Linjekarta: Sthlms spårtrafik

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler

Djl vara eller icke

Inläggav Stefan Widén » mån 22 jan, 2007 1:13

Jag tillhör de som tycker att Djl skall vara med på spårplaner i sthlm. SL(SSL) äger och är spårinnehavare. Där till så köper man trafik enligt avtal vilket innebär att de flesta kan resa med SL taxa. Vill man i en förklaring informera att linjen endast tarfikeras under vissa tider är det OK

För oss som jobbar med Djl så är det viktigt att lyfta fram linjen och detta är ett sätt.
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2022
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 23:09

Re: Djl vara eller icke

Inläggav erre » mån 22 jan, 2007 2:13

Stefan Widén skrev:För oss som jobbar med Djl så är det viktigt att lyfta fram linjen och detta är ett sätt.


Självklart, lägger mer än gärna till den. Att jag kunde göra en sådan uppenbar miss. :)
erre
 
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 22 jul, 2003 21:31

Inläggav kildor » mån 22 jan, 2007 2:38

Jag får instämma med övriga om att det är en jättesnygg linjekarta. Håller dock med mickeb om att den skulle bli enklare med en gemensam ritad linje genom city för respektive bana t-röd/t-grön/t-blå/rb/pendeltåg.

Stadshagen och Österskär saknas!
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5003
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 16:59
Ort: Stockholm

Inläggav Kantorn » mån 22 jan, 2007 9:11

Jag tycker det är bra med konsekvens, att linjerna inte sitter ihop. Möjligen - men bara möjligen - skulle du istället ha något olika nyans på t-banesträckningarnas linjer.

Upplands Väsby blev helt godkänd så, tycker jag.
kildor skrev:Stadshagen och Österskär saknas!

Njae, Österskär saknas inte, den heter Näsbypark, den också...
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 6893
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 11:23
Ort: Ryssby

Inläggav erre » mån 22 jan, 2007 13:31

Ytterligare korrektioner, och ytterligare tack. Tänk att man kan missa så många stationer.
erre
 
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 22 jul, 2003 21:31

Inläggav Kantorn » mån 22 jan, 2007 13:56

erre skrev:Ytterligare korrektioner, och ytterligare tack. Tänk att man kan missa så många stationer.

Korrektionerna är inte menat som kritik, det hoppas jag du förstår, utan som hjälp att komma "på rätt väg"...

Som jag flera gånger sagt: Snyggt! Den skulle jag vilja se som officiell linjekarta.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 6893
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 11:23
Ort: Ryssby

Beröm och kommentarer

Inläggav testola » mån 22 jan, 2007 14:18

Först och främst, jag håller med föregående talare om att denna karta borde bli officiell!

Två kommentarer:
1. Skulle man kunna markera riktigt viktiga gående anslutningar, dvs.
- Karlberg - S:t Eriksplan
- Södra station - Mariatorget
- Södra station - Medborgarplatsen
- Nybroplan (7-an) - Östermalmstorg/Stureplan (T)
- Nybroplan (7-an) - Kungsträdgården (T)
...
2. Båtar, enl. tidigare inlägg.

mvh
Magnus Cedergren
testola
 
Inlägg: 114
Blev medlem: ons 14 jan, 2004 16:41

Inläggav erre » mån 22 jan, 2007 14:55

Kantorn skrev:Korrektionerna är inte menat som kritik, det hoppas jag du förstår, utan som hjälp att komma "på rätt väg"...


Självklart. No hard feelings hos mig inte. Feedbacken har varit ovärderlig.
erre
 
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 22 jul, 2003 21:31

Karta

Inläggav Christer G » mån 22 jan, 2007 15:17

Vill också berömma kartan!
Och påpeka ett par stavfel om du inte tar illa upp.
Vendelvägen är redan nämnt, ska vara Vendevägen.
Fröslunda ska vara Frösunda.
Smedsslätten ska vara Smedslätten.
Vasa museet skall skrivas ihop.

