Svårstavat

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler

Inläggav leifd » ons 19 dec, 2007 23:20

LÅ1 skrev:* Ett sätt att få bättre kontroll av hur texten i Word hanterar textmassan är att ha visning av styrtecken. Speciellt om man skall redigera i någon annans text. Det finns personer som använder styckebrytning som radbrytning på varje rad, som försöker ställa upp tabeller med blanktecken i stället för tabbulering eller riktig tabell, använder blanktecken för att få indrag etc. etc.
Jag är så beroende av att visa dessa tecken att jag knappast kan jobba alls med en text om den funktionen är avstängd. Och när man får upp andras texter så blir man ofta mycket förvånad över hur det ser ut!

Här är ju grunden i det onda, dvs folk som skriver i word, precis som de skulle skrivit på sin gamla skrivmaskin.

Lär man ser sedan att använda synliga styrtecken, ja då slipper man sånt här elände.....
Ägare till väl fungerande OLYMPUS OM2, men använder numera OLYMPUS OM-D E-M10 och CASIO EX-H15 samt Samsung Galaxy Note4 SM-N910F
Användarvisningsbild
leifd

Inläggav 2763 » ons 19 dec, 2007 23:47

LÅ1 skrev:* Stavninskontrollen i Word föreslår väl bara förändringar, utför dem väl inte! Sedan finns det ett system för att byta ut vanliga felstavningar eller förkortningar mot något bättre, men det är en helt annan funktion! (Försökte skriva svensk text i ett Word som var låst till engelska, och det var ett h-lv-t- att få till gemena "i"!)

När första utgåvan av TRI-GS kom var väl ändå word inte så avancerat som idag. Och oavsett om man har bra verktyg eller inte så blir det ibland skit, för att säga det på ett enkelt sätt. Men det fanns ju en funktion och finns fortfarande "ändra alla".

Tänk på att om du fastnar i ett engelskspråkigt word kan du oftast gå in under verktyg (heter på engelska tools av någon anledning) och stänga av stavningskontrollen/rättningen. Sätt bara språket till English/No Proofing så ska det funka..... kanske....

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763

Inläggav Harald » tor 20 dec, 2007 7:28

LÅ1 skrev:Tre kommentarer:

* Stavninskontrollen i Word föreslår väl bara förändringar, utför dem väl inte! Sedan finns det ett system för att byta ut vanliga felstavningar eller förkortningar mot något bättre, men det är en helt annan funktion! (Försökte skriva svensk text i ett Word som var låst till engelska, och det var ett h-lv-t- att få till gemena "i"!)

Jag vet inte om det här var en kommentar till det jag skrev om TRI, men i så fall så spelar det inte så stor roll vad stavningskontrollen i Word gör eller inte gör. Jag är inte säker på om Word ens fanns vid den tiden, men det var i alla fall inte det som användes vid GS. Det var ett ordbehandlingsprogram som ingick ett kontorsprogrampaket på VAX.
Harald

Inläggav bruse » tor 20 dec, 2007 8:30

Vad lättvindigt att skylla på ett ordbehandlingsprogram!

Var tog egenkontrollen vägen? Var tog kvalitetskontrollen?

Men först ska man väl se till att den som får dessa arbetsuppgifter verkligen kan svenska. Då kan denne själv se om ett eventuellt program gör fel. Så enkelt är det.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarvisningsbild
bruse

Inläggav 2763 » tor 20 dec, 2007 10:24

bruse skrev:Vad lättvindigt att skylla på ett ordbehandlingsprogram!

Men först ska man väl se till att den som får dessa arbetsuppgifter verkligen kan svenska. Då kan denne själv se om ett eventuellt program gör fel. Så enkelt är det.

Det är ju just det som är grejjen.

