God Jul från Chicago!

För dagbok över hur du reser med lokaltrafiken. Avdelningen är till för dem som kontinuerligt tänker skriva om hur de reser eller vill notera vilka linjer eller fordonsnummer man har åkt med. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
För dagbok över hur du reser med lokaltrafiken. Avdelningen är till för dem som kontinuerligt tänker skriva om hur de reser eller vill notera vilka linjer eller fordonsnummer man har åkt med. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

God Jul från Chicago!

Inläggav Inge » sön 24 dec, 2017 2:02

God Jul önskas forumet !

Härmed vill jag uppfylla åtminstone två av de önskningar som framförts å det senaste. Dels att önska varandra God Jul, dels att skapa imaginära reseskildringar. Själv är jag nämligen hemma och har inte varit i Chicago på tio år. Och själva reseskildringarna är förstås skapade av CTA och inte av mig. Men ändå, de kan kanske vara till lite tidsfördriv.

Chicago har som bekant en av världens äldsta tunnelbanor eller kanske rättare stadsbanor eller högbanor. Stora delar är från 18-hundratalet och det allra mesta är bevarat, även om några få bibanor ersatts med bussmatning. Förutom några korta sträckor längst ut i systemet, som har plankorsningar, byggdes de ursprungliga delarna som högbana.

De äldsta delarna byggdes av olika privata bolag i olika geografiska sektorer. I motstas till New York konkurerade man alltså inte i egentlig mening och allt löpte samman i den klassiska loopen. Så småningom blev förstås hela anläghningen kommunaliserad och viss utbyggnad fortsatte. Under 40 och 50-talen byggdes ersättningar för den gamla loopen i form av två parallella tunnelbanor i nord-sydlig riktning. Dessa är lite speciella eftersom de under hela City har kontinuerliga plattformar. Det går alltså att flytta stationerna mer eller mindre godtyckligt, ungefär som spårvagnshållplatser.

Tanken var att alla linjer skulle föras ner i dessa tunnelbanor, så att den gamla loopen kunde rivas. Förutom att det bara är försvarsarbeten gjorda för den gröna linjen västerut (syns från blå linjens tunnlar) hade man så när avslutat detta arbete. Flera linjer fördes också ned i tunnelbanorna och loopen trafikerades delvis med cirkulerande lokaltåg tills vidare.

Under 60-talet byggdes systemet ut vidare med spår i mitten av de nya motorvägarna. Bland annat byggdes blå linje ut mot O'Hare-flygplatsen och (dåvarannde) gröna linjen söderut. Fortfarande var tanken att konvertera hela anläggningen till en modern tunnelbana.

Men i samband med utbyggnaden av en modern högbana till Midway-flygplatsen 1993 (orangea linjen) kom vändningen. Denna linje länkades till Loopen som alltjämt gav bäst yttäckning i City, dessutom hade det blivit svårt att rymma en tre eller om man så vill, fyrgrenad linje i den röda tunnelbanan. Detta samtidigt som de gröna och röda grenarna söderut bytte plats. Dvs den ganska tråkiga motorvägslinjen fördes ned i tunnelbanan, samtidigt som den klassiska högbanelinjen lyftes upp till Loopen igen (nuvarande gröna linjen)

Restaureringen av loopen och de klassiska högbanorna fortsatte och 2006 kände man sig redo att även återföra en av den blå linjens grenar till loopen genom att öppna den rosa linjen. (Själva spåren från Polk, för att köra antingen via blå linjen eller gröna linjen fanns sedan länge, men nu återöppnade man alltså de senare för att komma tillbaka till loopen.) Enda nackdelen är kanske att man inte längre har plats för lokallinjen vilket gör motsolsåkning lite svår i nordväst.

Sammantaget har Chicago ett system som både är synnerligen harmoniskt och dessutom innehåller nästan alla tänkbara årsringar av stads, högbane och tunnelbaneutveckling. 2015 gjorde CTA en inspelning av hela härligheten som har lagts ut på Youtube, både i naturlig hastighet och i en uppsnabbad musiksatt variant. Som synes i filmerna fortgår alltjämt den omfattande renoveringen man hållit på med i ett kvartssekel, men nu börjar det bli riktigt snyggt.

För den som har rätt dator går det även att byta linjer genom att klicka sig fram mellan youtubefilerna. Det finns ingen anledning att länka allt, då det är enkelt att klicka sig vidare eller söka filerna, men ger länkar till två aptitretare.

Den bruna linjen är tillsammans med den rosa mest ursprunglig. Man kan också se tunnelnedfarten till den röda tillbyggda tunnelbanan, det borttagna fyrspåret, samt loopen i motsolsvarv, vilket jag personligen föredrar. En stor del av upplevelsen av Chicago är dess skyskrapsarkitektur.

https://youtu.be/fJzhNPKtR0Q

Den blå linjen ger en utmärkt palett av senare årsringar och den unika plattformen genom city. Man kan även se försvarsarbeten för den där sista länken, som om den blivit byggd antagligen hade beseglat loopens öde.

https://youtu.be/n6xJFpPY_7s

Och till slut, en karta förstås.

http://www.transitchicago.com/asset.aspx?AssetId=1216

God Jul och mycket nöje !
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4717
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: God Jul från Chicago!

Inläggav Per Lind » mån 25 dec, 2017 13:31

God Jul själv och tack för en mycket intressant redogörelse samt länkarna.
Här visas hur man kan ha tät trafik med korsande körvägar.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind
 
Inlägg: 2252
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:50
Ort: Åsbro


Återgå till Resedagböcker

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst