Sida 1 av 1

Lokaltrafik i Norra Portugal.

InläggPostat: lör 05 nov, 2005 12:29
av Olle
1979 for jag runt i Portugal och plåtade det mesta som rörde sej i fråga om spårväg, trådbuss, smalspår, bergbanor och en del av statsjärnvägarnas mer udda fordon. Det blev svartvitt eftersom jag framkallade själv och knappast skulle haft råd med alla bilder i färg eller dia. De flesta bilderna har ni sett förut (Lissabon, Coimbra och Porto) och här kommer lite bilder från norra Portugal, dvs smalspår norr om Porto, trådbuss och bergbanan i Braga samt smalspåriga järnvägarna i Durodalen.

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild

Så här såg det ut 2003 på samma ställe som de föregående bilderna på smalspåret visar. Nu går spårvägen vidare härifrån, men jag har inte sett hur man dragit linjen.

Bild


Bild

Boavistas smalspårsstation med verkstadsområdet är borta idag, och där smalspåret gick till Trindade, bredvid Boavista station, har man idag grävt ned spårvägen för att komma i plan under den förut korsande gatan efter stationen. Stationshuset har blivit lokaler åt en bank.

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild

Linjen Povoa do Varzim - Famalicao är nog helt borta nu. Den trafikerades inte ofta ens 1979. Förut fortsatte vagnarna söder om Famalicao på fyrskenspåret, men den trafiken var inställd redan 1979.

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild

Enkelspårsdrift på trådbusslinje, finns det något sådant idag?

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild

:D lle.

InläggPostat: ons 09 nov, 2005 16:27
av Olle
Lokaltrafik i Durodalen betydde ångtåg, dieselloksdragna tåg, blandade tåg eller rällsbussar av olika modeller på meterspåriga anslutningslinjer till bredspåret 1979. Av de fyra smalspåren som fanns då förutom Portos förortsbanor, finns det tre kvar idag. Avkortade rejält. Banan Livracao till Amarante, banan Regua - Vila Reale och banan Tua - Marandela. Den första har bevarats i hela sin längd tack vare en driftig engelsman, och han försöker återinsätta trafik med turisttåg. Den senare banan har återupptagit trafiken på en delsträcka efter Mirandela norrut under namnet Mirandela Metro. Man har byggt en ny station i Mirandela, med direkt övergång till lokalbussarna.

Regua är centralorten för portvinet i Durodalen. Bara det värt ett besök. Det lär stå en del sönderrostade ånglok kvar lite överallt, och det ska finnas ett järnvägsmuseum med smalspårigt material, nära Porto.


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild

8) lle.

InläggPostat: tor 10 nov, 2005 16:06
av Affe34
Fantastiska bilder... Portugal har verkligen utvecklats de senaste 20 åren..
jag var där -82 och det var då som att komma tillbaka till - 60 talet.. körde på motorvägen utanför poro och fick väja för åsnor med hölass...

Affe

InläggPostat: tor 10 nov, 2005 17:02
av David
Ser ut som om vissa av bilderna snarare är tagna 1879 än 1979! :shock:

Re: Lokaltrafik i Norra Portugal.

InläggPostat: fre 16 nov, 2018 15:06
av Olle
I dag fick jag nedanstående svar på en fråga om smalspåren i Portugal inför sällskapets planerade resa till Lissabon och norra Portugal i vår .....

Nowadays, there is only service in part of the Vouga Line, the times are here at this link.

https://www.cp.pt/StaticFiles/horarios/ ... spinho.pdf

Regarding the Mirandela Metro, the last available hours are those of 2015, in this link and for all I know, the Metro Mirandela will close, as soon as it is ready to work the Tua mobility project.

https://www.cm-mirandela.pt/pages/702