19:32

Enligt uppgifter i Blickpunkt Strassenbahn är hela spårvägen, (den linje som passerade Centralstationen och gick ned till hamnen, svängde höger och försvann genom tunneln) nedlagd men för ombyggnad till vanlig kontaktledning. De gamla vagnar som kommer att behållas får saxbyglar av något slag, (enbenare?) och det skall vara beställt nya vagnar.
Om jag inte är helt ute och cyklar skall linjen vara återinvigd eller bli det inom snar tid.
Det var väl även planerat att fixa iordning någon eller några av de andra gamla linjerna också men jag vet inte hur långt dom kommit med de planerna.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind

Re: Neapel

Inläggav Olle » tis 17 jan, 2006 21:53

Per Lind skrev:Enligt uppgifter i Blickpunkt Strassenbahn är hela spårvägen, (den linje som passerade Centralstationen och gick ned till hamnen, svängde höger och försvann genom tunneln) nedlagd men för ombyggnad till vanlig kontaktledning. De gamla vagnar som kommer att behållas får saxbyglar av något slag, (enbenare?) och det skall vara beställt nya vagnar.
Om jag inte är helt ute och cyklar skall linjen vara återinvigd eller bli det inom snar tid.
Det var väl även planerat att fixa iordning någon eller några av de andra gamla linjerna också men jag vet inte hur långt dom kommit med de planerna.
-Per

Rätt Per, men linje 6 är en helt annan linje, som byggdes på 80-90-talt i en tunnel i hela sin sträckning, man köpte vagnar (se länken) men man öppnade aldrig linjen för trafik.

Det du skriver om är linje 1 och linje 4.

:wink: lle.
Användarvisningsbild
Olle

Neapel

Inläggav Per Lind » tis 17 jan, 2006 22:06

Ja, jag vet att det rörde sig om linje 6 men kom inte ihåg vad den gamla spårvägslinjen hade för nummer eller vilka som skulle igång igen.
Vet Du om de återöppnats ännu?
Sist jag var i Neapel, 2000, gick bara den som passerade stationen, svängde till höger vid hamnen och försvann genom tunneln. Var det linje 4?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind

Re: Neapel

Inläggav Olle » tis 17 jan, 2006 23:15

Per Lind skrev:Ja, jag vet att det rörde sig om linje 6 men kom inte ihåg vad den gamla spårvägslinjen hade för nummer eller vilka som skulle igång igen.
Vet Du om de återöppnats ännu?
Sist jag var i Neapel, 2000, gick bara den som passerade stationen, svängde till höger vid hamnen och försvann genom tunneln. Var det linje 4?
-Per

Linje 1 gick förut till Campi Flegrei (se ovan), fast nu går den bara till efter en av tunnlarna. Linje 4 går söderut och vänder vid vagnhallen. Senast jag var där gick vi ända ned till vagnhall eftersom det inte var någon trafik då på spårvägen. Man passerar trådbusshallarna (se där, ingen sär skivning!) som ligger ganska fort efter att man börjar följa linje 4 söderut. Ibland går det även en linje rakt fram mellan dessa linjer, linje 29. Man har nu börjat köra med de nya låggolvsledvagnarna har jag läst någonstans.

:D lle.
Senast redigerad av Olle tis 31 jan, 2006 0:04, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Thomas Åkerblad » sön 22 jan, 2006 23:30

Neapel har nya låggolvsledvagnar (Sirio, släkt med Göteborgs nya M32), se länk

http://www.railfaneurope.net/pix/it/tra ... i/pix.html

Mvh/Thomas Å
Thomas Åkerblad

Återgå till Allmänt om lokaltrafik (bilder)