Linjekarta: Sthlms spårtrafik

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler

Linjekarta: Sthlms spårtrafik

Inläggav erre » sön 21 jan, 2007 1:40

Har tagit fram en ny version av kartan och nu är den över hela Mälardalen. Naturligtvis har jag lite tankar om varför jag gjort si och så, men det tar vi i ett nytt inlägg.

Bild

Som en fortsättning på ett tidigare projekt från i våras och faktiskt en parallell till en annan karta har jag knåpat ihop en linjekarta/-diagram över huvudstadsregionens spårtrafik.

Stilen är väl lite mindre Connex, lite mer Västtrafik kanske. Vore bra med konstruktiv kritik, så man vet vad som kan förbättras. Känner jag det forumet rätt kommer man få massvis med åsikter. :)

Bild

Kartan här ovanför länkar naturligtvis vidare till en hyfsat mycket större version av densamme.
Senast redigerad av erre tis 30 jan, 2007 22:09, redigerad totalt 1 gång.
erre

Re: Linjekarta: Sthlms spårtrafik

Inläggav Tågbäver » sön 21 jan, 2007 2:03

:D Vilken fin karta! Nu blev jag riktigt glad.

Men jag hittar allt några fel. Du har skrivit S:t Eriksgatan istället för S:t Eriksplan. Djursholmsösby trafikeras av samtliga roslagsbanelinjer. Sen stannar väl regionaltågen i Bålsta också?
Användarvisningsbild
Tågbäver

Inläggav bruse » sön 21 jan, 2007 8:59

Man blir ju religiös!

Inga invändningar mer än att 12:an på min skärm ser svart ut... men jag gissar att den är mörkmörkgrön.

J betyder pendeltåg, kan vara förvirrande att använda det på fjärrtåg. Leta upp en loksymbol som är gängse internationellt.

Sen undrar jag över linjenumret för Arlandaexpress? Egenpåhittat?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarvisningsbild
bruse

Wow

Inläggav testola » sön 21 jan, 2007 9:46

Jag får bara instämma med de övriga: hurra!

Några smådetaljer: S:t Erikplan borde kanske ligger öster om Karlbergs station - här finns alltså utrymme för en något mer verklighetsnära tolkning av läget.

Jag misstänker att du ogillar det, men jag skulle gärna vilja lägga till regelbundna och någorlunda tät-trafikerade båtlinjer och spårvagnslinjer, dvs.

Slussen-Skeppsholmen-Djurgården (WÅAB:s Djurgårdsfärja, hela året)
Strömkajen-(Nacka Strand)-Gåshaga-Höganäs-Vaxholm (WÅAB, mest sommar, vår och höst)
Nybroviken-Vasamuséet-Skeppsholmen-Djurgården (Strömmas Djurgårdsfärja, sommartid)
Norrmalmstorg-Djurgården (SSS:s spårvagnslinje 7, sommar, delvis höst och vår)
Riddarkajen-Drottningholm (Strömma, sommartid)
(Färjan vid Hammarby sjöstad)

En fråga: Har du använt Vision, eller finns det något annat skönt ritprogram som är lite anpassat för att rita linjekartor?

mvh
Magnus Cedergren
testola

Inläggav Kantorn » sön 21 jan, 2007 12:06

Ytterligare en minimal petitess: Upptåget från Upplands Väsby går inte söderut. Och det beror på att Arlandabanan svänger av från stambanan norr om Upplands Väsby. Om det t o m är norr om Rosersberg vet jag inte, men det kanske är inadekvat.

Snygg design var det i alla fall!
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Re: Wow

Inläggav LÅ1 » sön 21 jan, 2007 12:42

Vill instämma i lovordskören!

testola skrev:Några smådetaljer: S:t Erikplan borde kanske ligger öster om Karlbergs station - här finns alltså utrymme för en något mer verklighetsnära tolkning av läget.

Om man skall göra spårkartan geografiskt riktig när det gäller linjernas verkliga förhållande till varandra så korsar väl T-banan Nynäsbanan före Högdalen. Och Gör inte Farstagrenen det också före Farsta Strand?
LÅ1

Inläggav Jocke » sön 21 jan, 2007 14:02

Kantorn skrev:Ytterligare en minimal petitess: Upptåget från Upplands Väsby går inte söderut. Och det beror på att Arlandabanan svänger av från stambanan norr om Upplands Väsby. Om det t o m är norr om Rosersberg vet jag inte, men det kanske är inadekvat.

Snygg design var det i alla fall!