Om nu egenkontrollen är gjord på skrivare m.m. och man sen skickar över filen till en annan skrivare som man inte trycker ut enbart ett ex ur så kan just sånna här saker hända. (avser klisterlappen)

Därför är det att kasta mannagrynsgröt efter en gluten och laktosintolerant att försöka hävda att egenkontrollen brister.

//Tony
Användarvisningsbild
2763

Inläggav NerdBoy » tor 20 dec, 2007 10:31

TonyM skrev:
bruse skrev:Vad lättvindigt att skylla på ett ordbehandlingsprogram!

Det är ju just det som är grejjen.

Om nu egenkontrollen är gjord på skrivare m.m. och man sen skickar över filen till en annan skrivare som man inte trycker ut enbart ett ex ur så kan just sånna här saker hända. (avser klisterlappen)

Därför är det att kasta mannagrynsgröt efter en gluten och laktosintolerant att försöka hävda att egenkontrollen brister.

//Tony

Fast den som sitter vid ordbehandlaren är ju inte den enda människan i kedjan (avser också klisterlappen), ett fel av den här typen borde upptäckas både på tryckeriet och när lapparna ska sättas upp.
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav bruse » tor 20 dec, 2007 10:41

Word är inte rätt program för att ta fram grafiska verk! Word är ett ordbehandlingsprogram, inget annat. Då har man verkligen anställt fel person eller lejt ut jobbet till fel person/firma.
Användarvisningsbild
bruse

Inläggav 2763 » tor 20 dec, 2007 10:50

NerdBoy skrev:Fast den som sitter vid ordbehandlaren är ju inte den enda människan i kedjan (avser också klisterlappen), ett fel av den här typen borde upptäckas både på tryckeriet och när lapparna ska sättas upp.

Visst - det är många som borde upptäcka det hela. Men tryckeriet kanske finns i Polen. Där är det av förklariliga skäl si och så med svenskakunskaperna, de klarar ju inte ens av att ha rätt orningsnummer på våra kungar. Det är inte bara att skylla ifrån sig här.

Bruse skrev:Word är inte rätt program för att ta fram grafiska verk! Word är ett ordbehandlingsprogram, inget annat. Då har man verkligen anställt fel person eller lejt ut jobbet till fel person/firma.

Vem har sagt att word har använts till detta? Jag har påpekat att detta kan hända i word - det kan säkert hända även i mer ändamålsenliga applikationer också.

//Tony
Användarvisningsbild
2763

Inläggav bruse » tor 20 dec, 2007 10:53

TonyM skrev:Vem har sagt att word har använts till detta? Jag har påpekat att detta kan hända i word - det kan säkert hända även i mer ändamålsenliga applikationer också.

Nej, för där finns ingen automatiskt rättstavning eller radbrytning. Det får man göra själv. Å där kommer kunskaperna i svenska in.

Även om de trycks i Polen, borde väl någon som tar emot de tryckta alsterna, göra en kvalitetskontroll att de blivit som man vill ha dom INNAN man klistrar upp dom.
Användarvisningsbild
bruse

Inläggav 2763 » tor 20 dec, 2007 10:56

bruse skrev:Även om de trycks i Polen, borde väl någon som tar emot de tryckta alsterna, göra en kvalitetskontroll att de blivit som man vill ha dom INNAN man klistrar upp dom.

Visst, men om det nu är så att man måste använda dessa klistermärken eller ha kameraövervakningen avstängd i väntan på nya? Vad gör man då?

//Tony
Senast redigerad av 2763 tor 20 dec, 2007 11:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
2763

Inläggav bruse » tor 20 dec, 2007 11:42

TonyM skrev:quote="bruse"]
Även om de trycks i Polen, borde väl någon som tar emot de tryckta alsterna, göra en kvalitetskontroll att de blivit som man vill ha dom INNAN man klistrar upp dom.

Visst, men om det nu är så att man måste använda dessa klistermärken eller ha kameraövervakningen avstängd i väntan på nya? Vad gör man då?

