Vi hoppar över norra Italien sålänge och koncentrerar oss på delarna runt Neapel eftersom tråden nedan berör detta.
Först en karta med 950-mm järnvägen SFSM utsträckning från Neapel till olika orter på Sorrentohalvön och i Vesuvius skugga.

Denna järnväg kom jag först i kontakt med 1966 när jag hade liftat från Stockholm till Neapel och åkte tåg till Pompei och Vesuvius. Då var det gamla vagnar med lok på banan.
Som ni ser kan man åka med detta tåg till Sorrento och där ta båten till Capri.

I Sorrento ligger SFSM station en bit upp i staden och man tar buss ned till hamnen. Här ser vi, förutom en hund som troget följde oss hela vår vistelse i Sorrento, ett hål mitt i bilden där en bergbana en gång gått. Är det någon som har någon tråd till en sida som visar hur den sett ut och när den lades ned?

Bergbanan på Capri som jag inte hann att åka med.

De omskrivna bussarna är KORTARE än vad man kan föreställa sej. Finns det kortare bussar? Jag har åkte med nästan lika korta bussar från den meterspåriga stationen i Genua, som ligger högt och med slingriga väger.

Neapels spårväg vid Campi Flegrei. När jag var härute vid Campi (en järnvägsstation) 1984 så var spårvägen helt nedlagd och spåren delvis överasfalterade. Nästa gång var 1996 och som ni ser så går det spårvagn här. Sedan kom jag hit 2001 och då var spåren återigen överasfalterade på några ställen och inga vagnar kunde gå hit. Det ska bli spännande att se hur det ser ut nästa gång jag komer hit.

1996 provade man tydligen nya färger på en vagn.

Även en vagn med reklammålning såg vi.

I centrum vid torget uppkallad efter stadens store son, Garibaldi, går även gatan Corso Garibaldi, och på den går det både trådbuss och spårväg.

Det fanns 1996 äldre trådbussar i trafik.

Den stora smalspårsstationen (Neapels "Östra Station") har nu högplattformar och moderna motorvagnar för höga hastigheter. 1966 var det låga plattformar och lokdragna tåg.

Moderna smalspårsmotorvagnar i Neapel. Det bästa är att gå på tågen här (stationen ligger på Corso Garibaldi där spårvägen går) eftersom det blir väldigt trångt på tåget vid nästa hållplats som är Neapels Centralstation och där ansluter även Neapels Metropolitano.

En äldre motorvagn vid vagnahallen utanför Neapel. Dessa vagnar drog tågen 1966 när jag var där.

Pompeji har en station på linjen mot Sorrento, och om man ska (det ska man!) besöka Pompeji så är det bäst att gå av här och sedan vandra genom staden (som hade 28 tusen invånare vid vulkanutbrottet) en halv dag för att sedan gå ut nere mot nya Pompeji, äta där och ta tåget på den andra banan på smalspåret in mot Neapel.

Metropolitano är en järnväg i tunnel under hela Neapel. Observera de otroligt låga plattformarna som är alenarådande i Italien. Jag har hört och läst att man även byggt en "riktig" metro men att den inte är öppnad och vagnarna står i tunneln sedan något decenium. Någon som vet mera om detta? Det finns även tre bergbanor i Neapel och utsikten från den gamla borgen på berget uppe i staden är otrolig. Man ser Capri i vackert väder, och där kom vi tillbaka till där vi började.

På Neapels Centralstation terminerar förutom Ferrovia del Statos tåg en del privatbanor på normalspåret. Med snabbtåg tar det halvannan timme till Rom.