Det är söder om Rosersberg.
/Jocke
Jocke

Inläggav erre » sön 21 jan, 2007 14:11

Tack för lovorden!

Kaffet kallt och kartan uppdaterad. Nu tar vi det här i tur och ordning. :)

tågbäver skrev:Men jag hittar allt några fel. Du har skrivit S:t Eriksgatan istället för S:t Eriksplan. Djursholmsösby trafikeras av samtliga roslagsbanelinjer. Sen stannar väl regionaltågen i Bålsta också?

Rena slarvfel. Tack för korrekturen!

bruse skrev:Inga invändningar mer än att 12:an på min skärm ser svart ut... men jag gissar att den är mörkmörkgrön.

J betyder pendeltåg, kan vara förvirrande att använda det på fjärrtåg. Leta upp en loksymbol som är gängse internationellt.

Sen undrar jag över linjenumret för Arlandaexpress? Egenpåhittat?

Böt till en annan grön nyans för Nockebybanan, samt till en ny tågsymbol. Amerikanska transportdepartementet har faktiskt tagit fram en användbar serie piktogram som t.ex. Östgötatrafiken använder sig av.

Arlanda Express-numret är liksom Upptågets taget från Resplus. Används inte officiellt men det kan var bra om man ser en karta och vill ha något att slå på.

testola skrev:Jag misstänker att du ogillar det, men jag skulle gärna vilja lägga till regelbundna och någorlunda tät-trafikerade båtlinjer och spårvagnslinjer, dvs.

Det är intressant. Ska tänka på det. Och det är Visio jag har använt.

Några smådetaljer: S:t Erikplan borde kanske ligger öster om Karlbergs station - här finns alltså utrymme för en något mer verklighetsnära tolkning av läget.

Ytterligare en minimal petitess: Upptåget från Upplands Väsby går inte söderut. Och det beror på att Arlandabanan svänger av från stambanan norr om Upplands Väsby. Om det t o m är norr om Rosersberg vet jag inte, men det kanske är inadekvat

Jag vet, jag vet. :) Men men, vi får väl se det som konstnärlig frihet.

Och en annan sådan jag just tog mig till var att klämma in Pendeltåg, Saltsjöbanan och Roslagsbanan under "regionaltåg". Ren åsiktsfråga, men personligen tycker jag det känns bättre.
erre

Inläggav Kantorn » sön 21 jan, 2007 14:19

erre skrev:Och en annan sådan jag just tog mig till var att klämma in Pendeltåg, Saltsjöbanan och Roslagsbanan under "regionaltåg". Ren åsiktsfråga, men personligen tycker jag det känns bättre.

Hellre då sätta 12 och 22 som Spårväg och LB, RB och SB som Lokalbanor. Pendeltågen är ju pendeltåg.

Det där med Väsby är väl så att jag tänker mig denna karta sittandes därstädes och folk kollar - "Aha, upptåget kommer söderifrån" - och blir något förvirrade när det inte gör det.

Men det är ju mina åsikter. Och du får självklart ha dina kvar.

Snyggt är det som sagt i alla fall!!! Fortsätt så!
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Roslagsbanan linje 29

Inläggav jancr » sön 21 jan, 2007 14:44

Snygg karta.

Roslagsbanelinje 29, Vendelvägen ska vara Vendevägen och som tidigare påpekats, linje 29 viker av i Djursholms Ösby.
Användarvisningsbild
jancr

Inläggav jancr » sön 21 jan, 2007 14:50

Roslagsbanelinje 29, Vendelvägen ska vara Vendevägen och som tidigare påpekats, linje 29 viker av i Djursholms Ösby.

Det där med stavning är inte lätt.
Vendlevägen ska vara Vendevägen!
Användarvisningsbild
jancr

Inläggav patrik_08 » sön 21 jan, 2007 15:09

Grymt snygg!! :D Fullträff
patrik_08

Inläggav David » sön 21 jan, 2007 16:57

Oerhört snyggt! Skicka omedelbums till SL. Denna är bättre på alla sätt och vis.

Två saker bara:
1) T-banestation Näckrosen saknas.