Det var dom jag hittade.

/Christer
Christer G
 
Inlägg: 72
Blev medlem: tor 16 jan, 2003 0:11
Ort: Täby

Re: Karta

Inläggav David » mån 22 jan, 2007 16:09

Christer G skrev:Vill också berömma kartan!
Och påpeka ett par stavfel om du inte tar illa upp.
Vendelvägen är redan nämnt, ska vara Vendevägen.
Fröslunda ska vara Frösunda.
Smedsslätten ska vara Smedslätten.
Vasa museet skall skrivas ihop.

Det var dom jag hittade.


Hittade även Kalhäll som ska vara Kallhäll.

Sedan en liten petitess.
I många av stationerna med namn bestående av två ord ska det andra ordet börja med liten bokstav (ex. Västra skogen och Vårby gård). Enligt SL ska även Solna centrum, Sickla udde och Farsta strand följa den regeln vilket de inte gör i din karta. Sedan undrar jag om man inte ska skriva ut Stockholms södra istället för Stockholm S... Jag har själv inte bestämt mig vad jag tycker i den frågan. :P



Snart är denna karta fulländad! :D
Sätt igång bygget av citybanan och förbifarten nu!
Lägg ner skönhetsrådet!
David
 
Inlägg: 253
Blev medlem: mån 13 jun, 2005 13:43
Ort: Jakobsberg

Inläggav kildor » tis 23 jan, 2007 0:01

Och...

Djurholms Ekeby
Gamla stan
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5003
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 16:59
Ort: Stockholm

Inläggav RVR » tor 25 jan, 2007 22:04

erre!

Tre ödmjuka synpunkter:

1. Låt tunnelbanan vid Farsta strand korsa pendltågets linje (återspeglar verkligheten och känns mer grafiskt i linje med flera andra bytespunkter).

2. Placera Norrmalmstorg i utrymmet mellan Östermalmstorg och Kungsträdgården (återspeglar verkligheten samt underlättar om särskilda markeringar för mellan stationer/hållplatser på gångavstånd införs som någon tidigare föreslagit).

3. Placera även hissbanan (131) Liljeholmen - Nybohov!

Annars så är det den bästa linjekartan över Stockholms spårtrafik som jag hittintills har skådat! :D
RVR
 
Inlägg: 802
Blev medlem: sön 06 okt, 2002 14:38
Ort: Stockholm

Inläggav mela » fre 26 jan, 2007 0:17

Min enda kommentar gäller Fridhemsplan, jämfört med de andra bytespunkterna är kopplingen känns den grafiska kopplingen mellan Tub 1 och Tub 3 dålig. I övrigt en mycket fin och tydlig karta.

/ Melker
Användarvisningsbild
mela
 
Inlägg: 140
Blev medlem: lör 05 aug, 2006 21:21
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Inläggav LÅ1 » fre 26 jan, 2007 2:45

Richard Jacobsson skrev:3. Placera även hissbanan (131) Liljeholmen - Nybohov!
Kommer den i trafik mer? Har varit ersättningsbuss hela vintern! Stora skyltar utanför Pressbyrån i Liljeholmens södra biljetthall!
LÅ1
 
Inlägg: 11715
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Inläggav LÅ1 » fre 26 jan, 2007 2:52

mela skrev:Min enda kommentar gäller Fridhemsplan, jämfört med de andra bytespunkterna är kopplingen känns den grafiska kopplingen mellan Tub 1 och Tub 3 dålig. I övrigt en mycket fin och tydlig karta.

/ Melker
Svårlöst om det skal vara riktigt snyggt! Men något liknande Sundbyberg, Liljeholmen m.fl. är det väl som kan bli aktuellt!

Man skulle kunna rita ut slingan vid Waldermarsudd - Bellmansro, men det kanske förstör helhetsintrycket?