//Tony[/quote]

Gör rätt från början.
Användarvisningsbild
bruse

Inläggav 2763 » tor 20 dec, 2007 11:47

bruse skrev:
Gör rätt från början.

Och du tycker att du är rätt man att kräva att andra gör 110% rätt?
Jag är det inte och det är vi väldigt få som är.

//Tony
Användarvisningsbild
2763

Inläggav daniel_s » tor 20 dec, 2007 11:58

TonyM skrev:
bruse skrev:
Gör rätt från början.

Men det är ju så kul att hacka på folk som gör fel! Det får en verkligen att känna sig som en bättre människa och glömma sina egna brister för en stund. Som tur är så är jag själv felfri, så jag behöver aldrig ägna mig åt sådant :D
daniel_s

Inläggav bruse » tor 20 dec, 2007 12:01

daniel_s skrev:
TonyM skrev:
bruse skrev:
Gör rätt från början.

Men det är ju så kul att hacka på folk som gör fel! Det får en verkligen att känna sig som en bättre människa och glömma sina egna brister för en stund. Som tur är så är jag själv felfri, så jag behöver aldrig ägna mig åt sådant :D

I det här fallet så är det ju inte bara en person som gjort fel. Vilket alla kan göra. Men när en hel kedja av människor inte reagerar och ser felet, då kan man ju börja fundera. Det är ju anmärkningsvärt att INGEN har sett att skyltarna är fel INNAN de sattes upp.
Användarvisningsbild
bruse

Inläggav 2763 » tor 20 dec, 2007 12:05

bruse skrev:Det är ju anmärkningsvärt att INGEN har sett att skyltarna är fel INNAN de sattes upp.

Hur vet du att det är så?

//Tony
Användarvisningsbild
2763

Inläggav daniel_s » tor 20 dec, 2007 12:15

bruse skrev:I det här fallet så är det ju inte bara en person som gjort fel. Vilket alla kan göra. Men när en hel kedja av människor inte reagerar och ser felet, då kan man ju börja fundera. Det är ju anmärkningsvärt att INGEN har sett att skyltarna är fel INNAN de sattes upp.

Det är mycket mer sannolikt att ALLA såg felet men att ingen brydde sig. Själv hade jag förstås omedelbart förstört hela lagret av såna där klistermärken om jag fått syn på det. Eller delat ut dem som leksaker till alla mellanstadiebarn i stadsdelen! Sen hade någon illa kvickt fått direktupphandla rättgjorda klistermärken innan länsstyrelsen hunnit leta rätt på brevpapperet...
daniel_s

Inläggav errkki » tor 20 dec, 2007 12:20

TonyM skrev:
bruse skrev:Det är ju anmärkningsvärt att INGEN har sett att skyltarna är fel INNAN de sattes upp.

Hur vet du att det är så?

//Tony

Chansen finns ju förstås att någon driftig, dyslektisk själ på vilket-företag-det-nu-var får för sej helt för sej själv att man bör göra klistermärken. Tillverkar. Stavar fel. Trycker ut och klistrar upp i X antal hundra fordon - utan att någon annan får se och/eller hinner reagera på klistermärket...

...fast det är föga troligt, va?
errkki

Inläggav daniel_s » tor 20 dec, 2007 12:26

Nej, nu blandar du allt ihop det. Det är tidtabellerna som görs på det sättet!
daniel_s

Inläggav errkki » tor 20 dec, 2007 12:27

daniel_s skrev:Nej, nu blandar du allt ihop det. Det är tidtabellerna som görs på det sättet!

Haha!

Ja - NU börjar jag begripa ett och annat!
errkki

Inläggav Harald » tor 20 dec, 2007 14:19

Att ingen ingriper beror naturligtvis på att de har fått lära sig att man inte ska diskriminera människor med funktionshinder, och tolkar detta som att dyslektiker har samma rätt som alla andra att producera klisterlappar.
Harald

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik (bilder)