2) T-banan i Sumpan heter Sundbybergs centrum medan pendeltågsstationen heter Sundbyberg. Tycker iofs att det blir bättre och enhetligare med ett och samma namn. (Precis som du gjort alltså)
Vad sägs om att döpa om alla till Sundbybergs C? Sundbyberg känns inte helt korrekt då det finns 5 stationer inom Sundbybergs kommun.
Sätt igång bygget av citybanan och förbifarten nu!
Lägg ner skönhetsrådet!
David

Inläggav micke b » sön 21 jan, 2007 18:48

Du lär ju inte hålla med mig om det eller ändra, men jag tycker tubens stomsträckor ska ritas som enkla linjer, för att lätta upp lite, och det är ju ändå rätt vanligt med avvikelser från grundlinjerna. (Och för att det är så SL ser på saken; gröna "linjen" :P )

Roslagsbanan däremot är bra som den är iom att linjerna beter sig olika på stomdelarna, pendeln är tveksam, men eftersom det är en relativt litet antal stationer det gäller så skulle jag låta det vara också.

Och nu när jag fått tycka måste jag också få säga att den är hemskt rent designad och snyggt ritad :D
Användarvisningsbild
micke b

Borde vara SL:s nya karta istället

Inläggav testola » sön 21 jan, 2007 20:08

Vad som också måste sägas: Oavsett detaljerna, så är denna karta mycket snyggare och med ändamålsenlig än SL:s egna, nya kartor. Låt oss föreslå denna karta till att bli SL:s nya, eller vad säger ni?
testola

Re: Borde vara SL:s nya karta istället

Inläggav aik_putte » sön 21 jan, 2007 20:13

testola skrev:Vad som också måste sägas: Oavsett detaljerna, så är denna karta mycket snyggare och med ändamålsenlig än SL:s egna, nya kartor. Låt oss föreslå denna karta till att bli SL:s nya, eller vad säger ni?

Arlanda Express-banan kan då försvinna från kartan eftersom SL inte bryr sig om AEX.

Edit: Samma med fjärrtågslinjerna som dom heller inte bryr sig om.

Edit 2: Medans vi rättar ev. stavfel så kan du få ändra Upplands-Väsby till Upplands Väsby.
Användarvisningsbild
aik_putte

Inläggav Kristofer » sön 21 jan, 2007 21:15

SNYGG!!!!
Och jag tycker minsann att det är bra att fjärr- och arlandatåg finns med. Det är intressant för resenären, oavsett om SL bryr sig eller inte.
Och så tycker jag att det är bra att du inte har tagit med båt- och färjelinjerna. De tävlar inte i samma division, liksom. Även om man skulle önska att de gjorde det.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarvisningsbild
Kristofer

Inläggav aik_putte » sön 21 jan, 2007 21:16

Kristofer skrev:SNYGG!!!!
Och jag tycker minsann att det är bra att fjärr- och arlandatåg finns med. Det är intressant för resenären, oavsett om SL bryr sig eller inte.

Ja, det är bra men som andra sagt om den ska skickas in till SL så kommer dom säkert vilja ta bort dom eftersom dom inte bryr sig om dom.
Användarvisningsbild
aik_putte

Inläggav Olaf Lindström » sön 21 jan, 2007 22:04

Ett mycket vackert arbete. Är det gjort i illustrator och hur har du gjort linjerna isåfall för att få de så snyggt o jämt i svängar etc.:)

Gillar arbetet skarpt, sitter själv med lite liknande saker...
Mvh: Olaf Lindström
Fotograf Olaf Lindström
Olaf Lindström

Inläggav erre » sön 21 jan, 2007 22:21

Kantorn skrev:Det där med Väsby är väl så att jag tänker mig denna karta sittandes därstädes och folk kollar - "Aha, upptåget kommer söderifrån" - och blir något förvirrade när det inte gör det.

Det har du faktiskt rätt i. Tänkte inte på det, för att citera ett klassiskt citat. Nu kommer det istället från höger, vilket inte heller är rätt men åtminstone svårare att feltolka.

Det här med hur linjer och förgreningar av dessa alltid ett aber, men den här gången valde jag ett formspråk som påminner mer om SL:s nuvarande (med en Göteborgsk schwung) än det Connex införde. På gott och ont. Konsekvens är sedan ett honörsord, något som SL borde ta till sig.

Vill också säga att lite det ädla syftet med kartan är just att försöka sammanföra Uppsala-Stockholmsregionens spårtrafik och visa att de vattentäta skotten inte är så höga, särskilt inte nu när UL kör till Upplands Väsby. Extra kul hade det självklart varit om t.ex. Uppsala eller kanske Västerås hade haft ett spårvagnsnät man kunde fått med. Det känns lite långt att jobba sig ner till Norrköping.

Återigen: tack det varmaste för kritiken. Har uppdaterat ytterligare.

Olaf: Nix, här är det Microsoft Visio för hela slanten.
erre

Nästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik (bilder)