Hur som helst, en mycket snygg linjekarta!
LÅ1
 
Inlägg: 11715
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Inläggav bruse » fre 26 jan, 2007 7:59

Kalaskarta!!!

En sak som kan förenkla å göra det mindre rörigt. Ändstationsnummerpluppen, kan du integrera i själva ändstationspluppen, å lite större än andra stationer. Då blir det färre pluppar.

Försök om möjligt räta ut tvärbanan, den är lite slingrig nu, precis som SL:s karta som andas kompromisser. Som att på slutet kom på att, "oj måste få in tvärbanan där det går utan att behöva ändra nåt annat".
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarvisningsbild
bruse
 
Inlägg: 9225
Blev medlem: fre 31 maj, 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inläggav Verspieder » fre 26 jan, 2007 12:10

Det kanske är grafiskt svårt, men min åsikt är att RB-station Mörby borde vara i samma höjd som TUB-station Danderyds sjukhus. För det är ju gånganstånd mellan dessa stationer.

I övrigt var det den snyggaste SL-karta jag sett på mycket länge! :D
Verspieder
 
Inlägg: 2449
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 21:56

Inläggav bruse » fre 26 jan, 2007 12:28

Verspieder skrev:Det kanske är grafiskt svårt, men min åsikt är att RB-station Mörby borde vara i samma höjd som TUB-station Danderyds sjukhus. För det är ju gånganstånd mellan dessa stationer.


Om man gör en geografisk karta. Denna är en schematisk, då är inte saker på sian rätta ställena, bara inbördes ordning. Som ett kopplingsschema, eller en elritning.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarvisningsbild
bruse
 
Inlägg: 9225
Blev medlem: fre 31 maj, 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inläggav Kantorn » fre 26 jan, 2007 13:13

bruse skrev:
Verspieder skrev:Det kanske är grafiskt svårt, men min åsikt är att RB-station Mörby borde vara i samma höjd som TUB-station Danderyds sjukhus. För det är ju gånganstånd mellan dessa stationer.


Om man gör en geografisk karta. Denna är en schematisk, då är inte saker på sian rätta ställena, bara inbördes ordning. Som ett kopplingsschema, eller en elritning.

Jag tror (men vet inte om) Verspieder tänkte på de förslag som inkommit om markerad närmsta gångväg, typ Karlberg-S:t Eriksplan, Östermalmastorg - Norrmalmstorg - Kungsträdgården, etc. Då (men i princip bara då) är det på ett kopplingsschema mycket motiverat med den förfyttningen. Nu är det bara "lite" motiverat :). Eller?
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 6893
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 11:23
Ort: Ryssby

DjL på linjekarta.

Inläggav Kjell G Bränge » fre 26 jan, 2007 18:11

För att återvända till den här trådens ursprung.

Själv ser jag det som givet att Djurgårslinjens spåranläggning ska vara utmärkt på de linjekartor som gäller för länstrafiken i Stockholm. Djurgårdslinjen är ju en del av ett allmänt trafiksystem. Även fast vi är en museiförening.

Att få detta i stånd hänger väl ytterst på Tc alt. VD i driftsbolaget för DjL ? Eller båda tillsammans ? Två stilla funderingar/frågor, bara.

För att visa på ett paralellt exempel. I ResPlus-tidtabellen, linjekartan, är museiföreningarna Västervik-Hultfreds Järnväg och Uppsala-Lenna Järnväg medtagna. Samt med eget tidtabellnummer.

Men detta kanske beror på att när dessa två museiföreningar annonserar sin tidtabell, är ResPlus en av flera kanaler att nå ut.

Nu ska jag sluta detta inlägg så att jag inte verkar långrandig. Men återkommer gärna med nya inlägg i ärendet. :wink:
Kjell G Bränge (KGB)
0739-19 93 33
kjell.g.brange@tele2.se
Användarvisningsbild
Kjell G Bränge
 
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 15 nov, 2004 14:23
Ort: Stockholm - Södermalm (Skanstull)

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik (bilder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst